Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Amstrad - Bildas is/snö när teperaturen gÃ¥r under 0 grader  (läst 1877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bolton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej.

Jag har en Almstrad luft/luftvärmepump som fungerar som en klocka så länge det är plusgrader ute. Men när temperaturen faller under 0 graderssträcket bildas det is/snö runtomkring fläkten och tillslut så mkt att fläkten får problem att gå runt. När det börjar bli mkt is/snö fungerar den inte heller som den ska utan det kommer bara lite ljummen luft.

Jag kan absolut ingenting om luft/luftvärmepumpar så jag undrar om det är någon som vet vad detta beror på. Är det dags att köpa sig en ny pump?

Edit: I ett inlägg tidigare idag pratas det om någon avfrostningsmekanism. Låter ju som att det kan vara precis det problem jag har. Hur löser man detta isf?
« Senast ändrad: 15 december 2009, 10:33:12 av Bolton »
Tegelvilla på 232 kvm 116 kvm/plan. Huset är byggt -76. Tvåglasfönster och varmvattenberedare oxå från -76. Kör med två stycken FD25 som uppvärmning. En Contura 780 som används som mysfaktor men såklart har den även stor effekt när det är lite kyligare ute.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
ja mycket riktigt, din pump har slutat att avfrosta, vilket brukar ske med billigare pumpar..
antingen en sensor i utedelen som pajat eller en ventil somn växlar mellan värme/kyla som hängt sig, inget du utan kunskap fixar själv, men du kan prova att köra den i kylläge ca en kvart och sedan slå över till värme igen, då får ventilen röra på sig och det kanske funkar sen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!