Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pump till garage  (läst 2604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kentaleinen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Upphärad
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pump till garage
« skrivet: 23 september 2014, 17:47:02 »
Hej försökte söka på forumet om liknade frågor utan att hitta svar på min fråga så..
Ha ett garage på ca 50m². Jag går i tankar att sätta in en lvp. Har sedan 2005 en E9 som fungrerat fint ( bytt fläktmotor) i huset.
Garaget är byggt 1979, porten är dålig och skall bytas till våren. Det jag tänkt mig är att hålla ca 10° på vintern i garaget.
Jag har tittat runt och hittade att en NE9PKE har underhållsvärmefunktion på 8/10°. Jag ringde en försäljare och han rekommenderade istället en CE9PKE som var 2000 kr billigare och sa att den kunde köras på 16° istället och att man inte skulle tjäna in dom 2000 som den "finare" pumpen kostade mer.
Det låter lite för bra för att vara sant tycker jag. Jag skulle gärna vilja ha kommentarer på detta.
Tack på förhand / Kent

Utloggad Warmup

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pump till garage
« Svar #1 skrivet: 29 september 2014, 08:27:31 »
Jag har inte något svar, tyvärr, men sitter själv lite i samma sits.
Jag är lite inne på att välja ett billigare alternativ, som inte har underhållsvärmeläge, det är ganska skönt att ha 16 grader i garaget.
 :)
Jag tänker att den lilla ökningen av värmen, från 10 till 16 med L/L pump, slaget på den kalla delen av året, inte gör så mycket i en effektiv pump.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Pump till garage
« Svar #2 skrivet: 29 september 2014, 19:40:54 »
Köp en Zibro från HaraldNyborg för runt 7.000kr, duger utmärkt.
Nåon (eller alla) av deras modeller är QuickConnect; behöver inte vacumsugas.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pump till garage
« Svar #3 skrivet: 13 november 2014, 10:10:44 »
Satsa absolut på en modell med underhållsvärme på 8-10 grader. Ett ordinärt garage med vanlig oisolerad betongplatta har oftast en isoleringsfaktor som ligger minst 3-4 gånger under ett hus. Att då hålla +16°C drar betydligt mer energi än omkring +8°C under vintern. Normalt är man inte så mycket i garaget och det räcker då att kunna dra på värmen när man väl ska vara där och fixa. Om prisskillnaden på modellerna är 2000 kr kommer man att spara in den inom max ett par år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Pump till garage
« Svar #4 skrivet: 13 november 2014, 11:33:14 »
Brukar det inte att göra om termostaten så att den tror att det är 16 men det är egentligen 10?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Pump till garage
« Svar #5 skrivet: 13 november 2014, 12:54:20 »
Om garaget är någotsånär stort och "trögvärmt" så kan man använda den timerfunktion de flesta luftvärmepumpar har, och låta den gå för fullt några timmar per dygn för att hålla lagom grundvärme.

Det KAN gå att lura tempgivaren i vissa värmepumpar för att få den att reglera på lägre innetemperatur, men det finns risk att man lyckas lura avfrostningsautomatiken samtidigt, vilket ju inte är så lyckat.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!