Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 2 värmepumpar pÃ¥ samma lÃ¥nga kollektor  (läst 22775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
2 värmepumpar på samma långa kollektor
« skrivet: 11 november 2015, 23:01:45 »
Har en installationsfråga...
1 st Nibe 1255-16 och 1 st Nibe 1245-8 skall monteras i samma utrymme men gÃ¥ mot varsitt  hus
I utrymmet finns det en 1000 m lång sjövärme slinga indragen.
Rent teoretiskt räcker ju längden för bÃ¥da värmepumparna....men kan man koppla in sÃ¥ att bÃ¥da pumparna kan nyttja samma slinga ??  i sÃ¥ fall hur ??   ???  mycket tacksam om nÃ¥gon har nÃ¥gra idéer
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #1 skrivet: 12 november 2015, 00:26:39 »
Hej,
jag ser inget problem,bara ansluta dem mot slingan, problemet är väl snarare att slingan är 1000m lång, är det verkligen bara en lång slinga?
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #2 skrivet: 12 november 2015, 00:38:29 »
Ja , det är bara 1 lång 1000 m slinga , har tidigare stått 1 stor värmepump där som försåg båda husen med värme men regleringen fungerade dåligt , nu hyr man ut ena huset och vill därför separera så man enklare kan styra varje hus för sig , med sin värmekurva samt enklare hålla koll på förbrukningarna för varje hus (värmepumparna skall få varsin elmätare) Dessutom förbereder man för en ev framtida försäljning ....


Det jag oroar mig för är ju att om tex bara 8:an gÃ¥r...orkar den cirkulera hela slingan ??  om bÃ¥da gÃ¥r , räcker flödet till bÃ¥da eller tar den pumpen som är störst all cirkulation ?? eller bör man sätta mellanväxlare pÃ¥ nÃ¥tt vis och en extern cirkpump som säkrar flödet ?? eller ..eller.... ??  tja sÃ¥ snurrar frÃ¥gorna i huvudet
« Senast ändrad: 12 november 2015, 00:43:06 av dirren »
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #3 skrivet: 12 november 2015, 07:10:08 »
Långsiktigt vore det nog bäst att gräva ned ett par slangar till ned till sjön och dela på de metrar som ligger i vattnet.
Då kommer flödet att bli tillräckligt, och ingen behöver vra arg på den andra för att de stjäl mer effekt ur slingan.
Den som ligger först på slingan (efter sjön) kommer att ha minst 5 grader varmare brine = 15% högre COP på sin anläggning när båda värmepumparna går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #4 skrivet: 12 november 2015, 08:17:24 »
Hur grov är slangen det lär bli svårt att få rätt cirkulation genom vp med en enkel 1000 meters slinga om det är vanlig 40 mm slang. Det går säkert med extra cp men den drar en del den också och det krävs en del flöde till 2 st vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #5 skrivet: 12 november 2015, 09:47:01 »
Det har ju bevisligen fungerar.
Det man kan fråga sig är HUR det har fungerat.
Inkommande KB-temp har säkert varit skyhög, men det har nog deltaT varit också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #6 skrivet: 12 november 2015, 10:18:38 »
Det har fungerat , hur kan ingen säga eftersom pumpen nu är helt kass , men den gick i 20 Ã¥r , men antagligen sÃ¥ sitter det en ganska sÃ¥ stor cirkulationspump i den gamla VP .  Sen är det väl lättare att fÃ¥ snurr pÃ¥ en slinga som ligger horisontellt  jämfört med en bergvärmeslinga där är det ju en del lyftkraft som behövs för att fÃ¥ snurr.

MÃ¥ste man koppla sÃ¥ en av värmepumparna kommer före den andra pÃ¥ slingan...??  om man delar upp till varsin pump direkt efter att slangarna kommit in till och sen sätter backventiler sÃ¥ det ej kan gÃ¥ baklänges in i pumpen som ev stÃ¥r still när den andre gÃ¥r....
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #7 skrivet: 12 november 2015, 11:09:09 »
Lyftkraften kompenseras av tyngden på det vatten som skall ner i hålet, så i ett slutet system spelar det ingen roll för pumpmotståndet hur högt eller brett det är.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #8 skrivet: 12 november 2015, 18:48:47 »
Nu har jag pratat med Nibe, och enl dom bör det fungera om man sätter båda VP:s köldbärarpump på kontinuerlig drift och parallellkopplar dom mot slingan så ingen av värmepumparna ligger före den andra ...
Ev om inte cirkulationen trots det blir tillräcklig får man komplettera med ytterligare 1 större cirkpump på slingan
Vad tror Ni om den lösningen ??
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #9 skrivet: 12 november 2015, 19:20:52 »
Det bör gå att koppla om kb cp så att båda + ev extra cp går när nån av vp startar cp drar en del ström så att köra dom hela tiden verkar dumt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #10 skrivet: 12 november 2015, 19:34:50 »
Ett annat alternativ är att sätta en större vp. som klarar värma båda fastigheterna och montera mätare för värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #11 skrivet: 12 november 2015, 19:37:33 »
Jag skulle parallellkoppla men sätta dit backventiler med lågt flödesmotstånd så slipper man köra cirkpumparna kontinuerligt.
Det som kan bli problem är när båda värmepumparna går samtidigt, och det är nog just då som en extra KB-CP kan vara nödvändigt.
Men lösningen är att koppla in den externa cirkpumpen som en grundvattenvärmepump och rent elektriskt styra den från båda värmepumparna så den bara startar då båda värmepumparna går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #12 skrivet: 12 november 2015, 19:52:37 »
En 24kw värmepump är 50.000 kr billigare än två vp.

Utloggad dirren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #13 skrivet: 12 november 2015, 20:38:32 »
Nu vill dom ha 2 värmepumpar , så det är ej ett alternativ...
Som jag kan se det sÃ¥ är väl det stora problemet att fÃ¥ cirkulation när bara 8:an gÃ¥r , för den har väl en mindre cirkpump än 1255-16 ?   När bÃ¥da gÃ¥r samtidigt sÃ¥ bör flödet räcka till ...men backventiler givetvis !
Hela bollen ska ligga still  , Citat Ralf Edström

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 2 värmepumpar på samma långa kollektor
« Svar #14 skrivet: 12 november 2015, 21:19:08 »
ska du ha 3° delta på KB
18 kw i kyleffekt ,,  du närmar dig 1,5 lps   jag hoppas det är en 63a som ligger i sjön .
annars kommer du nog behöva en stor centrifugalpump som driver den 1000 meter långa slingan . ,

Tänker du installera själv eller vad säger din installatör ?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!