Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Priser......  (läst 21549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Priser......
« Svar #30 skrivet: 05 mars 2006, 22:36:24 »
Ok, då klarnar det lite.

Då skulle jag gissa på att din årsförbrukning kommer att stanna på runt 13-15000kWh.
Mycket bra!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Priser......
« Svar #31 skrivet: 05 mars 2006, 22:37:14 »
Mitt resonemang byggde bl.a. på det måttligt vilda antagandet att den gamla pannan (om man behåller den) skulle gå paj före en ny EcoEl (om man väljer att kasta bort den gamla och köpa en ny). Jag har lite svårt för att resonera i typ följande termer: Jag behåller mina gamla panna för den håller säkert längre än om jag köper en ny och om jag behåller min gamla panna så har jag dessutom en sep vvb och en ecologic som jag kan använda när mina gamla panna går paj. Hur som helst det handlar om ganska lite pengar vilket man än gör. Sen är det ju så att var och en är salig i sin tro, dvs de som förespråkar att man ska behålla sin gamla panna råkar av någon anledning väldigt ofta vara en person som själv valt att göra så. Inget fel med det, man ska tro på det man gör.

I väldigt många fall rek. VVS- firmorna att kunden skall byta ut sin, bara några år gamla (2 - 5 år), olja/el- panna till förmån för en anpassad elpanna. De nämner troligtvis inte överhuvud taget att det finns mycket bra alternativ till detta, dvs. behålla kombipannan och docka den mot en l/v- pump + styrbox och sep. vvb. Varför gör de det? -Jo, förtjänsten är mycket högre för firmorna om de kan kränga iväg en elpanna, och det är väl i och för sig bra för dem, men de kunde ju åtminstone omnämna att alternativen existerar för kunden i alla fall. Självklart rek. jag inte att behålla kombipannan när den har blivit för gammal, som typ min egen panna (21 år). -Du ser, man lär så länge man lever :)

Många gånger är som så att det är först i forum typ detta som får folk reda på att dessa alternativ finns, och då kanske det rentav är försent redan, men för dom som ännu inte har gjort sin investering kan dylika upplysningar vara guld värda.

Och som sagt var, din slutklämm kan gälla omvänt också, eller?
Var och en är salig i sin tro, dvs de som förespråkar att man inte ska behålla sin gamla panna råkar av någon anledning väldigt ofta vara en person som själv valt att göra så. Inget fel med det, man ska tro på det man gör. ;)

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad MrDevils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvidinge, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Japp, CTC är grejen.
SV: Priser......
« Svar #32 skrivet: 05 mars 2006, 22:51:23 »
Mitt resonemang byggde bl.a. på det måttligt vilda antagandet att den gamla pannan (om man behåller den) skulle gå paj före en ny EcoEl (om man väljer att kasta bort den gamla och köpa en ny). Jag har lite svårt för att resonera i typ följande termer: Jag behåller mina gamla panna för den håller säkert längre än om jag köper en ny och om jag behåller min gamla panna så har jag dessutom en sep vvb och en ecologic som jag kan använda när mina gamla panna går paj. Hur som helst det handlar om ganska lite pengar vilket man än gör. Sen är det ju så att var och en är salig i sin tro, dvs de som förespråkar att man ska behålla sin gamla panna råkar av någon anledning väldigt ofta vara en person som själv valt att göra så. Inget fel med det, man ska tro på det man gör.

I väldigt många fall rek. VVS- firmorna att kunden skall byta ut sin, bara några år gamla (2 - 5 år), olja/el- panna till förmån för en anpassad elpanna. De nämner troligtvis inte överhuvud taget att det finns mycket bra alternativ till detta, dvs. behålla kombipannan och docka den mot en l/v- pump + styrbox och sep. vvb. Varför gör de det? -Jo, förtjänsten är mycket högre för firmorna om de kan kränga iväg en elpanna, och det är väl i och för sig bra för dem, men de kunde ju åtminstone omnämna att alternativen existerar för kunden i alla fall. Självklart rek. jag inte att behålla kombipannan när den har blivit för gammal, som typ min egen panna (21 år). -Du ser, man lär så länge man lever :)

Många gånger är som så att det är först i forum typ detta som får folk reda på att dessa alternativ finns, och då kanske det rentav är försent redan, men för dom som ännu inte har gjort sin investering kan dylika upplysningar vara guld värda.

Och som sagt var, din slutklämm kan gälla omvänt också, eller?
Var och en är salig i sin tro, dvs de som förespråkar att man inte ska behålla sin gamla panna råkar av någon anledning väldigt ofta vara en person som själv valt att göra så. Inget fel med det, man ska tro på det man gör. ;)

// Grolim
Kan man behålla de gamla pannorna och de funkar med att koppla nytt till och det är realtivt vettigt så ska man ju inte kasta bort pengara. Självklart inte.
Men jag hade olika förslag när det gäller pannan.
Pellets/Ved nja, gjorde det ganska enkelt för mig.
Ställde 2 frågor till min sambo, första frågan: Vill du bära,såga och klyva ved.
Andra frågan: Vill du bära säckar med pellets eller förlora en del av källaren för att bulka pellets.
Svar på fråga 1: NEJ
Svar på fråga 2: NEJ
Jippi, slapp jag detta. Nu till nästa del.
Vill du betala 11000:- för 1kbm olja?
Svar: NEJ
Jippi jag får handla nya grejor. Våran panna var från 1970 och slog var gång den körde, inget fel på brännaren. Hade bra service på den av pannkillen. Min gamla panna hade varken uttag för elpatron och jag fick inte elda med ved i den för pipan är för liten.
Både jag och min sambo tycker att värme är något som ska bli av sig själv och inte behövas "hållas" på med.
DÃ¥ blev valet av EcoEl/EcoAir105. 58800:- monterat och klart.

Ha det
Bor i Kvidinge och i en Myresjö villa från 1970. En plans villa med källare om 112 kvm i våningen samt 112 kvm i källaren.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Priser......
« Svar #33 skrivet: 06 mars 2006, 09:53:10 »
Man behöver inte krångla till det så mycket. Ta in två offerter, en med ny panna och en med dockningsalternativet (som inkl en sep vvb och en styrbox). De kronor som en rörfirma tjänar på att sälja en EcoEl torde vara få eftersom rörfirman nog tjänar nån krona på att sälja en sep vvb och en styrbox också. Om det sen är så att man har valt att köra med en gammal panna och efter en tid kommer på att det inte va så bra så förstår jag att det finns skäl att köpa en nyare beg panna för att dock eftersom man ändå har skaffat sig en sep vvb och en styrbox.

Jag är salig i alla möjliga avseenden, dock har jag varken valt att köpa en ny EcoEl eller att docka min gamla. Jag kör idag utan vp med min CTC 1100 på el och med kakelugn som komplement. Har alltså inte kommit till skott ännu med VP. Väntar in vårens och sommarens nyheter, som tex Daikins alternativ eller nya EcoAir.

Utloggad Quanda

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Priser......
« Svar #34 skrivet: 06 mars 2006, 12:12:22 »
Installation av Ecoloqic+105:a ca. 6m. Cirkpump, trevägsventil för värmeväxlare  till pool. ( Ytterligare 3m rör med böj)
Dockning till befintlig CTC Electronic.
Kostnad Aug Stockholm 70.000:-
Villa i södra Stockholm. Yta 100+100 kvm. Byggår 1971.
Sep. varmvattenberedare. EcoAir 105:a dockad till Electronic.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Priser......
« Svar #35 skrivet: 06 mars 2006, 22:03:45 »
De kronor som en rörfirma tjänar på att sälja en EcoEl torde vara få eftersom rörfirman nog tjänar nån krona på att sälja en sep vvb och en styrbox också.

Rabatten som en VVS-firma har på en VP och en elpanna ligger på mellan 20% och 25%. Större firmor har mer rabatt.

Om man sedan tycker att det är småpengar är ju upp till var och en. ;)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad MrDevils

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvidinge, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Japp, CTC är grejen.
SV: Priser......
« Svar #36 skrivet: 07 mars 2006, 23:22:48 »
Jag har en prislista från CTC och i den står det.
EcoEL 1800 eller 1550 ca 30000 kr inkl moms.
EcoAir 105-107-109 pris 39000kr -51000:-
Det innebär mellan 69000:- och 81000:- för dessa 2 grejorna. Pris listan gäller från och med 2005-03-01 och framåt tills ny lista kommer.
PBH produkter kunde sälja från 56500:- inklusive moms och frakt.
Då undrar jag vem tjänar på grejorna?????

Jag fick mitt ännu billigare än PBH Produkter kunde sälja för.
Så jag undrar vilka firmor tjänar de extra pengarna?????.
När jag kollade pris inklusive montering så var priserna från 87000:- till 98000:-. fiR:
Mitt totala pris för en EcoEl och en EcoAir105 monterat och klart inklusive moms 58800:-  :,v( Thumbsup
Och det är jag himla nöjd med. Thumbsup
Bor i Kvidinge och i en Myresjö villa från 1970. En plans villa med källare om 112 kvm i våningen samt 112 kvm i källaren.

Utloggad Slave

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: STHLM
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Slav till värmen
SV: Priser......
« Svar #37 skrivet: 10 mars 2006, 22:12:26 »
Fick ett flygblad i brevlådan igår, Ctc Ecoel och Ctc Ecoair 107 installerat och klart för 79 995 kr, rätt ok pris för Stockholm tycker jag. Friman verkar seriös medlem i Svep osv. Frågan är bara vad som ingår eller inte, men kampanjen benämns som all inclusive så då får man väl anta att det är just det. Är det någon som har erfarenhet från liknande försäljningsmetoder. Själv har jag bara sett det när det gäller luft/luft pumpar.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Priser......
« Svar #38 skrivet: 12 mars 2006, 17:39:01 »
Slave - får man fråga vilken firma?

Liknande erbjudande brukat finnas, dvs ett pris för allt (förutsatt att det är en standardinstallation").

Utloggad Slave

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: STHLM
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Slav till värmen
SV: Priser......
« Svar #39 skrivet: 13 mars 2006, 19:42:31 »
Firman heter Fixzit VVS. Ringde dom idag och hörde efter vad som ingår. Den jag pratade med sa att allt ingår under normala förutsättningar, men han ville komma ut och titta på plats innan han ville lämna en bindande offert. Han kommer på torsdag så vi får väl se hur det går efter det. Återkommer i ärendet.

Utloggad Slave

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: STHLM
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Slav till värmen
SV: Priser......
« Svar #40 skrivet: 16 mars 2006, 17:30:31 »
I morse var en kille från Fixzit ute och kollade på min gamla panna, han gjorde även mätningar med värmekamera. fem timmar senare låg anbudet i min inbox. Priset enligt flygbladet höll också 79 995 kr. Det enda som inte ingick var sanering, rivning och bortforsling av oljetank, tillkommande kostnad om 5 900 kr.

Följande ingick i anbudet.
Material och installation av nedan ingår i anbudet.
Borttransport av befintlig oljepanna.
Igenmurning av rökkanal.
1st Ctc Ecoel 1550
1st Ctc Ecoair 107
2st Cirkulationspumpar.
1st Expansionskärl med tillhörande säkerhetsutrustning (Säkerhetsventil och manometer)
1st Blandningsventil med säkerhetsventil
Rör, kopplingar och isolering.
El-installation ifrån befintlig central.

Förutsättningar.
Markberedning där utomhusdel skall placeras ingår ej.
Allt arbete utförs under samma dag, vill ni göra uppfräschning i pannrum efter rivning tillkommer kostnad för extra etablering 1500 kr

Kommentarer?

Ni som har en sån här anläggning tycker ni det saknas något?

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Priser......
« Svar #41 skrivet: 16 mars 2006, 18:58:52 »
Jag tycker det verkar vara ett bra pris för detta paket.  Thumbsup

Jag betalade för samma sak 73500 år 2004 och då var det ändå en EcoAir 5,9 att jämföra med din större 107:a. Dessutom i Blekinge och inte Stockholm!

Jämförde med min faktura och fann följande saker på min spec. De är säkert med i din installation, men du kan ju alltid kolla.

* PÃ¥fyllnadsventil
* 2 st anslutningsslang rostfri (behövs för att dämpa vibrationer från utedel)
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Priser......
« Svar #42 skrivet: 16 mars 2006, 19:42:19 »
Det enda som inte ingick var sanering, rivning och bortforsling av oljetank, tillkommande kostnad om 5 900 kr.
Dyrt, försök fixa en annan entreprenör för detta. Själv betalade jag 2.200 kr inkl moms.  Kanske han försöker ta igen lite, för priset i övrigt verkar bra.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad AE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Priser......
« Svar #43 skrivet: 17 mars 2006, 14:45:33 »
Bra pris tycker jag. Har själv fått följande:

1st EcoEl 1550
1 stEco Air 107
2 st Circulationspump
1st 25l exp kärl
1st belastningsvakt
1st rums givare
1st ventilkombination

Tot: 86,200 SEK


Kommentarer på det ???
CTC EcoEl 1550 v3+ EcoAir107 v3, installerad April 2006.
Suterränghus I Blekinge, 146 m2 boyta+80 biyta. Tidigare Olja/elpanna (körd endast på el). Tidigare årsförbrukning 26000 kwh.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Priser......
« Svar #44 skrivet: 17 mars 2006, 16:47:51 »
Eftersom CTC byter sin EcoEl och EcoAir snart sÃ¥ verkar det gÃ¥ att fÃ¥ bättre pris pÃ¥ dessa snart utgÃ¥ngna modeller. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!