Framledningstemperaturen bestäms av inställd värmekurva tillsammans med temp-givarna ute och inne.
Panntempen är fabriksinställd på 50 grader, och framledningen ligger ofta på 30-35 grader på höst och vår till exempel.
Man bör ställa ner panntemperaturen så lågt som möjligt, utan att varmvattenförsörjningen börjar bli för dålig, nedåt 45 grader brukar vara lagom. Blir det problem med varmvatten, så ökar man någon grad, men panntempen ska vara så lågt ställd som möjligt.
Det var åt det här hållet jag förväntade mig att det skulle fungera. Men eftersom två CTC-representanter har försökt tuta i mig att panntemp=framledningstemp så blir man lite fundersam!
Detta borde också innebära att eftersom värmen shuntas ut till värmesystemet så kan jag värma pannan med VP utan att framledningstemperaturen går upp och ner när pumpen stannar och stoppar.
Jag börjar gilla CTCs tekniska lösning (om jag nu förstått den alltså) men ställer mig lite skeptiskt till infon från CTC och deras återförsäljare.
/Marcus
Ja du Marcus om det verkligen är en utbildad representant för CTC du talat med så är det sorgligt att höra.
Med fabriksinställningarna ser det ut så här.
Värmepumpens börvärde är 5°C högre än framledningens börvärde ner till 35°C VPtemp alltså lägst 40°C.
Var 4:e körning fullkondenserar VP till 55°C
Vid sommardrift och vid extra varmvatten skippas cykeln 123 + 4 och fullkondensering 55°C sker vid varje körning. Vatten till värmesystemet shuntas och när tempen sjunkit tillräckligt i tanken startar VP.
Även elpannan kan hjälpa till med värme. Detta kan fördröjas i shunten upp till 240 minuter för att elpatronen inte skall starta i onödan. Vid en shuntfördröjning på mer än 240 minuter blockeras tillskottet från elpannan.
Med elpatronen avstängd.
Blir resultatet i pannan ca 5°C lägre än VPtemp alltså 35-50°C. Ju fler starter ju närmare 50°C.
Vill man ha en högre temp i pannan måste elpatronen hjälpa till.
MVH // Rolle