Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir + EcoEl med hög Ã¥rsverkningsgrad  (läst 7235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: EcoAir + EcoEl med hög årsverkningsgrad
« Svar #15 skrivet: 02 september 2007, 20:12:35 »
Citera
Dock verkar den stora akilleshälen i EcoEl vara just VVB, varför jag fick rekommenderat att koppla in en separat VVB.

De kommer med den rekommendationen brukar inte ha en CTC själva.  :)

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir + EcoEl med hög årsverkningsgrad
« Svar #16 skrivet: 03 september 2007, 18:32:49 »
lägsta temp i nedre delen är 35 grader..........men du kan ju ställa ner kurvan betydligt, på vintern fullkondenserar pumpen var fjärde start för att skiktningen i övre delen skall hålla sig på ca 51 grader....

För att göra det extra förbryllande för mig berättade en CTC-representant idag att värmesystemet matas direkt ur pannan (panntemperatur=framledning). Fast om panntemperaturen vart fjärde gång går upp till över 50 grader så blir det lite problem med framledningen tippar jag. Så jag tror helt enkelt inte på att pannan håller exakt samma temp som framledningen, det shuntas in istället.

Mer kunskap ökar insikten om att min kunskap är ännu sämre än jag trodde...  :)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: EcoAir + EcoEl med hög årsverkningsgrad
« Svar #17 skrivet: 03 september 2007, 19:05:52 »
Framledningstemperaturen bestäms av inställd värmekurva tillsammans med temp-givarna ute och inne.
Panntempen är fabriksinställd på 50 grader, och framledningen ligger ofta på 30-35 grader på höst och vår till exempel.

Man bör ställa ner panntemperaturen så lågt som möjligt, utan att varmvattenförsörjningen börjar bli för dålig, nedåt 45 grader brukar vara lagom. Blir det problem med varmvatten, så ökar man någon grad, men panntempen ska vara så lågt ställd som möjligt.
« Senast ändrad: 03 september 2007, 19:12:35 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir + EcoEl med hög årsverkningsgrad
« Svar #18 skrivet: 03 september 2007, 19:35:35 »
Framledningstemperaturen bestäms av inställd värmekurva tillsammans med temp-givarna ute och inne.
Panntempen är fabriksinställd på 50 grader, och framledningen ligger ofta på 30-35 grader på höst och vår till exempel.

Man bör ställa ner panntemperaturen så lågt som möjligt, utan att varmvattenförsörjningen börjar bli för dålig, nedåt 45 grader brukar vara lagom. Blir det problem med varmvatten, så ökar man någon grad, men panntempen ska vara så lågt ställd som möjligt.

Det var åt det här hållet jag förväntade mig att det skulle fungera. Men eftersom två CTC-representanter har försökt tuta i mig att panntemp=framledningstemp så blir man lite fundersam! ::)

Detta borde också innebära att eftersom värmen shuntas ut till värmesystemet så kan jag värma pannan med VP utan att framledningstemperaturen går upp och ner när pumpen stannar och stoppar.

Jag börjar gilla CTCs tekniska lösning (om jag nu förstått den alltså) men ställer mig lite skeptiskt till infon från CTC och deras återförsäljare.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: EcoAir + EcoEl med hög årsverkningsgrad
« Svar #19 skrivet: 03 september 2007, 20:55:57 »
Framledningstemperaturen bestäms av inställd värmekurva tillsammans med temp-givarna ute och inne.
Panntempen är fabriksinställd på 50 grader, och framledningen ligger ofta på 30-35 grader på höst och vår till exempel.

Man bör ställa ner panntemperaturen så lågt som möjligt, utan att varmvattenförsörjningen börjar bli för dålig, nedåt 45 grader brukar vara lagom. Blir det problem med varmvatten, så ökar man någon grad, men panntempen ska vara så lågt ställd som möjligt.

Det var åt det här hållet jag förväntade mig att det skulle fungera. Men eftersom två CTC-representanter har försökt tuta i mig att panntemp=framledningstemp så blir man lite fundersam! ::)

Detta borde också innebära att eftersom värmen shuntas ut till värmesystemet så kan jag värma pannan med VP utan att framledningstemperaturen går upp och ner när pumpen stannar och stoppar.

Jag börjar gilla CTCs tekniska lösning (om jag nu förstått den alltså) men ställer mig lite skeptiskt till infon från CTC och deras återförsäljare.

/Marcus

Ja du Marcus om det verkligen är en utbildad representant för CTC du talat med så är det sorgligt att höra.

Med fabriksinställningarna ser det ut så här.
Värmepumpens börvärde är 5°C högre än framledningens börvärde ner till 35°C VPtemp alltså lägst 40°C.
Var 4:e körning fullkondenserar VP till 55°C
Vid sommardrift och vid extra varmvatten skippas cykeln 123 + 4 och fullkondensering 55°C sker vid varje körning. Vatten till värmesystemet shuntas och när tempen sjunkit tillräckligt i tanken startar VP.
Även elpannan kan hjälpa till med värme. Detta kan fördröjas i shunten upp till 240 minuter för att elpatronen inte skall starta i onödan. Vid en shuntfördröjning på mer än 240 minuter blockeras tillskottet från elpannan.

Med elpatronen avstängd.
Blir resultatet i pannan ca 5°C lägre än VPtemp alltså 35-50°C. Ju fler starter ju närmare 50°C.
Vill man ha en högre temp i pannan måste elpatronen hjälpa till.

MVH // Rolle




IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir + EcoEl med hög årsverkningsgrad
« Svar #20 skrivet: 06 september 2007, 21:03:21 »
Häromdagen fick jag äntligen ett vettigt svar! Min följdfråga (på en fråga ursprungligen ställd till CTC) blev vidareskickad och se där, en mycket kunnig person svarade klart och tydligt hur det fungerar och hur jag kan använda inställningarna för att åstadkomma det jag eftersträvar.

Kunskap finns alltid, det gäller bara att hitta den!

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!