Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 07 mars 2007, 20:02:03 »

Jag kör min beredare på 1kw funkar alldeles utmärkt. har även för mig att nibes instruktions bok rekomenderar 1 kw ,då håller den mycket längre för yt tempen på elpatronen blir inte så varm då
Skrivet av: koreanen
« skrivet: 07 mars 2007, 07:20:39 »

Ok jag kollade på nibes 100-liters eminent VVB (som du beskriver FRJO) och tror att det skall gå att klämma in en sådan efter tanken. Sedan slipper jag tjötet om att fru och barn inte kan bada varmt på vintern a:gl
Såg att den gick att köra både på 1kW och 3kW. Antar att det skall räcka med 1 kW för att "spetsa" varmvattnet.

Har som sagt bytt till en 25/60 pump och har nu dT på 8-10 grader över VP (vid +3 ºC ute) precis som innan men ser att flödet nu är högre över VP än det är i rad-kretsen så nu blir det mer över till tanken.
Det får dock bli ett minus till nibe för att dom inte rekommenderar en sådan pump i sina manualer knUp (jag kan i och för sig missat det).

Tack alla får visat intresse, nu går jag vidare med nästa energibesparingsprojekt, skall lägga om golvet i mellanvåningen och då skall 3 st stora raddar bort till förmån för golvvärme. Kommer nog bli ett år med funderingar innan det projektet kommer igång.......
Skrivet av: Harken
« skrivet: 06 mars 2007, 23:51:52 »

25-60 brukar rekommenderas. Jula har en billig kopia som funkar toppen.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 06 mars 2007, 19:46:01 »

om du har den innan beredarn så kommer beredarn värma allt vatten samt att vattnet kommer kylas av i slingan i tanken. Meningen är att vpumpen skall värma största delen av varmvattnet och beredarn spetsa upp det lite. Annars kan man lika väl enbart köra vvattnet på beredarn
Skrivet av: koreanen
« skrivet: 06 mars 2007, 07:15:56 »

Vad tror du om funderingen på att sätta den före tanken då?
Min tank har ingen behållare utan är en "genomströmningstyp".
Anledningen till frågan är installationsutrymmet utan att skapa ett spindelnät av rör 
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 05 mars 2007, 20:58:10 »

du undrade hur jag hade kopplat beredarn den sitter efter pannan så kallvatten in ipannan och förvärms av vpumpen och sedan vidare till vv beredarn. Det är klart att tappar man mycket vatten så orkar inte vpumpen hålla så hög temp ut på elementen men det återhämtar sig efter några timmar
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 mars 2007, 10:40:25 »

Har du shunt så kan du köra högre flöde på radiatorkretsen utan problem, shunten ser till att VP:n bara får ett delflöde från radiator-returen så finns kapacitet kvar på VP:n så värmer denna tanken. Du får ut mest ur radiatorerna om du kan hålla en tempdiff på ca 5 ºC över radiatorerna.
Skrivet av: koreanen
« skrivet: 05 mars 2007, 08:21:02 »

Jodå, jag har både shunt och 6 kW värmepatron och jag är medveten om att patronen får stötta till när det blir riktigt kallt.
Jag vill bara se till att jag har rätt prylar så att patronen inte körs i onödan och förhoppningsvis har jag nu fått in rätt cirk-pump.
Det är ju ändå inte gratis med spetsvärme nuförtiden........
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 mars 2007, 08:02:51 »

Min tanke är att kunna köra rad-cirkulation snabbare under kalla förhållanden för bättre komfortvärme (lägre deltaT).
Problemet är att om jag ökar radkretsen blir flödet högre där än i VP kretsen och det innebär att VP matas med endast rad-retur.
Om jag tex vill ha 45 ºC ut på radkrets bör jag ha runt 40 ºC på returen. Nu får jag bara 35 ºC på returen och matas VP med detta
ger den bara ca 43 ºC. När kretsarna jämnat ut sig ligger jag med 42 både till rad och från VP och givetvis också i hela tanken.
Inga goa duschar dom dagarna.
Med högre flöde i VP-krets borde det bli värme över så att tanktempen kan jobba sig uppåt. Då hade ju VP inte bara matats från radretur utan även från tanken.
Jag inser att det finns en gräns men tycker ändå att jag borde kunna lägga ut över 42 ºC på rad utan att "döda systemet"

Har du ingen shunt till radiatorsystemet, har du fast kondensering så bör du nog ha en sån.

Sen bör du ha en elpatron i tanken som hjälper VP:n de kallaste dagarna.
Skrivet av: koreanen
« skrivet: 05 mars 2007, 07:06:47 »

Först vill jag bara säga att jag fick tag på helt fel flödesangivelser ang min cirk-pump. När jag kom hem såg jag att det till och med stod på den. Den 25/40-pumpen jag hade gav i läge 3 0.20 l/s så jag bytte sen i lördags till en 25/60 som har flödena
0.22 - 2.27 - 0.30. Har ställt den i läge 2. Om det sen gör nån nytta får jag inte reda på förrän det värdet blir kallare igen.
Det med VVB i serie med tanken på vintern har jag också funderat på. Har funderingen att sätta en sådan före tanken så att man inte leder in det kalla vintervattnet in i tanken.
Är det så du har monterat den?
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 02 mars 2007, 19:23:13 »

sätt dit en 30-100L beredare i serie med tanken så har du obegränsat med v.vatten.
kör med samma förhållande som du har. Mätte upp att min 100 L beredare tar i snitt 1,3 kw dygn med två personer i hushållet.  Blir inte så mycket spets som man tror. kör fast kond med stopptemp 45 ºC och beredarn på 60 grader. Jag kan utan problem fylla badkaret på 200 l  finns i stort set obegränsat med v vatten
Skrivet av: koreanen
« skrivet: 02 mars 2007, 11:42:18 »

Min tanke är att kunna köra rad-cirkulation snabbare under kalla förhållanden för bättre komfortvärme (lägre deltaT).
Problemet är att om jag ökar radkretsen blir flödet högre där än i VP kretsen och det innebär att VP matas med endast rad-retur.
Om jag tex vill ha 45 ºC ut på radkrets bör jag ha runt 40 ºC på returen. Nu får jag bara 35 ºC på returen och matas VP med detta
ger den bara ca 43 ºC. När kretsarna jämnat ut sig ligger jag med 42 både till rad och från VP och givetvis också i hela tanken.
Inga goa duschar dom dagarna.
Med högre flöde i VP-krets borde det bli värme över så att tanktempen kan jobba sig uppåt. Då hade ju VP inte bara matats från radretur utan även från tanken.
Jag inser att det finns en gräns men tycker ändå att jag borde kunna lägga ut över 42 ºC på rad utan att "döda systemet"
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 02 mars 2007, 11:04:12 »

4,18 J/s x 7°C deltaT x 0,27 l/s = 7,9 kW

Det är viktigt att deltaT över pumpar som har R407 är minst 6°C. Så lättast är att mäta flödet genom temperatur, om man känner till värmepumpens uteffekt. I annat fall kan man köra enbart elpatron, och då mäta deltaT för en bedömning av flöde.

En 7 kW pump med 7°C deltaT bör då ha 6°C deltaT om enbart 6 kW elpatron är aktiv, eller 13°C om de samkörs.

Men som du nämner, så har du ett deltaT över värmepumpen som ligger inom det rekommenderade.

Har du radiatorer och komforten är bra, så spelar det ingen roll att deltaT är hög över dessa. Antar att det är varmvattentempen som styr börvärdet från pumpen d.v.s. du behöver inte köra ut onödigt hög temperatur på grund av radiatorernas deltaT.
Skrivet av: koreanen
« skrivet: 02 mars 2007, 07:48:36 »

2005:an är enkelt en 2010 fast med en-stegskompressor. Samma kylmedie dvs R407
Kollade lite på nätet på cirkpumpen (grundfos UPS solar 25/40/180) och den skall ge ca 2,0 m3/h (0,56 l/s)
vid lyfthöjden 1 meter. En 25/60 skulle ge ca 2,3 m3/h (0,64 l/s).
Kan inte säga vad det verkliga flödet är efter strypningen, detta måste mätas antar jag.
Om det skall vara 0,27 l/s så antar jag att det är vad jag har efter strypningen och då antar jag att det inte hjälper att
sätta in en 25/60 för det också måste stypas till 0,27.
Eller får jag med en 25/60 ett högre ingående tryck som resulterar i mer varmvatten från VP?
Tryckfallet över pumpen verkar vara ca 2,8 kPa vid 0,27 enl kurva för pumpen så högre tryck in borde ge högre tryck ut?


Ursäkta den fasta kondenseringen men jag har en jämn värme och ljudlösa element ;)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 mars 2007, 19:38:43 »

Oj... fast kondensering...yepp, det förklarar två pumpar.

Om du kollar vilket fabrikat och betäckning det är på cirkpumpen, kanske vi kan hitta tryckfallsdiagram på nätet. Kolla också vilket köldmedium det är i maskin.
Skrivet av: koreanen
« skrivet: 01 mars 2007, 15:41:05 »

Det var kanske inte så många som hann skaffa en 2005:a innan den slutade göras.
Känns lite tveksamt att ha en sådan produkt men hittills har jag inte haft problem med själva VP:n.
Fast kondensering löses väl enklast med 2 cirk.pumpar Sc:,h
Tack för flödesangivelsen. Jag skall kolla detta ikväll
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 01 mars 2007, 15:17:21 »

Jag har 8-10 graders diff på värmepumpen så det är inte där jag har problemet.
Däremot har jag nästan 10 graders diff på rad-kretsen pga att jag måste köra denna cirkpump sakta.
Ökar jag hastigheten på radcirk (som jag vill göra) får jag ett högre flöde där än det är till pumpen och därmed
blir det inget till tanken.
Som jag tänker borde flödet vara större i VP-krets än i rad-krets för att få lite över till varmvattnet.
VP har definitivt kapacitet till mer än jag får ut.
Sedan är VP-kretsen strypt för att erhålla deltaT men det innebör väl en tryckhöjning, flödet är väl ändå det som cirkpumpen ger?
Konstigt att jag inte kan hitta någon anvisning för flödet i papprena från Nibe. Det borde väl vara vettig information att ha med i en manual?

fighter 2005/8?? Vad är det för pump?

Nog brukar det finnas kapacitetsdiagram på Nibes sida för resp. pump.

Varför har du två cirkulationspumpar?

Högre tryckfall som blir till följd av strypningar, skapar lägre vattenflöde.

8 kW pump med R407 bör ha ca: 0,27 l/s flöde.
Skrivet av: koreanen
« skrivet: 01 mars 2007, 14:05:54 »

Jag har 8-10 graders diff på värmepumpen så det är inte där jag har problemet.
Däremot har jag nästan 10 graders diff på rad-kretsen pga att jag måste köra denna cirkpump sakta.
Ökar jag hastigheten på radcirk (som jag vill göra) får jag ett högre flöde där än det är till pumpen och därmed
blir det inget till tanken.
Som jag tänker borde flödet vara större i VP-krets än i rad-krets för att få lite över till varmvattnet.
VP har definitivt kapacitet till mer än jag får ut.
Sedan är VP-kretsen strypt för att erhålla deltaT men det innebör väl en tryckhöjning, flödet är väl ändå det som cirkpumpen ger?
Konstigt att jag inte kan hitta någon anvisning för flödet i papprena från Nibe. Det borde väl vara vettig information att ha med i en manual?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 mars 2007, 13:10:11 »

Vilken tempskillnad har diu på stig och retur?

Har du några strypningar tex radiatorventiler som kärvar, så fixa det först...
Skrivet av: koreanen
« skrivet: 01 mars 2007, 11:41:05 »

Har en kompis som skaffade en ctc-VP och han hade problem med för lågt flöde och blev tvungen att byta circulationspump
(från 25/40 till 25/60).
Jag har en 25/40 till min 2005 och tycker inte att jag har tillräckligt flöde för att underhålla rad-systemet.
Någon som kan bidraga med synpunkter på om jag kan tjäna på att byta circ-pump?
Kan inte hitta någon rekommendation på pumpstorlek i mina VP-papper.
Vilken typ av pump sitter i era anläggningar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!