Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburet 1 rörsystem  (läst 3155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pottefix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vattenburet 1 rörsystem
« skrivet: 25 augusti 2020, 18:31:07 »
Hej jag och min sambo har köpt ett litet hus pÃ¥ 70 kvadrat med liten övervÃ¥ning, uppvärmningen idag är direktverkande el radiatorer, vilket jag inte tycker om. Vi har dÃ¥ alltsÃ¥ tänkt installera en luftvärmepump av bättre modell, Och jag har tänkt bygga ett SIMPELT  men fungerande vattenburet system kopplat till en ackumulatortank pÃ¥ 300L. pannan jag har införskaffat är en wamsler k147 v fick även men en laddomat till denna .
Jag har lite funderingar kring detta, jag har tänkt ha acktanken pÃ¥ övervÃ¥ningen AlltsÃ¥ nästan rakt under pannan, kan tillägga att de kommer bli ett 1 rörs system, men 2 kretsar, en för över plan Ã¥ en för nedre plan, frÃ¥gan är nu, Hur ska jag dra tillop (Kretsarna) till radiatorerna?, ska jag ha 2 Separata anslutningar nästan högst upp pÃ¥ acktanken tanken med varsin cirkpump för varje ledning  för att kunna justera lättare Eller kan jag ta ut ett groft rör frÃ¥n acktanken  montera 1 cirkpump pÃ¥ det sen förgrena ut det i 2 stammar(22mm) tänker att de kommer bli mycket längre Sträcka och jobbigare för vattnet (stammen)som ska gÃ¥ hela vägen ner igenom radiatorerna Och sen upp igen till acktanken, Jämnfört med den övre kretsen som bara kommer gÃ¥ frÃ¥n acktanken runt i 3 smÃ¥ rum med en radiator i varje rum  sen tillbak i tanken igen  är lite nybörjare i detta ämne SÃ¥ alla svar uppskattas

Mvh

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2020, 07:51:41 »
Varför 1 rörsystem?
Du måste överdimensionera varje radiator efter den första med 7%, och det blir svårare att trimma in.
En cirkpump borde räcka oavsett om du kör med 1 eller 2 rörs så länge du inte kör med för klena rör.
Normalt tar man ut framledningen i toppen och returen till botten av tanken.
Pannan, är det en vedpanna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pottefix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2020, 13:32:21 »
Varför 1 rörsystem?
Du måste överdimensionera varje radiator efter den första med 7%, och det blir svårare att trimma in.
En cirkpump borde räcka oavsett om du kör med 1 eller 2 rörs så länge du inte kör med för klena rör.
Normalt tar man ut framledningen i toppen och returen till botten av tanken.
Pannan, är det en vedpanna?

Ja det är en vedpanna Jag kan lägga upp en bild på den.
Väljer 1 rörsystem mest för att jag har massa 22mm kopparrör liggandes, och att de känns lättare. är även uppvuxen på landet med 1 rörsystem, har funkat bra, med moderna radiatorkoppel och termostat För visst kan man ha det på gammal gjutgärns radiatorer?. Försår att det är svårare att trimma in men kan inte va omöjligt eftersom man kan justera vattenmängden igenom varje radiator?. Bli även bara 3 radiatorer per slinga (22mm rör) men tror du jag kan ta ut låt säga ett 45mm rör från nästan högsta punkt på acktanken Då, Sätta en cirkpump där och Sen grena ut de i 2st 22mm rör som går till varsin våning sen in i tanken i botten igen, de blir inget problem att längden på rör blir betydligt längre för nedervåning än övervåningen? vattnet Till nedervåningen måste ju även tvingas ner och sen upp igen.Man kanske kan sätta en justerbar strypventil på den korta slingaN de vill säga den till övervåningen så man kan justeras in så samma mängd vatten tvingas ta den längre sträckan ner till nedervåningen? Eller är jag helt ute och cyklar.

Tack för ditt svar mvh

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2020, 13:52:32 »
Jag är ingen höjdare på enrörs system, men en trimventil stryper ju oerhört mycket mer än vad ett 22 mm rör gör.
Kolla i så fall på en STAD-ventil, det är vad som brukar användas för instrypning av slingor.
Jag har svårt att se att du behöver mer än 22 mm rör ut från tanken på en så pass liten kåk.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pottefix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2020, 14:46:06 »
Jag är ingen höjdare på enrörs system, men en trimventil stryper ju oerhört mycket mer än vad ett 22 mm rör gör.
Kolla i så fall på en STAD-ventil, det är vad som brukar användas för instrypning av slingor.
Jag har svårt att se att du behöver mer än 22 mm rör ut från tanken på en så pass liten kåk.

Okej ska kolla upp vad en stad ventil är. Tack
Tänker att jag behöver tjockare rör ut från tanken eftersom jag kommer grena ut i 2st 22mm rör Behöver man inte dubbelt så tjockt rör innan förgreningen för att de inte ska strypa? Därför jag tänkte 45mm, men de kanske inte funkar så när man har en pump som matar.

Vad menar du med att en trimventil stryper mer än ett 22mm rör?
Tack mvh

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2020, 15:02:24 »
Det finns många olika typer av ventiler, det JAG ser framför mig när man skriver trimventil har inte så stor öppning i sig.
Sen finns det ventiler som inte stryper nåt alls när de är helt öppna.


om du vill ha större diameter på röret första biten så räcker det med 28 mm, det är anslutningen på värmepumpar som ger 12 kW, och så mycket effekt skall du väl inte behöva skicka ut i ditt system.
Upp till 8 kW brukar man bara ha 22 mm rör, mellan tummen och pekfingret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pottefix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2020, 15:24:25 »
Det finns många olika typer av ventiler, det JAG ser framför mig när man skriver trimventil har inte så stor öppning i sig.
Sen finns det ventiler som inte stryper nåt alls när de är helt öppna.


om du vill ha större diameter på röret första biten så räcker det med 28 mm, det är anslutningen på värmepumpar som ger 12 kW, och så mycket effekt skall du väl inte behöva skicka ut i ditt system.
Upp till 8 kW brukar man bara ha 22 mm rör, mellan tummen och pekfingret.

Man kan ju sätta ventil med samma innerdiameter som röret är. Alltså 20mm Sen kanske strypa den lite på den kortare kretsen så de bli någorlunda jämt flöde i båda kretsarna, men undra om man kan förgrena på ingående från pannan till tanken ist fast efter laddomaten ut till radiatorerna för att snabbare få varmt vatten i radiatorerna, men då kanske de inte bli nått varmvatten kvar till tanken istället. Undra vilket som är bäst.

Tack mvh

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2020, 15:58:06 »
Har du tänkt producera tappvarmvatten i acktanken kan du inte låta värmepumpen värma den.
Värmepumpen lär bara ge ca 50 grader på framledningen stora delar av året, och du vill nog ha varmare än så i manteln.
För att värmepumpen skall ha skaplig COP måste den få arbeta direkt mot radiatorerna med bara precis så varmt vatten de behöver för att hålla huset varmt.

Kan du förklara med en ritning vilken systemlösning du funderar på?

Det blir ofta dyrt att försöka göra något billigt.

Här ser du nibes systemlösning för ett system liknande det du tänkt dig, om jag fattat rätt.
https://www.nibe.se/assets/documents/23503/M11993-1.pdf
« Senast ändrad: 26 augusti 2020, 16:00:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pottefix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2020, 12:50:39 »
Har du tänkt producera tappvarmvatten i acktanken kan du inte låta värmepumpen värma den.
Värmepumpen lär bara ge ca 50 grader på framledningen stora delar av året, och du vill nog ha varmare än så i manteln.
För att värmepumpen skall ha skaplig COP måste den få arbeta direkt mot radiatorerna med bara precis så varmt vatten de behöver för att hålla huset varmt.

Kan du förklara med en ritning vilken systemlösning du funderar på?

Det blir ofta dyrt att försöka göra något billigt.

Här ser du nibes systemlösning för ett system liknande det du tänkt dig, om jag fattat rätt.
https://www.nibe.se/assets/documents/23503/M11993-1.pdf
Viste inte ens att luftvärmepumpar kan kopplas till radiatorer, är inte dom till för att värma luften?

Jag kan försöka skissa upp lite hur jag har tänkt mig med det vattenburna systemet, och lägga upp, är på jobbet nu men senare.
Tack

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2020, 07:32:13 »
HEHE, i och med att du nämnde värmepumpen så trodde jag att du menade en luft/vattenvärmepump som skulle kopplas mot systemet på något sätt.
Skall du bara elda med ved för värme och varmvatten så spelar det ingen roll hur du kopplar.
Men några 45 mm rör behövs inte till frameldningen, vill du kan du köra med 28 mm fram till första förgreningen.
Jag rekommenderar tvårörs system om man gör nytt, du eller någon annan kommer att vilja värma huset med värmepump eller annat lågtempererat system i framtiden, och då är det att föredra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pottefix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #10 skrivet: 30 augusti 2020, 15:20:52 »
HEHE, i och med att du nämnde värmepumpen så trodde jag att du menade en luft/vattenvärmepump som skulle kopplas mot systemet på något sätt.
Skall du bara elda med ved för värme och varmvatten så spelar det ingen roll hur du kopplar.
Men några 45 mm rör behövs inte till frameldningen, vill du kan du köra med 28 mm fram till första förgreningen.
Jag rekommenderar tvårörs system om man gör nytt, du eller någon annan kommer att vilja värma huset med värmepump eller annat lågtempererat system i framtiden, och då är det att föredra.
blir nog 1 rörs Nu till att börja med, det blir ett litet hobbyprojekt. Man kan alltid göra om det på 30år när man börjar närma sig 50årsåldern. Här kommer en liten skiss på hur jag tänkt, hoppas ni förstår, vart lite mycke pilar och grejer, hehe, sen får jag klurar lite mer dimension av rören, men blir 22mm till radiatorerna och 15mm uppstick till kopplet.

Om nån har nån förbättring så får ni hemskt gärna rita upp det. Om ni orkar såklart. Tack mvh
« Senast ändrad: 30 augusti 2020, 15:28:59 av Pottefix »

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2020, 07:09:56 »
Kul projekt, det är allt väldigt trevligt att kunna elda - så länge man inte måste.

Det där verkar vara en rätt seriös kökspanna, ger den kanske 15 kW till vattnet?  I det läget kan man fundera pÃ¥ om man inte vill göra resten av anläggningen mer seriös när man ändÃ¥ är igÃ¥ng. Det jag skulle överväga i sÃ¥ fall är en större tank och (eller) en shunt (automatisk) för framledningstemperaturen. Och just för att man inte ska vara tvingad att elda sÃ¥ skulle jag definitivt stoppa in en elpatron ocksÃ¥, om nu inte det redan ingick i planen - för jag tolkar det som du tänkte plocka bort elradiatorerna?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #12 skrivet: 31 augusti 2020, 10:14:58 »
De kryssade rören kan du inte ha. Då blir det dåligt flöde över radiatorerna !
De rören kortsluter ju radiatorslingan.

Ska du bara elda sporadisk, skulle jag nog inte ha större tank.
Då tar det längre tid att få upp temperaturen, när man tycker att man behöver
värmetillskott från eldningen.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #13 skrivet: 05 september 2020, 19:44:54 »
Ska du bara elda sporadisk, skulle jag nog inte ha större tank.
Då tar det längre tid att få upp temperaturen, när man tycker att man behöver
värmetillskott från eldningen.

Det är såklart rätt att inte skaffa en stor tank om man ändå inte kommer att använda kapaciteten. Med Laddomat och skiktning så har det i och för sig inte så stor inverkan på hur snabbt man får ut värme i systemet, men när man slutat elda och tankvärmen börjar ta slut blir man stående med onödigt mycket halvvarmt vatten som ofta inte kommer till någon ordentlig nytta om man inte eldar på igen direkt.

Sedan är det frågan om det är sporadisk användning som är planen? Om man tänker plocka bort elradiatorerna så kan det komma att behövas löpande drift för att fylla i värme i de hörn av huset som värmepumpen inte når.

För övrigt: En sak som saknas på systemskissen, men som man absolut måste ha, är ett expansionskärl. Men det är förhoppningsvis en miss bara på ritningen och inte i verkligheten.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Pottefix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet 1 rörsystem
« Svar #14 skrivet: 08 september 2020, 14:41:08 »
Kul projekt, det är allt väldigt trevligt att kunna elda - så länge man inte måste.

Det där verkar vara en rätt seriös kökspanna, ger den kanske 15 kW till vattnet?  I det läget kan man fundera pÃ¥ om man inte vill göra resten av anläggningen mer seriös när man ändÃ¥ är igÃ¥ng. Det jag skulle överväga i sÃ¥ fall är en större tank och (eller) en shunt (automatisk) för framledningstemperaturen. Och just för att man inte ska vara tvingad att elda sÃ¥ skulle jag definitivt stoppa in en elpatron ocksÃ¥, om nu inte det redan ingick i planen - för jag tolkar det som du tänkte plocka bort elradiatorerna?
Kan nån beskriva vars man trycker om man vill svara på ett inlägg ni skriver. Är de på citera? Eller den lille markören med en penna och ett papper?

« Senast ändrad: 08 september 2020, 15:03:40 av Pottefix »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!