Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Troll  (läst 3553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Troll
« Svar #30 skrivet: 05 februari 2023, 17:47:46 »
.
Jag sket faktiskt i vad du skrev när du började med att "om tandläkaren debiterar 3000:-/timme".  Ditt resonemang blir d totalt intressant eftersom dr t finns en referensprislista för olika jobb som man mÃ¥ste utgÃ¥ ifrn för att avgöra hur mycket man som kund mÃ¥ste betala.

Om du inte orkar läsa eller klarar av det så bör du nog strunta i att svara, det blir så uppåt väggarna fel i dina svar annars.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Troll
« Svar #31 skrivet: 05 februari 2023, 18:27:35 »
Om du inte orkar läsa eller klarar av det så bör du nog strunta i att svara, det blir så uppåt väggarna fel i dina svar annars.
Mitt svar var helt korrekt men eftersom det mesta du skriver ör ointressant så sparade jasg in mödan att läsa det. Bara att du börjar dilla om tandläkares timdebitering på 3000 gör att man inser att resten av vad du skriver saknar intresse.

Du tror dig ju kunna en massa och anser att du är mer insatt i korrekt debitering, men du har ju visat att du varken förstår dig på tandläkates eller rörmokarens debitering.
« Senast ändrad: 05 februari 2023, 18:30:00 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Troll
« Svar #32 skrivet: 05 februari 2023, 19:00:37 »
Du är en sund person, men du borde då kunna se att det fortsätter skrivas till och om mig av de jag kallat troll, fast jag meddelat att jag inte vill se eländet och inte läser.
Man kan ju inte undgå att se nickarna när man bläddrar nedåt till sista inlägget direkt genom ett klick.
Det där beteendet att aldrig sluta spotta runt ÄR ett sjukligt trollbeteende som uppfyller alla villkoren i den riktiga troll-definitionen.
Sen är det troligen "folk" från ditt forum som har gått in och förpestat även i bygghus.se.
Det kom väldigt snabbt efter att jag klagade på troll här och berättade om det andra forumet.

Men som sagt det är bra att se din toleranta och omdömesgilla behandling av det hela.
Jag har inget intresse av att göda trollen vidare.
mvh
Hans
Hur kan du se vad som skrivs i tråden om du inte läser den ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #33 skrivet: 06 februari 2023, 19:35:03 »
.
Jag sket faktiskt i vad du skrev när du började med att "om tandläkaren debiterar 3000:-/timme".  Ditt resonemang blir d totalt intressant eftersom dr t finns en referensprislista för olika jobb som man mÃ¥ste utgÃ¥ ifrn för att avgöra hur mycket man som kund mÃ¥ste betala.

Jag läser heller inte trollens inlägg men ser att ni avhandlar tandläkerier.
Det är rättså meningslöst i sammanhanget och annorlunda.
Det är staten som står för subventionerna 50 och sedan 85% rabatt, inte praktiken.
Sen vem som utför jobbet är också irrelevant eftersom det är ett eller två års garanti och finns
bra kontrollinstanser, i det statliga fallet (FTV) och PTL i privatfallet. Där är PTL iofs sämre då det är en nämnd som ibland skyddar medlemmarna och agerar lite subjektivt.
Folktandvården kollas av riktiga myndigheter som inte lika enkelt kan fuska.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Troll
« Svar #34 skrivet: 07 februari 2023, 08:18:13 »
Typiskt troll att anklaga andra för att vara troll, och sedan trolla diskussioner som man aldrig ens varit inblandad i.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #35 skrivet: 07 februari 2023, 19:02:47 »
Då ser jag slutligen att inte heller du Rickard begriper vad trollande består av.
Du svänger fram och tillbaka, helt förvirrat.
Plötsligt blev jag alltså ett troll, kan du förklara lite närmare varför?
Var ligger felen i de fakta jag redogjorde för?
Kan inte du heller läsa innantill och bedöma vad som är seriöst?
Det är inte konstigt att trollen får agera fritt när du är så här förvirrad och vänder kappan efter vinden eller efter inget alls.
Din definition av troll är helt logiskt alla som påpekar att någon beter sig illa, och som ett troll.
Bara beklämmande.
Du borde nog överlåta modereringen till någon som inte drabbas av plötsliga infall.
i princip helt sjukt.
Jag klarar mig utmärkt utan denna veritabla smörja.
« Senast ändrad: 07 februari 2023, 19:05:06 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #36 skrivet: 07 februari 2023, 19:08:15 »
Typiskt troll att anklaga andra för att vara troll, och sedan trolla diskussioner som man aldrig ens varit inblandad i.  :)

Beskriv exakt vilken diskussion jag trollat och hur.
Du har problem och vet inte vad du gör.
Ett varv på vuxengymnasium kan passa.

// Hans



adjunkt
samt några år på atomfysik lab
(kanske börja spotta om det också)
« Senast ändrad: 07 februari 2023, 19:13:53 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Troll
« Svar #37 skrivet: 07 februari 2023, 19:29:48 »
Jag skaffade värmepump 2008 och blev samtidigt medlem i detta forum.

Under dessa 14 år har jag aldrig läst inlägg, där någon uttryckt sig på liknande sätt som Du HIZ.

Vissa ämnen....ex coronaepidemin...kunde det hetta till i, men ingen har tidigare använt så förnedrande ord om andra människor.....som Du har använt de senaste dagarna.

Tråkigt....tycker jag.


Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Troll
« Svar #38 skrivet: 08 februari 2023, 07:15:35 »
Beskriv exakt vilken diskussion jag trollat och hur.
Du har problem och vet inte vad du gör.
Ett varv på vuxengymnasium kan passa.

// Hans



adjunkt
samt några år på atomfysik lab
(kanske börja spotta om det också)

Mmm, jag har ett litet problem i forumet just nu, och det är främst du och ditt sätt att uttrycka dig nedlåtande om hantverkare, andra medlemmar i forumet, om mig, och ja- i princip allt du uttalar dig om.
Det ger mig problem, men jag är ledsen att säga det, men det är nog du som har ett större problem.
Ingen kan påstå att de vet precis allt om vad de sysslar med, men jag driver tre forum som alla är dominerande i sina respektive nischer, och har så gjort i mer än 20 år. Jag vet vad jag gör.

Och även om det inte skulle falla mig in att skryta över hur förnämlig jag är så konstaterar jag bara att det finns få i Sverige som lyckats med det jag lyckats med när det kommer till just att starta och driva diskussionsforum.
Värdet i ett forum som detta är självklart inte JAG, utan de medlemmar som oförtrutet rycker in för att hjälpa andra - och de förtjänar sannerligen inte att bli påhoppade av någon, oavsett om de tror sig veta mer om saker och ting än vad andra gör, den typen av uppträdande betackar jag mig för.

Jag lÃ¥ser även denna trÃ¥d dÃ¥ jag misstänker att HIZ inte kommer att finna sig i att inte fÃ¥tt sista ordet, det finns säkert nÃ¥got mer förnedrande som gÃ¥r säga om nÃ¥gon i detta forum som ännu inte luftats.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Troll
« Svar #39 skrivet: 12 februari 2023, 09:00:53 »
Uppdatering, nu fortsätter HIZ att trolla genom att ge negativa omdömen om mina verksamheter på trustpilot, lögner och förtal som jag verkligen hoppas att administratörerna på Trustpilot plockar bort å det snaraste.
Kan inte påstå att jag är förvånad över uppträdandet, det ligger helt i linje med vad vi tidigare sett.

HIZ är numera bannlyst i forumet, men det skulle inte förvåna mig om vi får se honom igen under annat namn...
Troll brukar uppträda på det sättet.
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 09:06:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Troll
« Svar #40 skrivet: 13 februari 2023, 08:05:10 »
Då ser jag slutligen att inte heller du Rickard begriper vad trollande består av.
Du svänger fram och tillbaka, helt förvirrat.
Plötsligt blev jag alltså ett troll, kan du förklara lite närmare varför?
Var ligger felen i de fakta jag redogjorde för?
Kan inte du heller läsa innantill och bedöma vad som är seriöst?
Det är inte konstigt att trollen får agera fritt när du är så här förvirrad och vänder kappan efter vinden eller efter inget alls.
Din definition av troll är helt logiskt alla som påpekar att någon beter sig illa, och som ett troll.
Bara beklämmande.
Du borde nog överlåta modereringen till någon som inte drabbas av plötsliga infall.
i princip helt sjukt.
Jag klarar mig utmärkt utan denna veritabla smörja.

PÅ förekommen anledning så infogar jag här andras beskrivning av vad ett troll är.
HIZ stämmer in på det mesta, med ett undantag, att han nog inte gör det du gör med avsikt, utan har andra problem, jag avstår att kommentera vad de problemen i så fall skulle bestå i, det blir bara förnedrande - och jag har inget behov av att förnedra andra, men i vilket fall som helst så innebär ditt uppträdande att HIZ på många punkter stämmer in på definitionen av ett troll.
Har markerat i fetstil några av de saker som stämmer in på honom.

"Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är internetslang för personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl, missförstånd eller utdragna ofruktbara diskussioner (flejmkrig) som inte leder någon vart. Beteendet involverar ofta inslag av bluff, lögn eller överdrifter och de som trollar gör det vanligen för nöjets skull snarare än av ilska. Ett annat syfte kan vara delegitimering genom att provocera fram en (från den "trollades" sida) icke önskvärd reaktion.[1]

Nättroll har ofta likheter (men ska inte sammanblandas) med näthatare och nätmobbare, vars agenda är att förolämpa en person eller grupp snarare än att provocera fram en strid. Medan näthataren önskar skada för dess egen skull och möjligen motpartens tystnad, vill trollet tvärtom ha maximalt och minsta möjliga produktiva gensvar.[2]

Ursprungligen innebar begreppet internettroll personer som uttalade osakliga eller provocerande kommentarer i internetforum för att se om någon reagerade, svalde betet, och blev upprörd. Med tiden har begreppet kommit att användas i en vidare bemärkelse, men trollen har alla den gemensamma nämnaren att deras drivkraft är att försöka påverka människor via internet och sociala medier. Troll kan numera vara allt från individer som söker uppmärksamhet eller personer som sprider ett budskap av övertygelse, men det kan även innefatta kriminella aktörer som vill sprida virus och skadlig programkod eller aktörer som professionellt ägnar sig åt att sprida lögner och skapa förvirring."
« Senast ändrad: 13 februari 2023, 08:12:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!