Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket märke för golvvärme system?  (läst 5180 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Exipnos

  • Gäst
Exipnos
Vilket märke för golvvärme system?
« skrivet: 21 januari 2006, 00:57:03 »
Hej,

Jag vill installera golvvärme i mitt hus some byggs just nu.  Jag har torpar grund och sedan isolerad betong platta, ej platta pÃ¥ mark.  Jag har 2 vÃ¥ningar och jag vill ha golvvärme i övervÃ¥ningen ocksÃ¥.  Bjälklag och golv är utav betong.  Golv slangen kommer ocksÃ¥ att gjutas i ett ytterligare lager betong.  Nu är frÃ¥gan vilket system ska jag köpa in?

Jag vet att Wirsbro är ett bra märke men det finns även andra som Danfoss, Roth, Megatherm, wavin etc.  Spelar märket nÃ¥gon roll?  Vilket system är prisvärdigt?  Jag tänkte ha 20mm slang men har läst att kanske det är bättre att ha mindre diameter slang och tätare?

Snälla, hjälp en nybörjare så att jag gör ett bra beslut.

Tack på förhand.

Exipnos

 

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Vilket märke för golvvärme system?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2006, 09:59:07 »
Du ska ha så grov slang som möjligt så slipper du så många slingor och problem med instrypning.
Märke spelar nog mindre roll går ju även att blanda tex wirsbo slang lg schunt.
Men betalar väl kanske helre några kronor extra för ett känt märke som finns kvar den dagen det blir fel på grejorna!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket märke för golvvärme system?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2006, 14:11:40 »
20 mm slang är jätte bra , men då ska den helst ligga minst 7-8 cm under golvytan.
Om detta inte går tror jag på att lägga tunnare/tätare,men det är bara en åsikt.
Ang märke kan man ju tänka på att man i framtiden kanske behöver ändra och då är det ju bra om man inte köpt något udda som ej finns delar till .
//Jonas
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Vilket märke för golvvärme system?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2006, 14:23:11 »
Vill inte vara petig men det heter faktiskt rör. Slang använder man i trädgården och vattnar blommor med.

Jag skulle rekommendera Wirsbos golvvärme.  Dom har ju 17mm oxÃ¥.
Gå in på www.uponor.se och läs mer. Där kan man även göra en materialkalkyl.

Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilket märke för golvvärme system?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2006, 19:37:45 »
Jag rekomenderar också 20 mm slang. Det skall fungera med C-C 300 även i tunnare ingjutna system. Själv har jag 20 mm Wirsbo och 16 mm LK rör (Ja nu har jag slutat säga "slang"). Alltihop kopplat till en LK fördelare. Jag kan rekomendera Törefors golvvärme
De säljer både egna fabrikat och Wirsbo

/Arne
« Senast ändrad: 02 februari 2006, 04:17:09 av Rickard »

Utloggad exipnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilket märke för golvvärme system?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2006, 09:20:00 »
Tack för svaren.

Okej jag tror jag kör pÃ¥ 20mm rör (inte slang :).  Jag vill gärna köpa Wirsbo system men det dyrare än andra alternativ.  Jag kollade pÃ¥ vissa Danska internet grossister och hittade bra priser.   För PEX röret har jag hittat en firma som säljer PEXGOL rör vilket är PE-xc rör frÃ¥n Golan Plastics.  Det är väldigt billigt rör pÃ¥ ca 5kr metern.  De har även rör kopplingar och fullt system uppbyggt med Danfos pump och Seitron (italienska) styrning.  Priset är direkt frÃ¥n producenten sÃ¥ det är mycket billigare än andra alternative.

Bör jag vara orolig att köpa okänt märke? Plast rören är godkända av mÃ¥nga Europeiska länder och hÃ¥ller normala standards.  Fördelar rören och shunt gruppen är ju standard metal konstruktion sÃ¥ det bör väl inte spela nÃ¥gon roll?

Huset är på ca 300m2 och det blir en stor pris skillnad på över 15000kr om jag köper detta billiga systemet i Danmark eller ett normalt Wirsbo system i Sverige.

Tacksam för ytterligare åsikter.

Tack igen.

Exipnos

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!