Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande  (läst 9762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har ett projekt på gång för att bergvärmen ska värma upp uteluften som ska in till ventilationsaggregatet Rexovent med ett vattenbatteri, vindsmonterat så ska vara glykolblandning och separerat från radiatorsystemslingan. Betydligt billigare att VP ska värma upp en del av luften så inte 2kw el slingan i aggregatet ska gå hela tiden.

Söker en sån här tank enligt bild, ska inte vara allt för stor eller om ni har några andra lösningar att rekommendera.

« Senast ändrad: 20 juni 2014, 13:32:58 av superpalten »
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2014, 13:36:56 »
Kanske en lite plattvärmeväxlare?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2014, 13:40:45 »
En plattvärmeväxlare pÃ¥ returen innan tanken borde väl kunna funka om den inte stryper flödet  Sc:,h dÃ¥ krävs det ju fortfarande endast 1 st cp för att cirkulera glykolblandningen till vent agget.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2014, 18:18:57 »
En plattvärmeväxlare kanske skulle vara något.

Men volymen är inte så stor och det blir nog en 6-7m x 2 Pex slang uppe på vinden till aggregatet. Så 14m totalt i vattenvolym, räcker det eller ska man ha ett par liters behållare före eller efter växlaren för att få mer volym?

Kan nÃ¥gon rita ett schema hur det bör kopplas?  ::)
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2014, 22:27:18 »
Liten volym borde inte vara nått problem. Dålig på att rita men du låter returen före tanken gå rakt igenom växlaren och på andra sidan växlaren ansluter du slingan som går till värme batteriet men du måste ha ett exp kärl och en cp till den slingan också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2014, 00:24:42 »
Hur stor växlare bör jag använda?

Har försökt att läsa, är det hur många plattor som man går efter eller ska man tänka på dimensionen också?
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2014, 08:56:42 »
Har du behov av 2 kW ?
I såfall skulle jag säga en plattvärme växlare som ger 2 kW vid 5 graders skillnad på fram och returen och
Jag körde en beräkning på 31 fram 26 i returen till värmepumpen , och 29 grader fram till värmebatterier och 24 åter till värmeväxlaren.
Kom fram till 0,7 kvadratmeter överförings area.

CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2014, 12:56:30 »
Kan man säga ju större växlare ju bättre blir det?

Rexoventen börjar starta 2kw elvärmaren vid -15 och vid -25 så går den konstant, dvs över 40kw förbrukar den om dagen då. Och dom temperaurerna är inte ovanliga 3mån om året. 40kw x 30dagar = 1200kw x 3mån = 3600kw. Enkelt räknat men ni förstår det är pengar till ingenting nästan för luften värms bara upp till +11 grader. Särskilt när man planerar att landa på en årsförbrukning på ca 11000kw. Så när utetemperaturen är -10 så kommer jag inte ha igång förvärmningen då den inte behövs.

Om man tittar på http://www.luftbutiken.se/attachment.php?id_attachment=560 så vid 160mm värmebatteri och -15 vid luftflöde 255 m3/h (vet inte vad jag har för flöde) så ger den en temperatur på +15c vid 55/45c. Men jag kommer nog inte behöva köra ut vatten i radiatorerna som är 55c.

Skulle en sån här duga? http://www.ebay.com/itm/Hrale-Stainless-Steel-Heat-Exchanger-50-Plates-max-90-kW-Plate-Heat-Exchanger-/331236386650?pt=UK_DIY_Materials_Plumbing_MJ&hash=item4d1f3a275a

Räknar att ett nytt aggregat med allt som behövs (Rör, köksfläkt, takhuv osv.) går på ca 35000-40000kr så skulle vilja köra rexoventen ett tag till, har svårt att räkna hem ett byte? Fick dessutom grannens Rexovent att ta reservdelar ifrån.
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2014, 20:05:44 »
Ritade en bild ändå som jag tror att jag skulle koppla kan vara helt gelet men kanske inte. Beroende på framlednings behov till elementet kan man ju välja att koppla växlaren på framledningen så man får upp framledningen lite extra. Det bör inte göra allt för mycket om du får tex 3 kw från vent då kan du du sänka framledningen från vp och radiatorerna ger fortfarande en stor del så att du får jämn värme i huset. Har du 2 kw över på effekten från din vp annars kommer ju elpatron behöva hjälpa till och din vinst sjunker.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #9 skrivet: 22 juni 2014, 00:53:15 »
Tror nog inte det är några problem att den ska orka värma upp på framledningen utan eltillskott men kanske ändå är mer lönsamt att försöka på returen?

Hade ändå tänkt att köra lite värme genom luftvärmebatteriet i tvättstugan för att få luften varmare än 11c Så att det inte blir kallras.

Hur är det med kondens, kan det bli det kring batteriet?

Tittade på framledningstemperaturen på värmekurvan jag använder nu och vid -20 så visar den 41c (Har inte prövat -20 ännu så vet inte om det är rätt kurva.) så om man räknar bort t. ex 13 grader i förlust med returen och innan den är uppe i batteriet så är vattnet 28 grader. Bör väl hjälpa så luften inte är allt för kall, som jag skrev ovan den behöver bara värma upp luften till -10c

Om du försökte bifoga en bild sÃ¥ syns den inte  ::)
« Senast ändrad: 22 juni 2014, 01:39:33 av superpalten »
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #10 skrivet: 22 juni 2014, 08:42:23 »
Blev en miss med bilden försöker igen  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #11 skrivet: 03 juli 2014, 08:45:54 »
Intressant projekt Superpalten!

Citera
Hur är det med kondens, kan det bli det kring batteriet?
I och med att man kör förvärmd luft (dvs. luft som passerat värmeväxlaren) mot en varmare yta (värmebatteriet) så bör det väl inte bli någon kondens? Sc:,h
Det är väl snarare tvärtom, dvs. om varm luft kommer i kontakt med en kall yta så blir luftens RF så högt att den kondenserar.

Utloggad superpalten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #12 skrivet: 03 juli 2014, 13:20:30 »
Batteriet blir före växlaren för att värma upp luften så el slingan inte behöver gå dygnet runt när det är kallt. Efter växlaren har jag redan ett batteri från luftvärmen.

Men har försök läsa och.

Kall luft i varmt utrymme = Kondensrisk.
Varm luft i kallt utrymme = Låg risk för kondens.

Men funderar på att stoppa batteriet på frånluften, då skulle jag inte få kondens inne i röret men desto större temperaturskillnad i växlaren?

Dom som installerat växlaren -88 har inte satt någon dränering och inte heller aggregatet lutande och det har inte vart några problem, varken hos grannen eller mig. Torrare uteluft här uppe vintertid?
1 Plans hus Norrbotten 1988. 111kvm +39. Rexovent RDAA 1-4-1, vattenburen luftvärme RCDA, Cronspisen kakelugn.

Numera installerat bergvärme. Nibe 1245 8kw UKV 100 Ext CP. Radiatorer.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #13 skrivet: 03 juli 2014, 13:42:48 »
Kall luft i varmt utrymme = Kondensrisk.
Varm luft i kallt utrymme = Låg risk för kondens.

Det är väl tvärtom? Varm luft kan innehålla mer fukt, så när den kyls ner kondenseras vattenångan till vatten. Testa att andas på en kall glasruta...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: 40L Ack tank med solvärmeslinga eller liknande
« Svar #14 skrivet: 03 juli 2014, 14:33:36 »
Superpalten: Som Purjo skriver så kan varm luft innehålla mer fukt.
Tar du in varm luft som tar emot nÃ¥got kallt, ex. varm uteluft som kommer i kontakt med kallvattenrör i en källare sommartid, sÃ¥ fÃ¥r du kondens eftersom uften som ligger närmast röret kyls ned och RF dÃ¥ stiger till 100% (luften kan ej  hÃ¥lla kvar vattnet).
Omvänt; tar du in kall luft vintertid (högt RF, dvs. den kalla luften klarar inte hålla så mycket fukt) i ett varmt hus så kommer RF sjunka rejält när luften kommer in. Då brukar man uppleva att luften känns torr.
Kolla gärna denna sida för mer info: http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp

Citera
Batteriet blir före växlaren för att värma upp luften så el slingan inte behöver gå dygnet runt när det är kallt. Efter växlaren har jag redan ett batteri från luftvärmen.
Funderar på att stoppa batteriet på frånluften, då skulle jag inte få kondens inne i röret men desto större temperaturskillnad i växlaren?
Jag kanske missat något i tråden, men varför låter du inte VPn stå för all eftervärmning? Sc:,h
Har det nått att göra med att du inte kan placera vattenbatteriet efter VVX, samt på tilluften? (dvs. ersätta eleftervärmaren med vätskebatteriet). Platsbrist?
Om du ändå bygger om så känns det som bra läge bli kvitt eleftervärmningen och istället låta VP tillverka varmvatten som eftervärmer.
« Senast ändrad: 03 juli 2014, 14:43:58 av villvetamer »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!