Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oppvarming av hus og garasje +frikjøling Nibe F1255  (läst 1064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad THolandsli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jeg holder på å bygge hus og har planer om å benytte Nibe F1255 som oppvarmingskilde. Ser det er en del her inne som har denne pumpa så tenkte det var greit å legge ut mine planer her for å se om noen har noen gode råd på veien mot et vellykket varmeanlegg.

Huset har et oppvarmet areal på 260m2. I 1.etasje er det 20mm rør nedstøpt i gulvet, i 2.etasje blir det 16mm rør i spon med varmefordelingsplater. Bad og vaskerom i 2 etasje er 50mm påstøp. Jeg skal kjøre frikjøling med 1 viftekonvektor i taket i hver etasje.

For å gjøre det hele litt mer komplisert skal også garasjen varmes opp med 2 viftekonvektorer som jeg tenkte å kjøre på lavtemp. Garasjen er 100m2 med 40m2 loft i tillegg. Plata til garasjen er allerede støpt etter samme prinsipp som huset, bare med 15cm isolasjon i gulvet. I veggene blir det 15cm isolasjon og i taket 25mm tenker jeg. Det er lagt opp 25mm preisolert PEX ut til garasjen. Det blir innlagt vann og toalett i garasjen, så tanken er å holde minst ca 12 grader i garasjen gjennom vinteren.

Borehull på 210m er allerede borret. Etter noen samtaler med Nibeimportøren så har jeg kommet fram til at jeg bør gå for 3-12kW versjonen av Nibe F1255. Versjonen på 1,5-6kW kunne jeg også bruke om jeg låste den opp til 8kW. Ifølge ABK så ville det være litt hipp som happ hvilken jeg brukte.

Tenker å kjøre med 110l akkumulatortank og 110l varmtvannsbereder i tillegg. Har kikket på Høiax sin fX serie som er veldig slanke. Har litt utfordringer med plassen hvis jeg skal ha vanlige runde.

For å styre det viftekonvektorer, gulvvame og til dels pumpa tenker jeg å benytte KNX.

-   Bør jeg hente ut kjølinga før eller etter varmepumpa?
-   Har jeg tenkt rett i forhold til Ã¥ koble opp 4 varmekilder med tanke pÃ¥ ventiler osv?

Har foreløpig skissert opp installasjonen slik. Tar gjerne mot råd og tips.


« Senast ändrad: 13 augusti 2017, 22:14:00 av THolandsli »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oppvarming av hus og garasje +frikjøling Nibe F1255
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2017, 21:23:51 »
Snygg ritning! Två funderingar..

Vore det inte bättre att köra 1155 med en separat (stor) varmvattenberedare om du vill ha mycket varmvatten?

Finns det inte en risk att den externa cirkulationspumpen börjar pumpa vatten baklänges genom golvvärmen när värmepumpen står still?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad THolandsli

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oppvarming av hus og garasje +frikjøling Nibe F1255
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2017, 14:10:12 »
Takk for tilbakemeldingen.

Ser ikke bort fra at en 1155 kunne vært et like godt eller bedre valg om jeg hadde hatt plass. Har litt for lite plass til en fullsize akkumulatortank og varmtvannsbereder slik rommet ble innredet.

Du har nok et poeng med at vannet kan begynne å gå baklengs. Må nok inn med en tilbakeslagsventil der. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!