Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kör fullt ibland E9DKE  (läst 14146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
Kör fullt ibland E9DKE
« skrivet: 30 december 2005, 14:31:34 »
Hej

Är ingen expert på detta men jag försöker beskriva ett problem.
Jag har en panasonic e9dke och jag har provat rätt många olika inställningar på min pump nu.
 Nu har jag c:a -2 Grader ute och försöker fÃ¥ upp värmen till 21-22 grader inne, men det verkar inte som det gÃ¥r.
Jag har ett 1 ½-planshus på 130 kvm  c:a 90 kvm nere och 40 kvm uppe.
Huset är byggt 1972. Bytt fönster år 2003 i vardagsrum, båda sovrummen nere +altandörr i sovrum. Alla fönster uppe. Ytterdörren också ny.
Pumpen sitter över ytterdörren och blåser rakt in till vardagsrummet, Spjället ställt rakt ut
Jag undrar om det är rimligt när jag kör pumpen på full fläkt och 30 grader på heat så blir det bara 20,4 grader i vardagsrummet.

Varför går den ner på lägre fläkthastighet när den ska köra fullt, luften som kommer ut är c:a 45 grader. Ibland ökar den fläkthastigheten men sänker den nästan direkt, ska det vara så!

Från pumpen till termometern i vardagsrummet är det ca 9 meter
Jag undrar vad är powerful för läge, är det 5:ans läge manuellt????
Finns det någon annan inställningsmöjlighet så den blåser mer hela tiden?

Vad kan vara fel?? Eller ska det vara så
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #1 skrivet: 30 december 2005, 18:49:08 »
Du har med största sannolikhet köldmedieläckage, pumpen orkar inte att arbeta upp trycket i kondensorn (innedelen) och inverters är smarta i sitt agerande och svarar dÃ¥ med att i första hand stega tillbaka fläkten. jag testade pÃ¥ min egen E9DKE och hur jag än provocerar den stegar den inte tillbaka utan vräker ut varmluft med full fläktvarvtal och vid -3grader ute. Jag öppnade dörren och lät temperaturen sjunka till 16grader inne och den ger full effekt. kolla om det finns olja (tecken pÃ¥ läcka)vid muttrarna pÃ¥ rören! 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Micking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #2 skrivet: 30 december 2005, 22:19:58 »
Nässjö:

Jag har precis likadant som du så jag ringde min installatör,han på stod att det var fullt normalt vid en temperatur på 3 minusgrader ute.
Min pump orkar endast värma upp gillestugan på c:a 40 kvm till inställd temperatur på 22 grader.
Jag har min pump sitter i trappan till gillestugan.
Ovanvåningen 108 kvm, ligger på 16-17 grader vid minus 2 grader ute, så tydligen så är detta normalt enligt min installatör.
Jag har också 45 grader på min pumps utblås vid 2-3 minusgrader.
Jag bor i Mariannelund och är inte nöjd med min pump efter vad all reklam och allt man läst om dessa pumpar att dom skulle vara så bra.
Enligt reklamen och försäljare så ska dom klara av att värma 160 kvm ner till 15 minusgrader.
Men ingen säger hur mycket den värmer och orkar med vid 15 minusgrader.
Jag läste och fördjupade mig i allt jag kom åt under 2 års tid men jag är nog dum som inte fattat detta.
Lycka till med din pump.
Micke i Mariannelund.

Utloggad - Andreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pumpägare
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #3 skrivet: 30 december 2005, 22:41:30 »

Jag har precis likadant som du så jag ringde min installatör,han på stod att det var fullt normalt vid en temperatur på 3 minusgrader ute.
Min pump orkar endast värma upp gillestugan på c:a 40 kvm till inställd temperatur på 22 grader.
Jag har min pump sitter i trappan till gillestugan.
Ovanvåningen 108 kvm, ligger på 16-17 grader vid minus 2 grader ute, så tydligen så är detta normalt enligt min installatör.


Det här kan väl omöjligt stämma? Efter vad jag kan läsa här i forumet sÃ¥ är mÃ¥nga riktigt nöjda och har aldrig haft sÃ¥ varmt som efter sitt VP-köp.  Ger pumpen 16-17 grader redan vid -2 grader sÃ¥ är det ju bedrövligt dÃ¥ligt.

Jag har precis fÃ¥tt min installerad men anser att den dÃ¥liga verkningsgraden beror pÃ¥ installatörens placering men jag hÃ¥ller just pÃ¥ att forska i det.  Se även: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5695.0.html



« Senast ändrad: 30 december 2005, 22:48:54 av - Andreas »

Utloggad dodge4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NÄSSJÖ
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic E9CKP
    • http://home.swipnet.se/monica-gunnar/
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #4 skrivet: 30 december 2005, 23:09:45 »
 studs Hej bor i Nässjö har en E9CKP ,värmer hela huset kör pÃ¥ 22 grader 3ans fläkt funkar perfekt har 22grader inne temp.
Nässjö Panasonic E9CKP , hörnradhus 120 kwm 1 1\2 plans

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #5 skrivet: 31 december 2005, 09:57:43 »
Du har med största sannolikhet köldmedieläckage, pumpen orkar inte att arbeta upp trycket i kondensorn (innedelen) och inverters är smarta i sitt agerande och svarar då med att i första hand stega tillbaka fläkten. jag testade på min egen E9DKE och hur jag än provocerar den stegar den inte tillbaka utan vräker ut varmluft med full fläktvarvtal och vid -3grader ute. Jag öppnade dörren och lät temperaturen sjunka till 16grader inne och den ger full effekt. kolla om det finns olja (tecken på läcka)vid muttrarna på rören! 

Jag ska kolla med min installatör om detta kan vara ett läckage.
För jag hoppas att den här pumpen orkar hålla en rimlig värme när det är -2 grader ute.
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #6 skrivet: 31 december 2005, 10:06:18 »
Nu läcka tusen värmepumpar!

Detta pga otillfredställande tryck och täthetsprovning!.

Alla som installerar slarvar med denna bit pga tidsåtgång det vanligaste metoden dom mer seriösa använder är vacuumsugningsmetoden vilket innebär att man suger ur luft och fukt ur rören och stänger sedan kranen till vacuumpumpen för att efter ca 5-10min se om trycket stigit.

Men skall man vara noga så skall rören tryck och täthetsprovas med helt andra tryck än 1 bars tryckskillnad.
Dom flesta litar på sina flänsningar och hoppar över detta steg som egentligen inte kostar mer lite extra tid.

Små skillnader i köldmediemängd ger stora effektförluster!
det är svårt att avgöra när brist på köldmedium föreligger i en inverter och dom flesta servicekillar skulle nog tycka att din pump fungerar och tro att yttertemperaturen här påverkar pumpen negativt.
men jag skulle tro att nästa höst så kommer din innedel att blinka och stå still!
så om du inte får pumpen åtgärdad nu så skriftligt påtala problemet så att du senare om garantier upphör kan åberopa att det hela inträffade pga felinstallation.   
 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #7 skrivet: 31 december 2005, 15:32:40 »
Man behöver knappast vara någon Einstein för att räkna ut varför Kinnan valde att inte låta testa sin pump hos R&R (SP) Den behöver inte vara dålig för dettta men bättre att skryta med COP 5,22 i helsidesannonser utan att nämna att detta är vid +7, vad pumpen ger vid -7 och -15 är det ingen som vet

Själv skulle jag aldrig göra en investering av detta slag
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #8 skrivet: 31 december 2005, 15:37:40 »
Man behöver knappast vara någon Einstein för att räkna ut varför Kinnan valde att inte låta testa sin pump hos R&R (SP) Den behöver inte vara dålig för dettta men bättre att skryta med COP 5,22 i helsidesannonser utan att nämna att detta är vid +7, vad pumpen ger vid -7 och -15 är det ingen som vet

Själv skulle jag aldrig göra en investering av detta slag

När det gäller E9DKE så är det COP 4,3 som brukar anges. (eftersom den här tråden verkar handla om den pumpen).
Sen vet jag inte vad detta har med felaktiga installationer att göra, men ändå.

Utloggad jahaja

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #9 skrivet: 31 december 2005, 18:45:48 »
Hmm kan ju vara ett givar fel..   ::)
Fläkten varvar  ju ner när maskinen når sitt börvärde, maskinen kanske tror att inluften är 30 grader..
Enkelt att testa genom att hänga ut givaren en bit från maskinen.. 

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #10 skrivet: 31 december 2005, 21:05:12 »
studs Hej bor i Nässjö har en E9CKP ,värmer hela huset kör på 22 grader 3ans fläkt funkar perfekt har 22grader inne temp.
VAR rädd om din ckp & vårda den väl
när  den ger upp får du säkert en ny DKE på garantin
Det är som att åka Mercedes & byta till Lada niva
( en viss skilnad enligt mig)
Var glad att du har en ckp & inte en DKE
läs en tråd ( ny ) pump här på forumet
tomas på VPGR & jag har lika erfarenhrter av ckp & dke
men den funkar och går precis som en Lada Niva
Tomas på VPGR har säkert MYCKET mer erfaren het
av värmepumpar än mig
GOTT NYTT Ã…R
Nu ska jag gå ner i källaren till min DKE
& värma mig I Bastun 6KW utan COOP *roflmao*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2006, 11:26:10 »
Du har med största sannolikhet köldmedieläckage, pumpen orkar inte att arbeta upp trycket i kondensorn (innedelen) och inverters är smarta i sitt agerande och svarar då med att i första hand stega tillbaka fläkten. jag testade på min egen E9DKE och hur jag än provocerar den stegar den inte tillbaka utan vräker ut varmluft med full fläktvarvtal och vid -3grader ute. Jag öppnade dörren och lät temperaturen sjunka till 16grader inne och den ger full effekt. kolla om det finns olja (tecken på läcka)vid muttrarna på rören! 
Hej Igen
Igår så tänkte jag att prova att köra pumpen på 22 grader och inställning på fläkten 5.
Vad händer!
Den kör på full fläkt hela tiden, alltså 40 minuter fullt och 5 minuter innan avfrostning så går den ner på lägre fläkt och avfrostar i 12 minuter. Den funkar som jag vill.

Kan någon förklara detta för en som inte är någon expert.

Här har jag försökt att höja tempen på pumpen för att den skall köra ut värmen på full fläkt,
Så funkar den så här.
 
 Sc:,h
« Senast ändrad: 19 januari 2006, 12:32:59 av Nässjö »
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2006, 12:24:44 »
studs Hej bor i Nässjö har en E9CKP ,värmer hela huset kör på 22 grader 3ans fläkt funkar perfekt har 22grader inne temp.
VAR rädd om din ckp & vårda den väl
när  den ger upp får du säkert en ny DKE på garantin
Det är som att åka Mercedes & byta till Lada niva
( en viss skilnad enligt mig)
Var glad att du har en ckp & inte en DKE
läs en tråd ( ny ) pump här på forumet
tomas på VPGR & jag har lika erfarenhrter av ckp & dke
men den funkar och går precis som en Lada Niva
Tomas på VPGR har säkert MYCKET mer erfaren het
av värmepumpar än mig
GOTT NYTT Ã…R
Nu ska jag gå ner i källaren till min DKE
& värma mig I Bastun 6KW utan COOP *roflmao*

Min Lada Niva ger väldigt bra med värme ;)
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2006, 13:04:59 »
studs Hej bor i Nässjö har en E9CKP ,värmer hela huset kör på 22 grader 3ans fläkt funkar perfekt har 22grader inne temp.
VAR rädd om din ckp & vårda den väl
när  den ger upp får du säkert en ny DKE på garantin
Det är som att åka Mercedes & byta till Lada niva
( en viss skilnad enligt mig)
Var glad att du har en ckp & inte en DKE
läs en tråd ( ny ) pump här på forumet
tomas på VPGR & jag har lika erfarenhrter av ckp & dke
men den funkar och går precis som en Lada Niva
Tomas på VPGR har säkert MYCKET mer erfaren het
av värmepumpar än mig
GOTT NYTT Ã…R
Nu ska jag gå ner i källaren till min DKE
& värma mig I Bastun 6KW utan COOP *roflmao*

Min Lada Niva ger väldigt bra med värme ;)
HEJ
 Mina Lada nivor DKE ger bra värme
 Men min Mercedes CKP gÃ¥r tystare
 bÃ¥de ute & innerdelen
 & ckp gÃ¥r billigare per dag än dke
 med samma temp 20 gr
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Kör fullt ibland E9DKE
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2006, 09:25:06 »
Hej Nässjö.

Det kanske inte behöver vara något fel.  :) Du ska nog köra den högsta blås. Om du kör den på lägre fläktinställning eller auto så finns risken att luftcirkulationen inte blir tillräcklig, det blir varm luft omkring innedelen och maskinen svarar med att sluta värma. Det innebär att den varvar ner både fläkt och kompressor. Dessutom får du inte ut den uppvärmda luften i resten av huset.  :(

Nu vet jag inte hur din planlösning ser ut, men placering i hall ger större risk för att luften hamnar i rundgång. Ju längre och smalare hall, desto större risk.

MVH/Gano

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!