Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Terrier
« skrivet: 14 november 2011, 10:52:50 »

Väcker en nu årsgammal tråd.
Atlasen har rullat i över ett år nu och pengarna var inte kastade i sjön som jag trodde ett slag.
Moddningen med extra relä har funkat utan problem det värmer gott!
En fråga som diskuterats är hur styrningen av tråg- och kompressorvärmen var. Jag har kopplat in två enkla strömbrytare som sitter på utedelens baksida för att kunna bryta strömmen till värmen.
Blev lite överraskad när jag märkte att värmekablarna tycks vara på hela tiden då pumpen går (vilket den gör kontinuerligt halva året).
Trågvärmen drar runt 80W och kompressorvärmen runt 15W verkar det. Under de flesta förhållanden rinner avfrostningsvattnet ut utan trågvärme sålänge det inte är svinkallt (-15 ?). Kompressorvärmen kanske kommer mig tillgodo genom innerdelen (?) men trågvärmen är oftast att elda för kråkorna. Jag kör således med båda brytarna avstängda tills jag ser att det bildas för mycket svallis i tråget. Vi får se hur det går i vinter.
Jag hade tidigare en pump utan trågvärme och det gick nästan bra, räddades genom att botta upp et dussin 15 mm hål i trågplåten så att varmvattnet rann ut innan det hann frysa till svallis.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 20 oktober 2010, 07:51:40 »

gör en uppdrag granskning: gå in itll Rusta och var intresserad av en värmepump och fråga sen om den går att montera själv, säger dom ja och du har det på film....saken biff.........jag tycker att det är ganska svårt att frånsäga sig garanti på elektroniken när du säljer pumparna med förfyllda rör som gjorda att montera själv.......
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 19 oktober 2010, 23:42:44 »

All heder till dej frasse7... för att du kämpat vidare med ärendet.  Thumbsup
Verkligen trist att lönen för mödan uteblev.  :'(

Måste säga att det är förvånande att man kan CE-märka en produkt i 2 halvor, och sedan kombinera ena halvan med en annan produkts andra halva. Halvorna går ju inte att använda var för sej. Mycket märkligt... Men det verkar ju vara så det är, så det är väl bara att gilla läget...

Där rök väl antagligen dom sista halmstråna till att kunna få Rusta att ta sitt ansvar. I alla fall utan risken att få lägga ut en massa mera stålar - och ändå inte få rätt...

Det enda jag kan komma på nu är det som jag skrev tidigare:
Plocka ner pumpen, och låtsas att man aldrig har monterat ihop den. Köra tillbaka den till Rusta och reklamera den för att det är 2 delar som inte passar ihop. Olika ordernummer...
Och det upptäckte man ju inte "av en händelse" förrän man börjat monteringen, och nästan var klar...

Lite fusk... Men inte värre än Rustas agerande.

Vi får väl se till att sprida det här på alla forum vi kan komma på... Det jag i alla fall tänkt på att skriva i är Byggahus.se som ju är ganska stort... Har dock inte kommit till skott - inget konto än...
Skrivet av: frasse7
« skrivet: 19 oktober 2010, 10:13:55 »

Jag har skrivit till Elsäkerhetsverket och till Plus (Sverkers soptunna) som kommer i TV i november. Plus har inte svarat. Ärendet rör väl inte tillräcklingt måna tittare. Elsäkerhetsverket svarade.
Elsäkerhetsverket accepterar att ute-/inneenheterna är CE märkta var för sig.Och de är de. De är OK.
Man kan få enheterna CE märkta tillsammans om det finns säkerhetsrisker och det kan göras av tredje part, men då måste tredje part ikläda sig tillverkaransvaret. Vem gör det??
Jag är som kund ansvarig att  sköta om mitt elmateriel på ett säkert sätt! Vad innebär det?
Eftersom två CE märkta enheter inte fungerar ihop så är det inte elsäkerheten utan funktionen det handlar om vilket inte är Elsäkerhetsverkets bord. Reklamation till Rusta.  Detta ser ut som moment 22. Kvar är en regelrätt stämmning eller reklamation till den oberoende Värmepumpsföreningen men utgången är oviss (egenmonterat) och därmed kostnaderna. Som vanligt är det att konsumenten har ansvaret.Min slutsats blir att vi kommer ingenstans utan vi kör vidare med pi.r´s smarta relälösning. Min pump går oklanderligt. Tack pi.r!! KÖP ALDRIG NÅGOT PÅ RUSTA!!
Skrivet av: Terrier
« skrivet: 01 oktober 2010, 00:13:18 »

Helt riktigt som du säger att "fläktblåsriktningen" beror på hur igensatt värmeväxlaren är. Kraftigt igenisad ger mer blås år sidorna och öppnare värmeväxlare verkar ge mer blås rakt fram. Den frågan lägger jag till handlingarna.
Att ta bilder på hela värmeväxlarytan låter sig ju inre göras helt enkelt. Att ta upp hål i timmerväggen tyckte jag var att ta i  :) men påbyggnaden av is var helt jämn över ytan så bilderna är representativa för hela värmeväxlaren.
Men det blir nog en insats för att styra värmen till tråg och kompressor lite intelligentare, här akll inte eldas för kråkorna då det ju är det som är hela vitsen med en värmepump.
Skall fundra lite över lämplig metod, enklaste varianten är ju en brytare för manuellt tillslag men visst är det skojigare med något mer komplicerat.
Vet inte riktigt vad jag skall tro om trågvärmen, den verkar inte vara på hela tiden. Jag drog ner på börvärdet så att kompressorn stannade, innefläkten snurrade på ändå i låg fart och det förbrukades bara 30W så någon trågvärme kan inte ha varit på. Det var bara några plusgrader ute men jag måste testa lite mer för att klargöra hur det verkligen funkar. Det skulle fortsätta med att vara under noll på nätterna här så testförutsättningarna är ok.
Min pump går i stort sett kontinuerligt nu och jag tycker den reglerar helt ok, jag använder temperaturbörvärdet som ett gaspådrag och kör den i läge "heat".

Skrivet av: pi.r
« skrivet: 30 september 2010, 22:37:31 »

Aj aj... - nej nej...

Mina farhågor om styrningen till värme-kablarna (bottentråg o kompressor) har tyvärr besannats. Styrningen är så gott som sämsta tänkbara... suck...

Jag kör bara min pump 2-3 timmar i stöten, morgon o kväll, med hjälp av inbyggda timern (off-timer). Den står alltså mest still, "avstängd". I natt kröp ute-temperaturen precis under 2°C. Då slog värme-kablarna på, fast pumpen var avstängd..!. På morgonen steg tempen snabbt, men värmen slog inte ifrån förrän tempen gick över 12°C. Men det berodde inte på temperaturen... Jag startade pumpen när jag klev upp på morgonen. Den fick gå i 3 timmar (på timer), och när den stannade så slog även värme-kablarna ifrån samtidigt. Hade pumpen fått fortsätta att gå, så hade värmen antagligen legat på ännu längre upp i temperatur.

Som jag skrev tidigare så är ju kompressorns vevhus-värmare på samtidigt med bottentråget. Resultatet blir att den är på när kompressorn är igång, vilket ju är helt galet..!

Det kommer att bli några "moddar" på min pump där...

När det gäller kylmedie-mängden och dom olika märkningarna, tar jag det inte så allvarligt. Jag utgår från att inne-delarna inte är så olika. Om inte dom olika versionernas värmeväxlar-paket är olika stora, är det inget problem att ute-delarna har olika fyllnings-mängd. Det är troligen bara en anpassning till ute-delarnas skillnader. Det finns ju mycket mera grejor som man kan ändra på i kyl-medie-systemet i en ute-del.

Snygga bilder du tog Terrier... Men om du tog dom för min skull så måste jag ta på mej att jag var lite otydlig... Jag tänkte mej bilder som visade hela ytan på värmeväxlaren (så gott det går). Men du nämnde att den fryser på jämt över hela ytan, och det var ju just det jag ville få fram.

Jag kollade lite på mina mätdata, och kan konstatera att jag har i stort sett ingen överhettning i förångaren och ingen underkylning heller i kondensorn (båda mindre än 1-2°C). Det känns som att det kan vara för mycket kyl-medie..?

Fläktvingen ska sitta vänd så att bladens "konkava" yta ska vara vänd utåt. Och den ska rotera med spetsen först, som du skriver. Var just ute och kände på "draget". Mitt framför var det relativt lugnt. Mest drag var det nog i ca 45° vinkel ut från fläkten. Om du hade ännu mera vinklat flöde, kan det ha berott på att det var mycket is på värmeväxlaren. Då blir i alla fall flödet på min Mitsubishi precis som du beskriver, tills den avfrostar.
Skrivet av: Terrier
« skrivet: 30 september 2010, 09:50:35 »

Apropå omaka delar så konstaterar jag att jag har en utedel med 980g och en innedel avsedd för 940g. Jag borde således ha ett överskott av kylmedium mens du pi.r har ett underskott om man kan se det på så sätt. Jag antar att vid leverans är utedelen fylld med allt kylmedel mens innedelen är mer eller mindre tom, vakuumpumpad eller?
Att byta delar efter att de monterats ihop är inte helt enkelt. Det är då fullt tryck i innedelen och det går mycket tungt att få ihop snabbkopplingen mot trycket, det var vad som hände min kompis som fick sin utedel utbytt för ett par år sen. Dessutom läcker det ut lite i pyset när man öppnar.

Jag har iakttagit några avfrostningscykler. Avfrostningen går mycket snabbt jämfört med min gamla pump.
Röda lampam tänds på innedelen, 4-vägsventilen vänder med pys, fläkten stannar och kompressorn går igång. Isen smälter på 2-3 minuter och det skvalar friskt med smältvatten ur hålet i tråget.
Fläkten går igång igen (onödigt tidigt tycker jag), kompressorn stannar, 4-vägsventilen vänder, kompressorn startar och efter ca 5 minuter släcks röda lampan på innedelen och innefläkten startar och värme levereras.
Effektförbrukningen under avfrostningscykeln ligger på 600-700W.
Jag försöker bifoga par bilder på avfrostningen om jag lyckas, vet inte riktigt hur man gör i detta forum...

Påfrysningen sker helt jämnt över hela värmeväxlaren och naturligtvis mest på utsidan då luften sugs in bakifrån. Men där har jag en undran, hur är era fläktar monterade? Jag undrar därför att min fläkt blåser nästan inget rakt fram utan bara åt sidorna! På min gamla pump blåste det rejält rakt framför vilket borde vara det naturliga men som Atlasen blåser så blir det ju en viss rundgång av redan kyld luft som åker in bakom pumpen. Fläkten går åt rätt håll enligt pilen på fläktmotorn och vingarna är förvisso vända så att luften trycks ut framåt men fläkten går med "spetsen" på vingarna först. Kan kineserna ha monterat fläkten bakfram? Med denna pump får man tydligen vara beredd på vad som helst känns det som. Så om ni kunde kolla hur era fläktar sitter vore det intressant.


Skrivet av: pi.r
« skrivet: 30 september 2010, 01:37:00 »

Citat från: Elsäkerhetsverket: Produktsäkerhet/Marknadskontroll
...
Elsäkerhetsverket tar gärna emot tips från allmänhet och konkurrenter för att hitta produkter som inte uppfyller säkerhetskraven.
...
Vid vår marknadskotroll
- gör vi en okulärbesiktning av produkten
- kontrollerar vi att den är CE-märkt
- kontrollerar vi att det finns en EG-försäkran
...

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Marknadskontroll1/

Men om Elsäkerhetsverket ska titta på min pump måste jag nog gömma alla mina små tillbehör... frasse7 eller Terrier kanske har det lättare. Ni har bara att lyfta ut extra-reläet, så är pumpen original. Jag tror nu inte att Elsäkerhetsverket börjar skruva isär grejorna i första taget. Det räcker nog bra med dokument-granskningen i det här fallet.

Vore lite kul faktiskt...
Sen kan man skicka ett mail efteråt, och säga att dom skulle ha varit lite generösa på garantiåtagandet i stället...  >:D    *roflmao*
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 30 september 2010, 00:06:45 »

Anta att herr x köper en atlas, slänger upp grejorna och sen ringer kylkille Y som kommer ut. Denna kylkille kommer till 99,9% att inte kolla om ute och innedel passar ihop utan sätter igång att koppla in, trycka och mäta. Kylkille Y kommer då att upptäcka att maskinen går "baklänges", inse att det är fel grejor och då upplysa herr x att denna får ta detta med Rusta och sen återkomma när det är fixat. Herr x ringer Rusta som då lär säga hoppsan, och herr x får åka till varuhuset för att byta ut den felaktiga delen. Det visar sig då att Rusta enbart kommer att ordna med ny del, dom kommer inte att betala för den kostnad som kylkillen tagit för sitt besök, detta är klart i de garantiregler som finns, alltså är herr x redan här torsk fastän han följt Rusta:s anvisningar till punkt o pricka.

Oavsett om man följer Rusta:s s.k regler eller inte är man torsk.

Men om nu samtliga Atlasägare av modellen x fixar en kylkille med ett intyg i efterhand på inkoppling med dito fel blir läget intressant, dels måste Rusta ersätta alla felaktiga utedelar samt vid kommande process räkna kallt med 3-5k till per maskin för kylkillekostnad som en grupptalan ger+återkallande via elsäkerhetsverket etc etc

Däremot skiter Elsäkerhetsverket helt i om herr x kopplat in detta eller inte, det är inte deras bord, dom kan bara konstatera att herr x köpt en produkt som inte uppfyller CE-normen rörande dess IP-klassning, klartext att Rusta säljer något som inte har testats ihop enligt det certifikat som kinesfabriken har fått utfärdat på sin produkt från ett "oberoende labb".

Herr x blir förbannad oavsett vilken version av inkoppling som gjorts och tar kontakt med mideas Europachef på marknadsavdelningen och påtalar Rustas blufförsäljningar med dito bluffjuridik, eftersom Midea storsatsar på Norden vill man inte få sådan badwill och går då bakvägen via fabriken i Kina och fixar fram rätt burk. Rusta å sin sida gillar nog inte heller att få böter från 500k och uppåt beroende på mängden pumpar som krängts ut och som måste återkallas, samt att dom måste annonsera i pressen om dessa återkallanden.

Allt pekar på att det är Rusta själva som snickrat ihop detta paket av äldre lagervaror som inte matchade varandra, då finns också möjligheten att Midea kan stämma Rusta om deras namn dras ner i skiten pga Rustas agerande, då snackar vi 7-9 siffror och då lyssnar direktionen.



Skrivet av: pi.r
« skrivet: 29 september 2010, 23:25:10 »

till pi.r. : Och vad säger Rusta om garantin nu när du har öppnat maskinen och satt dit en massa temp-givare ?

Dom säger att garantin inte gäller... för att jag monterat den själv.

Jag har givetvis inte nämnt, och tänker inte nämna nåt om mina tempgivare. Det har inte med saken att göra. Felet jag har var ursprungligt.

Tror du förresten att dom skulle ha invändningar om en kyl-tekniker öppnar maskinen och applicerar en tempgivare för att tex mäta överhettningen på förångaren, för att säkerställa att pumpen jobbar som den ska? Behöver man vara certifierad för kylmedie-hantering för att göra temperaturmätningar åxå, för att garantin inte ska upphöra att gälla..?  ;)

Om Rusta kan bevisa att jag har orsakat skadan själv, slipper dom ta ansvar för felet. Om inte, är det deras ansvar.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 29 september 2010, 23:06:38 »

Riktigt bra tänkt där Art Deco...
Man ska alltså begära att få en kopia av CE-deklarationen (eller vad det heter) på sin pump. Det kommer då bli uppenbart att man inte har någon som gäller för våra "omaka par". Säger dom att den gäller för alla pumpar av modellen 42500014, så har dom fuskat med märkningen, och inte gjort om deklarationen när man infört en förändring på produkten. Dom kan inte komma undan...

Dax att ringa Sverker på + kanske..? Fast då måste ju någon av oss bli offentlig, och därmed riskera böter för olaglig installation. Vi kanske skulle kunna bilda en intern "stöd-klubb" bland frivilliga forummedlemmar, som solidariskt ställer upp och pröjsar böterna om det skulle bli så.

En variant att få Rusta att byta pumparna vore ju att påstå att man inte har hunnit driftsätta pumpen, innan man upptäckte att man "råkat få" 2 delar som inte passar ihop. Men att man "tyvärr" hade hunnit packa upp den och påbörjat monteringen, i väntan på kyl-teknikern... Sen är det bara att plocka ner den och köra tillbaka den till Rusta. Eventuellt kan man använda sej av en bulvan för att dom inte ska fatta att det är samma pump som man redan har klagat på.

Terrier... Då är det ju som du sa, att vi skulle kunna byta delar med varandra..! Var bor du? - Falun..? äääh... Kanske lite väl långt att åka för oss Stockholmare... Synd, annars går det ju blixtsnabbt att bara skifta ute-delen...

Eftersom du bor på betydligt kyligare breddgrader... och redan har ordentlig frost-bildning på ute-delen. Skulle du kunna ta några bilder på ute-delens kyl-flänsar vid några olika tidpunkter efter en avfrostning. Det vore intressant att se hur jämn (eller ojämn) isbildningen blir. Helst skulle man ta ett par bilder. Tex efter ca 10 minuter, efter 20 minuter och helst strax före avfrostning (svårt att förutspå om man inte står och vaktar).

Anledningen till detta intresse är att vi kanske har missanpassad kylmedie-mängd i våra pumpar. Tyvärr är den här "ful"-pumpen väldigt känslig på fyllnings-mängden jämfört med "fin"-pumpar. Jag är inte själv någon expert på att bedöma kylmediemängd genom att titta på frostbildningen, men hoppas på assistans från andra här som kan. Och andra som kan... kan kanske även säga om det överhuvud taget säger något. Eller om det bara syns nåt om systemet är halv-tomt...

Själv har jag ju möjlighet att mäta en del, men jag har inte koll på vad och hur jag ska mäta, och hur man sen kan bedöma rätt kylmedie-mängd. Några tips från kyl-experterna..? Är det meningsfullt att mäta vid varmgrader runt 5-10°C ?

När det gäller tråg-värmen är jag rädd för att den bara går på ute-temperaturen. Det är en känsla jag fick när jag provocerade min pump till att avfrosta. Men jag har kopplat in min datalogger på värme-slingan, så jag återkommer med klara besked när det blir kallare här. I kväll är första natten under +5°C...

Något jag tyvärr har konstaterat, är att kompressorns "vevhus-värmare" är kopplad tillsammans med bottentråg-värmaren. Så om det är som jag gissade, att värmarna bara styrs av ute-tempen, så skulle vevhusvärmaren i princip stå på hela vintern. Även när kompressorn går..! Hoppas jag har fel...
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 29 september 2010, 22:48:04 »

 till pi.r. : Och vad säger Rusta om garantin nu när du har öppnat maskinen och satt dit en massa temp-givare ?

Skrivet av: Terrier
« skrivet: 29 september 2010, 09:36:46 »

Svårt det där med att få rätt i tabeller.
Jag hade kastat om order no i min tabell, korrigerat till rätt nu. Andra siffror är korrekta. Det skall då kastas om i din tabell ovan pi.r

Det är nog som du säger att krigsviljan avtar när pumpen nu rullar, vi har ju dessutom formellt sett gjort oss skyldiga till en oegentlighet genom att installera själva. Och det är inget som man vill skylta med direkt och skulle ge Rusta ett visst övertag i en eventuell klagan.

Jag är också tveksam till att få den utbytt då det är ett himla jobb att trassla ut och in slangen, jag bor i ett gammalt timmerhus och det tog många timmar med långa borrar och stämjärn att få upp hålet så att snabbkopplingen gick igenom. Hade tidigare en annan "fulpump", en från Citcop som gjort god tjänst i många år men som tappade orken så småningom. Den var utan snabbkopplingar och krävde mindre hål i väggen för att få igenom slangpaketet men å andra sidan måste jag låna vakuumpump från jobbet och dra åt kopplingar med moment så snabbkopplingar var mycket smidigare.

Hur som helst har pumpen nu rullat fint hela natten och avfrostat ett antal gånger så att det blivit en halv hink is/vatten under pumpen. Några minusgrader ute under natten och en effektförbrukning på runt 1000W. Fortsätter det på detta viset så sitter jag nöjd.

En fråga som kanske är lite o.t., vad styr trågvärmen? Det är ju "bortkastad" energi och ett ibland nödvändigt ont. Min gamla pump hade inte trågvärme och jag löste det genom att borra upp flera stora hål i tråget och hängränna av plast under vilket funkade hela vintern. Fick tömma hängrännan på is några gånger bara. Om trågvärmen går vid varje avfrostning, vilket jag misstänker, blir det ett antal kWh över en vinter. Kommer nog i så fall att sätta in en brytare för värmen och slå på den när jag ser att det behövs, för det mesta klarar smältvattnet att smälta bort svallisen som bildas i tråget enligt min erfarenhet.

Tack för din lösning pi.r och för insiktsfulla kommentarer från alla.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 29 september 2010, 09:28:05 »

Det slog mig just:

Eftersom Rusta nu antingen valt medvetet eller omedvetet att sälja delar som inte matchar varandra, upphäver man också CE-märkningen, och utedelen är endast IP24, alltså kan en anmälan till Elsäkerhetsverket då medföra återkallande av samtliga pumpar då dom aldrig testats med denna "felkonfiguration", en härlig nöt för juristerna också på försäkringsbolagen i händelse av elektriskt fel, brand, överslag etc etc.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 29 september 2010, 00:16:44 »

Kul att höra att ni fått igång era pumpar...  Thumbsup

                  Ute-del  Inne-del
Refrigerant       980g     940g
Vikt utedel        35kg     40kg
Rated Current      8A      10A
Rated Input      1750W    1900W  
Order no          447480   451134

Fast har du inte förväxlat ute och inne i din tabell pi.r? Annars har vi fått "varandras" delar.

Jag skrev visst fel order-nummret på inne-delen. 451962 ska det vara (har korrigerat den posten). Övriga siffror stämmer i min tabell. Mina siffror är även identiska med frasse7, så frågan är om det inte är du som förväxlat delarna Terrier..? (inte order-nummret, men dom övriga värdena)

Så här får jag fördelningen på allas delar o order-nummer:

          ute     inne    status
Unghanse   451134  451962  OK
Pi.r       447480  451962  Fel
frasse7    447480  451962  Fel
Terrier    451134  447480  Fel   (edit: 2010-09-29 21:06)

Det förekommer alltså flera olika kombinationer... Allt hade ju varit bra mycket enklare om det alltid skulle vara samma nummer på båda delarna. Men det verkar inte fallet. Eller så hade Unghanse bra en himla flax att hans delar råkade passa. frasse7 har ju bevisligen själv sett ett ex med samma nummer på båda delarna. 1 rätt av 5 observerade... Är det rörigt på lagret..?

Rent principiellt är jag positiv till att ge Rusta på nöten för det här. Det är ett jävla sätt att bara säga "stick o brinn..." till kunderna som fått problem. Ännu värre blir det när det är dom själva som schablat.  fiR:
Samtidigt har jag inte riktigt bestämma mej för om jag vill ha pumpen utbytt eller ej. Även om dom skulle koma hem o fixa bytet. I så fall måste jag rigga om alla mina tempgivare som jag satt in i den. Men om någon skulle vilja driva någon slags grupp-talan mot Rusta så är jag nog gärna med.

Vad säger ni andra? Jag misstänker att krigsviljan avtog betänkligt när pumpen började snurra..? Samtidigt är det långt ifrån säkert att pumparna verkligen går som dom ska nu med vår enkla fix. Så man borde nog egentligen se till att få dom bytta...

A x V = W  hur stämmer det med ovan angivna värden? V = 230.          
Effektfaktorn trollar bort mellanskillnaden... (fasvikeln mellan ström och spänning) Lite väl stor kan jag tycka...

Innerdelen väger 13,5 kg och ingenting annat. Värt att notera är att på min innedel står det att utedelen väger 35kg, men på utedelens skylt står det att utedelen väger 40 kg.
Har ni det så också?
Frasse7

Japp... (och det står i våra tabeller)
Skrivet av: frasse7
« skrivet: 28 september 2010, 22:11:53 »

Jag har också ikväll kopplat in ett relä som pi.r föreslog. VP har nu gått i 2 timmar och det verkar fungera bra. Det Art Deco skriver ang Rustas leveranser är låter helt riktigt. Det finns 2 pumptyper. En utedel som har 4-vägsventil där värmeläget = ingen spänning på solenoiden och då naturligtvis en tillhörande innerdel. Dessa har samma Rusta Order nummer. I den andra typens utedel är 4-vägsventilen värmeläge = spänning på solenoiden och naturligtvis också med en tillhörande innerdel. Även här är Rustas Ordernummer samma. Blandar man då typ 1 med typ 2 som ju ser likadana ut får man den här effekten som vi råkat ut för. Dvs en innerdel som ger spänning till solenoiden i värmeläget och utedelens 4-vägsventil ställer sig i kylläge. De som i den här tråden anser att det är styrfel i innerdelen  har rätt och de som anser att felet ligger i utedelens 4-vägsventil har också rätt. Var för sig är inne-resp utedelen helt kuranta, tillsammans passar de ej ihop!
Om Rusta beställer hem en container med VP så får dessa ett ordernummer. Här kan tillverkaren montera in komponenter som för tillfället är billigast. Vem har inte försökt att byta bromsar på bilen och när man kommer till reservdelsfirman frågar dom: -Är det ATS- eller Lockheed?  När Rusta nästa gång  beställer en container får man ett nytt ordernummer. Denna gång får en underleverantör som förra gången inte fick sälja något, han får sälja, med sina något annorlunda komponenter men med samma funktion. Blandar man då de här sändningarna med varandra med samma artikelnummer men olika ordernummer så tror jag att vi har vårt problem där.
Nu har min VP gått i en timme till och det verkar fungera fint.  Tack pi.r för din fina enkla lösning!
Frasse7
Skrivet av: Terrier
« skrivet: 28 september 2010, 19:33:59 »

Ja, det verkar troligt att det är som Art Deco skriver, de har blandat ihop två sorter av redovisningarna av ute resp innedel att döma. Konstigt att de två varianterna funkar så helt olkia vad gäller styrningen av 4-vägsventilen.

Jag har nu kopplat in ett relä för att "invertera" signalen till 4-vägsventilen och; tjohoo - det verkar funka bra. Den rullar på lugnt och fint och ger härlig värme. Testade och den gav även kyla men behovet är litet så här års  ^-^
Får se om det blir fuktigt så att avfrostningen skulle starta, det blir i allafall minusgrader inatt.
Just nu känns det iallafall som om tusenlapparna är räddade!

21:00
Det blev avfrostning. Röda symbolen tänd och en avfrostning genomfördes på ett tillsynes riktigt sätt.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 28 september 2010, 14:40:22 »


Men samtidigt är det lite konstigt att Unghanse har olika order-nummer på sina inne- o ute-delar, på sin fungerande maskin. Med tanke på utställnings-exet på Rusta som hade samma nummer. Vissa olika kombinationer verkar alltså ändå kunna funka. Men då ska datat på dom bägge typskyltarna åtminstone stämma överens.

Orderno är väl bara beställningsnumret, Item No(som tycks vara samma som "model") lär ju vara artikelnumret och det som helst bör stämma.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 28 september 2010, 14:36:26 »

Om jag minns rätt hade Rusta 2 modeller under våren innan man stoppade försäljningen, nu har man bara 1 modell.
Då finns det bara 2 versioner.
1: Rusta har haft ett ekorrlager med div pumpar som man nu pytsar ut och blandar hej vilt med.
2: Kinesen har felmärkt och skickat med fel innerdel till utedel på en containerlast.
T.o.m fyllnadsmängden felar om ni lusläser skyltarna.

Har för mig att man får in runt 130 maskiner i en container, så då är det ev frågan om 130 felaktiga maskiner på drift. Förklarar varför Rusta med alla medel vill smita undan, jag tror knappast att ett hundratal kunder vill löda extra reläer. Ring nu upp kundtjänst och förklara läget med felmärkningen och begär omedelbart svar, tjafsar dom fortfarande börjar ni med att skriva ut en varning på detta forum samt kontaktar en jurist om s.k grupptalan, sen sköter media resten och Rusta lär inte kunna sälja vitvaror i framtiden om man fortfarande tjafsar. Sätt deadline till denna fredag för Rusta.

Kolla denna tråd i atlas-historiken, det är inte första gången som dom sålt ut modeller som varit felkonstruerade !
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24580.0;all
Skrivet av: frasse7
« skrivet: 28 september 2010, 14:26:33 »

Välkommen i klubben Terrier.
Till dig också pi.r

Har kollat mina ute-och innedelar. Så här står det hos mig:

                   Ute         Inne
Refrigerant    940g        980g
Vikt             40kg        13,5kg
Current        10,0A        8,0A
Input           1900W      1750W
Order           447480      451962   
A x V = W  hur stämmer det med ovan angivna värden? V = 230.         

Innerdelen väger 13,5 kg och ingenting annat. Värt att notera är att på min innedel står det att utedelen väger 35kg, men på utedelens skylt står det att utedelen väger 40 kg.
Har ni det så också?
Frasse7
Skrivet av: Terrier
« skrivet: 28 september 2010, 13:48:47 »

Verkar som om jag får känna mig som medlem i klubben...
Har samma problem som pi.r och samma udda inne- och utedel.
Så här ser mina data ut:

                   Ute-del  Inne-del
Refrigerant       980g     940g
Vikt utedel        35kg     40kg
Rated Current      8A      10A
Rated Input      1750W    1900W
Order no          451134   447480

Fast har du inte förväxlat ute och inne i din tabell pi.r? Annars har vi fått "varandras" delar.

Men hur skulle man ha kunnat undgå detta vid köpet? Även om jag vetat då (i somras när jag köpte den) vad jag vet nu så gick ju köpet till så att jag beställde och betalade. Ett par dar senare fick jag hämta de två lådorna vid butiken. Om jag då skulle sagt att det står olika på enheterna (vilket kanske inte syns utan att packa upp kartongerna) så skulle Rustapersonalen som har noll koll ha sagt att det är helt rätt. Skulle jag stått på mig så känns det som det skulle ha varit en mycket svår uppgift att få tllbaka pengarna bar på dessa uppgifter.
Nåväl, nu står vi där med skägget i brevlådan.
Man kan undra hur många felaktiga leveranser som gjorts och hur många olyckliga köpare det finns runt om i landet, Rusta kränger ju ut dessa än idag och de verkar ta lådor hej vilt ur lagret.

Har en bekant som köpte en Atlas 2007 på Rusta. Då var det inte tvång på aukt installatör utan han gjorde det själv. Den funkade inte och det gick att få dit en reparatör som slutligen bytte ut utedelen. Vaf min kompis mindes så var funktionen lite "konstig" så det kan ha varit ett liknande fel redan då! Man tar sig för pannan.
Hans pump har dock funkat bra sedan dess.

Nu skall jag försöka att implementera pi.r:s lösning och stoppa in ett relä för att "invertera" signalen till 4-vägsventilen, hoppas det funkar.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 27 september 2010, 22:14:59 »

Rackarns..!  :o  Det där borde man ju ha sett...

Redan från början... Då hade man ju inte ens behövt montera upp den...  huvuddunk

Jag sammanfattar skillnaderna på typskyltarna på min inne- o ute-del:

               Ute-del  Inne-del
Refrigerant     940g     980g
Vikt utedel     40kg     35kg
Rated Current   10A      8A
Rated Input     1900W    1750W   
Order no        447480   451962   /edit 2010-09-28 23:01

Det är ju uppenbart att jag och frasse7 har fått inne- o ute-delar som inte är matchade för varandra. Det här måste man kunna gå till Rusta med. Svårt att hävda att det här är orsakat av installatören...  knUp

Men samtidigt är det lite konstigt att Unghanse har olika order-nummer på sina inne- o ute-delar, på sin fungerande maskin. Med tanke på utställnings-exet på Rusta som hade samma nummer. Vissa olika kombinationer verkar alltså ändå kunna funka. Men då ska datat på dom bägge typskyltarna åtminstone stämma överens.
Skrivet av: Unghanse
« skrivet: 27 september 2010, 20:39:57 »

Jag har varit ute i kväll i mörkret med pannlampa och försökt jämföra pi.r och min ventil. Väldigt svårt att avgöra genom den lilla luckan men jag tror att min är vriden lite motsols och att den vita kabeln går ner till vänster till elektromagneten. Jag har däremot hittat något annat som inte är lika på våra utedelar. Typskylten! Mina typskyltar överensstämmer med varandra medans din typskylt på utedelen avviker på flera punkter.
Se mina bifogade bilder.
[/img]

/Unghanse
Skrivet av: frasse7
« skrivet: 27 september 2010, 10:36:27 »

Det är rktigt.  Jag kollade Rustas visningsexemplar i Arninge den 14 sep 2010 och där är Rusta Order no 447480 både på ute-resp innerdel.Rusta Item no (artikelnummer) är 42500014 på bägge delarna.
Konsumentlagen säger att fel som är ursprungligt och som upptäcks inom 90 dagar efter att varan tagits i bruk dock senast 3 år kan reklameras. Dvs att man kan vänta med installationen i över 2,5 år. Det känns tveksamt för mig. Ju tidigare desto bättre.
Allmänna reklamationsnämnden statlig kostnadsfri nämnd ligger ju närmast tillhands. Haken här är att sedan 1989 prövar inte ARN tvister gällande värmepumpar. Kvar är Värmepumpbranschens Reklamationsnämd www.svepinfo.se  men där tar de sek 1500 plus moms för att pröva fallet. Sista utvägen är att gå till domstol. Risken är att man får betala alla rättegångskostnader plus att det kanske finns någon straffskala för att montera in själv. Detta vet naturligtvis Rusta om sedan gammalt.
Alltså får man lösa det själv samtidigt som Rusta än en gång i sin reklam "Det är Rusta det" understryker att köper du här kan du få problem.                                                                 
Frasse7
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 27 september 2010, 00:59:46 »

Humm... Jaha du... Det där var ju lite oväntat...

Dels verkar 4-vägsventilen sitta vriden mellan 45 o 90°. I stället för 180° som jag hade  tänkt skulle kunna vara en möjligt fel. Dessutom ser själva ventilen annorlunda ut mot  min, på ett sätt jag inte heller hade gissat. Den ser närmast spegelvänd ut. Jag spegelvände min bild på ventilen från insidan (sista bilden nedan). Då blir den väldigt lik ventilen på din bild tycker jag. Om än från en lite annan vinkel. Men det är svårt att avgöra, den är såpass skymd i din bild. Här är en bild till på min ventil i en annan vinkel.


förstora

Om du jämför med den här bilden, tror du då att ventilen bara är roterad? Den vita sladden som går snett ner, precis framför änden på ventilen, går till elektro-magneten som sitter fast på ventil-kroppens sida. Jag misstänker att man ser motsvarande vita sladd på din bild, bakom den grön/gula jord-tråden. I så fall är nog inte ventilen spegelvänd, utan bara roterad lite grann.

Om ventilen är spegelvänd, alltså med elektromagneten sittandes åt andra hållet, kan det antagligen leda till att funktionen i ventilen blir omvänd. Precis som problemet på min pump. Men att den dessutom är vriden verkar mest förbryllande. Är den bara slarvigt monterad? Och om den inte är spegelvänd... är då roteringen en följd av att man bänt till rören för att skifta plats på två av dom..?

Eller så har inte ventilen något med felet att göra... Villospår...

Det kanske helt enkelt bara är en annan version eller modell på min ute-del. Eftersom din ute-del har ett annat Order-nummer (451134) än min (447480). Medan båda inne-delarna har samma order-nummer (451962). Det är kanske ändå den troligaste orsaken..? Schabbel bland kartongerna i lagret alltså.

Det var ju faktiskt även det såpret som var min första teori...

frasse7...
Undrar om det finns någon på Rusta eller Atlas vitvaror som kan tala om vilka nummer som ska passa ihop? I så fall skulle man ju få ett otvetydigt bevis på att dom levererat fel vara. Om man frågar ska man kanske vara lite taktisk, och fråga vilket nummer på ute-del som passar med den inne-del man har. - Utan att säga vilken ute-del man har.

Du hade väl även sett en pump i butik, där båda delarna hade samma order-nummer..?
Skrivet av: Unghanse
« skrivet: 26 september 2010, 21:32:11 »

Jag köpte min Atlas i början av sommaren och monterade den för en månad sedan. Har kört den på "heltid" under hela september och den har hållit en jämn inne temp. Har lyft på locket till el-anslutningen och försökt att ta en bild men kan konstatera att jag inte lyckas lika bra som pi.r! Kan dock bekräfta att min ventil inte sitter exakt lika monterat som hans.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 26 september 2010, 18:08:29 »

Med tanke på tidigare ritningar och layouter, så måste ju innerdel och ytterdel snacka med varandra, hur skulle annars temp-inställningen fungera (temp-sensorerna sitter ju också i både innerdel + ytterdel) och switchning mellan kyla-värme (som nu är åt skogen). Svaret får du om du lossar gul signalkabel/kommunikationskabel i utedelens plint och kollar vad som händer under en driftcykel.

Jag lutar åt att du antingen fått fel typ av innerdel, eller felaktigt kort till innerdelen. Kineserna brukar ju ha underleverantörer som håller med styrkorten, så det finns stor chans att en serie helt enkelt fått fel typ av styrkort i innerdelen. Absolut bäst är om någon hjälpsam på detta forum som har samma modell som dig kollar märkningen i innerdelens kretskort och jämför med vad du har, kan nästan sätta en slant på att en siffra eller bokstav felar.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 26 september 2010, 14:52:42 »

...
fick du någonsin vetskap om vad tryckswitchen högst upp på kortet hade för funktion.
...

Sorry Art Deco ... Glömde att berätta om den detaljen...

Det är en knapp för att starta pumpen utan fjärren. Minns inte exakt, men den går nog i auto-läge, 25°C eller nåt då.

 - Har inget med detta att göra alltså...

Du verkar väldigt övertygad om att felet sitter i inne-delen. Samtidigt som jag är övertygad om att det är i ute-delen...  Sc:,h

En anledning kan vara att jag har fått en känsla av att inne-delen och ute-delen inte verkar ha så stort informations-utbyte, som "finare" pumpar verkar ha. Tex är verkar inne-delen inte ha någon information om pågående avfrostningar. Den lampa som indikerar avfrostning, som jag nämnde i början, tänder så fort temperaturen i inne-delens värmeväxlare är under ca 30°C. Det tyder på att innedelen inte styr avfrostningarna, och därmed knappast heller 4-vägsventilen...

Det var det beteendet som lurade mej att tro att den skulle köra avfrostning i stället för värme, som trådens rubrik säger.

Jag har just fått bekräftat att en frisk och fungerande Atlas fungerar på samma sätt. När man startar pumpen (för väme-drift) efter att den varit avstängd en tid, så tänder avfrostningslampan direkt och fläkten står still, ända tills kompressorn jobbat upp temperaturen i kondensorn till ca 30°C. Då slocknar lampan och fläkten startar.
Skrivet av: Aquauno
« skrivet: 26 september 2010, 09:05:02 »

Hej,
CE-direktiven med referenser hanteras tex av följande : http://www.cemarkingnordic.se/pdf/swedish/vad_ar_ce-markning.pdf

Purjo har i min mening rätt i sina statements.
Han skriver ju bara att produktens CE-märkningen slutar att gälla om man maniulerar med produkten och att en CE-märkning kräver viss elsäkerhet som tex att man måste få vända en stickpropp hur man vill.
(Nu har jag inte djupdykt i paragraferna och kan peka ut den exakta lydelsen, men elsäkerhet är en del av CE)

Men CE-märkningen är ju till för produkter som skall säljas vidare inom EES enlig EG-direktiven och det är väl inte riktigt meningen att ni skall göra med de maskiner ni satt stickpropp på själva?
Om en produkt är CE märkt eller ej har alltså ingen betydelse rent lagmässig/regulatoriskt så länge man inte tänker sälja den vidare.
Man skall dock vara medveten om att om man monterar en stickpropp på sin CE-märkta produkt så kan man inte längre se den som
CE-märkt och man får själv ta ansvar för eventuella följder.
Se till exempel sidan 48 i följande: http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elsakerhetspocket.pdf
Så enligt detta får man plugga in en icke CE-märkt produkt i sitt vägguttag om man vill det.
Intressant att tänka på är att man förmodligen blir ansvarig gentemot en eventuell köpare om man säljer sitt hus med denna inkoppling.

Fast elinstallation utan stickpropp får man dock inte göra utan behörighet, men där är det väl svensk lagstiftning som gäller och inte eventuella CE-märkningar eller ej.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 26 september 2010, 01:28:03 »

..........Det resultatet styrker mitt antagande om att min "fix" ger en korrekt lösning av felet på min Atlas.
 - Dags att sätta på locket...

Din fix kommer att funka 100, men det är ett sjukt fel som förmodligen fler kommer att råka ut för. Ditt mysterium bör ligga på anslutningspunkten CN3 och vidare in på kortet (den gula kabeln), fick du någonsin vetskap om vad tryckswitchen högst upp på kortet hade för funktion. Kanske Midea customer support kan hjälpa dig om du bränner iväg ett mail till dom.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 25 september 2010, 18:44:59 »

Är för dåligt påläst om detta för att kunna ge ett bra svar dessvärre angående CE märkningen.

Men det är egentligen någon liknande jämförelse när man monterar in värmekabeln för bottentråget i efterhand då den egentligen inte är CE märkt med värmekabeln monterad och det är i så fall minst hundra tusen maskiner som det handlar om bara här i Sverige.
Men är som sagt inte bra på CE märkning och vad man får och inte får göra .

Skulle det vara helt förbjudet att montera stickpropp på en värmepump så är det väldigt många kylmontörer och elektriker som har gjort fel.
Vet inte riktigt vad det skulle innebära rent juridiskt om någon kom och kollade från berörd myndighet ?

Brukar vara mycket prat om CE märkning när man ska köpa båt också men det är en annan sak  :)

Skrivet av: Raffen
« skrivet: 25 september 2010, 18:25:23 »

1. Var har du fått detta ifrån egentligen Purjo?? Är det din personliga åsikt eller har du bara sett och hört detta någonstans, eller kan du hänvisa till någon lag eller skrift
   via länk e.d som styrker det du säger här?? Sc:,h Det skulle dessutom vara väldigt intressant att höra någon som säljer pumpar som t.ex TS Comfort kommentera detta isf.
   Och om du nu skulle kunna styrka detta så hoppas jag verkligen att det klart framgår vad det är för några stolpskott som skulle ha hittat på detta isf?? :)

   Mvh Raffen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 september 2010, 17:52:47 »

Hej Purjo!  Ja det finns väl mig veterligen ivf inga pumpar/fabrikat alls på marknaden som är gjorda enbart för en fast elanslutning även om vissa ibland påstår detta. Eller vilka skulle dessa pumpar/fabrikat vara isf menar du?? Sc:,h
Elen kopplas ju alltid in via en fast anslutning till utedelens kopplingslist, sen var och hur man tar elen ifrån när det gäller utgångspunkten är det väl ingen som vare sig har med att göra eller kan ställa några specifika krav på naturligtvis eftersom både en fast installation och en jordad stickproppsanslutning är fullt godkända. Däremot så finns det vissa pumpfabrikat inkl div försäljare och installatörer som då rekommenderar en fast anslutning med separat kabeldragning med egen säkring från elcentralen, men detta är självklart en ren rekommendation i all välmening och inget givet krav eller villkor på något sätt.
Självklart är mina pumpar installerade av behörig kyltekniker. :)

Mvh Raffen.

För att reda ut begreppen lite:
1) Om pumpen är försedd med en fabriksmonterad stickpropp så får den användas. Saknas stickpropp så får du inte montera dit en sådan - Då upphör maskinens CE-märkning att gälla (Även om du tar bort en originalmonterad stickpropp och ansluter maskinen fast så upphör CE-märkningen att gälla).

2) Har maskinen en stickpropp och det krävs att du vänder den rätt i uttaget så är den felkonstruerad och uppfyller inte kraven för CE-märkningen. En sån maskin får inte säljas på den europeiska marknaden.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 25 september 2010, 17:49:43 »

Hej Pi.r!  Ja jag kan väl också bara bekräfta nu då att båda mina Toshibapumpar fungerar helt perfekt med felvänd stickpropp alltså, detta eftersom jag på förekommen anledning har varit ute lite i em och kollat (mätt) hur det såg ut i elanslutningen på pumparnas utedel när jag hade i de jordade stickpropparna på pumparna precis som jag brukar, och till min stora förvåning så gick eluttagets fas till utedelens nolla och fasen gick då till nollan på båda pumparna. :o Ja där ser man hur det kan gå när man känner sig relativt säker på hur man har det och faktiskt t.om har ansträngt sig lite för att få till det så (ivf när det gäller ND-pumpen) och missat att efterchecka det hela ordentligt efteråt. :-\
Men jag är ivf 100% säker på att min gamla fd Panasonicpump som vi installerade i min svågers sommarstuga för några månader sedan är helt rätt elektriskt kopplad inkl efterkontrollerad med nollan och fasen på rätt ställe ända inifrån eluttaget och ut till pumpen. ;)
Nu återstår det bara att kolla upp det hela genom att vända på stickkontakterna på båda pumparna och se om detta också fungerar bra, men som tur var så kollade jag upp mitt säkringsförråd innan jag skulle börja den övningen och fann att jag hade helt slut på mina 10 Amp säkringar, så den övningen får faktiskt anstå lite grann i tid tills jag har fått hem lite säkringar för säkerhets skull, men jag återkommer givetvis när den är utförd.
Jag har bestämt för mig att jag redan har haft stickproppen åt olika håll direkt efter installationen av ND-pumpen i källaren och att detta fungerade bra, däremot så har jag bränt ett par säkringar på min GKVP-E-pump i bostadsvåningen när jag har råkat vända stickproppen. Men det kan kanske ev Sc:,h även möjligtvis bero på att jag har 2 st olika elmätare
(en Voltcraft och en Enermet inkl kablar) kopplad till resp pump, men jag vet faktiskt inte här, men som sagt jag återkommer i ärendet. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 25 september 2010, 16:57:22 »

Håller som bäst på med att provköra min Atlas...

Till att börja med kan jag bekräfta att den funkar fin-fint med stickproppen fasvänd. Den satt "rätt-vänd" innan jag testade med att vända på den, men jag har inte brytt mej tidigare så den kan ha suttit i olika lägen förut.

Jag ville även kolla hur det är med 4-vägsventilen. Om den är felvänd, eller om det är nåt annat. Som jag sagt tidigare så har jag fått avfrostningarna att fungera efter att jag vänt på drivningen till 4-vägaren. Jag har resonerat som så, att utedelens reglersystem då jobbar i rätt mode, och är överens med 4-vägaren om vilket läge den är i, dvs värme-läge. Annars skulle den inte avfrosta.

Nu kör jag istället pumpen tvärtom, som den var från början. Då får jag värme-drift när jag ställer in den för kyla. Jag har nu gjort samma test för att provocera fram avfrostningar, genom att stänga av fläkten i utedelen. Resultatet är än så länge tämligen negativt. Ingen avfrostning på över 1½ timme. Dessutom vill den inte gasa på varvtalet på kompressorn, som den gjorde när jag hade min "fix" installerad. Den bara smyg-kör på lägsta effekt.

Det resultatet styrker mitt antagande om att min "fix" ger en korrekt lösning av felet på min Atlas.


 - Dags att sätta på locket...
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 25 september 2010, 16:27:53 »

Nu blev du lite kategorisk prurjo__ (kanske du sitter på krogen i  alla fall  ;D)
Nu är jag lite piggare... 8)
Citera
Den kan vara konstruerad för stickpropp, men levererad utan. För att man överlåter på installatören att välja fast anslutning eller stickpropp.
Om den är konstuerad för stickpropp så kan det inte spela någon roll vilket håll man vänder den åt - Då är den felkonstruerad anser jag.
Citera
Är den inte konstruerad för  stickpropp, kan man kanske inte räkna med att allt ska funka. Sen kan man tycka att den är dåligt konstruerad om den inte gör det.
Är den inte konstruerad för stickpropp så är den gjord för fast installation. Då måste en elektriker installera den och man får inte skruva dit en stickpropp. Om du eller elektrikern har gjort det så har ursprungskonstruktionen ändrats = Felaktig installation.

Sen kan det vara bra att ha pumpen ansluten med stickpropp av olika skäl trots att den inte är byggd för det, men det är ändå inte rätt...

Håller helt med dej på alla punkter..!
 
Men jag anser dessutom att en pump avsedd för fast installation, som inte funkar med fas o nolla växlade är "dåligt" konstruerad. Inte för att man ska kunna sätta på en stickpropp, utan för att man har gjort en "kritisk" design.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 25 september 2010, 15:58:29 »

Hej Purjo!  Ja det finns väl mig veterligen ivf inga pumpar/fabrikat alls på marknaden som är gjorda enbart för en fast elanslutning även om vissa ibland påstår detta. Eller vilka skulle dessa pumpar/fabrikat vara isf menar du?? Sc:,h
Elen kopplas ju alltid in via en fast anslutning till utedelens kopplingslist, sen var och hur man tar elen ifrån när det gäller utgångspunkten är det väl ingen som vare sig har med att göra eller kan ställa några specifika krav på naturligtvis eftersom både en fast installation och en jordad stickproppsanslutning är fullt godkända. Däremot så finns det vissa pumpfabrikat inkl div försäljare och installatörer som då rekommenderar en fast anslutning med separat kabeldragning med egen säkring från elcentralen, men detta är självklart en ren rekommendation i all välmening och inget givet krav eller villkor på något sätt.
Självklart är mina pumpar installerade av behörig kyltekniker. :)

Mvh Raffen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 september 2010, 15:17:39 »

Nej Raffen. Är pumpen gjord för fast installation så får du inte ansluta den med stickpropp. Det faktum att det spelar roll vilket håll du vänder stickproppen åt talar för att pumpen inte är gjord för stickproppsanslutning.
Är det en behörig elektriker som har installerat pumpen?
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 25 september 2010, 12:05:10 »

OM det är så att din 1-fas pump är levererad med stickpropp och kräver att man vänder den rätt så är den FELKONSTRUERAD!!!
OM det är så att den är levererad UTAN stickpropp och den är ansluten med en sådan så är den FELINSTALERAD!!!

Oavsett vilket så är den livsfarlig att använda utan jordfelsbrytare.

Hej Purjo!  Ja det här med den elektriska anslutningen av pumparna när det gäller alternativen jordad stickpropp alt fast anslutning det har vi ju rett ut på forumet sedan lång tid tillbaka sedan så det behöver vi inte diskutera något mera mera anser jag utan det bestämmer ju var och en hur man vill göra med sin resp pump naturligtvis.
Jag har inte fått någon av mina pumpar levererad med jordad stickpropp men samtliga 3 som jag har har/har haft har givetvis varit elförsörjda via jordad stickpropp.
När det gäller Toshibas installatörer så har de alltid med sig elektrisk anslutningskabel för att kunna lägga med i rörkanalen om man önskar att ha pumpen ansluten via jordad stickpropp på insidan av huset alt från uttag utanför huset, däremot så brukar de bara ha med sig 1 st jordad stickpropp för att kunna ha till att provköra pumpen.
När jag fick min Panasonic installerad så hade inte ens installatören med sig denna elanslutningkabel utan jag fick snabbt åka och köpa en sådan medan de jobbade med installationen så att jag fick med även den kabeln i rörkanalen eftersom jag givetvis ville ha den ansluten via jordad stickpropp.
När det gäller min ND-pump i källaren så kan jag däremot vända kontakten åt vilket håll som helst men inte på min GKVP-E-pump i bostadsvåningen underligt nog, pumpen är elförsörjd via ett korrekt jordat (och kontrollerat) eluttag på insidan av huset så mkt vet jag ivf, men hur inkopplingen ser ut ute vid pumpen har jag inte kollat upp ännu, men skall kolla upp detta lite närmare vid tillfälle och återkomma. :)

Mvh Raffen.  
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 september 2010, 06:53:27 »

Nu blev du lite kategorisk prurjo__ (kanske du sitter på krogen i  alla fall  ;D)
Nu är jag lite piggare... 8)
Citera
Den kan vara konstruerad för stickpropp, men levererad utan. För att man överlåter på installatören att välja fast anslutning eller stickpropp.
Om den är konstuerad för stickpropp så kan det inte spela någon roll vilket håll man vänder den åt - Då är den felkonstruerad anser jag.
Citera
Är den inte konstruerad för  stickpropp, kan man kanske inte räkna med att allt ska funka. Sen kan man tycka att den är dåligt konstruerad om den inte gör det.
Är den inte konstruerad för stickpropp så är den gjord för fast installation. Då måste en elektriker installera den och man får inte skruva dit en stickpropp. Om du eller elektrikern har gjort det så har ursprungskonstruktionen ändrats = Felaktig installation.

Sen kan det vara bra att ha pumpen ansluten med stickpropp av olika skäl trots att den inte är byggd för det, men det är ändå inte rätt...
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 25 september 2010, 02:25:48 »

Nu blev du lite kategorisk prurjo__ (kanske du sitter på krogen i  alla fall  ;D)

Den kan vara konstruerad för stickpropp, men levererad utan. För att man överlåter på installatören att välja fast anslutning eller stickpropp.
Är den inte konstruerad för  stickpropp, kan man kanske inte räkna med att allt ska funka. Sen kan man tycka att den är dåligt konstruerad om den inte gör det.

Oavsett vilket... Är den inte "livsfarlig" utan jordfelsbrytare - så länge den är jordad. Det krävs trots allt "dubbelt fel-fall" innan den blir farlig.
MEN... Jag skulle själv aldrig köra en pump utan jordfelsbrytare... Stickpropp eller ej, gammal installation eller ny. Dubbla fel-fall inträffar...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 september 2010, 01:26:29 »

Hej Purjo!  Jo jag menar precis det jag sa att nätets nolla resp fas bör följa inkopplingen ut till pumpens resp nolla och fas likaväl som nollan och fasen skall vara rätt kopplade mellan innerdel och utedel, och då har det betydelse hur man vänder stickproppen givetvis. :)

Mvh Raffen. 

OM det är så att din 1-fas pump är levererad med stickpropp och kräver att man vänder den rätt så är den FELKONSTRUERAD!!!
OM det är så att den är levererad UTAN stickpropp och den är ansluten med en sådan så är den FELINSTALERAD!!!

Oavsett vilket så är den livsfarlig att använda utan jordfelsbrytare.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 september 2010, 22:57:26 »

Tack!
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 24 september 2010, 22:47:23 »

Joo, jag vet det. Panasonic:en levererades inte med stickpropp, men det kan aldrig vara fel att hålla ordning o reda på tamparna, även om det är en stickpropp. Om flera gjorde så så skulle bränder i kaffebryggare, tvättmaskiner när de inte används men de är anslutna undvikas. Det är lite som att montera strömbrytaren på fel tamp till lampan, man släcker lampan men har full kräm i lamphållaren. Jag hoppas du inte menar att jag gör fel på "mitt sätt".  Man mäter upp vilka tampar som är vad och kopplar som det är skrivet i anvisningarna, även om det så är en stickpropp. Så gör jag även om det saknar betydelse för den praktiska betydelsen. Mindre effektkrävande apparater med platta stickproppar utan skyddsjord hamnar som de gör i vägguttaget, även hos mig.

Jag menar absolut inte att du gör fel som mäter upp uttaget.
Det jag menar är att för en stickpropp pump får det inte spela någon roll ,
gör det det så är det fel på den och därför har vi krav på jordfelsbrytare
som skall upptäcka dessa fel.

vpgr: prova sätt jordfelsbrytare på dessa maskiner och se vad som händer.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 24 september 2010, 22:30:51 »

Oavsett vad Teltur eller pi.r tror så spelar det en stor roll.

De flesta on-off maskiner samt HE9/12 DKE gillar inte felvända stickkontakter.

Häls
Tomas
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 september 2010, 22:27:04 »

Joo, jag vet det. Panasonic:en levererades inte med stickpropp, men det kan aldrig vara fel att hålla ordning o reda på tamparna, även om det är en stickpropp. Om flera gjorde så så skulle bränder i kaffebryggare, tvättmaskiner när de inte används men de är anslutna undvikas. Det är lite som att montera strömbrytaren på fel tamp till lampan, man släcker lampan men har full kräm i lamphållaren. Jag hoppas du inte menar att jag gör fel på "mitt sätt".  Man mäter upp vilka tampar som är vad och kopplar som det är skrivet i anvisningarna, även om det så är en stickpropp. Så gör jag även om det saknar betydelse för den praktiska betydelsen. Mindre effektkrävande apparater med platta stickproppar utan skyddsjord hamnar som de gör i vägguttaget, även hos mig.
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 24 september 2010, 22:05:13 »

Hej Leifa.k

"så varför inte vid stickproppsmontage också?"
Därför att det rent funktions och eltekniskt saknar betydelse.
Har man en elapparat som levereras med stickpropp så får
det inte ha betydelse vilken är fas och nolla.
Apparaten kan ju anslutas av en lekman.

Om man sedan klipper stickproppen(vilket man inte bör göra om man inte vill ha tillverkar ansvaret) för en fast anslutning av pumpen följer man ju gällande färg standard (brun fas , blå nolla) och då ansluter man naturligtvis rätt.

Ansluter man en pump som inte levereras med stickpropp så följer man naturligtvis gällande
elregler.

Raffen : När det gäller Thorbjörn så tror jag att vi till slut var överens http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18500.2190

Mvh Teltur
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 september 2010, 21:25:48 »

Oavsett håll på stickproppen, en Panasonic jag monterade med stickpropp så markerade jag både stickpropp och vägguttag med blyertspenna, så ledare, nolla och skyddsjord skulle hamna rätt, ifall ägarna skulle få för sig att dra ut stickproppen någon gång, det är ju det man eftersträvar vid fast elmontage, så varför inte vid stickproppsmontage också? Sedan så gav direktiv till användarna att ringa efter elektriker för fast installation. Elektrikern hade bara pratat bra över "amatörelektrikern". Det är så det skall göras, även om det så bara är med stickpropp anser jag.
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 24 september 2010, 21:10:12 »

Du behöver inte fundera, till en enfas stickproppsansluten växelströmbelastning
saknar det betydelse vilket är fas eller nolla.

Däremot om det är fel på pumpen kan det ha betydelse.
Om jordfelbrytare saknas och det finns en jordslutning mellan en matarledning
och skyddsjord så kommer antingen säkringen lösa eller så går pumpen som vanligt
beroende på hur vi vänder stickproppen.

Raffen kanske har fel i sin toshiba utan att veta om det  ;)
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 24 september 2010, 21:05:30 »

Nja jag har ivf alltid varit noga med sedermera att se till att nolla och fas följs åt från stickkontakten i väggen och ända ut till pumpen, jag vill minnas att på min första Toshiba, GKVP-E-pumpen så gick det en säkring i elcentralen när jag satte i kontakten för första gången, jag bytte då säkringen och vände kontakten och då fungerade allt helt ok.
Sen har detta diskuterats också vid ett flertal ggr på forumet och sist jag såg ett inlägg om detta var nyligen där Thorbjörn Forsman då kommenterade detta i samband med något strul med en Foma-pump, här är detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35531.msg330068#msg330068  :)

Mvh Raffen.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!