Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivare  (läst 4267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Akilles

  • Gäst
Akilles
Innegivare
« skrivet: 09 december 2005, 20:37:52 »
Hej igen!
Ny fråga: Hur kalibrerar man innegivaren så att den visar rätt innetemperatur? Enligt medföljande, mycket kortfattade, beskrivning skall man trycka på upp- och nerpil samtidigt i ca 15 s. Det gjorde jag men jag kunde inte gå ner till mer än ca 20,4 grader, verklig  rumstemp var ca 17,5 grader (efter installation). Från början visade den 22 grader, alltså helt fel.Jag avvaktade då ett tag så att rumstempen hade stigit till ca 19 grader och försökte kalibrera givaren igen men det gick ej att komma så långt ner som "verklig" , av mig uppmätt temperatur. Det differerade mellan 3 - 4 grader. Till slut lade jag två kylklabbar på ovan- och undresidan av termostaten och tog bort dem när givaren visade samma temperatur som min referenstermometer, då lagrade jag detta värdet. Men så hät skall man väl inte behöva göra?!
Ps. Jag kan garantera att det inte var några 22 grader efter installationen, därför litar jag mer på min "referenstermometer"! Sc:,h

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare
« Svar #1 skrivet: 16 december 2005, 15:41:22 »
Hej,
Hur gick det med detta?

Har du fått till det eller är givaren kass?
/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Akilles

  • Gäst
Akilles
SV: Innegivare
« Svar #2 skrivet: 16 december 2005, 21:13:20 »
Jodå,
efter att ha gjort som jag beskrev så stämmer innegivaren mot två olika likavisande referenstermometrar.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2006, 16:39:05 »
Är detta innegivaren som finns som tillbehör till Atrian? Jag står själv i valet och kvalet mellan CTC Ecoair 107 och Thermia Atria 8. En av fördelarna med CTC är ju den innegivare som följer med som standard. De jag känner som har denna lösning är mycket nöjda och värmen är stabil utan pillande med värmekurvor etc.

Jag hade just vägt över till att beställa installation av Atrian men vill i så fall ha en innetempgivare som fungerar som CTC:n. Hur har detta fungerat? Är värmen stabil med att bara ställa in önskad temperatur för innegivaren?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Innegivare
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2006, 22:06:49 »
Hej igen!
Ny fråga: Hur kalibrerar man innegivaren så att den visar rätt innetemperatur? Enligt medföljande, mycket kortfattade, beskrivning skall man trycka på upp- och nerpil samtidigt i ca 15 s. Det gjorde jag men jag kunde inte gå ner till mer än ca 20,4 grader, verklig  rumstemp var ca 17,5 grader (efter installation). Från början visade den 22 grader, alltså helt fel.Jag avvaktade då ett tag så att rumstempen hade stigit till ca 19 grader och försökte kalibrera givaren igen men det gick ej att komma så långt ner som "verklig" , av mig uppmätt temperatur. Det differerade mellan 3 - 4 grader. Till slut lade jag två kylklabbar på ovan- och undresidan av termostaten och tog bort dem när givaren visade samma temperatur som min referenstermometer, då lagrade jag detta värdet. Men så hät skall man väl inte behöva göra?!
Ps. Jag kan garantera att det inte var några 22 grader efter installationen, därför litar jag mer på min "referenstermometer"! Sc:,h

Hej.
Det verkar som för mig att du fått en felande rumsgivare, det är sant som du skriver att det inte gick att kalibrera den så många grader som önskat, det finns en gräns på antal grader som kan kalibreras tyvärr. Men kontakta din installtör om detta så löser han nog det åt dig.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2006, 23:18:14 »
Jag hade just vägt över till att beställa installation av Atrian men vill i så fall ha en innetempgivare som fungerar som CTC:n. Hur har detta fungerat? Är värmen stabil med att bara ställa in önskad temperatur för innegivaren?

Anders

Jag tycker den funkar utmärkt.
Tempen rör sig mellan 21.5 och 21.9 normalt.
Jag tappade ytterligare en halv grad när jag var på gränsen till att tillsatsen skulle kopplas in.
(Minst) halva tricket med givarna är att placera dem där de ger en rättvisande bild.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!