Hej alla!
Jag behöver lite råd angående uppvärmningslösningar för mitt hus. Jag bor i en 1,5 plans villa på cirka 190 kvadratmeter, byggd 1974. Ligger vid havet vid Helsingborg så är vindutsatt. Ytterväggarna har 120 mm isolering, men jag är osäker på tjockleken på innertaket mot vinden. Platta på mark med 5 cm isolering under plattan. Det är direktverkande el och självdrag i huset.
Vi kommer att sätta in två LLVP på varje våningsplan för att få kyla på sommaren och ev stötta valt värmesystem när det är riktigt kallt.
Så min tanke är att installera en FLVP och konvertera till vattenburna element på nedre plan och golvvärme på övre, dels för att slippa högljudd utedel i en LVVP och dels för att även lösa ventilationen som behöver uppgraderas från självdrag. Men jag är orolig över att transmissionsförlusterna kommer vara för stora för en FLVVP? Tankar? Är det bättre att köra på en LVVP?
Om ni tycker FLVP, räcker det med en F370 och sen använda LLVP när den inte orkar med eller är det säkrare att gå upp till en S735?
Hej!

Tes:
Utedelarna på två dåliga LLVP lever om mer än utedelen på en bra LVVP?

Eller? (Hur lång är en Ölandsbo?)
En S735 klarar ditt 190m²-hus, i Helsingborg OK, men det är ett djävla meck att bygga om all ventilation på en 1.5-plansvilla...för att inte tala om golvvärme/element.
Det stora problemet är att ditt hus inte är byggd som en diffusionstät plastpåse? (Du kommer suga luft genom håligheter i fasaden.)
Varför inte köra FTX + 2 LLVP?

Då får du allt det götta, utom billigt tappvarmvatten och golvvärme, som iofs är overkill på andraplan, enligt mig...