0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svaren. Jag håller med om att det verkar funka "hyfsat" i praktiken.Bakgrunden till frågan är att våra golvvärmeslingor verkar väldigt olikt långa eftersom den kallaste slingan, med vidöppen justering, fortfarande bara har 2l/min och jag har strypt de flesta andra så de nästan är åtdragna och de har fortfarande 1l/min. Vad man kan se på flödesmätarna så ändras flödet bara när man drar åt det sista tredjedels varvet. Verkar nästan som den kalla slingan är igenproppad på nåt sätt. Det finns ingen dokumentation på hur långa slingorna är eller något protokoll från injusteringen.Med så väldigt strypta justeringar borde ju flödet genom strypningen vara extremt turbulent och därmed avvika ännu mer från ett linjärt samband när flödet ändras.Vad gäller NIBEs styrning av cirkulationspumpen så finns det bara "auto" och fast procent i inställningarna på min F730. Vad "auto" beror på har jag inte hittat, men generellt går den upp och ner med kompressorfarten.
Klicka bort auto ( bara skit ) och ställ pumpen i maxfart. Med styrning från datan så kan det bli att när pumpen saktar in, så får det som är längst bort, inte det flöde som behövs. Det statiska trycket som pumpen ska ge, räcker inte fram till längst bort.