Vi har precis köpt ett radhus på 150 kvm (varav 100kvm boyta) i 3 plan i södra Stockholm. Uppvärmningen består just nu av direktverkande el + en LLVP från 2001. Vattnet värms med en varmvattenberedare som jag gissar är från byggåret (1972).
Energideklaration säger 9366kWh för el-uppvärmningen (LLVP är inte inräknad här då tidigare ägare inte använt den senaste åren) & 2860kWh för varmvatten, men min gissning är att våran familj kommer bruka betydligt mer varmvatten jämfört med tidigare ägare. Energiprestanda: 156kWh/m2/år.
Ingen möjlighet finns för LVVP eller bergvärme så har landat i beslutet att en FLVP med mekanisk frånluft är det som kommer passa bäst.
Gällande modell så har jag kikat på Nibe F370, billig och borde vara mer än tillräcklig för vårat behov.
Planen är att till att börja med lägga in golvvärme på hela mellanplan (kök & vardagsrum), samt på badrum på övre plan. LLVPen sitter på övre plan och min förhoppning är att det ska räcka för att värma de 4a sovrummen.
Ventilation: Nu är det självdragsventilation, med en stam som går från tvättstugan -> toalett på mellanplan -> badrum -> taket. Min tanke är att bara använda samma rör/alternativt byta ut till en med lite större dimensioner, "plugga" utgången upp på taket och köra in den i värmepumpen. Friskluftsventiler i de 4 sovrummen, kök samt vardagsrum.
Värmen: En golvvärmefördelare på mellanplan med 2-4 slingor (56kvm) samt en slinga i badrum på övre plan. Kommer i framtiden renovera nedre plan med golv & tvättstuga med golvvärme eller vatten-radiatorer. När allt är klart så kan det potentiellt bli 115kvm uppvärmt med FLVP + en LLVP. + Kanske komfortvärme i garaget.
* Är det dumt att inte värma upp sovrummen med pumpen om det finns friskluftsventiler där? Risk för kallras? (Har en "backup" plan att sätta in vattenradiatorer där om det skulle behövas, men vill testa utan först).
* Hur mycket låter avluften från en FLVP egentligen? Kommer den störa oss om vi sitter ute på somrarna bara några meter ifrån? Alternativet är att leda avluften genom garaget och ut bredvid garageporten men blir ca 10m.
* Kan jag dra golvvärmeslang direkt från fördelaren på mellanplan till badrummet på övre plan? Eller bör jag ha en fördelare även där?
* Vilken pump? Lite insnöad på Nibe F370, finns det några liknande alternativ?