Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om radiatorer och vattenvolym  (läst 14748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Frågor om radiatorer och vattenvolym
« skrivet: 07 januari 2012, 20:08:05 »
Hej !
Vi har bott i huset i precis ett år nu och är nöjda med vår IVT HT Plus E9. Den installerades av föregående ägare och har varit i drift i 2 år nu. Den förbrukade ca 9000kWh förra året. Men nu har jag läst på lite om hur pumpen skall köras optimalt och funderar på följande:
1.Jag har räknat ut att vi har för klena radiatorer i delar av huset.  Vid DT 30 finns en total effekt pÃ¥ ca 5,2 KW och det blir ca 35 watt per kvm i snitt. Jag kommer ju upp i lite högre avgiven effekt vid högre framledning, och i marknadsföringen framhävs ju pumpen som lämplig dÃ¥ det ser ut pÃ¥ det här viset.  Men vilken blir den stora förlusten om jag inte uppgraderar? Jag fryser ju inte precis (braskamin:) men vinsten med pumpen blir väl lägre vid högre framledning?
2.Som en konsekvens av en del klena radiatorer har jag även liten vattenvolym i systemet. Jag har räknat fram ca 90 Liter . Jag borde väl ha minst det dubbla!? Det har jag om man räknar med värmevattnet som finns i yttermanteln pÃ¥ den separata beredaren. Där finns ca 105 liter värmevatten.  Kan jag räkna med den volymen?
Nu när det är 8 minus ute går pumpen nästan hela tiden. Jag har kanske en till två starter per timme och en returtemp på 40 grader. Blir det varmare ute har jag fler starter såklart. Jag har läst att man kan få bort lite starter genom att justera kopplingsdifferensen, ska kolla på det.
Tack på förhand
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2012, 20:15:57 »
Rördimensionerna i huset begränsar storleken på radiatorerna.

Gissningsvis har du klena rör och små radiatorer.....det hör ofta ihop.

Byt gärna till större radiatorer, men effekten kan bli att flödet inte räcker för att hela vattenvolymen i den nya, stora radiatorn.

Ha alltså rimliga förväntningar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2012, 20:33:39 »
Vattenvolymen som finns i manteln räknas inte in i den volym som vp jobbar mot. Hur varmt vatten skickar du ut på raddarna när det är tex -10 samt hur kallt brukar det bli där du bor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2012, 21:02:37 »
Ok jag har grövre rör där sektionsraddar finns men har även en och annan dubbelpanel på samma rördimension som enkelpanelraddarna går på 17mm, och dem är varma och fungerar bra. Överväger att byta 4 enkelpanel mot dubbelpanel med plåtar emellan.

Lite osäker på framledningstemp vid minus 10 men returen ligger på ca 45 grader så framledning är väl strax över 50 då tror jag. Bor i Södra Dalarna så det blir kallt här ibland. Kör värmekurva 3,8 och har innegivare på 21 graders börvärde med stor påverkansgrad. Det blir lite svalare i mitt vardagsrum om 30 kvm som värms enbart med 3 enkelpanel 600X1000. Tur att jag har en rejäl braskamin ibland=)
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2012, 21:21:37 »
Ang vattenvolymen förstår jag att 90 liter är lite och det blir ju bara några liter till om jag köper några större radiatorer. Jag kan ju inte se antal start och stopp men utgår från att det är på tok för många stora delar av året. Behöver jag en volymtank/acktank? vet inte skillnaden?
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2012, 21:29:45 »
En volymtank eller knäpptank brukar man montera på framledningen från vp för att få mera vatten i systemet man använder cp som är inbyggd i vp. En arbetstank är en tank som kopplas till vp och den vanliga cp som sitter i vp används för att cirkulera vatten mellan vp och tank och man monterar en separat cp som står för flödet mot radiator systemet det kan vara en fördel om man tex har en stor vp och ett klent radiator system som inte klarar det höga flödet som vp kräver för att gå bra. Har du inga problem i dag att ligga på ca 7 grader i diff på in ut vp så funkar det bra med en knäpptank men det finns säkert en hel del inställningar att göra för att minska på starterna men allt blir en kompromiss mera vatten är bättre men kostar naturligtvis mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2012, 22:07:51 »
Tack för enkla och bra svar smurfen! Du menar att det kostar mer eftersom att mer vatten skall värmas varje gång och det blir en del förluster i och med lagringen eller? Vad ska jag tänka på om jag beslutar i att skaffa knäpptank? Ska det vara en speciell tank eller går det lika bra med en gammal vv beredare?
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2012, 22:11:34 »
Det kostar mera eftersom du måste skaffa en tank annars är det bara fördelar. En vv beredare ska nog funka bara det sitter rätt grovlek på anslutningarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2012, 22:19:29 »
Om du har 1-2 starter/timme vid -8°C har du inte en allt för klen värmepump, det känns som en väl dimensionerad anläggning.
Det viktigaste är att din värmepump inte kräver så hög framledningstemp när det blir riktigt kallt ute, att kompressorn stannar p.g.a. hög returtemp - och blir till en ren elpanna - först då är det egentligen nödvändigt/lönsamt att titta på investeringar för att förbilliga driften.
Har du gratis tillgång till en volymtank kan det göra att du får färre start/stopp, men det påverkar inte driftskostnaderna nämnvärt, någon enstaka procent, eller rättare sagt kanske som mest 500 kr/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2012, 22:46:57 »
Rackard: Jag är inte ute efter billigare drift. Man läser ju överallt om hur viktigt det är med få start stop och när det är runt nollan har jag säkert 3 start i timmen vilket är mycket mer än vad "folk" i diskussioner här på forumet rekomenerar. Just med hänsyn taget till pumpens livslängd då. Annars är väl några nya radiatorer med större effekt högre på nödvändighetslistan för mig!
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2012, 22:47:57 »
Är 90 liter på tok för lite?
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2012, 22:50:04 »
Du skulle kunna öka hysteresen under vår/sommar/höst för att få ned antalet starter.
Jag anser personligen inte att man behöver/skall ha just mer än 30 starter/dygn för att få maximal livslängd.
Lägre än så ger antagligen väldigt små skillnader i livslängd då extremt höga värden på hysteres ger högre maximal framledningstemp vilket också sliter på prylarna, och ger en lägre COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2012, 22:52:25 »
Är 90 liter på tok för lite?

Ja, egentligen skall du ha det dubbla, men fokusera inte så mycket på volymen, antalet starter är viktigare - anser jag i alla fall.
Max 30/dygn, justera hysteresen för att nå dit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2012, 22:58:38 »
Ok jag tänker skaffa en logger 2020 innan vintern är slut för att se hur grejerna fungerar. Då kan väl till och med jag se antal starter och driftscykler? Om jag har 40-50 start per dygn och inte löser detta med ökad kopplingsdiff under varmare väderlek bör jag alltså skaffa mig en tank? Tror du för övrigt att jag kan förvänta mig några problem vid utbyte av enkelpanel till dubbel. Rocas menar ju att rören sannolikt kan vara för klena! Enkelpanel och en dubbel sitter på 17 mm galvade rör idag
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor om radiatorer och vattenvolym
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2012, 23:02:30 »
Jag är egentligen bara en lekman, men om du inte får störande brus i ledningarna till dina radiatorer så anser jag inte att du har några flödesproblem.
Med en logger kan du enkelt se hur många starter/dygn du har.
Om du inte kan få ned antalet starter till under 30/dygn kan du installera en volymtank på ca 100 liter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!