Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter frÃ¥n vÃ¥r frikyla installation - Skystar  (läst 3190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Tänkte dela med mig lite erfarenheter från min frikyla installation, som jag gjorde våren 2021.

Fakta om bostaden, 1,5 plans villa med delvis källare total boyta på ca 150kvm. 3 sovrum, en hall och ett badrum på övreplan. Ligger i sydöstra Sverige.

Vi ville ha en lösning som inte tog för mycket plats eller inte var etiskt tilltalande så valet föll på takmonterade konnektorer från Sabrina/Eveco.

Alla 3 sovrummen uppe fick varsin konvektor då jag förstått att kylan har svårt att vandra ut genom dörröppningar. I dessa konvektorer så kan man ta ut en kanal för att kyla ett intilliggande rum men det är något vi inte ville göra pga risken för överhörning mellan rummen.

Konvektorerna är dimensionerade för att kunna gå på lägsta fläkthastigheten med 14 grader inkommande köldmedie. Så det gjorde att i de två små sovrummen blev Skystar Sk12 och i det stora rummet en Skystar Sk42. Hade kunnat klarat oss med en Sk32 som är 60x60 istället för Sk42 som är 90x90 men ljudnivån är avsevärt lägre på Sk42 så valet föll på den.

De styrs individuellt av en termostat i varje rum, Eveco T2T.

BVP är monterad i källaren och borrhålet är på 170m.
Stammen upp till vinden är 28mm kopparrör och när det delar upp sig till de olika konvektorerna så blir det 22mm kopparrör. Cirkulationspumpen sitter på avsticket och var en som jag redan hade låg hemma, tänkte att om den var för liten så skulle jag köpa en större. Cirkulationspumpen stoppar om ingen konvektor kallar på kyla. Vid varje konvektor sitter det en tvåvägsventil som öppnar eller stänger utifrån om termostaten kallar på kyla eller inte.
Alla rör är isolerade med 19mm armaflex.
Varje konvektor har en kondensvattenpump som pumpar upp kondensvattnet i ett avloppsrör som är kopplat på husets avlopp.

Vi är otroligt nöjda med vår installation och från april/maj tills värmen behöver startas på hösten har vi haft termostaterna inställda på 20 grader i sovrummen och det är alltid en behaglig temperatur där. Vi har inga persienner eller markiser som avskärmning och inte haft något behov för det heller.

Ibland kan det upplevas lite varmt i sovrummet, men det är mest för att termostaten har ganska stort spann mellan till och frånslag. De gånger man upplever det lite varmare så har inte fläkten startat än. Då kanske det har kommit lite över 21 grader i rummet. Har inte varit något problem att hålla 20 grader i sovrummen oavsett om det är 30+ ute.

Sammanfattning:
Varför gjorde vi inte detta tidigare?? Är heltklart den bästa livskvalitet höjande investeringen vi gjort.

+Tysta konvektorer
+Billig drift - Alltid behaglig temperatur

-Kondensvattenpumpen låter mera än fläkten.
-Spridningen till övriga huset är minimal

Har lagt upp några bilder på den utrustningen vi använt samt en enkel skiss på hur det är kopplat.
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Runan_69

  • Gäst
Runan_69
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2022, 16:37:16 »
Tack Eee, för att du delar med dig av beskrivning och skisser! Jag funderar ocksÃ¥ pÃ¥ frikyla,och har lite frÃ¥gor, om du kan svara vet jag inte. Jag har en BVP med 200 meter hÃ¥l och ett 1,5 plans hus pÃ¥ ca 180 kvm. (Problemet är att BVP stÃ¥r i garaget och kulverten är full redan, men det är ett annat problem) Jag funderar pÃ¥ Skystar ocksÃ¥, vet du om de gÃ¥r att montera i snedtak?  Vad gör du med kondensvatten, mÃ¥ste man ha rör för att leda iväg kondensen, lite knepigt i ett tak, eller hur fungerar det?  Upplever du att den kyla du kan plocka ut  ur ditt hÃ¥l är tillräckligt för dina konvektorer? Du skriver att spridningen till övriga huset är minimal, är det för att du har stängda dörrar, eller mÃ¥ste man räkna med en konvektor i varje rum man vill kyla ned?  TvÃ¥vägsventilen före konvektorn, är den styrd av samma kontroll som styr fläkthastighet etc hos konvektorn, hör den ihop med skystar'n sÃ¥ att säga, eller är det nÃ¥t man mÃ¥ste tänka pÃ¥ vid installation? Gjorde du installation själv eller hade du en kylfirma/installatör till hjälp?  Hur mycket gick hela kalaset pÃ¥ ( exkl. bvp och hÃ¥l) .
Tack och trevlig helg! / Johan

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2022, 18:25:05 »
Tror att det kan bli svårt att få till det i ett snedtak. Dels för att man ska få till kondenspumpen så den kan suga upp vattnet. Den sitter inne i ena hörnet på den. Om man lutar hela konvektor blir det nog svårt att få till det bra.
Kondensvattnet leds bort via ett avloppsrör för min del. Pumpen kan pumpa det ca 65cm i höjd.

Jag har aldrig upplevt att det inte varit tillräckligt med kyla. Håller stabila 20-21 grader hela sommaren oavsett utetemperatur.

Ventilen styrs av när termostaten kallar på kyla. Är inkopplad i konvektorn. Jag ville ha ventiler på varje konvektor för att kunna styra köldmediet till de som behöver kyla.

Flykthastigheten styr jag manuellt men den är alltid inställd på lägsta.

Jag har gjort allt själv, dock hjälp från en bekant som gjort el kopplingen.

Så enbart materialkostnader i kalkylen och då landande jag på ganska precis 40000kr men då är det kyla i alla sovrum.

Dörrarna hemma står öppna men kylan förblir i de rummen där de sitter.

Funderar på att i framtiden koppla på en konvektor på nedre plan för att få lite kyla där med..
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Runan_69

  • Gäst
Runan_69
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2022, 09:41:50 »
Tack för bra svar!  :) 40.000 kr lÃ¥ter ju inte sÃ¥ blodigt, det tycker jag lÃ¥ter som en bra investering! FÃ¥r kanske satsa pÃ¥ nÃ¥gon väggkonvektor dÃ¥ istället.  Jag fÃ¥r vända mig till Eveco och höra vad de säger.

Utloggad magnusjonsson83

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Roligt att det fungerar bra. Jag har några frågor. Har du använt hårda kopparrör på vinden? Kopplat med presskopplingar eller något annat? Ligger rören med armaflex över övrig isolering eller under?

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #5 skrivet: 10 september 2022, 20:39:10 »
Jag har hårda kopparrör på vinden. Lödde ihop de delar jag kunde innan jag tog upp de och sista bitarna pressade jag ihop där stammen kommer upp på vinden.
De ligger så långt ner mot innertaket som möjligt. Så en hel del vanlig isolering ovanpå. Där ligger de så nära rumstemperatur som möjligt.
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Utloggad Denni63

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #6 skrivet: 14 december 2022, 14:49:09 »
Hej, jag noterar från din ritning att ni kopplat frikylekretsen på utgående köldbärare. Har ni haft några problem med detta eller har det funkat bra? Vi har samma lösning hos oss och frikylan funkar utmärkt men vi har problem (när det är lite kallt) med en hel del larm på värmepumpen att köldbäraren blir för kall. Vi vet inte om det är kopplat till att frikylan är kopplad så eller om et är något annat.
Mvh, Denni

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #7 skrivet: 15 december 2022, 09:17:28 »
Om frikyrkan är kopplad efter pumpen kan den inte påverka avläsningen av utgående KB temp.
Vi har också frikylan kopplad efter VP och det funkar fint.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Denni63

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #8 skrivet: 15 december 2022, 21:09:55 »
Ok, stort tack, då kan jag stryka placeringen av frikylan från listan av misstänkta. Mh, Denni

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #9 skrivet: 16 december 2022, 15:25:03 »
Vad har du för temp på din brine i aug när du kör fullt ut ungefär :)?

Utloggad Denni63

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #10 skrivet: 17 december 2022, 11:28:18 »
Hej, i augusti pendlade den mellan +10 och 0 (+10 var ingående köldbärare också).
Men jag har hittat problemet. Det var ett igensatt filter på köldbäraren. Lite förvånande eftersom jag haft service på pumpen för mindre än fem månader sedan (i service ingick rensning av alla filter) och dessutom lät spola hela köldbärarkretsen för c:a tre månader sedan. Därför utgick jag ifrån att filtret inte var problemet - vi har ju haft problemet länge. Nu beter pumpen sig mycket bättre.

Mvh, Denni

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #11 skrivet: 17 december 2022, 11:39:33 »
Hej, i augusti pendlade den mellan +10 och 0 (+10 var ingående köldbärare också).
Men jag har hittat problemet. Det var ett igensatt filter på köldbäraren. Lite förvånande eftersom jag haft service på pumpen för mindre än fem månader sedan (i service ingick rensning av alla filter) och dessutom lät spola hela köldbärarkretsen för c:a tre månader sedan. Därför utgick jag ifrån att filtret inte var problemet - vi har ju haft problemet länge. Nu beter pumpen sig mycket bättre.

Mvh, Denni

Så du menar att 10 grader var in från borrhålet? 0 gradigt i augusti låter lite osannolikt?

Utloggad Denni63

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #12 skrivet: 21 december 2022, 18:24:37 »
Hej

Ja 10 grader in från borrhål. Noll grader ut från värmepump. Konstaterade nyligen att det hela orsakades av ett igensatt filter på köldbärarkretsen (trots att jag betalt för en service + en spolning av köldbärarkretsen + en felsökning = mer än 6000 kronor totalt...). Efter rensning är skillnaden mellan temp in och ut bara ett par grader - har fått det konfirmerat från Nibe att pumpen nu går som den ska.

Mvh, Denni

frank jacobsen

  • Gäst
frank jacobsen
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2023, 06:58:40 »
vi är också intresserade av frikylan och ventilationarna har ju sin teori och vvs:na sin.
men den här varianten låter ju bra.

är det någon som vet om det blir någon skillnad på om man ska ha ett ftx system i samband med installationen?
bra eller dåligt, vad jag har hört så drar det ju runt den kalla luften ganska bra om man skulle ha kyla i ngt rum.
men inte tillräckligt för att få en behaglig kyla i resterande del av huset.

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter från vår frikyla installation - Skystar
« Svar #14 skrivet: 06 april 2023, 09:34:35 »
vi är också intresserade av frikylan och ventilationarna har ju sin teori och vvs:na sin.
men den här varianten låter ju bra.

är det någon som vet om det blir någon skillnad på om man ska ha ett ftx system i samband med installationen?
bra eller dåligt, vad jag har hört så drar det ju runt den kalla luften ganska bra om man skulle ha kyla i ngt rum.
men inte tillräckligt för att få en behaglig kyla i resterande del av huset.
Du får nog tyvärr ingen större effekt genom FTXen bara genom att dra runt något nerkyld luft. Har du ett rum du lyckas kyla ner vettigt, säg 22 grader en varm dag så kommer ju det som allra mest bli 22-24 grader på tilluften i övrigt (om all frånluft tas från det nerkylda rummet vilket inte görs). Även om tilluften då håller en svalare temperatur så ger 22 grader i princip ingen kyleffekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!