Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ arbetstank och cirk.pump  (läst 6024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Storlek på arbetstank och cirk.pump
« skrivet: 04 juni 2008, 19:11:00 »
Jag behöver råd på hur stor arbetstank (kommer även att behöva fungera somm knäpptank) jag behöver till nibe 1235-8 då jag skall byta ut oljepannan (högtemp och jag tror tvårör syst.). Har sett här i forum att det varierar mellan ca 15 och 25 l/kW VP OCH ibland är radiatorkretsen inräknad och ibland inte. Vad sker om jag väljer en 300l förom en 200l (kanke inte så mycket?). Hur skall jag koppla in den? med 2 in och 2 ut eller som på Nibes egna produktblad för UKV där retur från radiatorena går in på VP och UKV, förslag på cirkulationspump kan en Grundfos UPS 25-40 180 med reglerbar hastighet i tre steg bli bra? hur viktigt är det att cirkulationspumpen för UKV blir optimalt dimensionerad? Vad är det för cirk.pump i Nibe 1235 ? studs
« Senast ändrad: 04 juni 2008, 19:14:14 av carambaa »
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Storlek på arbetstank och cirk.pump
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2008, 19:20:34 »
Jag behöver råd på hur stor arbetstank (kommer även att behöva fungera somm knäpptank) jag behöver till nibe 1235-8 då jag skall byta ut oljepannan (högtemp och jag tror tvårör syst.). Har sett här i forum att det varierar mellan ca 15 och 25 l/kW VP OCH ibland är radiatorkretsen inräknad och ibland inte. Vad sker om jag väljer en 300l förom en 200l (kanke inte så mycket?). Hur skall jag koppla in den? med 2 in och 2 ut eller som på Nibes egna produktblad för UKV där retur från radiatorena går in på VP och UKV, förslag på cirkulationspump kan en Grundfos UPS 25-40 180 med reglerbar hastighet i tre steg bli bra? hur viktigt är det att cirkulationspumpen för UKV blir optimalt dimensionerad? Vad är det för cirk.pump i Nibe 1235 ? studs


Har du tanken som knäpptank/volymförstorare....ser jag ingen anledning att hänga på en extra cirkpump.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek på arbetstank och cirk.pump
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2008, 21:17:12 »
Ooops! ursäkta det skall vara ARBETSTANK! och då kommer den även att fungera som knäpptank. Villan är på två plan ena är inredd källare som är sval på våren och varm på hösten, kommer att måsta köra med stängda/strypta raddar på övervåningen på våren och
strypta/stängda i källaren på hösten under korta perioder.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Storlek på arbetstank och cirk.pump
« Svar #3 skrivet: 05 juni 2008, 01:33:56 »
Ooops! ursäkta det skall vara ARBETSTANK! och då kommer den även att fungera som knäpptank. Villan är på två plan ena är inredd källare som är sval på våren och varm på hösten, kommer att måsta köra med stängda/strypta raddar på övervåningen på våren och
strypta/stängda i källaren på hösten under korta perioder.

Ja, då är det en arbetstank du ska ha.

Är det den här byggbeskrivningen du tänker på?

Vet inte hur Nibe har tänkt att det där ska fungera. Föreslår jag att du använder alla fyra anslutningarna.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek på arbetstank och cirk.pump
« Svar #4 skrivet: 05 juni 2008, 02:27:04 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16413.msg162313#msg162313

Se signatur:
Jeg bruker en 300L arbetstank, fungerer veldig bra, VP leverer ca 1 grad varmere vann ut en det som går ut av arbetstanken.
Sirkulasjon er en WILO RS25/6  (stÃ¥r i kjeller, driver gulvarme i etasjen over + en vifte konvektor, og en viftekonvektor i etasjen over det)

Har koblet om sÃ¥ VPs cirk pumpe pÃ¥ varme siden kun gÃ¥r sammen med brinne pumpen, om du tenker Ã¥ gjøre samme sÃ¥ husk Ã¥ stenge av periodisk legionella høyning  :o .
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek på arbetstank och cirk.pump
« Svar #5 skrivet: 05 juni 2008, 06:12:23 »
I Nibes förslag så måste väl cirkulationspumpen vara reglerad men hur? tänker då närmast på om den är reglerad efter konstant tryckhöjd (påverkas ej om någon radd stängs av) eller om den är flödesreglerad efter värmebehov ut till raddar (reglerad t.ex returtemp). Tycker det ser ut som om den skulle vara reglerad efter temperaturen på returen från raddar och UKV enligt flödeschemat. Nibes koppling en in och två ut från UKV fungerar säkert (annars skulle dom inte ha det), men till vilken VP och vilken reglerdator? funkar det på en 1235-8, kan den styra cirkulationspumpen och vad är det då för typ av cirkulationspump ?
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek på arbetstank och cirk.pump
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2008, 09:47:10 »
Min circ pumpe går 24/7 så ingen regulering der, tror dette er slik det oftest gjøres, mycket enkelt.
Men setter ned farten manuelt om sommeren, stenger av alt bortsett fra badgulv.

En av fordelene med arbeidstank er jo at du kan ha optimal delta T over VP og en helt annen delta T over varmesystemet.

Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Storlek på arbetstank och cirk.pump
« Svar #7 skrivet: 05 juni 2008, 13:48:04 »
Nibes koppling en in och två ut från UKV fungerar säkert (annars skulle dom inte ha det),

Att leka leken "Hitta fem fel" tar inte många minuter, om leken lekas bland värmepumpstillverkarnas manualer och byggbeskrivningar.

Begriper inte varför dom har angett att det ska vara en extra cirkulationspump. Det är i alla fall den pump som ger mest flöde som bestämmer hastigheten på vattnet.....både över radiatorerna och värmepumpen.

Det kan väl inte vara så dumt, att man ska ha en extra cirkpump bara för att värmepumpen växlar till beredaren ibland. Oj oj....

Är det så att du skall montera en extra cirkulationspump, så ska du använda alla fyra anslutningarna.

Du frågade "Vad sker om jag väljer en 300l förom en 200l (kanke inte så mycket?)"

Genom att du har ett högtempsystem, så kommer pumpen att starta även då du inte har ett värmebehov typ då du redan har 2° övertemp i huset. Då har det betydelse om du har 300 liter istället på 200 liter. Det finns en lösning på att förhindra eller i alla fall minska på kompressorstarterna vid övertemp (kompensering yttre) som kan aktiveras med en extern rumsgivare. Kompensering yttre bör då vara på max d.v.s. -10.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek på arbetstank och cirk.pump
« Svar #8 skrivet: 06 juni 2008, 12:43:30 »
Citera
Begriper inte varför dom har angett att det ska vara en extra cirkulationspump. Det är i alla fall den pump som ger mest flöde som bestämmer hastigheten på vattnet.....både över radiatorerna och värmepumpen.

Nja, utan en extra cir.pump så blir det inte mycket cirkulation i raddar. flödesmotståndet i rad. kretsen gör att det kommer att cirkulera i UKV.
Vatten är som elekricitet, det tar lättaste vägen!

Cosmos hur är din arbetstank kopplad? 2 in 2 ut ? eller 2 in 1 ut?
« Senast ändrad: 06 juni 2008, 12:47:30 av carambaa »
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek på arbetstank och cirk.pump
« Svar #9 skrivet: 06 juni 2008, 15:26:55 »
2 in 2 ut
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek på arbetstank och cirk.pump
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2008, 17:33:59 »
Det blir till att koppla  2 in 2 ut och sÃ¥ en tre-vägs ventil sÃ¥ det gÃ¥r att köra 2 in 1 ut pÃ¥ en UKV 300, sen blir det till att prova sig fram vilket som är bäst i mitt fall. Sen funderar jag fortfarande pÃ¥ om det är lönt att satsa pÃ¥ en Grundfos alpha+ pÃ¥ rad.kretsen för att fÃ¥ den att gÃ¥ optimalt  Sc:,h
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!