0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kanske skulle ta fram en utrustning som stör ut elmätarnas kommunikation när man passerar 4 kW effektförbrukning.
Borde gå hacka mjukvaran på något sätt, eller sätta in en emulator i serie.Med rätt kontakter hos tillverkaren finns säkert en bakväg in i mjukvaran.Avläsningen verkar i alla fall inte fungera perfekt på våra elmätare än så länge, finns ofta avbrott i graferna som visar förbrukningen.Om det inte visar nåt på timvärdet så borde ju inte effektavgiften kunna registreras.Man kan ju undra vad som finns i batchen som skickas, kanske bara totalräkneverket, för det stämmer alltid i alla fall.Jag gissar att de läser av via elnätet, så någon form av radiotrafik lär det röra sig om.
Rickard, jag håller med. Jag började intressera mig för effekttariffer när en nyfiken klok granne kom till mig, helt upprörd och röd i ansiktet angående denna tariff, som han läst om. Han har ett stort garage, där vill han ibland gå ut och pula eller laga en bil. Då drar han igång sin stora fina elektriska byggfläkt. Och så började han räkna på vad den stunden i garaget skulle kosta med dessa tariffer. ... Sist jag var i hans garaget hade han en gasolkamin. Det är framtiden. Det blir att man söker sig till andra energislag än ren el. Vedeldad bastu, gasoleldad extravärme. Vi skall i alla fall vara glada att vi kör våra värmepumpar som ger mycket uteffekt i förhållande till vad vi stoppar in. Och som jag nämnt tidigare, frekvensdrivet knallar på med lugnt fint effektuttag. Tänk alla sommarstugor med direktel. Även fjärrvärmen har dragit iväg prismässigt i städernas monopolsystem, så jag tror knappt någon installerar det ifall de gör en ärlig jämförelse med värmepump. Och jag tror faktiskt att detta blir stoppet för ökad elbilsägande i villor. Man kan ju tanka bilen med bensin/diesel till ett pris, som är samma både på dagen och natten. Och skall man ladda längs vägen för 6kr(kWh, då går faktiskt de nya dieslarna billigare. Lösning är ju förstås att straffbeskatta bensin/diesel
Eller lågeffektsladda/köra billig elbil, de kortare resorna, och snåldiesel på långresor. Funkar rätt bra för oss, när vi ändå rätt ofta behöver 2 bilar i familjen.Men sen om det är kostnadseffektivare än att ha bara 1 snåldiesel? Beror på körmönster...