Skrivet av: xxargs
« skrivet: 09 oktober 2018, 01:59:59 »Problemet är att läcksökning med vakum gör man inte med klockorna på manomenterstället - man har en riktig vakummätare som räknar i enstaka mBar från absolut vakum medans en manometer på en manometerställ rör sig inte märkbart för trycket höjt sig med 100-tals mBar med den låga upplösningen den - därför missade du läckan.
Hade du använt biltema-bränslemätare som jag länkade till (och fått rörkopplingen tät) så kanske det hade rört sig en smula efter något dygn och då är systemet klassad som otät!! - det tar nämligen tid att kolla sådant med så grova mätgrejor.
Kylnissar gör också tryckprovning 10-20 Bar med kvävgas då saker sträcks och töjs ut av trycket och börja visa läckor där det var tätt innan med vakum - de som är noga kör med kvävgas med 5% vätgas och med sniffers kan jaga läckor mycket mindre än vad som kan upptäckas med såpvatten.
Skall man klara mindre än 3 gram/år i läcka (vilket har varit lagkrav att klara) så är det inga stora läckor man skall jaga - 3 gram är ungefär 1.5 liter köldmedie i gasform vid atmosfärstryck - det motsvarar en gasvolym av en smula mer är 4 kryddmått/24 timmar i läcka vid tex en skarv och räknar man med 20 bubblor/kryddmått så handlar det om 3 små, små bubblor per timme som max. - det går så långsamt att gasen hinner diffundera genom såpvattnet att man förmodligen inte ser dessa bubblor alls.
---
Det där med dieseltändning kanske verka långsökt - men avser att kompressorn när den tex. suger ned systemet att den drar in en massa luft från tex. läckan och med konstruktionen som många roterande kolvkompressorer har så är trycksidan på motorsidan och med relativt stor volym samt hett - drar man in för mycket luft (som dessutom blir riktigt hett om den komprimeras till typ 20-30 Bar) så kan oljan tändas av syret i luften och med de relativt stora volymerna på motorsidan av kompressorn så kan det bli med oljedimman som genereras av kompressorn en detonation med en styrka av en handgranat som sprängs med exempel att hela kompressorkapslingen med rätt rigid, tjock plåt i nära halv-cm tjocklek - har fullständigt vänt ut och in på sig. Man skall inte stå i närheten av Värmepumpen när en sådan smäller...
Dom fallen där det har hänt är ofta med okvalificerade montörer typ Afrika helt utan manometerställ eller vakumpumpar, eller kunskap i hur det fungerar eller har med sig kvävgas och låter kompressorn bara snurra på med sugning av fri luft i försök att försöka pressa ut någon misstänkt propp i systemet med tryck kanske över 50 bars eller motsvarande klanteri - och det är ganska destruktivt när det smäller...
Det som också bidrar är att syntetiska oljorna (polyester mm.) är inte alls lika tålig mot het luft under tryck som tex. mineraloljebaserad motorolja/luftkompressorolja som används i luftkompressorer och motorer.
Kompressorer med väldigt liten volym i högtryckdel (tex. kylskåpskompressor där det mesta av volymen är lågtryck) så vill det väldigt mycket till innan en sådan smäller av dieseltänding om den pumpar luft och då oftast utan skador.
---
Vakumpumpar kan också börja dieseltända (börja knacka och hamra i denna och låter som om det har ramlat i sand och småstenar i vakumpumpen) när man nå under 1 mBar när man under uppvärmning av pumpen då och då sluter till helt för maximal vakum eller när man har vakumsugit sin manometerställ helt. Har man aldrig hört ljudet så kan man säga att man aldrig har haft speciellt bra vakum, någonsin...
- detta 'fungerar' dock bara om utsugna gasen innehåller syre... att det dieselknacka beror på att när luft under 1 mBar komprimeras upp till 1 atmosfärstryck - dels minskar i volym i en faktor 1000 till i princip inget alls i oljan som pumpas med samtidigt i pumphuset - och blir oerhört het av kompressionen, och även om det kyls av oljan medans luftbubblan i oljan blir snabbt mindre, så blir det extremt varmt när bubblan blir väldigt liten och till slut kollapsar helt - att en smula av oljan faktiskt förbränns, ger en hörbar knack och och sakta gör oljan mörkare eftersom det blir halvförbränd olja och tom. sotpartiklar i oljan. Oljedimman man lyckas fälla ut av röken från vakumpumpens utblås med olika filter är alltid mycket mörkare än oljan som är inne i vakumpumpen - och beror på att den är oxiderad - häll inte tillbaka denna...
Detta med diesel-knack i vakumpumpen är dock ingen säker metod att avgöra om man fått till tillräcklig vakum eller inte - det kan variera från 2 mBar till 0.5 mBar i mina praktiska tester och i somliga fall hör man det aldrig (tex. om det bara pumpar vattenånga ur en anläggning) - dock kan man säga att har man aldrig hört knacket under varmkörning och inledande tömning av sina slangar/manometerställ så kan man säga att med nära 100% sannolikhet inte lyckats suga tillräckligt djup vakum. [1]
Därför för att komma undan osäkerhet om man vakumpumpar tillräckligt djupt så skall man alltid ha separat vakummätare i området 0.1 - 7 mBar i absoluttryck, manometerklockorna i manometerstället fungerar inte för den typen av mätning eller när man skall jaga vakumläckor då man kanske tittar efter hur mycket höjning inom en timme efter man stängt till kran till pumpen och sedan förhoppningsvis stannar av till en platå (speglar då fuktighetsgraden i systemet, i en bil-AC skall det inte vara mer än 2.66 mBar (2000 micron) - i en värmepump med många minusgraders arbetstemperatur bör trycket inte vara mer än 0.3 mBar (~250 micron) efter efter en eller ett par timmar) - fortsätter det uppåt i tryck utan att det saktar av så har man en läcka i systemet!!
---
[1]
Mer avancerade 2-stegsvakumpumpar som kan suga ned och tom under 0.001 mBar har inbyggd ballast som släpper in gas på lämpliga delar i pumpdelarna just för att undvika diesel-knack då det faktiskt kan låta rätt mycket och irriterande i högvakumlabratorier - samt att det sliter på oljan och pumpdelar då dessa pumpar kan gå 5-10 år i sträck i 24/7-drift på samma olja mot en turbopump (för att tillverka 1 * 10^-10 mBar vakum) och det kostar hundratusentals kronor om en sådan stannar och kammaren den pumpar blir kontaminerad med olja...
Hade du använt biltema-bränslemätare som jag länkade till (och fått rörkopplingen tät) så kanske det hade rört sig en smula efter något dygn och då är systemet klassad som otät!! - det tar nämligen tid att kolla sådant med så grova mätgrejor.
Kylnissar gör också tryckprovning 10-20 Bar med kvävgas då saker sträcks och töjs ut av trycket och börja visa läckor där det var tätt innan med vakum - de som är noga kör med kvävgas med 5% vätgas och med sniffers kan jaga läckor mycket mindre än vad som kan upptäckas med såpvatten.
Skall man klara mindre än 3 gram/år i läcka (vilket har varit lagkrav att klara) så är det inga stora läckor man skall jaga - 3 gram är ungefär 1.5 liter köldmedie i gasform vid atmosfärstryck - det motsvarar en gasvolym av en smula mer är 4 kryddmått/24 timmar i läcka vid tex en skarv och räknar man med 20 bubblor/kryddmått så handlar det om 3 små, små bubblor per timme som max. - det går så långsamt att gasen hinner diffundera genom såpvattnet att man förmodligen inte ser dessa bubblor alls.
---
Det där med dieseltändning kanske verka långsökt - men avser att kompressorn när den tex. suger ned systemet att den drar in en massa luft från tex. läckan och med konstruktionen som många roterande kolvkompressorer har så är trycksidan på motorsidan och med relativt stor volym samt hett - drar man in för mycket luft (som dessutom blir riktigt hett om den komprimeras till typ 20-30 Bar) så kan oljan tändas av syret i luften och med de relativt stora volymerna på motorsidan av kompressorn så kan det bli med oljedimman som genereras av kompressorn en detonation med en styrka av en handgranat som sprängs med exempel att hela kompressorkapslingen med rätt rigid, tjock plåt i nära halv-cm tjocklek - har fullständigt vänt ut och in på sig. Man skall inte stå i närheten av Värmepumpen när en sådan smäller...
Dom fallen där det har hänt är ofta med okvalificerade montörer typ Afrika helt utan manometerställ eller vakumpumpar, eller kunskap i hur det fungerar eller har med sig kvävgas och låter kompressorn bara snurra på med sugning av fri luft i försök att försöka pressa ut någon misstänkt propp i systemet med tryck kanske över 50 bars eller motsvarande klanteri - och det är ganska destruktivt när det smäller...
Det som också bidrar är att syntetiska oljorna (polyester mm.) är inte alls lika tålig mot het luft under tryck som tex. mineraloljebaserad motorolja/luftkompressorolja som används i luftkompressorer och motorer.
Kompressorer med väldigt liten volym i högtryckdel (tex. kylskåpskompressor där det mesta av volymen är lågtryck) så vill det väldigt mycket till innan en sådan smäller av dieseltänding om den pumpar luft och då oftast utan skador.
---
Vakumpumpar kan också börja dieseltända (börja knacka och hamra i denna och låter som om det har ramlat i sand och småstenar i vakumpumpen) när man nå under 1 mBar när man under uppvärmning av pumpen då och då sluter till helt för maximal vakum eller när man har vakumsugit sin manometerställ helt. Har man aldrig hört ljudet så kan man säga att man aldrig har haft speciellt bra vakum, någonsin...
- detta 'fungerar' dock bara om utsugna gasen innehåller syre... att det dieselknacka beror på att när luft under 1 mBar komprimeras upp till 1 atmosfärstryck - dels minskar i volym i en faktor 1000 till i princip inget alls i oljan som pumpas med samtidigt i pumphuset - och blir oerhört het av kompressionen, och även om det kyls av oljan medans luftbubblan i oljan blir snabbt mindre, så blir det extremt varmt när bubblan blir väldigt liten och till slut kollapsar helt - att en smula av oljan faktiskt förbränns, ger en hörbar knack och och sakta gör oljan mörkare eftersom det blir halvförbränd olja och tom. sotpartiklar i oljan. Oljedimman man lyckas fälla ut av röken från vakumpumpens utblås med olika filter är alltid mycket mörkare än oljan som är inne i vakumpumpen - och beror på att den är oxiderad - häll inte tillbaka denna...
Detta med diesel-knack i vakumpumpen är dock ingen säker metod att avgöra om man fått till tillräcklig vakum eller inte - det kan variera från 2 mBar till 0.5 mBar i mina praktiska tester och i somliga fall hör man det aldrig (tex. om det bara pumpar vattenånga ur en anläggning) - dock kan man säga att har man aldrig hört knacket under varmkörning och inledande tömning av sina slangar/manometerställ så kan man säga att med nära 100% sannolikhet inte lyckats suga tillräckligt djup vakum. [1]
Därför för att komma undan osäkerhet om man vakumpumpar tillräckligt djupt så skall man alltid ha separat vakummätare i området 0.1 - 7 mBar i absoluttryck, manometerklockorna i manometerstället fungerar inte för den typen av mätning eller när man skall jaga vakumläckor då man kanske tittar efter hur mycket höjning inom en timme efter man stängt till kran till pumpen och sedan förhoppningsvis stannar av till en platå (speglar då fuktighetsgraden i systemet, i en bil-AC skall det inte vara mer än 2.66 mBar (2000 micron) - i en värmepump med många minusgraders arbetstemperatur bör trycket inte vara mer än 0.3 mBar (~250 micron) efter efter en eller ett par timmar) - fortsätter det uppåt i tryck utan att det saktar av så har man en läcka i systemet!!
---
[1]
Mer avancerade 2-stegsvakumpumpar som kan suga ned och tom under 0.001 mBar har inbyggd ballast som släpper in gas på lämpliga delar i pumpdelarna just för att undvika diesel-knack då det faktiskt kan låta rätt mycket och irriterande i högvakumlabratorier - samt att det sliter på oljan och pumpdelar då dessa pumpar kan gå 5-10 år i sträck i 24/7-drift på samma olja mot en turbopump (för att tillverka 1 * 10^-10 mBar vakum) och det kostar hundratusentals kronor om en sådan stannar och kammaren den pumpar blir kontaminerad med olja...