Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r ej ner temp inne?  (läst 1401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KARLsson2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FÃ¥r ej ner temp inne?
« skrivet: 08 januari 2017, 11:00:50 »
Hej!

Har just flyttat in i ett nytt hus med bergvärme och har ingen kunskap om hur systemet fungerar så nu försöker jag lusläsa forumtrådarna. Tack för all kunskap som alla delar med sig av.

När vi flyttade in innan jul så var det väldigt varmt i huset, så vi drog ner radiatorerna så det blev ok värme, ströp flera helt i rum vi inte vistades i.
Sen började jag försöka lära mig hur systemet funkar. Och förstod att man skulle ha termostaterna på max men kunde sänka några i sovrum osv, så gjorde detta och sänkte istället kurvan på pumpen. Kurvan stod på 6,8 och nu är den på 4,3 men jag får inte ner temperaturen har 22grader i mitten av huset idag, vill väl ha 19-20grader

Tycker jag sänkt kurvan mycket, vågar man sänka mer?

Värmedrift+Tillskott
Stoptemp 42,2
Nuvarande temp 37,6

GT2 -7,9
GT6 115

GT8 61,7
GT9 44,7

GT10 1,1
GT11 -2,3

Gammalt hus 270kvm radiatorer och värmegolv
Pump IVT Greenline E11

Tacksam för all input!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FÃ¥r ej ner temp inne?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2017, 11:05:30 »
Det sitter ju en växelventil som styr om pumpen skall värma huset eller varmvattnet. Det är ett vanligt fel att den krånglar och läcker värme till radiatorerna när den gör varmvatten.
Titta på pumpen om den indikerar att den värmer varmvatten väldigt ofta, i så fall är det nog ventilen som krånglar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: FÃ¥r ej ner temp inne?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2017, 11:08:09 »
Du kan/bör sänka kurvan tills att du får rätt temperatur inne, men kolla på det som Olle61 skrev.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: FÃ¥r ej ner temp inne?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2017, 11:24:41 »
Blev det någon skillnad alls när du ändrade kurvan? Tänk på att det tar lång tid innan man ser resultatet av en ändring.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad KARLsson2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r ej ner temp inne?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2017, 13:12:50 »
Det sitter ju en växelventil som styr om pumpen skall värma huset eller varmvattnet. Det är ett vanligt fel att den krånglar och läcker värme till radiatorerna när den gör varmvatten.
Titta på pumpen om den indikerar att den värmer varmvatten väldigt ofta, i så fall är det nog ventilen som krånglar.

Tack för svar. Skall kolla på detta. Är växelväntilen något som sitter innanför skalet på pumpen eller utanför? Det ända jag kommer ihåg att jag sett i menyerna (rego 600) om varmvatten är att sätta på "extra varmvatten". Får kolla igen. Varmvattebberedaren står externt (NIBE ER 56cu-300) men det kanske inte gör någon skillnad.

Utloggad KARLsson2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r ej ner temp inne?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2017, 13:18:05 »
Blev det någon skillnad alls när du ändrade kurvan? Tänk på att det tar lång tid innan man ser resultatet av en ändring.

Jag upplevde att det blev det men nu i efterhand vet jag inte riktigt. Temperaturen ute har skiftat från 0 till -23 de sista dagarna så det kanske var att det var jävligt kallt som gjorde att tempen var lägre innan.

Du kan/bör sänka kurvan tills att du får rätt temperatur inne, men kolla på det som Olle61 skrev.

Svenske kocken tack! bra att veta att jag inte sabbar något genom att sänka kurvan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!