Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta rimligt eller overkill???  (läst 1671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spökpumpen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Är detta rimligt eller overkill???
« skrivet: 19 december 2007, 19:01:00 »
Hej!

Som nybörjare i den här branschen vill jag bara kolla med er värmepumpsveteraner ifall det följande låter rimligt. Jag håller på att bygga en villa i mellansverige och har fått ett förslag på vad jag upplever som ett mindre kärnkraftverk. Vårt hus är visserligen ganska stort, den vattenburna golvärmen täcker ca 330 kvm (därav 40 kvm garage och 30 kvm källarförråd). Toppeffekten har beräknats till ca 12 kwh. Detta skall enligt förslaget värmas upp av en bergvärmepump med ett 200 meters borrhål, en frånluftsvärmemodul som skall pumpa ner värme i borrhålet igen och sköta ventilation, en varmvattenberedare och en ackumulatortank. Alltså fyra stycken moduler som skall jobba ihop. Jag har som sagt ingen erfarenhet av sådant här, men jag har aldrig varit hemma hos någon som har fyllt upp ett helt rum med värmeprylar. Fördelen torde väl vara att när något går sönder behöver jag bara byta en del i sänder (positivt tänkande skall vara bra för själen har jag hört). Jag är inte snål och jag sparar gärna energi för miljöns skull, men jag vill bara veta om detta är inom rimliga proportioner.

NÃ¥gon som vet?

Spökpumpen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är detta rimligt eller overkill???
« Svar #1 skrivet: 19 december 2007, 19:18:17 »
Frånluftsmodulen kan du skippa, 200 meter borra torde räcka fint ändå. Ta vanlig mekanisk frånluft istället.

Med golvvärme så är en volymförstorare (acktank) klokt om du inte vill satsa på en IVT X15 eller Nibe 1250.

Ska du ha bubbelbadkar är även en separat VVB klokt.

Men ska du ha 330 m2 stuga sÃ¥ har du väl plats för grejorna?  ;)
« Senast ändrad: 19 december 2007, 19:20:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Är detta rimligt eller overkill???
« Svar #2 skrivet: 19 december 2007, 19:55:33 »
Antar att du vill hämta kyla från borran på sommaren. Har ritat ett förslag på en kombination av ventilationsåtervinning/frikyla.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15757.40

Utloggad Spökpumpen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Är detta rimligt eller overkill???
« Svar #3 skrivet: 19 december 2007, 22:15:24 »
Tack så hemskt mycket för de initierade svaren. Bara en följdfråga, varför skall jag skippa just den delen med frånluftsvärmen? För mig känns det ganska miljömedvetet att ta vara på den uppvärmda luften och skicka ner den värmen i hålet igen och kanske lagra den tills den behövs bättre. Det känns lite konstigt att värma upp luft och sedan skicka ut den i det fria. Om jag har förstått rätt så skall jag byta ut all luft i huset en fem gånger per dygn. Det måste vara en massa värme som slösas bort så?

Spökpumpen

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Är detta rimligt eller overkill???
« Svar #4 skrivet: 19 december 2007, 23:35:47 »
Hej Spökis

Du har ett rätt så stort hus, en stor del av värmeförlusten sker via ventilationen. Den bästa (och dyraste) lösningen är ett bra FTX system. Då återvinner du alltid 80-90% av det som annars går förlorat. Med en frånluftsmodul kan du i bästa fall återföra ca 2 kW när pumpen går. När du värmer berggrunden har du helt säkert lägre verkningsgrad.
2 kW har jag baserat på 300 m3/h, 22°C, 50 % rh, frånluft som kyls i frånluftsmodulen till 7°C.

Ett bra FTX aggregat med 90% verkningsgrad minskar din ventilationsförlust med ca 3 kW vid 0°C ute och ca 4 kW vid -10°C ute. Återvinningen sker 24h/dygn vare sig värmepumpen går eller ej.

Fundera ett slag på FTX istället för F. Du sparar energi och får ett bättre inomhusklimat. Planerar du för golvvärme finns det risk för drag och kallras tillsammans med F-ventilation.

/Erik B
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta rimligt eller overkill???
« Svar #5 skrivet: 20 december 2007, 22:39:00 »
Tveksamt att värma ett hål om du har vatten som rör sig i berggrunden (vilket man får hoppas).

Laddar du ner värme kan den var nån meter bort efter en stund. På samma sätt kommer nytt varmare vatten när kollektorn har sugit ur värme en stund. Jag inbillar mig att det är så för annars har jag svårt att tänka mig att man kan ta värme ur hålet år efter år utan att det blir en nedkylning av berget. Har kört 6 år nu och kan inte se nån skillnad från startåret. 10 meter från vårt hål finns grannens som också tar upp 8,5 kW år efter år. Berget skulle ha varit bottenfruset om inte grundvattnet rört sig.
« Senast ändrad: 20 december 2007, 22:57:53 av dunderburken »
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!