Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: turboboss
« skrivet: 25 januari 2024, 21:55:55 »

Vill bara rikta ett stort tack till alla som hjälpt till i tråden! Jag hade hemma en tekniker från Elektra för en tid sedan och de bekräftade vad flera sagt i denna chatten att det var högtryckspressostaten. Snabbt kollat och bytt till rimlig kostnad. Mycket tack vare att ni hjälpt mig med felsökningen. :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 november 2023, 04:28:59 »

Båda stänger av den vita kontaktorn, det du kan prova är att ställa om motorskyddet till manuella läge, man vrider den blå skruven till H.
Då ser du om den löser på motorskyddet, den blå skruven pluppar ut och måste återställas manuellt om du startar om värmepumpen.
Om den inte löser är det högtryckspressostaten som jävlas.

Citerar mig själv, har ställt om mitt motorskydd till manuellt läge för att kunna skilja på vilken typ av fel det är.
Normat står motorskyddet på A och då vet man inte vilket fel det är eftersom HP alltid återställs när man startar om värmepumpen.
Ställer man motorskyddet på H så vet man.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 17 november 2023, 22:26:08 »

Du får se om motorskyddet löser om det står i manuellt läge som tidigare sagt.
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 17 november 2023, 13:18:15 »

Vet inte vilket. Den larmar ju HP/MS. Kan man se vilket av dem det är?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 16 november 2023, 20:19:59 »

hp eller ms vilket av dom, har du ms i handläge så ser du om motorskyddet löser annars är det hp och då blir den inte av med värmen
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 16 november 2023, 19:58:30 »

Ledsen att jag inte svarat tidigare..

detta har hänt sedan sist…

Jag körde pumpen för varmvatten på elpannedrift. Sedan var vi borta under en period varför jag inte tillkallade någon tekniker direkt. När vi kom hem tänkte jag att jag testar att dra igång kompressorn innan jag ringer. Då hoppade de igång utan problem! Sedan har det fungerat som den ska i drygt två månader! Men för ett par dagar sedan utlöste larmet igen.

Jag har gjort lite ingrepp på rören. Håller på att installera några extra radiatorer. Jag har luftat alla radiatorer efter det. Det var efter det den slutade fungera igen. Men inte direkt efter. Den gick som den skulle åtminstone en vecka efter.

Det känns som att trycket i expansionskärlet minskar. När den slutade fungera hade trycket sjunkit. Men det kanske kan var för att vattnet svalnat också?

Nu har jag testat lufta alla element igen men den funkar ändå inte utan löser ut HP/MS larm…
Skrivet av: Henrikthom
« skrivet: 09 september 2023, 19:28:25 »

Hur har det gått med detta?
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 12 augusti 2023, 15:31:48 »

Sprängrisk verkar spännande ;)

Jag testade ett snabbt prov. Men när kompressorn skall igång låter den inte normalt. Så jag stängde ner den. Tänker att det kan vara läge att kalla hit någon denna gången.

Oavsett vad det är så verkar det vara något som jag med stor sannolikhet inte reder ut själv ändå! Men stort tack för all hjälp. Och förhoppningsvis blir felsökningen iallafall lite billigare när jag kan presentera det jag nu vet! :)
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 11 augusti 2023, 20:17:24 »

Hmhmhm.. jag funderar på om du ska göra så här? Bygla pressostaten,  ta bort ställdonet på trevägaren (= radiatorvärme), öppna alla termostater och provkör. Kolla framledningstemperatur mot returtemperatur, stäng av vid diff över 15. Men primärt, framledningstemperatur över 60 eller kompressorn låter väldigt ansträngd, stäng av direkt. Sprängrisk finns. Annars gör samma test med en kyltekniker som är uppkopplad med sina instrument samtidigt.

Syfte: Lågt värmebärarflöde?
Syfte: Kontrollera brytvärde högtryckspressostat.

Fundering: Driftpressostaten öppnar aldrig i varmvattenläge.
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 11 augusti 2023, 19:26:33 »

Fjädern i växelventilen verkar frisk. Den går att trycka ner med lite kraft och fjädrar tillbaka direkt.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 11 augusti 2023, 18:52:23 »

Nästan bombis på 3vägarn, den kärvar, eller sitter i nåt mellanläge
Skrivet av: Josth
« skrivet: 11 augusti 2023, 11:05:29 »

Ja det är en växelventil.
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 11 augusti 2023, 10:40:04 »

Är det denna som är växelventilen?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 11 augusti 2023, 08:52:11 »

Cirkulationspumpen är felfri betyder detta. Lufta elementen tycker jag du gör bäst utan att den värmer elementen, du har alltid samma tryck även där. Jag ser inte att det kommer lösa några HP-problem dock.

Hur känns växelventilen? Kärvar den något? Tryck ned axeln och låt den fjädra upp själv, se om den går dra upp något mer med en tång.
Ställdonet demonteras med 4-kantig knapp på undersidan, sen vrid moturs. Sen häng av ställdonet. Använd ställdonet som kloss att trycka med.
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 11 augusti 2023, 08:29:01 »

Kan det vara idé att köra igång cirkulationspumpen till elementen och låta den gå lite med hjälp av elpatronen och lufta elementen.

Och efter det tvinga bort larmet med hjälp av bryggkopplingen förbi pressostaten bara för att släcka larmen men utan att kompressorn startar och sedan återställa kopplingsplinten och se om kompressorn hoppar igång igen?

Eller kan felet ligga i cirkulationspumpen? Min amatör-hjärna har svårt att se att det skulle påverka något. :) Men om det är som ni säger att kompressorn måste bli av med värmen kan det ju verka logiskt. :)
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 11 augusti 2023, 08:10:15 »

Jag brukar trycka på den knappen med en symbol för rumsvärmen och en symbol för tillsatsvärme. Och ställa den i läget ej rumsvärme och ej tillsatsvärme. Då går inte elpatronen igång och cirkulationspumpen för elementen stängs av. Men den värmer fortfarande varmvatten med värmepumpen.

Har haft den inställningen varje sommar typ mellan maj och september de senaste 7-8 åren…
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 10 augusti 2023, 22:30:33 »

Vad innebär rumsvärmen avstängd för dig? Bara vrina ner knoppen på framsidan? Inga andra kranar etc?
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 10 augusti 2023, 22:11:32 »

Jag har kört med rumsvärmen avstängd i sommar. Och elementen är inte luftade sedan i höstas.

Bara använt varmvattenfunktionen. Kan detta påverka? Vet att det brukar säga att man skall testa öppna termostater och lufta elementen. Men jag brukar alltid ha rumsvärmen avstängd typ mellan maj-september.

När felet uppstod hade hela pumpen varit avstängd i 4 veckor då vi varit på semester. Jag körde igång den när vi kom hem och den fungerade då några dagar innan felet kom.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 10 augusti 2023, 21:46:20 »

HP borde dock inte sitta i timmar/dagar efter kompressorn stannat utan snarare 5 min, resten är glapp i mina ögon om cirkulationspumpen fungerar. Men flödet är bra att kolla ändå. Fick du något varmvatten tillbaka? Temperatur? (Är varmvattnet bra idag och inte igår så funkar cirkulationspumpen).
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 10 augusti 2023, 19:45:48 »

Vilken kylgubbe/tjej kan fixa det, så ring några som sysslar med kyla och tala då om vad som behöver göras samt typen/fabrikat på skyddet.
Ps har du provat med att knacka på den hammaren lite distinkt på sidan, kan återgå till funktion, har varit med om detta, men ingen garanti

Edit Som Don Palo säger kan det beror att kompressorn inte blir av med värmen, då löser HT snabbt.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 10 augusti 2023, 19:37:46 »

du blir inte av med värmen, trycket är troligtvis för högt, har du kollat så att du har flöde på varma sidan?
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 10 augusti 2023, 09:14:59 »

Tips på vem man skall anlita i Helsingborgs trakten för detta. Vi har använt Electra tidigare och det har väl funkat bra. Har bara en känsla av att de är lite dyra. Och i dessa tider spelar ju ekonomin en viss roll. Även om huvudsaken är att det blir bra så klart…
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 10 augusti 2023, 09:09:10 »

Ok. Här kommer en rapport från gårdagens experiment. :)

Jag hittade pressostaten bakom luckan till kompressorn. Inser att det är inget man byter själv :)

Jag knackade försiktigt på den och juckade lite på kablarna. Jag testade bryggkoppla förbi pressostaten på kopplingsplinten och när jag körde igång så slår kontaktorn till som den skall och ström kommer fram till mjukstarten. Jag stängde av allt innan kompressorn han slå till.

Efter det återställde jag kopplingarna som de var tidigare. Och för skoj skull testade jag att starta igen. Nu slog kontaktorn till igen. Jag lät den vara på och efter ett tag försökte kompressorn hoppa igång. Den skramlade lite och så kom HP/MS larmet tillbaka.

När jag testade mäta nu hade jag 230v både på ingående och returen från pressostaten.

Jag testade lufta vatten rören (vet inte om det har någon betydelse) och gjorde en sista start. Nu startade kompressorn som den skall och fortsatte gå. Jag väntade ett tag. Och lämnade den sedan. Senare på kvällen kollade jag till den igen. Och då hade larmet löst ut.

Ingen ström nu från pressostaten igen …

Jag testade en gång göra om allt som jag gjorde när jag fick den att funka. Men utan resultat. Dvs. När jag bryggkopplar så slår kontaktorn till. Men när jag kopplar som det skall vara så har jag ingen ström från pressostaten.

Några tankar om detta?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 augusti 2023, 08:33:11 »

Vänta lite nu här, motorskyddet är inte alls konstaterat att det är OK.
Motorskyddet bryter även den vita kontaktorn, kolla kopplingsschemat.

Relä 3 drar kontaktorn, som har en egen parallellkopplad hjälpkontaktor som håller den.
Både motorskydd och högtryckspressostat bryter denna krets, enda sättet att kolla vilken som bryter är att ställa motorskyddet i manuellt läge så att man tydligt ser vilken som bryter denna krets.

Motorskyddet ska dessutom bryta alla 3 huvudfaser, den skyddar på 2 sätt, men om den felar så kan den fela på antingen det ena eller det andra sättet.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 09 augusti 2023, 18:54:11 »

25FOCUS skrev: Absolut inte ställa motorskyddet i automat, det ska återställas manuellt.
Ja, naturligtvis har du rätt. Visst tar det tid för att svalna och resetta sig, men det kan ju i värsta fall ske dygn efter dygn.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 augusti 2023, 17:54:13 »

Absolut inte ställa motorskyddet i automat, det ska återställas manuellt. Detta för att om det av någon anledning blir fel på inkommande 1 fas bort, kontaktor brända kontakter , mjukisen någon fas går inte ut. Vid sådana fel och autoinkoppling av kontaktorn så kan kompressorn brinna i lindningen. Och utlöst MSK är ett fel som ska undersökas varför.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 09 augusti 2023, 17:28:21 »

För att göra riktigt tydligt vad HBerggren skriver: koppla en sladd mellan X13:1 till X13:2. Hoppar kompressorn igång, är det 100% högtryckspressostaten. Men kom ihåg, endast provkörning i max någon minut.  Går den igång, tala om för kyltekniker vad som skall bytas, så han slipper köra 2 gånger.
Och motorskydd tillbaks i automatisk återställning.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 09 augusti 2023, 17:00:57 »

Så om jag har förstått det rätt så lutar det mesta åt en defekt högtryckspressostat!?

Då återstår bara att hitta den. :) Jag har sett att sladdarna går i kabelstrumpan som går in till kompressorn. Antar att jag måste öppna fronten till kompressorn för att kunna komma åt den. Något man skall tänka på där?
Verkar som den är kass, testa bygla med en kabel och hör om kontaktorn dunkar till så vet du säkert att det är den.

Pressostaten är fastlödd i kylkretsen, det går inte byta den smidigt. Men en kyltekniker kan sätta dit ett T-rör med ny pressostat via serviceuttaget. Sen förmodligen dra en ny kabel av praktiska skjäl. Certifierat arbete.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 augusti 2023, 16:55:17 »

Du har två skruvanslutningar på kontaktorn översida märkt med  230 V , där ska bli 230 V vid drift, finns inget där så är det något som brutit, Vad händer om du trycker in mittpunkten med en mejsel, tryck hårt och distingt och håll kvar i ca 10  sek om kompressorn startar
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 09 augusti 2023, 16:48:17 »

Så om jag har förstått det rätt så lutar det mesta åt en defekt högtryckspressostat!?

Då återstår bara att hitta den. :) Jag har sett att sladdarna går i kabelstrumpan som går in till kompressorn. Antar att jag måste öppna fronten till kompressorn för att kunna komma åt den. Något man skall tänka på där?
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 09 augusti 2023, 16:44:48 »

Håller med om att det pekar åt söndrig högtryckspressostat.

Har du 230V på X13:1 men inte X13:2? -> Pressostat öppen krets
Har du inget på x13:1 -> Kolla säkringen.

68 är spolen till kontaktorn som inte drar men ska dra.
26 är motorskyddet.
33 pressostat.
8 är huvudströmbrytaren.
2 är en dvärgbrytare.

Mitt kopplingsschema ser inte riktigt ut som ditt. Men jag har hittat sladdarna som går till högtryckspressostaten och jag har 240V på ingående och 0V på den som kommer tillbaka.

Skrivet av: turboboss
« skrivet: 09 augusti 2023, 16:26:41 »

Ja men precis. Strömmen kommer ju inte ens fram till mjukisen så den kan det ju inte vara. Inte bara i alla fall… :)

Känns som motorskyddet funkar. Har testat manuellt läge och det löser inte ut. Kan ju testa mäta resistansen också. Lite osäker dock var jag skall mäta…

Jag skall testa mäta volt också enligt tidigare inlägg för att bekräfta att det rör sig om högtryckspressostaten.

Var hittar jag den på maskinen? Är den svår att byta själv?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 03 augusti 2023, 23:12:10 »

Motorskyddet är ok, det har du kollat. Det ska vara 0 i resistans på hjäpkontakten, då är det kontakt. Fortsätt med felsökningen.
Mjukstarten är helt oviktig ännu för att flytta fokus från den. Mjukstarten används 5 minuter efter uppstart under förutsättning att det är inget larm i övrigt, därför är den inte viktig just nu.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 augusti 2023, 20:31:05 »

Lutar det då åt trasig kontaktor eller trasigt motorskydd. Eller inget av detta.

Tänker att om det är motorskyddet så borde det väl finnas ström fram till motorskyddet? Eller motorskyddet stänger av strömmen inne i kontaktorn? Har för mig att det var en grå sladd som går ut från motorskyddet och tillbaka på ingångssidan på kontaktorn.

Båda stänger av den vita kontaktorn, det du kan prova är att ställa om motorskyddet till manuella läge, man vrider den blå skruven till H.
Då ser du om den löser på motorskyddet, den blå skruven pluppar ut och måste återställas manuellt om du startar om värmepumpen.
Om den inte löser är det högtryckspressostaten som jävlas.
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 03 augusti 2023, 17:50:46 »

Lutar det då åt trasig kontaktor eller trasigt motorskydd. Eller inget av detta.

Tänker att om det är motorskyddet så borde det väl finnas ström fram till motorskyddet? Eller motorskyddet stänger av strömmen inne i kontaktorn? Har för mig att det var en grå sladd som går ut från motorskyddet och tillbaka på ingångssidan på kontaktorn.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 03 augusti 2023, 15:35:08 »

Håller med om att det pekar åt söndrig högtryckspressostat.

Har du 230V på X13:1 men inte X13:2? -> Pressostat öppen krets
Har du inget på x13:1 -> Kolla säkringen.

68 är spolen till kontaktorn som inte drar men ska dra.
26 är motorskyddet.
33 pressostat.
8 är huvudströmbrytaren.
2 är en dvärgbrytare.
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 03 augusti 2023, 15:16:36 »

Jag har spänning fram till kontaktorn. Alltså på L1, L2, L3. Men ingen ström efter kontaktorn. Alltså på T1, T2, T3. Och inte heller någon ström på motorskyddet. Strömmen stannar inne i Kontaktorn.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 augusti 2023, 14:19:54 »

Det händer ingenting i kontaktorn när jag startar maskinen. Jag testade att själv trycka ner knappen mitt på den (alltså den på kontaktorn. Inte den blå knappen på grejen nedanför) och så kommer strömmen fram. Men inget mer händer. Kanske eftersom larmet redan löst ut?

Har du då spänning på inkommande till mjukstarten eller stannar det i motorskyddet?
Om du har spänning till mjukstart, är larmet kvar då?

Om det är spänning fram till mjukstarten + larm så är det troligen högtryckspressostaten som är trasig.
Om det inte är spänning så är motorskyddet trasigt.
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 03 augusti 2023, 12:58:27 »

Två av dem är märkta HT se bild position 1&2. Om jag mäter resistans där så får jag inget resultat.

Den grå sladden vid 2 i kopplingsplinten går vidare till kontaktorn via motorskyddet (95). De andra sladdarna går till andra positioner på kopplingsplinten eller till kretskortet till höger i maskinen.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 03 augusti 2023, 09:45:09 »

Har mätt resistansen mellan 95-96 och fick resultatet 0,3 Ohm.

Det kommer upp 4 tunna sladdar från strumpan 2 grå och en brun och en blå. Vilka är det jag skall mäta. De går in i kontakt 1-2-3-4 i kopplingsplinten. Skall jag koppla bort dem innan jag mäter?
Motorskyddet är återställt betyder detta.

4 sladdar? Missat att det finns modeller med 4.
Om det är markerat HP på ett par plintar så är det de du ska mäta. Annars följ kablarna eller elschema mellan kontaktorn och 95/96 så hittar du nog vilken seriekoppling det är.

Kan inte visa på elschema just nu.

Skrivet av: turboboss
« skrivet: 03 augusti 2023, 09:42:35 »

Där är ingen ström in till mjukstarten på A1eller A2. Den ljusblå kommer från kontaktorn och den mörkblå och vita kommer från ett kretskort till höger i maskinen. Se bild.
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 03 augusti 2023, 09:14:57 »

Har mätt resistansen mellan 95-96 och fick resultatet 0,3 Ohm.

Det kommer upp 4 tunna sladdar från strumpan 2 grå och en brun och en blå. Vilka är det jag skall mäta. De går in i kontakt 1-2-3-4 i kopplingsplinten. Skall jag koppla bort dem innan jag mäter?
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 03 augusti 2023, 09:05:11 »

Tack! När jag möter ingående ström så har jag 235V på alla faser. När jag möter mellan faserna har jag 405V mellan alla faser.

Hur återställer jag motorskyddet? Motorskyddet är väl den komponenten som har en röd knapp och en blå skruv-knapp? Har testat trycka på dessa men ingen av dem verkar ha löst ut.

Återkommer med resultatet av Ohm-mätningarna. :)
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 03 augusti 2023, 05:00:08 »

har du resettat motorskyddet? Har du spänning på alla 3 faser? har du 400v mellan faserna?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 02 augusti 2023, 22:13:04 »

Att spänningen går igenom kotaktorn är nog bra, men mjukisen kan inte start och lämna spänning om den inte aktiverad. Den ska ha en spänning in på A1 och A2 för att starta och den signalen kommer säkert från ett kort eller så får den spänning via 13 -14 som är NO på kontaktorn, följ tamparna från respektive terminaler och mät spänning. Normalt är att kontaktorn drar och ger manöver till mjukisen och sen till kompressorn.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 02 augusti 2023, 22:07:06 »

Mät ohm på motorskyddet mellan 95-96 och mät ohm mellan de två små kablarna som kommer upp i strumpan till kompressorns matning.
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 02 augusti 2023, 21:22:56 »

Det händer ingenting i kontaktorn när jag startar maskinen. Jag testade att själv trycka ner knappen mitt på den (alltså den på kontaktorn. Inte den blå knappen på grejen nedanför) och så kommer strömmen fram. Men inget mer händer. Kanske eftersom larmet redan löst ut?
Skrivet av: turboboss
« skrivet: 02 augusti 2023, 21:18:44 »

Larmet utlöser så fort jag trycker på strömbrytaren. Alltså inte när kompressorn går igång.

Inget ljud kommer från kompressorn.

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 02 augusti 2023, 20:39:45 »

Eftersom kontaktorn dra när du trycker på den blå, så kan det vara lite fel i överströmsskyddet ( den del under kontaktorn ) du kan ta bort det och koppla in tamparna direkt på kontaktorn, händer inget så kan det vara kontakten mellan 95 och 96 som bråkar, den ska ligga till NC. Då provar du att koppla ihop dessa. Men då körs VP utan säkerhet  och det går för att prova.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 02 augusti 2023, 19:59:00 »

Det uppför sig precis som det ska. Kontaktorns uppgift är att koppla till när den är nere och koppla från när den återfjädrar. Fortsätt felsökningen.

Inte ett ljud från kompressorn? HP/MS först vid tillslag eller hela tiden?

Krånglar cirkulationspumpen så får du samma felskod som när elprylarna krånglar, men fördröjt. Motorskyddet löser inte när cirkulationspumpen krånglar.

Edit: Den vita kontaktorn ska dra så fort du slår på styrsystemet, gör den inte det?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 534
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!