Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)  (läst 1501 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hoos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)
« skrivet: 17 juni 2021, 18:24:42 »
Hej,

Har haft pumpen 11 månader och innedel har börjat låta konstigt ibland.
Testat olika fläkthastigheter men det verkar inte ha ngn påverkar. (härligt att det börjar mitt i natten ibland)

Tickande ljud, blir inte mindre / "snabbare" när fläkten öka hastighet.

Innedelen hänger inte på "lätt" ställe att komma åt men jag får skylla mig själv för det. (högt upp i trapphuset)

https://share.icloud.com/photos/0ZqlYptILmmrEOynYj-BXt5mQ
(gick inte att ladda upp filmenm så postar icloud länken som går att ser på alla enheter)

Ngn som ha bra input ?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2021, 19:05:18 »
Testade att byta ändelse på filen/videoklippet från .mp4 till .mpg:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2021, 07:40:20 »
Vilken daikinmodell är det där?
Sonen har bytt fläkttrumma på en pump som hade ett liknande ljud, på den var det axeltappen på drivsidan som hade lossnat från själva fläkthjulet så att trumman kastade några tiondels millimeter och samtidigt "glappade" med liknande ljud som följd.
Med pumpen avstängd kanske du kan känna om det glappar på fläkttrummans högra sida om du försiktigt påverkar trumman radiellt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hoos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2021, 08:32:42 »
Köpte den på polarpumpen så har säkert ett annat namn.
Modellbeteckningen av innedelen är FTXL35JV.

Igår gick den igång igen.. (som attans!)
Stängde av pumpen, bytte hastighet, ingen hjälpte.
Sen tänkte jag, kanske köra den 5 minuter på värme isf kyla.
Då blev det tyst. Bytte tillbaka till kyla efter 5 minuter och nu har den varit tyst hela natten.
Kan det vara att elementen har isbildning kanske?

Ska testa om axel glappar lite idag. (Hitta stege först för att komma åt den)

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2021, 21:51:41 »
Stegen borde ju finnas enkelt tillgänglig eftersom du dammsuger filterna med jämna mellanrum typ 4-6 veckor. 😎

Utloggad hoos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2021, 22:29:21 »
Stegen borde ju finnas enkelt tillgänglig eftersom du dammsuger filterna med jämna mellanrum typ 4-6 veckor. 😎

3 veckor mellanrum mellan filterstädning här.
(Jag är sån person som öppnar upp värmepumpen hos andra för att påpeka att de har inte rengjord deras filter)
Inkluderade bild för att illustrera ”utmaningen”

Testade idag med att köra på ”värme” efter ljudet började igen. Konstiga är att vid värme ljudet inte finns!
När det blev för varmt inne (inte så konstigt med de här utetemperatur) bytte jag till kyla igen.
Tyst igen.



Utloggad hoos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2021, 22:36:08 »
Vilken daikinmodell är det där?
Sonen har bytt fläkttrumma på en pump som hade ett liknande ljud, på den var det axeltappen på drivsidan som hade lossnat från själva fläkthjulet så att trumman kastade några tiondels millimeter och samtidigt "glappade" med liknande ljud som följd.
Med pumpen avstängd kanske du kan känna om det glappar på fläkttrummans högra sida om du försiktigt påverkar trumman radiellt.

Testade idag efter det började igen.
Satt på värme några minuter. (Då blev det tyst)Bytte till kylan igen.
Samma resultat. (Tyst och inte konstigt ljud)
Klättrade upp på stege och kikade först in. Verkar så att vänster sidan är stabilt vid drift men höger sida (som du påpekade) rör sig mer. (Som att det inte är balanserat)
Märkligt beteende men uppskattar verkligen din input.
Tycker det är konstigt att det bara gör så vid kyl-läge. (Pumpen är alltid på.. vintertid på värme, nu på kyla så klart, men det är först nu som symptomen visar sig)


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud på inne delen (FTXL35JV)
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2021, 22:50:13 »
På det fläkthjul sonen bytte hade "axeln" lossnat från fläkthjulets centrum så det glappade litegrann, kan säkert påverkas av både temp och varvtal om det är samma fel.
Alltså en stålaxel ingjuten i en ett fläkthjul av plast, där axeln inte längre satt "som gjuten".
Man kanske kan misstänka att någon form av yttre åverkan har orsakat den ovanliga "skadan", men sånt är ju svårt att bevisa.
I ert fall, med den höga placeringen, är det svårt att se att någon skulle kunnat orsaka felet genom mänsklig påverkan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!