Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP larm villa classic 155  (läst 996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LP larm villa classic 155
« skrivet: 10 november 2019, 20:12:41 »
Har under en tid nu fått mer och mer stopp pga LP-larm. Det är värst när det är +5 - -5, då kan den stanna dagligen.

När jag startar om pumpen med strömbrytaren så startar allt upp men, själva pumpen för den kalla sidan startar inte. Petar jag på flänsarna bak på pumpen så startar pumpen och går bra till nästa stopp och då måste jag bryta strömmen och peta på flänsarna igen.

När jag har LP-larmet och ställer om för manuell körning så startar inte pumpen förrän jag petar på flänsarna igen och då går den bra igen. Varför? Kan man byta endast pumpen eller är det annat som måste åtgärdas? Och den sista frågan, hur länge/mycket ska jag lägga ner på pannan som gått från 2002?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: LP larm villa classic 155
« Svar #1 skrivet: 10 november 2019, 21:14:43 »
Som jag förstår det är det cirkulationspumpen för köldbäraren som inte vill starta. Det går att byta cirkulationspumpen. Den typ av motorer som används har lågt startmoment så det behövs inte mycket skräp för att de inte ska orka gå igång.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

youji

  • Gäst
youji
SV: LP larm villa classic 155
« Svar #2 skrivet: 11 november 2019, 06:41:08 »
Det börjar nog bli dags för byte av cirkulationspump för den börjar bli lite till åren.Lättas är om du ringer till en återförsäljare vilken pump du ska ha eller artikelnummer och beställa en liknande på nätet.Sedan är ju alltid frågan om det är värt ett byte med tanke på åren på pumpen men den kan gå några år till innan byte av en ny bergvärme pump.Byte av cirkulationspump kan du göra själv.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: LP larm villa classic 155
« Svar #3 skrivet: 12 november 2019, 08:35:37 »
Prova med att ställa köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift. Om den dÃ¥ fungerar under en längre tid utan problem mÃ¥ste det handla om att den har svÃ¥rt att starta, förmodligen pga rostbeläggningar inne i pumpen.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: LP larm villa classic 155
« Svar #4 skrivet: 13 november 2019, 10:56:02 »
Eller så har cirkpumpen en kondensator som börjar bli dålig.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 699
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!