Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar shunten ?  (läst 8585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kai P

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hur fungerar shunten ?
« skrivet: 05 januari 2010, 17:12:47 »
Hej Hej ....

Jo jag undrar hur shunten fungerar .... samt det här med fördröjnings inställningarna   ...

Tacksam för svar  :)

Mvh

Ecoel + 105

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar shunten ?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2010, 17:34:49 »
Shunten tar vatten från nedre pannans topp och returnerar till nedre pannans botten. Om nedre pannan inte orkar hålla framledningstemperaturen, börjar den inställda fördröjningen att räkna ner och när den kommit till noll, är shunten öppen mot övre pannan i stället. Dessutom blandar shunten in returvatten om det behövs för att få rätt framledningstemp.

Enkelt uttryckt så tar shunten normalt vatten från nedre pannan och om inte temperaturen där räcker, börjar den räkna ner fördröjningen och tar sedan vatten från övre pannan. Har du exempelvis satt fördröjningen till 210 min, så tar det 3,5 tim innan shunten tar vatten från övre pannan, om det inte är varmt nog i nedre pannan.

När värmen kommer ikapp i nedre pannan återgår shunten till att ta vatten därifrån och den inställda fördröjningen återställs.

Se bilden (sid 7 i min) i manualen för EcoEl också.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad MSK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar shunten ?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2010, 23:32:41 »
Hade jag varit först till att svara hade jag inte svarat riktigt så.
Jag trodde och tror väl fortfarande att när fördröjningen är nedräknad så börjar shunten att även öppna sig mot övre pannan och blandar på så sätt det förhoppningsvis varmare vattnet från övre pannan med vattnet från nedre pannan.
Men rätta mig om jag har fel.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Hur fungerar shunten ?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2010, 23:46:51 »
Hade jag varit först till att svara hade jag inte svarat riktigt så.
Jag trodde och tror väl fortfarande att när fördröjningen är nedräknad så börjar shunten att även öppna sig mot övre pannan och blandar på så sätt det förhoppningsvis varmare vattnet från övre pannan med vattnet från nedre pannan.
Men rätta mig om jag har fel.


hej.
jo jag har fattat att när den börjar öppna mot övre tanken så ligger den fortfarande öppen mot den nedre delen. returen går till botten på tanken. ju mer den öppnar ,desto mindre tar den från nedre tanken. när den är helt öppen tar den allt från övre tanken returen till botten på tanken....

ojoj blev lite rörigt.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar shunten ?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2010, 23:49:12 »
Det har jag också trott, men det verkar inte som den tar vatten från nedre pannan när det börjar kallna i den övre, trots att det finns varmare vatten i nedre pannan.
Man kan se detta ibland, när pumpen spärras och nedre patronen går in och värmer i nedre pannan. Det kan ta rätt lång tid innan den tar vatten från nedre pannan då.
Men jag är inte helt säker på shunten uppför sig i detalj, så vi får se om någon vet bättre.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur fungerar shunten ?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2010, 13:30:44 »
Enkelt förklarat, shunten är en blandningsventil, är framledningsgivaren nöjd så snurrar vattnet runt genom radiatorerna, blir det för kallt blandas varmare vatten in, shunten öppnar.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad farbror Nils

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar shunten ?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2010, 17:29:32 »
Hej.

Jag har också funderingar på detta med shuntfördröjningen. Vad har det för betydelse för elförbrukningen om man har en kort eller lång fördröjning? ???
Sutterängvilla 190 m². Byggår 1971. CTC EcoEl 1550 + EcoAir 107 V3 (Feb -09). Ftx-aggregat Heru 75S utan värmebatteri.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar shunten ?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2010, 17:54:34 »
Hej.

Jag har också funderingar på detta med shuntfördröjningen. Vad har det för betydelse för elförbrukningen om man har en kort eller lång fördröjning? ???

Så länge fördröjningen håller på att räkna ned, så kan inte elpatronen spetsa framledningen. Sätter du fördröjningen till 180, så tar det 3 timmar från att pumpen inte klarar framledningen tills shunten tar vatten från övre pannan, och under den tiden hinner ofta pumpen ifatt framledningen och fördröjningen återgår till urdpungsläget. Du kan alltså spara lite elspets med en lång fördröjning, å andra sidan kanske man snabbt vill ha in övre pannan när pumpen inte klarar framledningen, då sätter man en kort fördröjning på kanske 15-30 minuter.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!