Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt  (läst 7923 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad varmtOmSommarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag bor i bostadsrätt (2 rum, 66 kvadratmeter, 270 cm takhöjd) och har fått nog av varma somrar med sömnlösa nätter som följd och har bestämt mig för att skaffa luftkonditionering. Jag förstår att jag måste ta hit en elektriker som byter ut mina 10 Ampere-säkringar och elkablar till grövre varianter, men utöver det har jag mycket dålig koll på krav och förutsättningar. Ska jag välja portabel eller fast installation? Hur skiljer de sig i nedkylningsförmåga och långsiktig driftskostnad? Jag har läst något om att man ska leda bort vatten och jag har ingen stupränna i närheten av min lägenhet (jag bor på andra våningen) så jag antar att jag blir tvungen att leda in vattnet till köksavloppet i 10 meter långa rör längs taket. Är det ens möjligt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #1 skrivet: 15 april 2020, 22:22:28 »
Varför måste du byta säkringarna och kablarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad varmtOmSommarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #2 skrivet: 15 april 2020, 23:15:55 »
Varför måste du byta säkringarna och kablarna?
Om jag väljer portabel luftkonditionering så behöver jag 2 st 3,5 kW apparater och dessa funkar inte med mina 10 Ampere-säkringar. Om jag väljer fast installation så är dessa väl lite mer effektiva (=strömsnåla), men då är det istället 3 apparater (1 utedel och 2 innedelar) som ska ha el och inte räcker det väl med 10 Ampere-säkringar då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #3 skrivet: 16 april 2020, 00:04:40 »
Effekten är inte vad de drar utan vad de ger.
En 3,5 kW AC drar egentligen kanske 1,2 kW eleffekt.
Gissningsvis får du inte göra hål i fasaden så då måste du ha en portabel AC.
Du kommer klara dig med en.
De flesta portabla AC har en kondensvattentank som man tömmer.
« Senast ändrad: 16 april 2020, 00:06:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Handyman1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #4 skrivet: 16 april 2020, 00:37:13 »
Köp helst en med dubbla slangar(insug+utblås) i så fall,för att slippa ha ett fönster öppet som suger in varmluft,de flesta skickar ut fukten i utblåset,blir inget vatten.otroligt bullriga och ineffektiva maskiner men i en lägenhet finns det inget alternativ förstås.Att också stoppa solinstrålning genom fönster gör väldigt mycket

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #5 skrivet: 16 april 2020, 07:46:43 »
Lite beroende på förening så kan man tillåta luftvärmepump/AC så kolla med styrelsen.
Sonen var i alla fall och monterade en AC i en "lägenhet" i Skellefteå förra sommaren.
Den kunden skulle ha en plastbalja på balkongen för kondensvattnet.
Den kan man ta in med några dagars mellanrum och tömma i avloppet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #6 skrivet: 16 april 2020, 10:31:16 »
Finns dom inte kvar dom där som hade en utomhusdel som man hängde utanför ett fönster och sedan ett slangpaket in till en inomhusenhet precis som en portabel maskin?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #7 skrivet: 16 april 2020, 10:34:54 »
Det finns ju även så kallade fönsterskakare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad varmtOmSommarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #8 skrivet: 16 april 2020, 21:29:13 »
Effekten är inte vad de drar utan vad de ger.
En 3,5 kW AC drar egentligen kanske 1,2 kW eleffekt.
Aha, där ser man... Jag hade på känn att det nog vore en bra ide att ventilera mina tanker med kunnigt folk. Jag läste att Electrolux har bra portabla luftkonditioneringsenheter och antar att 2 stycken sådana här https://e-klok.se/hem/produkter/ac-electrolux-exp12hn1w6/gammalt borde räcka till min 66 kvadratmeter stora lägenhet (fast jag har 2,70 i takhöjd...). Är det en tumregel att elförbrukningen blir ca 1/3 av kyleffekten, dvs strömförsörjningen är en icke-fråga även med 10 Ampere-säkringar, som i mitt fall?

Gissningsvis får du inte göra hål i fasaden så då måste du ha en portabel AC.
Jag har frågat bostadsrättsföreningens styrelse och deras krav var att det finns särskilda skäl för den boende, anläggningen får inte syns från utsidan, inte väsnas och inte vibrera.

Du kommer klara dig med en.
Du menar en portabel, eller? Då måste det vara en väldigt kraftfull apparat, jag tycker det är svårt att hitta "Svensson"-modeller (alltså för icke-professionellt bruk) som klarar större än 50 kvadratmeter.

De flesta portabla AC har en kondensvattentank som man tömmer.
Fast detta tycker jag verkar bökigt, jag vill kunna fjärrstyra den ifrån jobbet så lägenheten är kall när jag kommer hem och då vill jag inte riskera översvämning.

Utloggad varmtOmSommarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #9 skrivet: 16 april 2020, 21:33:41 »
Köp helst en med dubbla slangar(insug+utblås) i så fall,för att slippa ha ett fönster öppet som suger in varmluft,de flesta skickar ut fukten i utblåset,blir inget vatten.otroligt bullriga och ineffektiva maskiner...
Kan du möjligtvis tipsa om en specifik modell som har dubbla slangar, det vore onekligen skönt att slippa tömma vatten.

...men i en lägenhet finns det inget alternativ förstås.
Jo, fast installation är ett alternativ. Jag har frågat bostadsrättsföreningens styrelse och deras krav var att det finns särskilda skäl för den boende, anläggningen får inte syns från utsidan, inte väsnas och inte vibrera.

Utloggad varmtOmSommarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #10 skrivet: 16 april 2020, 21:38:21 »
Lite beroende på förening så kan man tillåta luftvärmepump/AC så kolla med styrelsen.
Sonen var i alla fall och monterade en AC i en "lägenhet" i Skellefteå förra sommaren.
Den kunden skulle ha en plastbalja på balkongen för kondensvattnet.
Den kan man ta in med några dagars mellanrum och tömma i avloppet.
Jag har fått ok av styrelsen. Om jag väljer fast installation (ej portabel apparat) hade jag också tänkt sätta utedelen på balkongen, men jag hade gärna sett en automatisk lösning för kondensvattnet. Det finns ingen stupränna i närheten av balkongen och jag bor på andra våningen med en trottoar direkt under balkongen.

Utloggad varmtOmSommarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #11 skrivet: 16 april 2020, 21:40:37 »
Finns dom inte kvar dom där som hade en utomhusdel som man hängde utanför ett fönster och sedan ett slangpaket in till en inomhusenhet precis som en portabel maskin?
Jag får inte lov att hänga något utanför något fönster, ett av kraven från styrelsen var att den inte får synas utifrån så därför får den stå på balkongen.

Utloggad varmtOmSommarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #12 skrivet: 16 april 2020, 21:47:36 »
Det finns ju även så kallade fönsterskakare.
Fast dessa funkar väl bara om man har fönster som öppnas genom att man skjuter UPP dem? Jag har standardfönster, som öppnas på samma sätt som detta fönstret: https://www.fyndpris.se/8141779-treglasfonster-pvc-dreh-kipp-handtag-pa-hoger-sida-600-x-1000-mm.html

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #13 skrivet: 16 april 2020, 22:10:44 »
morsan bor i br lgh....och har utedelen på balkongen...osynligt utifrån

kondensslangen leds ut längst ut på balkonggolvet........där regnvattnet iaf kommer om det regnar

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad varmtOmSommarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjartips luftkonditionering i bostadsrätt
« Svar #14 skrivet: 16 april 2020, 22:14:42 »
kondensslangen leds ut längst ut på balkonggolvet........där regnvattnet iaf kommer om det regnar
Jag är ganska säker på att jag hade fått klagomål om jag hade låtit det droppa ner på trottoaren under, jag bor mitt i stan och det rör sig ganska mycket folk i området om dagar och kvällar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!