Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC Ecoair utedel fÃ¥r inte upp tryck. Köpa nytt? Mitsubishi?  (läst 4001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hade serviceteknikern idag på plats efter att jag vaknade i ett kallt hus. Dåligt med tryck i utedelen så får inte någon värme direkt. 23 grader ut i rören.

Teknikern kan inte svara exakt vad det kan vara, utan vill provtrycka och sedan byta ut del för del, cirkapris 10,000:-/del tills man hittar vad som är fel. Ska ju tömmas ut o fyllas på med köldmedel osv.

Ny utedel, 40-50,000:- då en ny innedel inte pratar med den nya utedelen. Nytt system, 100-105,000:-


Känns mer värt att köpa nytt. Sakerna är från -05 visade det sig idag (Mäklaren informerade dock om att de var från -09). Fick nycklarna till huset i November. Hade ju räknat ut att jag hade kunnat ha grejorna i 3-4 år till men ja. Så ska se om man kan göra något på det hållet.

Har ev möjlighet att köpa Mitsubishis system för väldigt bra pris, vad rekommenderar ni där? Kåken är 1-plans med källare. 84kvm+84kvm, inredd källare.



ps: Det är en Ecoair 107. Dvs 7kw?

« Senast ändrad: 22 januari 2018, 19:15:52 av Wilcan »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Kolla om du har nån skriftlig uppgift om årtal på prylarna och från mäklaren. Fyra år fel i ålder är mycket på utrustning som är tänkt att hålla drygt 10 år. Du borde få ersättning för delar av kostnaden från säljaren av huset.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla om du har nån skriftlig uppgift om årtal på prylarna och från mäklaren. Fyra år fel i ålder är mycket på utrustning som är tänkt att hålla drygt 10 år. Du borde få ersättning för delar av kostnaden från säljaren av huset.

Är 100% säker på att det stod 2009 i prospektet, dock fick jag aldrig något prospekt av mäklaren. Väldigt känd mäklarbyrå, men fy fan vad det var mycket som sköttes dåligt i samband av försäljning. Ska gå igenom papperna nu från husköpet och se om jag hittar något.
Om det visar sig att jag har rätt till något, och mäklaren inte är beredd att samarbeta, då kommer jag att koka. Prospektet har dem garanterat liggandes digitalt.


Har en som kommer och lämnar offert i morgon, ska se vad han ska ha för att felsöka med så man får två utlåtanden.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Angående Mitsubishi så har de kommit med nya utedelar till deras split-modeller under hösten. Finns t.ex. PUHZ-SW75YAA och PUHZ-SW100YAA som skulle kunna vara aktuella. De ger ca 7 kW respektive 8,5 kW vid -15 grader ute. Beror lite på var i landet huset ligger. Finns även Zubadan-modeller som klarar ner till -28 grader ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Angående Mitsubishi så har de kommit med nya utedelar till deras split-modeller under hösten. Finns t.ex. PUHZ-SW75YAA och PUHZ-SW100YAA som skulle kunna vara aktuella. De ger ca 7 kW respektive 8,5 kW vid -15 grader ute. Beror lite på var i landet huset ligger. Finns även Zubadan-modeller som klarar ner till -28 grader ute.


Hej och tack!
Bor i NV-Skåne där jag nog skulle säga att det sällan blir under -10.

Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla om du har nån skriftlig uppgift om årtal på prylarna och från mäklaren. Fyra år fel i ålder är mycket på utrustning som är tänkt att hålla drygt 10 år. Du borde få ersättning för delar av kostnaden från säljaren av huset.

Kollat igenom alla papper nu och jag har inte något prospekt. Ska åka till mäklaren o be om att få ut det, ska säga att jag behöver det på grund utav försäkringsskäl och att jag inte fick några kvitton på pumpen vid överlåtelsen. Dock står det i mina papper från min egen besiktning att pumpen är från 2006. Inget jag själv tänkt på eller reflekterat över förut. Men i prospektet och informationen från mäklaren/säljaren så är jag 100% säker på att den är från -09. Jag tänkte själv i huvudet nämligen när vi la bud att "Den håller i alla fall 10 år till 2019, och då kan vi börja spara till en ny för att vara på säkra sidan"

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan värmepumpen ha fastnat i avfrostningsläge? Är VPin varmare än VPut så är det vad som skett.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och du kan ju drömma om att få ut någon ersättning, det är upp till dig som köpare att kolla ALLT. Och har du dessutom en anteckning som säger 2006 så är det troligen så. Vad det står i ett ev prospekt väger lätt mot dom krav som jordabalken ställer på dig som köpare och undersökningsplikt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och du kan ju drömma om att få ut någon ersättning, det är upp till dig som köpare att kolla ALLT. Och har du dessutom en anteckning som säger 2006 så är det troligen så. Vad det står i ett ev prospekt väger lätt mot dom krav som jordabalken ställer på dig som köpare och undersökningsplikt.

Då får jag ju drömma vidare. Frågan är vad gränsen går på undersökningsplikt.

Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan värmepumpen ha fastnat i avfrostningsläge? Är VPin varmare än VPut så är det vad som skett.

Ingen aning! :-( Ska försöka hitta en person till här i Skåne som kan kika på det. Kan vara skönt med ett andra utlåtande. Har nyligen flyttat in, inte hunnit nörda ner mig i uppvärmningsystemet :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du är skyldig att undersöka ALLT som du pÃ¥ nÃ¥got vis kan och skulle du misstänka att det ev finns nÃ¥tt fel ska en utökad undersökning utföras. Tex har huset ett tak som börjar uppnÃ¥ sin tekniska livslängd (ca 25 Ã¥r) och det börjar läcka när du köpt huset kan du inte räkna med nÃ¥gon ersättning  för du skulle förstÃ¥tt att det skulle kunna vara "svagheter" i taket och gjort en grundlig undersökning. Det som mÃ¥nga husköpare tror sig kunna fÃ¥ ersättning för, som dolda fel, är nästan omöjligt dÃ¥ undersökningskraven är mycket strikta.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du är skyldig att undersöka ALLT som du pÃ¥ nÃ¥got vis kan och skulle du misstänka att det ev finns nÃ¥tt fel ska en utökad undersökning utföras. Tex har huset ett tak som börjar uppnÃ¥ sin tekniska livslängd (ca 25 Ã¥r) och det börjar läcka när du köpt huset kan du inte räkna med nÃ¥gon ersättning  för du skulle förstÃ¥tt att det skulle kunna vara "svagheter" i taket och gjort en grundlig undersökning. Det som mÃ¥nga husköpare tror sig kunna fÃ¥ ersättning för, som dolda fel, är nästan omöjligt dÃ¥ undersökningskraven är mycket strikta.


Håller helt och hållet med dig, men jag tycker fortfarande, TYCKER.. Sen är det ju annorlunda om det nu inte är så, att har mäklaren påstått en viss information, så borde man gå efter det. Det är lite konstigt om mäklaren påstår att det t.ex. skulle finnas fiber, också finns det inte det. Eller att i detta fallet pumpen är 3-4 år nyare än vad den egentligen är. Det blir ju lite konstigt när det är så här konkret. Det här handlar inte om att jag tror att något är i sämre skick än.. Ja vadå? Riktlinjerna för en x antal gammal sak? Det här handlar om att mäklaren felinformerat.

Jag hade t.ex. spolbilar som filmade de 60 år gamla stammarna, för att jag vet att inte någon dolda fel försäkring täcker det, då de är utanför sin beräknade livslängd.



Förövrigt så hade trycket i systemet ökat till 2.5bar när jag kikade nu i kväll. Körde ut lite vatten så jag hamna på 1-1,5bar igen. Var i stort sätt kokande vatten, eller ångade ordentligt gjorde det.
« Senast ändrad: 22 januari 2018, 21:33:58 av Wilcan »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Enligt jordabalken är din undersökningsplikt betydligt större än säljarens skyldighet att lämna korrekta/fullständiga uppgifter. Allt som är möjligt att upptäcka vid en kontroll av fastigheten borde du upptäcka.
I det här fallet såg ju tydligen besiktningsmannen att det stod ett visst årtal på prylarna, så då är säljarens uppgifter mer eller mindre värdelösa. Ska du dra det vidare så måste du bevisa att säljaren har försökt lura dig medvetet, men det är ju inte olagligt att glömma bort saker, så det är en ganska lång uppförsbacke...
Mäklaren kan du glömma. Han kommer bara hävda att det är säljarens uppgifter och att det inte fanns någon anledning att ifrågasätta dom.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt jordabalken är din undersökningsplikt betydligt större än säljarens skyldighet att lämna korrekta/fullständiga uppgifter. Allt som är möjligt att upptäcka vid en kontroll av fastigheten borde du upptäcka.
I det här fallet såg ju tydligen besiktningsmannen att det stod ett visst årtal på prylarna, så då är säljarens uppgifter mer eller mindre värdelösa. Ska du dra det vidare så måste du bevisa att säljaren har försökt lura dig medvetet, men det är ju inte olagligt att glömma bort saker, så det är en ganska lång uppförsbacke...
Mäklaren kan du glömma. Han kommer bara hävda att det är säljarens uppgifter och att det inte fanns någon anledning att ifrågasätta dom.


Tack för info!
Har börjat ta in offerter på nya pumpar nu. Ska kika med min gamla arbetsgivare om Mitsubishi-pumpar då jag har möjlighet att köpa in dem för inköpspris. Dock säljer de inte mycket och har kanske inte supermarginaler på just det, men värt att kolla upp. Vad får man beräkna att installationen kostar? Vill ha den monterad på väggen.


Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan värmepumpen ha fastnat i avfrostningsläge? Är VPin varmare än VPut så är det vad som skett.

Pratade med en annan tekniker idag som pratade om detta. Jag skulle kika på det, och ringa honom. I så fall var det garanterat.. Fan hette det, 4-vägs något?

Är bara rädd att teknikern behöver byta sak efter sak och inte kan garantera att det ena eller det andra är den felaktiga biten och att det då springer iväg i kostnader.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Vad får man beräkna att installationen kostar? Vill ha den monterad på väggen.

Enligt Polarpumpen.se ligger standardinstallationen på 28,5 tkr före rot och 20 tkr efter rot. Beror nog mycket vilken firma man hittar, har de inte sålt själva värmepumpen kanske de vill ha lite extra. Jag tror inte det är en bra idé att försöka montera utedelen på väggen, de väger 104 - 126 kg och är stora. Bättre att göra ett bra fundament på marken och använda markstativ som klarar vikten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har man inte tummen mitt i handen så kan man göra en stor del av jobbet själv och anlita hantverkare på löpande räkning för resten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt Polarpumpen.se ligger standardinstallationen på 28,5 tkr före rot och 20 tkr efter rot. Beror nog mycket vilken firma man hittar, har de inte sålt själva värmepumpen kanske de vill ha lite extra. Jag tror inte det är en bra idé att försöka montera utedelen på väggen, de väger 104 - 126 kg och är stora. Bättre att göra ett bra fundament på marken och använda markstativ som klarar vikten.


Hade missuppfattat det då det är luft/luft som man kan hänga utedelen på väggen. Hade en på besök nu som ska lämna offert till 100% imorn. Men en Nibe 2120 skulle han ha ca 100,000 för inkl installation osv så klart. Väljer jag en Bosch 7000i AW/AWM landar den på 90,000 ca. Tyckte det lät ganska så rimligt? Prenad skulle ha cirka 120,000:-.

Vi kom iaf fram till att utedelen hamnar på andra sidan hörnet på huset. Där den står idag ska jag nämligen schakta bort en del jord. (Huset påminner om ett suteränghus)


Förövrigt ser det ut som att jag väljer bort Mitsubishi på grund utav garantin.
« Senast ändrad: 23 januari 2018, 18:45:45 av Wilcan »

Utloggad Jo_e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Garanti?
Nibe 3år Mitsubishi 5 år Ivt 6 år kompressor 10 år
1 1/2 plansHus på 148 +40m2 garage i Enköping uppvärmt av en Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW 75 YAA

Utloggad Wilcan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NV-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Garanti?
Nibe 3år Mitsubishi 5 år Ivt 6 år kompressor 10 år


hmm? Fick info om att Nibe och Bosch körde 12 år?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!