Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur gÃ¥r det rickard?  (läst 29680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #60 skrivet: 04 februari 2005, 14:09:58 »
Jag menar VB... Just nu 35,5 fram och 30,0 retur dvs 3,5 graders delta...

(KB givarna visar fel -8 resp -5 ska vara  -5 resp -3)

35,5 fram....30,0 retur = 5,5 delta-t
Din vän i nöden.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Hur går det rickard?
« Svar #61 skrivet: 04 februari 2005, 14:17:11 »
ooj slarvigt jag skrev fel...
33,5 resp 30,0 gäller fortfarande om du kollar på globen!
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #62 skrivet: 04 februari 2005, 14:30:46 »
har du strypventil så prova. jag tror det blir bättre.
Din vän i nöden.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur går det rickard?
« Svar #63 skrivet: 04 februari 2005, 19:34:25 »
Hej

om jag ej har helt fel så är det alltid att föredra ett lägre delta t i alla lägen
om du höjer delta t på trycksidan så måste kompressorn jobba hårdare (häng på en amperemeter till kompressorn)
kompressorns extraeffekt tillförs ju till kondensorn.
på förångningssidan så får du lägre förångningtemp så det blir det ett större delta p =tar mer effekt

tracker

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur går det rickard?
« Svar #64 skrivet: 05 februari 2005, 00:48:55 »
Eftersom det är gas vi pratar om som skall övergå till vätskeform. Så är det optimala att dels ta ut energin i temp och dels övergången till vätska. Samma gamla princip som är det gäller ånga :,v(
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Hur går det rickard?
« Svar #65 skrivet: 05 februari 2005, 08:33:59 »
Av de tvÃ¥ sista inläggen fattar ingenting  :-\
snömos var det någon som sa.....
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Hur går det rickard?
« Svar #66 skrivet: 05 februari 2005, 11:04:21 »
Hej

om jag ej har helt fel så är det alltid att föredra ett lägre delta t i alla lägen
om du höjer delta t på trycksidan så måste kompressorn jobba hårdare (häng på en amperemeter till kompressorn)
kompressorns extraeffekt tillförs ju till kondensorn.
på förångningssidan så får du lägre förångningtemp så det blir det ett större delta p =tar mer effekt

tracker

Om temperturen och därmed trycket på högtryckssidan ökar så ökar kompressorns strömförbrukning. Att deltaT i sig ökar betyder inte att förbrukningen ökar. Dessutom bör man ta hänsyn till gliden i exvis R407C när man beräknar kondenseringstemperaturen.


Effektuttaget på förångningssidan ökar inte med minskat KB flöde. Att dra den slutsatsen är fel. Deltat ökar pga att förångningsprocessen tar den energi den behöver oavsett flödet. Samma sak här, effektuttaget = flödet i l/s * deltaT * 4,18 = effekten i kW. Förångningstempen sjunker med 0,5 * ökningen av deltaT för ett media som R407C
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur går det rickard?
« Svar #67 skrivet: 05 februari 2005, 11:44:49 »
hej

jag tror följande lite osäker men
det man vill uppnå är alltid så lite skillnad mellan förångningstemp och kondenseingstemp för att det ska gå åt så lite kompressoreffekt som möjligt
självklart så är alltid effektuttaget lika stort men den tillförda kompressoreffekten bör ju bli mindre.
en given värmepump ger olika effekter beroende på gasens volymitet vid kompressorns inlopp
ju högre förångningstryck desto tätare gas och större effekter, varje grads höjning av förångningstemp är viktig
det vore perfekt att ha en luftkondensor när lufen är varmare än grundvattnet för att få så stor cop som möjligt

tracker

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #68 skrivet: 05 februari 2005, 14:40:42 »
Bara för att bevisa min okunskap inom området.... :-[

Man kan läsa i flera diskussioner i detta forum vilket som är optimalt delta-T. Vad jag förstår så är delta-T skillnaden mellan t.ex. framledning och returledning till radiatorerna.

Hur vet man vad som är rätt delta?

Jag trodde att deltat var större vid högre framledningstemepratur och mindre vid lägre framledningstemepratur. Om det är så måste man då inte ange vilket delta man har vid en viss framledningstemperatur för att kunna jämföra?
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hur går det rickard?
« Svar #69 skrivet: 05 februari 2005, 15:15:33 »
PerF: "för ett media som R407C"

Vad gäller om man har ett köldmedie utan glide?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Hur går det rickard?
« Svar #70 skrivet: 05 februari 2005, 15:22:55 »
hej

jag tror följande lite osäker men
det man vill uppnå är alltid så lite skillnad mellan förångningstemp och kondenseingstemp för att det ska gå åt så lite kompressoreffekt som möjligt
självklart så är alltid effektuttaget lika stort men den tillförda kompressoreffekten bör ju bli mindre.
en given värmepump ger olika effekter beroende på gasens volymitet vid kompressorns inlopp
ju högre förångningstryck desto tätare gas och större effekter, varje grads höjning av förångningstemp är viktig
det vore perfekt att ha en luftkondensor när lufen är varmare än grundvattnet för att få så stor cop som möjligt

tracker

självklart.  varför tror du att de flesta här predikar den lÃ¥ga framledningstemperaturens lära!  ;)

det närmaste du kan komma en luftkondensor utan att ha en är att ha en markkollektor. när solen gassar på höjs marktemperaturen avsevärt . långt in i november så låg brine in på +8 grader här där jag bor. just nu ligger den på +2 och kommer i april att börja stiga igen. både för att marken börjar värmas upp och för att energiuttaget minskar.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Hur går det rickard?
« Svar #71 skrivet: 05 februari 2005, 15:29:17 »
PerF: "för ett media som R407C"

Vad gäller om man har ett köldmedie utan glide?

egentligen samma sak. lite feltänkt av mej där. det som skiljer är hur man beräknar förångningstemperaturen. utan glide kan man bara mäta temperaturen eller trycket. med glide bör man ta hänsyn till glidens storlek för att få fram ett riktigt värde.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #72 skrivet: 05 februari 2005, 18:44:23 »
Om temperturen och därmed trycket på högtryckssidan ökar så ökar kompressorns strömförbrukning. Att deltaT i sig ökar betyder inte att förbrukningen ökar. Dessutom bör man ta hänsyn till gliden i exvis R407C när man beräknar kondenseringstemperaturen.

Vad händer egentligen vid lägre vattenflöde genom vvx:en?

Jag har nu sänkt laddpumpen från 3 till 2, och det medför att tempen framledningstempen är högre och returen är lägre, så snitttempen blir nog den samma, och den levererade energin blir nog också samma. Varmare vatten, fast i mindre mängd.

Jag ser ingen märkbar förändring i effektförbrukningen, trots att framtempen är högre.

Troligen får jag något högre vv temp på grund av skiktning och att givaren sitter relativt lågt i VVB:n.

Jag är ju ingen kylexpert, men jag såg att utloppet på kompressorn höll ca 85° i går, och det är väll i stort sett den tempen som gasen har när den kommer in i vvx:en, och teoretiskt bör det vara den högsta temperatur som går att ta ut utan att höja trycket, eller?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hur går det rickard?
« Svar #73 skrivet: 05 februari 2005, 20:54:08 »
Jag fick så klart lov att sänka pumpen också, och ser ett lite märkligt, men inte oangenämt beteende.

Innehållet i min 200 liters ack räcker nu i ca 18 minuter innan tempen ut börjar sjunka. Tidigare började den sjunka efter ca 8 minuter. Returtempen pendlar nu också max 1 grad mellan körningarna. Dock har delta T ökat ca 1 grad så att den ligger på 7-8 grader.

Innetempen är på väg upp, energiförbrukningen på väg ned, brinetempen både in och ut stiger. Jag vet inte riktigt vad orsaken är till alla dessa samverkande positiva egenskaper, men jag tänkte låta den gå så här ett tag. Möjligen beror det på att radiatorerna är varma en längre stund, även fast de inte har samma topptemp som tidigare. Den lägre energiförbrukningen kan kanske härledas till lägre förbrukning hos pumpen. Jag ser att förbrukningen mellan körningarna sjunkit från ca 90W till 65W. Inkluderat i detta är effekten att driva två cirkpumpar på lägsta hastighet (extern cirk och golvvärmen i garaget) och styret.

En nackdel är att antalet starter går upp.

Om ni kollar (idag) på

http://spiff.hax.se/log.html

så ändrade jag hastigheten från 2 till 1 strax före 14.

Strax före 10 ändrade jag från 2 till 3, och då ser man att temperaturerna pendlar betydligt mera än på de lägre hastigheterna.

Det verkar som delta T klarar sig även på radiatorerna i slutet av slingorna. Det är dock inte speciellt kallt ute, så det kanske behövs mera snurr på pumpen om det nyper till.


Hej alla ser NI det är fler som upptäcker samma som mig.
Lägre flöde högre temp men större diff både på flöde och i Ack tank.
Altså mer VV vid lägre flöde. Varmare inne..
Se skiktning i VV.. Driftfall A,B, eller I,II

MVh
Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur går det rickard?
« Svar #74 skrivet: 05 februari 2005, 23:01:50 »
Citera
det vore perfekt att ha en luftkondensor när lufen är varmare än grundvattnet för att få så stor cop som möjligt
Jag känner en som kör ett gammalt ventbatteri för brine pÃ¥ sommaren för att toppa tempen pÃ¥ brine.. behöver jag säga att han jobbat med vent  ;)
Sen har han vacumsolfÃ¥ngare...   men rÃ¥ast av allt dubbla kollektorslngar i backen för sin ytjordvärme. En för att "ladda" marken...
Är det nÃ¥n som hängt pÃ¥ mera prylar  ;)   kul att labba, men tyvärr inte sÃ¥ mycket att vinna....  mera att vinna pÃ¥ att tex byta ut ett högtemp rad. system till ett lÃ¥gtemp!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 223
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!