Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur sänka bullernivån på utedelen?  (läst 3942 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elina2002

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hur sänka bullernivån på utedelen?
« skrivet: 10 maj 2010, 21:51:28 »
Grannarna blir störda av ljudet från vår Bosch utedel. Funderar på om det är möjligt att ljudisolera den, men vet inte hur. Någon som vet?

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur sänka bullernivån på utedelen?
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2010, 22:00:27 »
Hej elina.
Lite osäker på Bosch's utedel men är det inte den som har utblåset uppåt. Just för att minska bullret ?

Kan det vara så att ni ovanför utblåset har ett takutsprång som om möjligt gör att ljudet studsar vidare ?

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad elina2002

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Hur sänka bullernivån på utedelen?
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2010, 22:04:17 »
Det stämmer, luften går ut uppåt och det finns ett takutsprång med. Just nu har vi bara satt frigolitskivor på de sidor som inte vätter mot väggen det har hjälpt men är inte en så snygg lösning. Så tacksam för hjälp eller ideer.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur sänka bullernivån på utedelen?
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2010, 22:54:24 »
Hej igen elina.
Är kanske inte rätt person att svara på dessa spörsmål då jag ej har en Bosch.
Men förstår problematiken vad det gäller estetiken apropå isoleringsbehovet.

Rent spontant tror jag att frigolit är fel matriel vad det gäller bullerdämpning. Tror att ljudet bara studsar vidare på detta matriel.
Ni behöver något som slukar ljudet ev någon slags glas/sten ull fanns förut sådana som tålde att vara utomhus.
Löser dock ej den estetiska frågan då den är minst lika ful som frigoliten.
Problemet är tyvärr att utblåset kräver fri väg en viss sträcka.

Bör nog överlåta denna fråga till de som behärskar problematiken vad det gäller utblås uppåt.
Det positiva med att ni har ett takutsprång är ju i alla fall att ni sluppit snöras ner i värmepumpen.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur sänka bullernivån på utedelen?
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2010, 13:23:36 »
Iom att du har en bosch så har du en VP som ör bland de tystaste på marknaden, störs du inte själv av ljudet så gör som jag fick göra, förklara för din granne att det är en ren fröjd med en Bosch i jämnförelse med de flesta andra märkena och att dom ska va nöjda med den ljuva musik de hör, det kunde vara värre  ;)

Ett annat sätt är ju att försöka klyva vindbruset med ett extra galler på ovansidan, kan reduceras ngt då.
En annan variant är att öppna upp VP:n och börja isolera från insidan med nån lämplig isolering, sitter redan men kan nog förbättras.

Vet inte om du håller god kontakt med din granne för ibland kan de ju höra mindre bara av att se att man försöker göra nåt åt saken  :D
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur sänka bullernivån på utedelen?
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2010, 13:26:13 »
Och vad det beträffar snöras in i VP:n så var det inget bekymmer för min del iaf i vinter, det lilla som blev tog min Kima hand om  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!