Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stoppa ständigt flöde av ackvatten  (läst 9297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« skrivet: 22 april 2009, 08:46:57 »
Hej.
Jag har blivit lycklig ägare av en Optima 1100 som kopplats in på min befintliga vedanläggning (Albin Unic 35 + 1700L acktank inkl. VV-beredare). Vedpannan är sparad för att användas som stöd under kalla perioder. Det är kopplat ungefär som på denna bild http://www.nibeonline.com/pdf/M10561-3.pdf Returen från VP är dock kopplad på framledningen till radiatorerna.

Vad jag inte trivs med är att VPs laddpump hela tiden roterar allt ackvatten. Det skapar i en del problem.

Som vedeldare är jag van med en exemplarisk skiktning av tanken men med denna lösning skvalpas tankvattnet runt av VPs laddpump så tankens temperatur är i princip likvärdig i topp som botten. Detta särskilt när jag stödeldar, vilket iof inte funkar alls…

Vid stödeldning börjar VP ganska snart att varna för hög vatentemp vilket gör att jag måste stoppa laddpumpen med frysrisk som följd vilket gör att jag måste tömma slingan ut till VP (suck det var ju en smidig och modern lösning) .

När VP inte är igång går mitt varma goa vatten ut och värme VP…???... en de smart.

Hur kommer jag tillrätta med detta? Pumpen bör gÃ¥ för att hindra frysning men jag vill inte pumpa runt allt ackvatten. Min tanke var först en värmeväxlare men eftersom diffen pÃ¥ in och ut mot VP bara är drygt fyra grader är det nog ingen ide. Bättre vore kanske en övergÃ¥ng mellan VP-rören mellan acktanken och laddpumpen  sÃ¥ det bildas en liten slinga över VP och laddpump med hjälp av nÃ¥gon temperaturstyrd trevägventil.

Hu gör man det? Eller finns det bättre lösningar. Eller måste det vara så…?

Följande finns att läsa pÃ¥ IVTs hemsida  om laddpumpen

Inkopplingssätt för ackumulatortank
 
Parallellt med värmepumpen är bäst när man har ett värmesystem där flödet varierar p.g.a.
radiatortermostater, rumsreglering på golvvärme eller eftershuntar.
Vid små värmebehov blir då värmesystemets flöde lägre än värmepumpens, och då får man en
uppladdning av tanken när värmepumpen går, och en urladdning när den står stilla.
Detta ger en mycket jämn temperatur till värmesystemet, som faktiskt ökar besparingen
genom att ge en högre medeltemperatur på värmesystemet.
Viktigt! värmepumpens värmebärarpump måste stoppa med kompressorn.
 
IVT 030321 Gunnar Eklund

http://systemhandbok.ivt.se/Fordelar_med_ackumulatortank.pdf


Mvh
Zigge
PS. Tilläggas kan att avtappningen inte är riktigt lästa punkten i systemet så när jag tömde vid första stödeldningen bildades en liten ispropp som tur var blev det strax töväder igen. DS

Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #1 skrivet: 22 april 2009, 09:47:49 »
Först så ska du nog sänka flödet på laddpumpen, 4 ºC tempdiff så här års låter som att flödet är för stort. Du bör sikta på 8-10 ºC tempdiff över VP:n då den går vid 0-10 ºC ute. Går det inte att sänka flödet på pumpen så får du strypa med nån ventil. Detta borde göra skiktningen i tanken lite bättre.

Att VP:n varnar för hög vattentemp vid stödeldning är helt normalt, inte behöver du stoppa cirkpumpen och dränera VP:n för det eller? Sen måste CP:n vara igång för att hindra att VP:n fryser, det försvinner värme den vägen det får man leva med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #2 skrivet: 22 april 2009, 14:14:04 »
Citkulationspumpen står redan på minsta flöde men jag ströp ventilerna före och efter VP till 50%. Då blev diffen efter några minuter gång ca 6gr så glad i hågen ströp jag lite till och diffen blev 8gr men nästan direkt kom larm "utlöst högtryckspressostat". Satte tillbaka till ca 50% och när den sedan startade om var diffen ca 7gr.
Det finns tempgrafer på http://www.marberg.se/vplog/
12:45 gick larmet. Ca 13:00 startade den om med 50% strypning.
Graferna blev ju klart annorlunda, när jag skriver detta ser det dock inte ut som skiktningen blir bättre än tidigare i nedgångsfasen. Men jag låter det gå så här ett dygn.

Att köra ut 85-90 gradigt vatten när jag stödeldar låter dock inte så kul. Den värmen är med svett betald flera gånger om. Det borde ju räcka att det slank ut någon grad ibland till en liten lokal slinga.
Särskilt som IVT skriver "Viktigt! värmepumpens värmebärarpump mÃ¥ste stoppa med kompressorn." Jag förstÃ¥r att det inte funkar pÃ¥ vinter, men nÃ¥gon lösning mÃ¥ste väl finnas (Det är ju 40 Ã¥rsedan man Ã¥kte till mÃ¥nen  Thumbsup)
« Senast ändrad: 22 april 2009, 14:19:58 av zigge59 »
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #3 skrivet: 22 april 2009, 14:52:25 »
Den där skriften av Gunnar Eklund refererar nog till en BVP som stÃ¥r i uppvärmt utrymme, dÃ¥ är det mindre risk för frysningar pÃ¥ pannvattnet.  ::)

Sen löser HP på grund av att du har hög temp inställd på din acktank, behövs det för att du ska få tillräckligt med varmvatten eller kan du sänka temperaturen på acken några grader?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #4 skrivet: 24 april 2009, 19:46:02 »
Bergvärmepump inne, jaja det blir ju annorlunda…

I detta fall löste nog HP pga mitt strypande av flödet. Det verkar i alla fall ligga i linje med förklaringarna till felet, som finns i manulen. Det har heller aldrig löst ut tidigare, alla inställningar oförändrade.

Nu har det gått en stund med halverat flöde och jag har fått tid att tänka lite. (Är inte så duktig på värmepumpar så det är gott att gå å grunna lite).

Manövern ökade naturligtvis diffen mellan in och ut men samtidigt minskade ju flödet sÃ¥ det tar väl ungefär ut varandra. Däremot tror jag verkningsgraden blir lite sämre eftersom vattnet som skall värmas fÃ¥r en temperatur närmare pumpens.  Vad jag förstÃ¥tt skall man eftersträva sÃ¥ stor tempskillnad som möjligt pÃ¥ det som skall värmas och det som värmer. Mina temploggar tyder ocksÃ¥ pÃ¥ detta, det är inte helt lätt att se men det verkar som VP fÃ¥r gÃ¥ lite längre när flödet är minskat under i övrigt liknande förhÃ¥llande.

Men nu var ju inte tempdiffen mitt problem utan skiktningen i tanken och allt strömmande ackvatten när VP inte är i drift.

Skiktningen blev inte bättre med halverat flöde. SÃ¥ länge vatten frÃ¥n botten konstant pumpas till toppen kommer naturligtvis skiktningen att förstöras.  Cirkulationspumpen mÃ¥ste stoppas eller pÃ¥ annat sätt flödet frÃ¥n botten till toppen hindras.

Har testat några gånger att stoppa CP manuellt när VP stannat och då blir det en riktig skiktning även den totala tempsänkningen minskat märkbart.

Testade även i vintras att efter eldning låta CP gå alternativt vara stoppad mellan eldningarna och det blev även då en markant skillnad på både skiktning och tempsänkning i tanken.

Inte att jag kommer att elda i vinter med en CP som pumpar runt och även ut!!! allt mitt varma goa ackvatten.

Så min undran kvarstår. Hur förhindra att flödet av ackvatten genom VP när den inte är i drift? Snälla… någon…

Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #5 skrivet: 24 april 2009, 22:34:20 »
Du kan ha glykol i radiatorsystemet. Långsökt lösning, men......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #6 skrivet: 24 april 2009, 23:06:17 »
Jag är inte sÃ¥ bekant med IVT Optima, men pÃ¥ Nibe 2025 sÃ¥ kan man koppla in cirkpumpen sÃ¥ att VP:n styr den. Cirkpumpen gÃ¥r dÃ¥ bara dÃ¥ kompressorn gÃ¥r eller dÃ¥ utetemp är sÃ¥ lÃ¥g att frysrisk föreligger, finns inte motsvarande funktion pÃ¥ IVT Optima?   ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #7 skrivet: 25 april 2009, 16:40:58 »
Jag är inte sÃ¥ bekant med IVT Optima, men pÃ¥ Nibe 2025 sÃ¥ kan man koppla in cirkpumpen sÃ¥ att VP:n styr den. Cirkpumpen gÃ¥r dÃ¥ bara dÃ¥ kompressorn gÃ¥r eller dÃ¥ utetemp är sÃ¥ lÃ¥g att frysrisk föreligger, finns inte motsvarande funktion pÃ¥ IVT Optima?   ???

Liknade funktion finns kanske inte exakt samma men...kallas Värmesäsong/Sommardrift.
Växelventilerna VXV ställer sig i varmvattenläget. Värmebärarpumpen G2 startar endast vid varmvattenproduktion.
Yttre cirkulationspumpen G1 stannar och motionskörs endast 3min var 3:e dygn.

Inställning : Värmesäsongsgräns, Fördröjning, Direktstartsgräns.
« Senast ändrad: 25 april 2009, 16:45:12 av thalle »
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #8 skrivet: 25 april 2009, 17:40:46 »
Sommardrift är nog inte samma funktion, den finns på de flesta pumparna.
På CTC går laddpumpen bara när kompressorn går, om temperaturen är minst +2º ute, är temperaturen lägre än +2º, går laddpumpen även om kompressorn står still.

Tycker det borde funka på liknande sätt även på Optima, det finns ju ingen anledning till att laddpumpen ska snurra alltid om det inte finns någon frysrisk.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #9 skrivet: 29 april 2009, 09:07:48 »
Men detta löser ju tyvärr bara problemet under en del av Ã¥ret och inte när problemet är som störst, när jag eldar. DÃ¥ kan ju tempdiffen mellan tanken och ute vara upp emot 100 grader 85 i tanken och – 15 ute. Snacka om att det kommer att bli värmeförluster (global uppvärmning  :'( ).

När jag installerade vedpanna/acktank (1993) var man väldigt noga med att det INTE skulle pumpas vatten mellan panna och tank om vattnet inte höll önskad temperatur. Det ansågs väldigt viktigt att toppen på tanken höll så hög temperatur som möjligt inget vatten fick pumpas från den kalla botten till den varma toppen om det inte var uppvärmt. Detta löstes på ett suveränt sätt med en termisk ventil som bara släpper igenom vattnen till tanken om det håller ca 80 gr eller mer, annars pumpas det bara runt i pannan. Detta har fungerat perfekt och automatisk hela tiden.

Nu 2009 med en ny modern VP verkar det vara skit samma. Pumpa gärna upp kallt vatten från botten till toppen och varför inte ut och kyl det en sväng i VP så den inte blir kall innan det går in i toppen av tanken. Är det något jag inte fattar eller har verkligheten ändrat sig så radikalt på 16 år?

Jag förstÃ¥r att frysrisk finns sÃ¥ att vattnet mÃ¥ste flöda  i VP hela tiden när det är frost.
Men varför kan man inte göra samma sak som mellan vedpanna och tank med en termisk ventil på ex. 55 gr mellan VP och tanken? Eller kanske skulle den moderna VP:n med sin lilla dator kunna styra en trevägs ventil så att vattnet bara pumpades mot tanken när VP är i drift? Övrig tid pumpas vattnet bara runt i VP.

Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Berglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥lmedvetet springer vi hit och dit
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #10 skrivet: 29 april 2009, 14:36:53 »
Är det inte så att man försöker lösa ett gammalt problem med ny teknik på det gamla sättet?
Man för söker ersätta ved eldningen med en VP och kopplar på samma sätt d.v.s ut från tanken i botten och in i tanken i toppen.
Det man borde göra är att ta vatten 1/4 - 1/3 från botten av tanken in i VP och mata returen längst ned i tanken. Är han inte klok! Då förstör han ju skiktningen! Ja och nej! Den del VP jobbar mot kommer att ha fel/dålig skiktning, men eftersom flödet ändå är relativt högt kommer det ändå att bli problem i den delen. Den övre delen av tanken är orörd. Med en shunt kan man shunta lagom varmt vatten in i Vp från den övre delen efter behov.
Har man ev VP utan VV beredare sätter man bara en växelventil efter pumpen och vid VV beredning laddar man i toppen av tanken.
På detta sätt får man två zoner i tanken som blandas minimalt.

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #11 skrivet: 29 april 2009, 15:41:54 »
Är det inte så att man försöker lösa ett gammalt problem med ny teknik på det gamla sättet? ...

Ja det är nog möjligt, men det borde inte vara något problem tycker jag.

Under dom mÃ¥nader jag haft VP:n sÃ¥ har det visat sig att den gÃ¥r (laddar tanken) frÃ¥n 80% ner till 10% av tiden alltsÃ¥ stÃ¥r den still 20 till 90% av tiden.  Skiktningen under laddningen av tanken spelar ju ingen roll hela tanken ökar ju i tepm till den är full laddad. FÃ¥r man bara stopp pÃ¥ flödet frÃ¥n botten till toppen när VP inte gÃ¥r sÃ¥ löser det sig. DÃ¥ blir det en skiktning allt efter som tanken svalnar. DÃ¥ hade man ocksÃ¥ löst  det  stora problemet med att en massa värme försvinner ut via VP när den stÃ¥r still.


http://www.marberg.se/vplog/

Edit: Ändrat driftstider.
« Senast ändrad: 29 april 2009, 18:34:22 av zigge59 »
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #12 skrivet: 30 april 2009, 09:15:58 »
Detta verkar vara ett ickeproblem, i alla fall är det tunt med lösningsförslag. Är jag den ende som sparat vedpannan för kalla dagar.

Jag får väl diskuterar med mig själv (som god VVS-amatör :D). På något sätt skall det väl gå att hejda flödet.

Jag inser nu att en termisk ventil på 55 gr inte heller löser problemet. Det kommer att stoppa flödet ur tanken i normalfallet men när jag eldat och hela tanken är över 55 gr kommer vattnet att cirkulera ut till den kalla VP ända tills hela tanken kylts ner till 55 gr. Så termisk ventil var inte lösningen. huvuddunk

Det enklaste vore om VP på något vis ger sin status PÅ/AV till en trevägsventil. Vid PÅ får vattnet flöda mot tanken annars (vid AV) styrs vattnet mot VP igen.

En annan möjlighet vore kanske att känna av tempen på vattnet före och efter VP. Är vattnet några grader varmare efter VP så låt det gå mot tanken annars – låt det gå tillbaka till VP.

Hmmm, och hur löser man detta dÃ¥? Sc:,h  :-\ Sc:,h
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #13 skrivet: 01 maj 2009, 00:42:32 »
klockan 8:49 stoppades CP mot VP och även ventilen på röret för att stoppa självcirkulationen. 11:50 slog jag på pumpen igen.
Tanken gick minus en grad på ca. 3 tim. med stoppad CP och minus två grader på ca. 4 timmar med påslagen CP. Sju och en halv timma från VP stopp till nästa start.
Nästa stillestånd var ca 4 timmar med CP igång hela tiden. Lika lång driftstid på VP mellan stoppen.
VP stoppet var betydligt längre när CP stoppades trots att värmeuttaget (RV fram) var lite större under den tiden

Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #14 skrivet: 05 maj 2009, 10:49:44 »
Var i kontakt med IVT ang. flödet ur tanken när VP är stoppad och fick ungefär följande informativa svar.
- Installation av Optima mot acktank tillsammans med vedpanna är inget IVT rekommenderar, det får du lösa själv.
Det var ju en IVT-installatör som rekommenderade och utförde installationen!!!  huvuddunk huvuddunk huvuddunk

En person pÃ¥ ESBE tyckte dock att det lät som en underlig lösning och lovade att Ã¥terkomma med ett förslag.  :)

Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #15 skrivet: 05 maj 2009, 15:01:59 »
Hej,

Har själv en NIbeF2025-10kw, kan ej IVT. Om nu inte din VP kan styra en CP, så finns det strömreläer som känner om tex IVT tar mer än 3A(kompressorn går) då drar ett relä som styr din CP.
För din problematik på vinterhalvåret skulle ett tidrelä & med en termostat kanske funka! att du kör tex 30sek/30min när det är minusgrader ute, för att förhindra frysrisk.

I Niben finns denna styrning inbygd.

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #16 skrivet: 06 maj 2009, 08:49:49 »
Emwgrni: Ja, ungefär så borde det ju fungera. Märkligt att IVT inte klarar att koppla sin stora fina Optima mot acktank på ett vettigt sätt.

Men nu verkar det lösa sig. Har idag diskuterat med en annan IVT-installatör (min installatörs expert). Vi kom fram till att låta kompressorströmen styra en trevägsventil så att det via en parallellkoppling placerad mellan CP och tank skapas en lokal slinga för CP-VP när VP inte är i drift. Denna ventil kan ev. stå någon procent öppen på vintern för att hindra frysning .

RÃ¥kade vara vid pumpen just när den slog av igÃ¥r ca. 10:15 sÃ¥ jag gjorde Ã¥ter ett litet test och stoppade CP. Klockan 16:00 hade tanken fortfarande inte nÃ¥tt ner till VPs starttemp man jag var tvungen att starta CP Ã¥ dÃ¥ gick tanken fort ner till VPs starttemp. Men det blae i alla fall drygt 5 timmar stillestÃ¥nd i.st.f  3.


Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad Islander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #17 skrivet: 22 maj 2009, 20:28:55 »
Hej,jag har skaffat en Nibe F2025-8kW som ännu inte är inkopplad. Men kommer man inte ifrån problemet om man ansluter c:a 50cm från botten och fram-ledningen c:a 90cm från botten på en tank som är 170cm hög?

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #18 skrivet: 03 december 2009, 10:48:12 »
SÃ¥ äntligen är problemet löst. Ett litet stickrör mellan ingÃ¥ende och utgÃ¥ende rör pÃ¥ värmepumpen och en trevägsventil som ändrar flödet om VP är pÃ¥ eller av. Är VP av bildas en lokal slinga VP-cirkulationspump. SÃ¥ nu flödar inte det varma ack.tanks vattnet lägre genom en avstäng VP. Jag kan tända en stöd eldning när jag vill utan att stänga nÃ¥gra ventiler och jag behöver inte passa pÃ¥ när värmen i tanken sjunker efter som allt är öppet startar VP av sin egen automatik Jag kan till och med tända en panna när VP är igÃ¥ng. Eftersom veden värmer snabbare än VP stannar VP när tanken kommit till VP:s stoppvärde, trevägsventilen ändrar flödet till "lokalslingan" och vedpannan fortsätter att höja värmen i tanken utan att värmen cirkulerar ut i den kalla VP.   studs *roflmao* studs *roflmao* Thumbsup
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #19 skrivet: 06 december 2009, 03:34:25 »
Jag hade kopplat in VPn via plattvärmeväxlare och haft glykol i VP kretsen.  :)

Sen in till värmepumpen från rad returen samt ut från vämepumpen antingen tillbaka på returen (vid stödeldning/vintertid) eller till frameldningen (sommartid).

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Stoppa ständigt flöde av ackvatten
« Svar #20 skrivet: 07 december 2009, 11:45:18 »
Här på västkusten växlar ju den svalare halvan av året mellan "vintertid" och "sommartid" ett par gånger i veckan så jag gillar att ibland kunna skicka in en panna ved vid behov och sedan glömma allt igen utan att behöva röra en enda kran varken före eller efter.
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!