Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 3,73% för en åttaåring  (läst 2383 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
3,73% för en åttaåring
« skrivet: 15 oktober 2012, 20:56:53 »
Är det läge att binda ett bolån riktigt länge? Åtta år är onekligen en väldigt lång tid, men 3,73% är ju onekligen väldigt trevliga siffror. Eller tror vi att kommande lågränteperiod blir långvarig?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: 3,73% för en åttaåring
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2012, 21:39:41 »
Det handlar ju om hur stort lån man har. Skulle de sänka 1 % till blir det ju ganska stor skilnad om man har 1,5 mille eller 300´i lån. Detsamma om de skulle höja 1%. Ett tufft spel om man är i den sittsen, med några miljoner i skuld. 3,73% hade jag låst på, men jag har inte så mycket att vinna, eller förlora oavsett. dontknow
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: 3,73% för en åttaåring
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2012, 21:42:20 »
Det beror förstås på vilken marginal man har för högre räntenivåer (=hur stort lån man har). Kan man inte riskera en ränta på 4-5% så kan det ju vara bindningsläge.

Nu får jag titta i kaffesumpen...
Min gissning är att räntan inte hoppar över 4%-strecket de närmaste 2-3 åren och att räntan kommer ligga under 3,73% under minst 50% de kommande 8 åren.
Å andra sidan var 2-årsräntan den med lägst ränta när jag band om ett lån i oktober, så banktjänstemännen kanske tror oktober 2014 blir mitt i en högkonjunktur (=dyrt att binda om lånen!). Men jag tror de är för optimistiska...  Sc:,h

Jag har måttlig belåningsgrad (1,2 mille) och snittränta på ca 3,1% (max 2 års bindningstid just nu).
Binder man på kort tid kan det vara värt att lägga undan någon extra procenten i sparande som försäkring?
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: 3,73% för en åttaåring
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2012, 22:02:10 »
Jag är benägen att hålla med dig Schnappi, hårt belånad - flyt på lägsta räntan och var vaksam, skulle det indikera på höjning så lås. En ringa belåning, spelar inte såå stor roll vilket, lika bra låsa så kan man glömma det sen i 8 år.
En osäkerhetsfaktor är ju kommande val, samtidigt kan de inte slå undan benen för miljoner låntagare för det drabbar bankerna i slutändan och då måste regeringen ingripa och skjuta till pengar. Men skulle det komma nya regler som jämnställer banker med vanliga företag, då blir det nog åka av. Bara som jag tänker. 8)
Skulle jag råda någon vill jag först ha immunitet samt en hög bonus oavsett resultatet. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 3,73% för en åttaåring
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2012, 22:09:37 »
Jag tänker att det finns ju inte så mycket utrymme kvar neråt. Sist såg vi väl räntor på knappt två procent som lägst? Hur jobbig depressionen än blir, lär vi knappast få låna pengar gratis. Uppåt däremot finns gott om utrymme och det är i princip omöjligt att försöka hejda skenande räntekostnader när kurvan redan är på väg uppåt.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 3,73% för en åttaåring
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2012, 23:06:30 »
Regering/riksbank kommer att bli tvugna att göra Svenska kronan mindre värd på något sätt, annars kommer all vår exportindustri att gå ur världen inom 2-3 år.
Frågan är vad de skall göra?

Låna pengar för att sänka skatten, det är föreslaget.
Ta bort/minska den egna insatsen vid bostadsköp, det är föreslaget.
Sänka räntan för att öka inflationen, det är nog rätt troligt (om jag får spekulera).

Jag tror alltså att regering och riksbank kommer att bli tvungna att skvalpa till valutan, och för att göra det tror jag alltså på en konstgjort låg ränta, uppdriven inflation/bostadsbubbla, vilket resulterar i en sämre värderad valuta och en ökad konkurrenskraft - och DÅ kommer räntan att stiga, jag gissar om 3-4 år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Strip

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 3,73% för en åttaåring
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2012, 08:30:34 »
Jag tror väl ungefär som du Rickard. Det har ju diskuterats en del minst sagt konstiga lösningar, så det är väl inte helt orimligt att tro att vi kommer få ett lite instabilt decennium. Jag har tidigare koncentrerat mig på låga totalkostnader, och därmed högre risk. Nu växer familjen och vi vill reducera risken och tar kostnaden istället.
Frågan för oss är inte om vi ska binda räntan eller inte, frågan är fyra eller åtta år. Normalt sett hade jag aldrig övervägt så långa lån, men 3.73% är onekligen en ganska sjysst ränta.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 3,73% för en åttaåring
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2012, 10:03:35 »
Jag har svårt att se hur du skulle kunna förslora så mycket på det, visst, rörliga räntan kan säkert vara lägre än så större delen av tiden, men hur mycket, vad är det värt att känna sig trygg med vad man har?
Det är frågan...  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 3,73% för en åttaåring
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2012, 10:16:01 »
Hej

Är det läge att binda ett bolån riktigt länge? Åtta år är onekligen en väldigt lång tid, men 3,73% är ju onekligen väldigt trevliga siffror. Eller tror vi att kommande lågränteperiod blir långvarig?

Som du skriver så är ju 3.73 % inte helt fel.

Enda nackdelen som jag ser det är om du binder hela lånet på samma tid.
Å har den oturen att hamna i högränteläge om åtta år.

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: 3,73% för en åttaåring
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2012, 10:28:52 »
3,73% är ju helt ok, en annan satt med 10,25% i 5 år efter 90 tals krisen >:(   Sen dess har jag alltid kört rörligt vilket har passat mig då man har kunnat amortera extra när man har fått lite över.

En viktig detalj att hålla koll på nu är att man har buffert för att klara ev obligatoriskt amorteringskrav som diskuteras fnv.

Frågan är om de kan dumpa på det på redan låsta lån? Kan ju bli en liten chock efter bindningstiden gått ut om det blir amorteringskrav och samtidigt räntan dubblats.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

VP 13 år 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/år. Inga problem under dessa 13år förutom rensat flexslangar en gång.

Total årsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!