Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det svÃ¥rt att byta shuntmotor Nibe Fighter 310p  (läst 647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus23215

  • Gäst
Magnus23215
Är det svårt att byta shuntmotor Nibe Fighter 310p
« skrivet: 09 maj 2023, 18:50:29 »
Jag har klurat ut att shuntmotorn på min frånluftsvärmepump, Nibe Fighter 310p har gått sönder. Den reagerar inte alls i autoläge, men i manuellt läge med spakstyrning reagerar pumpen som förväntat. Har tittat på kretskortet och inget ser bränt ut, så jag tror att det är shuntmotorn som har gått sönder. Ska man göra mer felsökning?

Jag har hittat samma svarta Lineg shuntmotor online, och undrar om det är svårt att byta den? Jag har bytt golvvärmestyrning förut i en tidigare bostad så helt lost är jag ej...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är det svårt att byta shuntmotor Nibe Fighter 310p
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2023, 19:23:14 »
Enkelt att byta. Serviceinstruktion:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3573
  • Karma +2/-0
Kontrollera att utegivare visar rätt värde, kurva och förskjutning. Finns ett "kanalval" som visar utläst värde för varje. Är någon av dessa felaktiga så kan det verka som shuntmotorn inte fungerar.

Mät spänning på shuntmotorn när det klickar om reläkortet. Kontrollera att den står i A. Pröva mata shuntmotorn från annan källa om du kan el för att se om det svarar i någon gångriktning.
« Senast ändrad: 09 maj 2023, 22:03:00 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Magnus23215

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag bytt shuntmotor, det hjälpte inte.

Mäter jag spänningen vid klickar finns det spänning vid "stängning" men 0 vid öppning. Shunten kan stängas, men inte öppnas, så det matchar spänningsmatningarna.

Vad ska man göra nu? Kan man fixa något själv, byta något eller är det bara att slänga värmepumpen?
« Senast ändrad: 02 juni 2023, 22:35:12 av Magnus23215 »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3573
  • Karma +2/-0
Kolla först: Sätt i och ur styrkabeln till reläkortet och styrkortet i båda ändar.

Enkla svaret: Byt reläkort. Nytt eller begagnat.

Halvenkla svaret: Byt ut öppna- och stäng-reläna på reläkortet. Lödjobb. Du behöver inte kasta pumpen för att en signal inte går fram. Vad det är för relä står på reläets transparenta kåpa. Conrad säljer förmodligen.

Svåra svaret: Leta kallödningar på reläkortet. Du kan mäta fram och se vilket relä som fungerar och inte, manöversignalen förreglas av ena reläet så den inte kan köra öppna och stänga samtidigt, förmodligen det som inte fungerar. Då bör man i teorin kunna öppna locket på rätt relä och böja lite så går det igen.
Annars spolen i ena reläet kanske är död, då räcker det med byta bara det reläet. Dubbelkolla styrsignalen fram till varje reläspole.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!