Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Larm 7H-1, vilken bypassventil ska jag välja?  (läst 1064 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bingoberra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Larm 7H-1, vilken bypassventil ska jag välja?
« skrivet: 27 oktober 2022, 13:47:31 »
Hej!

Jag får larm 7H-1 och det är ju pga flödesproblem. Det uppstår förmodligen på att för många termostater stänger när solen skiner, vi eldar i kaminen eller andra orsaker som gör att det inte behövs så mycket värme som värmepumpen tror.

För att komma runt detta och inte riskera att komma hem till ett utkylt hus så tänkte jag ansluta en tryckstyrd bypassventil.

Vilken sort ska det vara och vid vilket tryck ska den öppna?

Alternativt undrar jag också vilket flöde som minst krävs för att inte få larmet? Jag skulle kunna öka flödet genom golvvärmesshunten (LK Fördelarshunt VS2 ) kanske men vet inte om det hjälper i fallet när alla slingor är stängda? Sen måste jag ju då justera om flödet i alla slingorna eftersom det ju blir högre effekt in i golvvärmesystemet.

Så kortfattat:
1. Vilken sort och vid vilket tryck ska en bypassventil vara.
2. Vilket flöde krävs minst för att inte få larm 7H-1 (Daikin bergvärme från 2013).
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhål ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm 7H-1, vilken bypassventil ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2022, 17:24:21 »
Du har inte funderat på en rumsgivare till värmepumpen istället?
Annars borde det väl räcka med att ventil nr 8 är helt öppen och att temperaturbegränsaren 13 är på Max?
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdf

Då ska väl inget hindra att vattnet kan passera på primärsidan även om alla don är stängda?
Har du nån styrning på själva shunten (15)?
« Senast ändrad: 27 oktober 2022, 17:26:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bingoberra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Larm 7H-1, vilken bypassventil ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2022, 20:31:59 »
Jo har även funderat på rumsgivare men det kommer inte bli rätt heller eftersom vissa delar av huset behöver värme när inte andra gör det.

Ventil 8 vet jag faktiskt inte vilket läge den är i, ska kolla det men den borde redan vara helt öppen. Jag tänkte mer på om jag skulle öka reglerventil 4 (V2) som just nu är ställd på 0,4 kubikmeter/timme (enligt spec från lk projektering).

Ingen styrning av shunten (15) så det är framledningsstyrningen från värmepumpen som styr temperaturen i hela systemet.

Det är även fem radiatorer inkopplade parallellt med golvvärmeshunten och det är när för många av dem stryper som problemet uppstår tror jag.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhål ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Bingoberra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Larm 7H-1, vilken bypassventil ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 17 november 2022, 21:30:40 »
Tyvärr hjälpte det inte att öppna allt fullt i fördelarshunten så nu undrar jag vilken bypassventil som löser problemet? Ingen som vet?
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhål ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm 7H-1, vilken bypassventil ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 18 november 2022, 07:47:46 »
Du kan ha en helt öppen bypass på primärsidan mellan fram och retur, men i så fall måste du samtidigt stänga VF ventilen (nr 8 ).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bingoberra

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Larm 7H-1, vilken bypassventil ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2022, 21:17:49 »
Ok, lite svårt att få till dock i fördelarskåpet. Därav att jag ”tjatar” bypassventil hela tiden  8). Det finns en plats i närheten av värmepumpen med färdiga avstick som jag skulle kunna montera ventilen på men måste ju veta att jag skaffar en som funkar.

Vad ska det vara för dimension på bypassen då om jag skulle göra som du skriver? Är det bara ett vanligt rör mellan fram- och returledning?

Sen tycker jag att det är en lite dålig logik i värmepumpen som stänger av värmeproduktionen helt. Den skulle ju kunna ”förstå” att alla ventiler är stängda och prova igen varannan timme i ett dygn eller mer och se om det funkar igen. Sist kom vi hem till ett kallt hus och inget varmvatten…
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhål ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm 7H-1, vilken bypassventil ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2022, 15:23:29 »
Hmmm...
Du har blandat radiatorer + golvvärme ser jag, så risken är ju att denna bypass tjuvar hela flödet från radiatorerna.
De flesta väljer ju att ha så många termostater som möjligt fullt öppna och använda en rumsgivare istället.
Du riskerar att köra med för hög kurva annars vilket både sliter på värmepumpen och drar mer ström (typ köra bil med gasen i botten och reglera farten med bromspedalen).
Så jag får nog ta tillbaka detta att bara en bypass på primärsidan skulle funka, det enda som funkar om man måste ha aktiva termostater överalt är en arbetstank + extra cirkpump, även till radiatorerna.
Fattigmanslösningen är en bypass (helt öppen i samma dimension som stigare + retur) + extra cirkpump till radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!