Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310p tappar tryck lÃ¥ngsamt  (läst 6731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 310p tappar tryck långsamt
« skrivet: 08 oktober 2017, 20:46:05 »
Hej,
Har läst om andra som haft samma problem men många verkar ha lämnat forumet utan att förklara hur dom löst det.

På en vecka har panntrycket gått från 1,5 till 1,3 bar om man litar på mätaren.
Tidigare gått ner till 0,9 bar men på oklar tid.
Det droppar ner i droppkoppen, oklart från vad?

Om det är säkerhetsventilen, hur vet jag det?

Om det är expansionskärlets membran som är slut, hur vet jag det?

Är tacksam för utförliga svar, snart blir de kallt o dÃ¥ mÃ¥ste maskinen funka igen  :)
« Senast ändrad: 08 oktober 2017, 20:56:50 av Ekaa »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 310p tappar tryck långsamt
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2017, 07:30:56 »
Expansionskärlet kan kollas, det sitter en bilventil, trycker man där ska det komma luft.
Kommer där vatten är den trasig, kommer inget kan det behöva fyllas på luft.
När du testat och om det kommer luft så bör du fylla på med en pump till samma tryck som innan testet.

Men troligen är det nått annat, typ läckande ventil.
Man kan lätta på den och se om det kanske är nått skräp som sköljs bort?
Annars får man byta säkerhetsventilen (52) och se om det hjälper?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p tappar tryck långsamt
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2017, 09:13:24 »
Expansionskärlet kan kollas, det sitter en bilventil, trycker man där ska det komma luft.
Kommer där vatten är den trasig, kommer inget kan det behöva fyllas på luft.
När du testat och om det kommer luft så bör du fylla på med en pump till samma tryck som innan testet.

Men troligen är det nått annat, typ läckande ventil.
Man kan lätta på den och se om det kanske är nått skräp som sköljs bort?
Annars får man byta säkerhetsventilen (52) och se om det hjälper?

Ska kolla på det där ikväll, låter ju väldigt simpelt att kolla, min gissning just nu är iaf minst säk.ventilen då det droppar från spillkoppen vilket det aldrig gjort förr. Ska ta bort koppen och kolla om dropparna härhör från skvallerröret som går från ventil 52 till koppen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310p tappar tryck långsamt
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2017, 09:24:31 »
Vilken årsmodell av 310P är det? Tidiga modeller hade en säkerhetsventil på 1,5 bar medans nyare 2,5 bar. Säkerhetsventilerna ska testas varje år och jag tycker det är samma problem varje gång att få tätt på 1,5-barsventilen efteråt. Jag brukar vrida på ventilen för påfyllning av värmesystemet så vattnet forsar genom säkerhetsventilen en liten stund och tryckmätaren går upp till 1,6-1,7 bar. När jag sedan stänger påfyllningen är chansen högre att den håller tätt. Därefter släpper jag ut värmevatten när jag luftar radiatorerna så trycket i pannan blir drygt 1 bar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p tappar tryck långsamt
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2017, 10:41:28 »
Vilken årsmodell av 310P är det? Tidiga modeller hade en säkerhetsventil på 1,5 bar medans nyare 2,5 bar. Säkerhetsventilerna ska testas varje år och jag tycker det är samma problem varje gång att få tätt på 1,5-barsventilen efteråt. Jag brukar vrida på ventilen för påfyllning av värmesystemet så vattnet forsar genom säkerhetsventilen en liten stund och tryckmätaren går upp till 1,6-1,7 bar. När jag sedan stänger påfyllningen är chansen högre att den håller tätt. Därefter släpper jag ut värmevatten när jag luftar radiatorerna så trycket i pannan blir drygt 1 bar.

Den är från 2006 står det på chassit.
Har nu haft bort den där spillkoppen och det enda rör det kommer vatten ur är från det grova gummiröret som går nästan ända upp till toppen av maskinen. Från förångaren kanske? Kommer ganska bra med vatten där men i omgångar, som att maskinen kräks ur sig lite.



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310p tappar tryck långsamt
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2017, 11:13:01 »
Ser att det finns 3 olika manualer för år 2006 så egentligen behöver man tillverkningsdatum för att vara säker på att ha rätt manual. Plastslangen det droppar från är då kondensvattenavlopp från tråget under förångaren som sitter däruppe. Nu på hösten är luften extra fuktig och när den kyls av bildas det kondens. Säkerhetsventilen är på 2,5 bar (åtminstone för större delen av årsmodell 2006) så det är den nya varianten som ska ha mindre risk för droppläckage.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p tappar tryck långsamt
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2017, 11:28:04 »
Ser att det finns 3 olika manualer för år 2006 så egentligen behöver man tillverkningsdatum för att vara säker på att ha rätt manual. Plastslangen det droppar från är då kondensvattenavlopp från tråget under förångaren som sitter däruppe. Nu på hösten är luften extra fuktig och när den kyls av bildas det kondens. Säkerhetsventilen är på 2,5 bar (åtminstone för större delen av årsmodell 2006) så det är den nya varianten som ska ha mindre risk för droppläckage.
Tackar för info, ringde samma firma som bytte mim kopressor och jag hann knappt ens förklara problemet innan han sa expansionskärlet ska bytas så vi börjar där helt enkelt.
Fick även förklarat hur jag ser vilken säk.ventil jag har och det är den på 2,5bar.
« Senast ändrad: 09 oktober 2017, 12:01:50 av Ekaa »

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p tappar tryck långsamt
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2017, 17:38:48 »
Nu kom dock grannen över och kikade lite.

Han påstår att trycket kan ändra sig mkt beroende på temperaturen på vattnet?
Min fråga är då hur mkt kan de ändra sig?

Sen om jag tar en däcktrycksmätare och sätter emot expansionskärlets ventil och pannans tryck står på säg 1bar, ska det då läsas av 1bar även i kärlet? Eller vad för tryck ska det vara i den och ska det trycket vara konstant samma?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310p tappar tryck långsamt
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2017, 10:30:25 »
Visst trycket ändrar sig en del beroende på temperaturen på värmevattnet. Hos mig upp till +/- 0,2 bar nu när det kan vara kyliga nätter men soliga milda dagar. Med en däcktrycksmätare får man samma tryck som på manometern på pannan. Vill man mäta förtrycket i expansionskärlet måste man egentligen tappa ur vattnet ur värmesystemet först så det inte finns något som trycker på gummiblåsan. Kan ändå gå hyfsat att mäta om man släpper ut allt tryck via säkerhetsventilen så manometern visar närmare 0 bar och mäter.
« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 10:34:24 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 310p tappar tryck långsamt
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2017, 10:32:37 »
Syftet med kärlet är bl a att motverka stora tryckskillnader, så det ska inte ändra sig mycket. Några tiondels bar max.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ekaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p tappar tryck långsamt
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2017, 10:50:59 »
Syftet med kärlet är bl a att motverka stora tryckskillnader, så det ska inte ändra sig mycket. Några tiondels bar max.

Då kan jag nog konstatera att kärlet är dött, ändrar sig från 1,2 till 2 bar hux flux.
Slår jag av pannan går mätarn ner till 0 på 1sekund.

Fick fast pris på 3000kr för material och arbete för bytet, ser inte svårt ut att byta själv men känner mig omotiverad när det är nått så viktigt som husets värme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!