Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ÄÄÄntligen  (läst 7026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattematte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
ÄÄÄntligen
« skrivet: 23 november 2010, 20:26:54 »
Idag har dom varit och brinepumpat min egeninstallerade Bvp. Thermia Diplomat 10'a med 190 m borra. Tycker redan att det är varmare inne nu än när jag flossade med ved. Gångtid sen kl12 tills nu är 3timmar, tycker jag är ok. Extra kul när man fick beröm av rörisen för en mycket snygg installation. Bara hoppas att man blir nöjd.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 20:37:12 »
Bilder?  :)
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad mattematte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #2 skrivet: 23 november 2011, 20:32:15 »
Oj vad tiden går fort. Nu har pumpen tuffat på i ett år exakt, och jag kan inte säga annat än att jag ångrar mig inte en sekund på att jag satte in Bvp, eldade ju med ved innan. Jag vet inte om detta är en normal gångtid för ett år, det var ju riktigt kallt i vintras med inte en dag över -10 grader på nästan 4 månader.
Om man skulle vilja minska tiderna något, vad kan man justera på pumpen då, det enda jag har gjort är att jag har justerat tillslaget för elpatronen.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #3 skrivet: 23 november 2011, 20:39:02 »
varför oisolerade rör?
måste kondensera ordentligt på kalla sidan...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #4 skrivet: 23 november 2011, 22:28:44 »
varför oisolerade rör?
måste kondensera ordentligt på kalla sidan...

Jepp, tycker mig kunna se att det droppat på golvet...
Fast å andra sida leder rören från övertrycksventilerna också rätt ner på golvet så TS kanske inte bryr sig om några droppar till...

Fattas det inte några avstängningsventiler?
En på inkommande KB och under KB-expansionskärl samt på VB ut och VB in?

Men jag håller med om att det ser snyggt ut.
« Senast ändrad: 23 november 2011, 22:33:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mattematte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #5 skrivet: 23 november 2011, 23:28:10 »
Jepp, tycker mig kunna se att det droppat på golvet...
Fast å andra sida leder rören från övertrycksventilerna också rätt ner på golvet så TS kanske inte bryr sig om några droppar till...

Fattas det inte några avstängningsventiler?
En på inkommande KB och under KB-expansionskärl samt på VB ut och VB in?

Men jag håller med om att det ser snyggt ut.


Rören ska isoleras, har isoleringen liggandes. Det var faktiskt sÃ¥ att latmasken  kröp i mig lite när jag hade kommit sÃ¥ här lÃ¥ngt. Men jag har börjat pyssla med det nu igen. Kranar till VB-in och VB-ut sitter i taket ovanför säkerhetsbrytarn, en med renssil pÃ¥ returen. Det har kondenserat lite pÃ¥ Kb rören men det under det andra skvallerröret pÃ¥ höger sida är damm efter fastskruvning av den nya arbetsbrytarn, den andra var av modell äldre sÃ¥ jag har bytte den igÃ¥r. HÃ¥ller som bäst pÃ¥ att lägga det sista av golvet. FÃ¥r väl komma med nya bilder när det är klart sÃ¥ att alla blir nöjda.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #6 skrivet: 24 november 2011, 18:59:35 »
Det sitter väl en avstängning i pÃ¥fyllnadskopplet. Jag kör ocksÃ¥ utan avstängning pÃ¥ röret som leder till kb kärlet tyckte inte det fanns nÃ¥n anledning när det sitter pÃ¥ högsta punkten samt har en bilventil pÃ¥ toppen för trycksättning efter ev pÃ¥fyllning av brine men har inte behövt fylla pÃ¥ och nu har det gÃ¥tt drygt ett Ã¥r  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #7 skrivet: 24 november 2011, 20:26:28 »
Citera
Fattas det inte några avstängningsventiler?
En på inkommande KB och under KB-expansionskärl samt på VB ut och VB in?
KB-in går att stänga på kopplet. KB-ut sitter perfekt!
VB-ut borde haft en... :(
VB-in kan jag nog skönja en filterball strax tv ovanför huvudströmbrytaren Thumbsup
Sitter det en 3 bars säk.vent på KB-kärl behövs ingen ventil, sitter det en 1,5 barare skulle jag nog vilja ha en.

Snyggt. Kul att du e nöjd!
Ser att du har en "vanlig" diplomat. Kan du ge oss lite gångtemperaturer?
Sen kke de kommer en dom... ;)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #8 skrivet: 24 november 2011, 20:40:09 »
Nu hängde jag inte med vad har säkerhetsventilen med avstängsventilen att göra  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #9 skrivet: 24 november 2011, 21:49:30 »
1,5bars löser ut när man spolar slingan, om man har en pump som ger lite pulver ;)

3 bars klarar sig om den sitter på sugsidan. *vinkar*

Kanske tobocop tänkte på ngt annat?

Jag saknar slangar, filter på kondensorsidan(om nu inte det finns som tobocop sa)

Annars ser det prydligt ut, lite isolering bara ocså MMA ventiler då förstås :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #10 skrivet: 24 november 2011, 21:54:45 »
Varför sätter man brine kärlet så högt upp blir ju ett elände att fylla på sprit huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #11 skrivet: 24 november 2011, 21:56:56 »
Nej dÃ¥  fram med pumpen och kärlet bara, kan man bygga det där sÃ¥ kan man nog fylla pÃ¥ sprit Thumbsup   Dessutom fyller man ju sällan efter en riktigt spolning ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #12 skrivet: 24 november 2011, 22:00:58 »
Nej visst är det sÃ¥ men sällan inträffar det med. Känns dumt att behöva fylla pÃ¥ med kaffekopp när det finns plats eller behöva ringa dyra rörmockaren sÃ¥ han kommer och fyller med pump. Jag har inte behövt fyllt pÃ¥ hemma trots att jag fyllde med en dränkpump model liten billig med ett flöde sämre än ur en trädgÃ¥rdslang sÃ¥ ibland funkar det med skitgrejer  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #13 skrivet: 24 november 2011, 22:03:07 »
Jag har kört med en sån pump som man sätter i skruvdragaren, en trädgårdspryl ;D

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: ÄÄÄntligen
« Svar #14 skrivet: 25 november 2011, 09:18:10 »
Precis så VPO!
Du kan din fylla ;)
Ang. fyllning med begränsad plats så finns det en bra lösning på det. Finns en särskild flaska avsedd för att fylla på sprit i kärl nära taket och säljs på Inter Sport. En kork med en liten transparent slang på :)

VB borde ha flexslang ja!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!