Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilken värmepump anser ni bäst?

Panasonic E9DKE
8 (26.7%)
Sanyo Sap-krcv123EHN
10 (33.3%)
Mitsubitchi Q-Heat 4,5
0 (0%)
Toshiba Ras-B10 EKVP-E
5 (16.7%)
Övriga (skriv gärna vilken)
7 (23.3%)

Antal personer som röstat: 29

Omröstningen har avslutats: 01 april 2006, 16:58:10

Författare Ämne: Bästa värmepumpen  (läst 5342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Supertorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bästa värmepumpen
« skrivet: 27 mars 2006, 16:58:10 »
Med bäst menar jag:
* Bäst värme
* Tystast
* Enklast att använda (justera)
* Minst fel
* Bäst ekonomi
* Det NI själva tycker är viktigt

Hoppas på många och ärliga svar (vet nämligen inte vilken pump jag ska köpa) Thumbsup
1 1/2 plans 136 m2 + 40 m2 uppvärmd källare
1 st luftvärmepump "källare"
1 st luftvärmepump "våningsplan 1"

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bästa värmepumpen
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2006, 18:03:59 »
Hej jag tycker det vore mycket bättre om man höll sig till samma storlek på pumparna

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bästa värmepumpen
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2006, 18:13:57 »
om du väljer en pump av känt fabrikat o jämför samma storlek av pump är skillnaden på besparing väldigt liten. Det viktigaste är att välja en seriös installatör som kan hjälpa dig välja storlek o placering.du blir bara virrig genom att fråga alla möjliga.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Bästa värmepumpen
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2006, 18:35:55 »
Ditt sätt att ställa frågan begränsar starkt mängden sanningsenliga svar du kan få, supertorsten. Det förutsätter ju att den svarande har personlig erfarenhet från samtliga av de av dig angivna alternativen, och haft möjlighet att jämföra dem under liknande förhållanden.

Jag är förvånad att se hur många som svarat på frågan. Själv avstår jag eftersom jag bara vet att min egen pump funkar ypperligt för mig i min kåk. Förmodligen skulle detsamma gälla även flera av de pumpar du räknar upp.

Mvh
/Leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Bästa värmepumpen
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2006, 22:16:04 »
Kan bara hålla med tolins: Det viktigaste är att du har en säljare/installatör som vet vad han/hon gör så att placering och VP storlek blir rätt. Det finns montörer som har behörighet men det betyder inte att de kan placera en L/L, det har jag sett flera exempel på.

Välj en firma som finns relativt nära dig och som du känner dig trygg med. Sen bör de inte ha något överpris för det. Och köp inget udda märke så har du täckt in det mesta.

mvh Rickard

såg nu att det var ett tag sedan du gjorde detta inlägg. Vad har hänt? Har du köpt något?
« Senast ändrad: 10 maj 2006, 22:19:11 av Rickard VS »

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Bästa värmepumpen
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2006, 13:33:47 »
Personligen tycker jag att Toshiba RAS10 verkar vara en väldigt bra maskin, kanske att IVT 12FR-N kan klå den i medel pga lite högre COP, men Toshibans 2.8kW output när man behöver det som mest är rätt så lockande.
Detta är altså rent prestanda mässigt sett.

Sett mot pris är dom båda rätt så jämbördiga.

Sett ur kvalitet blir en svår fråga... båda säljs säkert i rätt så små kvantiteter jämfört med Pana som "verkar" ha hur mycket problem som helst, men tror inte att det är så stor skillnad i % räknat.

Allt andra har jag ingen koll på, typ inställningar, användarvänlighet, buller, det löser jag i efterhand.

Är liksom Rickard nyfiken på vad som blev av det hela?!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad eepponen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • lampopumput.info
    • lampopumput.info
SV: Bästa värmepumpen
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2006, 13:24:10 »
I finska värmepumpsforumet hade vi nästan likadan omröstning. Och här är resultaten: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,348.0.html
Finskspråkiga och förstås Svenskspråkiga (som även kan finska) är välkomna till finska värmepumpsforum : http://www.lampopumput.info/foorumi
-suomenkielinen lämpöpumppufoorumi-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!