Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: växelventil  (läst 2200 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heinreken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
växelventil
« skrivet: 14 april 2021, 23:46:17 »
Honeywell växelventil om jag påverkar den själv, (trycker ner). skall den då lätt gå i retur? Jag får hjälpa min, för att den skall gå upp, kärvar den då? Eller skall returen ta några sekunder? Honywell ställdon (VC4012) verkar vilja trycka ner ventilen men orkar inte. den står och knackar om ventilen är uppe.
Är det ventil eller ställdon som som felar...?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: växelventil
« Svar #1 skrivet: 15 april 2021, 07:44:09 »
Om du tar bort motorn och trycker ner piggen sÃ¥  skall den gÃ¥ tillbaka omedelbart.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heinreken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: växelventil
« Svar #2 skrivet: 15 april 2021, 08:19:54 »
ok,
Tack!
Då kan jag ana att det är fel på ventilen. Har hittat: https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/varme/varmepumpar/tillbehor-varmepumpar/6396100/

Inga större konstigheter att byta en sådan,väl...?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: växelventil
« Svar #3 skrivet: 15 april 2021, 12:57:17 »
Nej, det är enkelt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heinreken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: växelventil
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2021, 10:40:45 »
Ventil bytt, gick ganska bra, den satt fast och fick komma upp i flera delar.  Problem Ã¥terstÃ¥r... Satte tillbaka ställmotor, den började dÃ¥ "hacka" kan det vara sÃ¥ att ställmotorn har havererat under tiden dÃ¥ ventilen varit trög? Bara att byta till en nytt ställdon dÃ¥ eller...? Ser man tydligt pÃ¥ ställdon i vilket läge den är?(den vita "spaken" uppe eller nere) tar gärna emot lite synpunkter innan jag beställer nytt ställdon.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: växelventil
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2021, 11:13:31 »
Finns en växellåda i den och är rätt kraftig motor som kan vrida sönder lådan, blir då hackande ljud hr för mig att spaken ska vara till vänster vid värme och till höger vid VV. Lossa motorn och kör i luften så syns det om den trycker ut pinnen, trycker du pinnen mot något hårt och den hackar. lådan knäckt.

Utloggad Heinreken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: växelventil
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2021, 14:10:53 »
Tack för svar! Då är det nog bara till att beställa nytt ställdon!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: växelventil
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2021, 07:20:09 »
Jag förstÃ¥r inte riktigt 25Focus beskrivning av ställmotorn. PÃ¥ min sÃ¥ är den vita piggen antingen uppe eller nere.  Dessutom tror jag den kräver insatsen som mottryck för att visa korrekt, om du inte använder tummen som mottryck istället.

Du är säker pÃ¥ att du fick ur hela insatsen, sÃ¥ det inte är kvarvarande rester som hindrar den nya insatsen?  Jag antar att du provade att du provade att trycka piggen för hand och det gick bra?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Heinreken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: växelventil
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2021, 09:50:40 »
Har nu bytt ställdon. Allt verkar fungera. Har dock inte följt upp och kollat om den växlar. Så fort jag satte på motor och kopplade in så åkte den vita "spaken" ner, antar att det är för varmvatten, innan stod den i något mellanläge. Troligen har växel i motorn havererat av att ventilen fastnat. Hoppas och tror att jag fick ur alla delar till ventilen.
Tack för support denna gång!

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: växelventil
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2021, 16:00:13 »
Lånar tråden lite då jag har liknande problem!
Vi har lågtemp golvvärme men nu är golven svinvarma pga problem med växelventilen i vår Diplomat duo.
Jag tog bort ställdonet och kunde trycka in piggen i ventilen som då fjädrar ut som den ska. Nästa steg blev att prova ställdonet i servicemenyn.
När jag gÃ¥r in där sÃ¥ stÃ¥r det  redan '1' pÃ¥ VXV VARMVATTEN, som att testet redan vore aktiverat?? Dock var det en '0' pÃ¥ MANUELL TEST.
Ändrade det till '1' och provade sedan ändra VXV VARMVATTEN fram och tillbaka mellan 0/1 men armen rör sig inte överhuvudtaget.
Jag hör ju hur det klickar längre upp kring kretskorten som någon typ av relä, men nere vid ställdonet händer inget.

Det är väl det rimligaste att byta själva ställdonet nu?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: växelventil
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2021, 22:40:10 »
Lånar tråden lite då jag har liknande problem!
Vi har lågtemp golvvärme men nu är golven svinvarma pga problem med växelventilen i vår Diplomat duo.
Jag tog bort ställdonet och kunde trycka in piggen i ventilen som då fjädrar ut som den ska. Nästa steg blev att prova ställdonet i servicemenyn.
När jag gÃ¥r in där sÃ¥ stÃ¥r det  redan '1' pÃ¥ VXV VARMVATTEN, som att testet redan vore aktiverat?? Dock var det en '0' pÃ¥ MANUELL TEST.
Ändrade det till '1' och provade sedan ändra VXV VARMVATTEN fram och tillbaka mellan 0/1 men armen rör sig inte överhuvudtaget.
Jag hör ju hur det klickar längre upp kring kretskorten som någon typ av relä, men nere vid ställdonet händer inget.

Det är väl det rimligaste att byta själva ställdonet nu?
Mät spänning till donet, förändras det så är det nog bara att beställa don. Annars ligger felet tidigare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!