Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt värmebärardelta - tryck försvinner i tryckkärl - Greenline HT C7  (läst 2078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boko57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en bergvärmepump IVT Greenline HT C7 från 2005 som har tuffat på i alla år utan problem.

Nu har jag dock fått två problem på halsen och skulle vilja ha lite hjälp och råd att fixa detta Vill helst inte anlita tekniker i första skedet.

Fel 1 är att det blir dagligen högt värmebärardelta dagligen. Min teori är att det är flexislangarna som är igensatta då dessa aldrig är bytta som skapar dåligt flöde. Jag har ställt upp cirkulationspumpen på läge tre vilket gjorde det lite bättre men larmen kommer ändå några gånger per dag. Filtret på varma sidan är rengjort så detta är ok.

Jag har sett att det går att köpa nya slangar och tänkte göra detta och byta dem själv. Är det något man bör tänka på eller är det bara att stänga av pumpen och byta dem?

Fel 2 är att trycket sakta försvinner i tryckkärlet. Det tar dagar eller längre och när jag sedan fyller på till 1 bar så är trycket nästa gång kanske 1,5 bar och sedan efter kan en vecka nästa noll. När jag fyller på vatten så reagerar mätaren väldigt snabbt och går upp. Jag har kollat bilventilen under kärlet och det kommer varken luft eller vatten där. Frågan är vad jag bör göra för att åtgärda detta?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Låter som förtrycket behöver återställas i expansionskärlet. Kommer det inget vatten genom bilventilen så verkar gummiblåsan vara tät. Brukar vara 0,5 bar och pumpas upp med tomt kärl. Pumpen måste ha en egen manometer eller så har man en separat manometer. Är kärlet vattenfyllt kan man prova att hålla säkerhetsventilen öppen samtidigt som man pumpar till 0,5 bar så blir det nog ungefär rätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Boko57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ok, Undra var trycket har tagit vägen. Jag har dock en bilpump med digital visning så den skulle jag kunna använda.

Innan jag fyller på med förtryck så måste jag alltså vrida på övertrycksventilen för att släppa ut allt tryck och sedan fylla på med 0,5 bar luft och därefter med vatten upp 1 bar?

Jag har tidigare haft problem med övertrycksventilen att när jag vrider på den så läcker det ut och jag måste vrida många gånger för att "motionera" den så att läckaget slutar. Borde kanske byta denna också hur det nu går till.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja precis. Säkerhetsventilen läcker ofta en del efter man motionerat den, särskilt om det är den äldre typen på 1,5 bar. Nyare är på 2,5 bar om pannan är beräknad/provtryckt för det. Till slut brukar det gå att få den att hålla tätt. Kanske små smutspartiklar som fastnar på sämsta stället.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Boko57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är den äldre typen av ventil jag har men jag motionerade den ordentligt och den blev tät.

Släppte ut trycke och förfyllde till 0,5 bar. Det var lite fladdrigt tryck med stabiliserade sig till slut på exakt 0,5 bar efter lite trixande. Nu när jag fyllde på vatten var det stor skillnad. Trycket gick sakta upp som det skulle istället för att skjuta i höjden direkt. Det kändes helt rätt.

Då är det bara att beställa slangar och byta dem framöver så ska nog allt vara ok igen. Måste pumpen vara avstängd länge för att man inte ska löpa risken att få hett vatten på sig vid slangbyte?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Värmepumpar brukar inte arbeta med så höga temperaturer att man bränner sig. Särskilt om man undviker göra det i kallt vinterväder, och det bör man alltid om något skulle bli fel med pannan. Men man måste nog tömma ur värmesystemet för att byta slangarna om man inte är blixt-snabb eller har tur att det sitter avstängningsventiler överallt där det behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Boko57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tyvärr var lyckan kortvarig eftersom trycket försvann efter ett tag.

Jag försökte fylla på luft igen och märkte att om jag har säkerhetsventilen öppen när jag fyller på förtrycket så hörs det att det rinner ned lite vatten i returröret till avloppet så det måste väl betyda att membranet i kärlet är trasigt och det är detta som orsakar tryckfall efter ett tag.

Frågan är om jag endast ska köpa ett nytt tryckkärl på 12L och hoppas att det gamla går att gänga av?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Gängan borde vara standard tycker jag så man bör kunna sätta dit ett vanligt 12 l från t.ex. Rinkabyror: https://www.rinkabyror.se/artikel/tryckexpansionskarl-12l/ Om befintlig säkerhetsventil fungerar känns det lite onödigt att köpa ventilpaketet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Boko57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag väcker liv i denna tråd igen.

Jag har nu bytt slangar och växelventil i pumpen.

Det som återstår är att jag tappar trycket i tryckkärlet sakta. Det konstiga är att detta problem försvann sakta förra gången så jag fyllde på vatten i några veckor då och då men tryckfallet saktade in och upphörde till slut.

Nu efter byte av slangar så är det tillbaka.

Jag har ett nytt tryckkärl men ingen ingen ny ventil på tryckkärlet. Frågan är om det är lönt att byta kärlet eller om det är ventilen som är problemet.

Att få tag i en exakt lika ventil verkar väldigt svårt och att köpa en annan så lär väl inte anslutningarna passa. Rören har presskopplingar och jag har ingen möjlighet att ändra om anslutningen inte skulle passa mot en annan ventil.

Någon som har idéer vad jag borde eller kan göra för åtgärder?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
Du kan sätta en propp i utgången för säkerhetsventilen så blir den tät. Sedan sätta en ny säkerhetsventil någon annanstans med valfritt installationsmaterial.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boko57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är ju sant.

Spelar det någon roll hur högt eller lågt tryckkärlet med ventil sitter?

Jag skulle nog kunna göra som du säger och då kommer ventil och kärl sitta 50-60 cm lägre.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
Höjden har ingen betydelse, så det borde bli fint!
Nya säkerhetsventilen kan du sätta vart som helst på värmesidan sen, känns lite mer naturligt att sätta den på en kallare ledning eller som har stillastående vatten.

Antar det är 22-rör på bilden.

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-propp-22/
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-22-2-5/ välj en med utvändig R20, 2,5.
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-t-ror-22x15r-invx22/
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boko57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok då kan jag nog få ihop det.

Utloggad Boko57

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen

Går det att dra någon slutsats vilken dimension jag ska välja på gängan för säkerhetsventilen?

Jag tänkte att gänga av endast ventilen och byta den och låta resten sitta kvar. Då kan jag ju använda installationen och behöver inte plugga den. Skulle det fortfarande ara problem så jag har ett likadant tryckkärl och det är väl endast att gänga av och byta i så fall.

Det står CE1115 på ventilen. Är den något som kan vara en ledning avseende dimensionen?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
Jaha, den var ju utbytbar, inget jag såg tidigare, trodde det var något allt i ett med utbytbar insats.
Vad jag kan se så ska säkerhetsventilen ha utvändig R20 som inlopp, invändig R20 som utlopp om rören på bilden är 22 mm.

En R20-gänga är 27 mm utvändigt, där det är grönt gegg ska du mäta. Det är inte samma gängstorlek där klämringsmuttrarna går. R15 är 19-20 mm någonting. R25 är mycket större än R20.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!