Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motorskydd uppstart IVT 490  (läst 2367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kimme70

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Motorskydd uppstart IVT 490
« skrivet: 29 februari 2020, 18:29:33 »
Hej!
Min far har en ivt490 installerad och fick ett problem innan jul. En dag så hörde mina föräldrar en smäll från pannan, vet inte riktigt vad som som egentligen hände då. Men min far öppnade fronten och såg att något hade brunnit ihop. Det visade sig att vara fläkttransformatorn. Han fick köpt en ny och jag hjälpte honom att byta den. Vi provade att sätta igång pannan igen, då lät fläktmotorn väldigt illa, precis som om den var fasvänd.  Jag provade att ändra spänningen till bl a max och ingen skillnad. Gick in här på forumet och sökte lite och fick tips om att det kunde vara nått på fläktkortet. Så min far köpte ett nytt kort och då funkade i alla fall fläkten. Men nu så kommer nästa problem. När pannan försöker att starta kompressorn så kommer där efter ett tag ett felmeddelande "Motorskydd uppstart"? Vad kan mer ha fått sig en smäll från första upptäckten? Kan även kraftkortet fått sig en törn? Har mätt på matningen mellan kraftkort och fläktkort. Då ligger där en konstant spänning för fläkten men där händer inget på kompressormatningen när pannan försöker starta kompressorn. Har kollat andra trådar men hittar inte riktigt nån som har haft samma problem. Tacksam om någon har ett bra tips på en lösning.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Motorskydd uppstart IVT 490
« Svar #1 skrivet: 29 februari 2020, 19:49:29 »
Om inte temperauren stiger som förväntat på GT6 vid komppressordrift genererar det ”motorskydd uppstart”
Kompressorns startrelä sitter på fläktkortet CTU, eftersom problemet kom efter fläktkortbytet kanske felet ligger där. Kolla så att kontaktdon är ordentligt intryckat på fläktkoretet.
Gå in i service menyn och handkör kommpressorn, då kan man höra om kompressor reläet klickar till vid startförsöket. Klickar reläet så ligger felet på kraft sidan (230V) och inte på elektronik sidan. Det är lite startfördröjning vid tillslaget om det varit till precis innan.
« Senast ändrad: 29 februari 2020, 19:57:59 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Kimme70

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd uppstart IVT 490
« Svar #2 skrivet: 29 februari 2020, 20:41:22 »
Hej! Jag ska be min far att handköra. Har för mig att vi provat det med. Och att det då klickade till men inget annat hände. Ska även be honom att kolla kontakterna igen. Är det kraftkort som behövs bytas isåfall?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Motorskydd uppstart IVT 490
« Svar #3 skrivet: 29 februari 2020, 20:59:55 »
Det finns inga aktiva komponenter på kraftkortet i 230V kretsarna för kompressorn det är en ren vidare koppling.
Men det är inte ovanligt att det är "kall lödningar" på kraftkortet.
Den 6poliga kontakten till vänster i bild är den som går upp till fläktkortet, den svarta ledaren är till kompressorn innan kompressor reläet den vita är till fläkten och blå är nollan. Enkelt att mäta med en multimeter på dessa punkter för att lokalisera felet.

« Senast ändrad: 29 februari 2020, 22:10:14 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Kimme70

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd uppstart IVT 490
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2020, 21:22:31 »
Uppdatering!
Efter att pappa provat att handköra och vi konstaterat att där inte är nån matning till kompressorn från den sexpoliga kontakten så köpte pappa ett nytt kraftkort.
När jag sedan tog ut det gamla så såg jag bakom på plåten att där var en bränd fläck, måste ha kommit en spik från kraftkortet. Kortet såg helt ut okulärt men måste ha fått sig en törn. Med det nya kortet så skulle man inte använda den sexpoliga plinten på kortet utan man fick med en skarvning för att få matning direkt från inkommande. Vilket fall så fick vi igång pannan efter bytet av kraftkort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!