Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ faktisk energibesparing med frÃ¥nluftsvärmepump ?  (läst 9838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Provade energimyndighetens nya energikalkyl. Fick beräknat värde till 13.700 kWh/år vilket stämmer ganska väl med egen förbrukning mellan 12-16 tusen kWh olika år. Däremot angavs besparingen med frånluftsvärmepumpen för varmvatten + radiatorer till enbart dryga 3.000 kWh/år. Tillverkaren anger en besparing om 6.000 - 8.500 kWh/år. Energikalkylen anger att jag borde byta till (komplettera) luft/luft, luft/vatten eller bergvärme för att spara ytterligare 2.700, 5.000 resp. 6.000 kWh/år, dvs totalt 5.700, 8.000 resp 9.000 kWh/år. För bergvärme 6kW anger tillverkaren en besparing runt 13.000 kWh/år. Är tillverkarens besparingssiffror alldeles för överoptimistiska? Är det helt olika förutsättningar för beräkningarna? Skillnaden i besparingen med min flvp är alldeles för stor för att jag ska sova lugnt. 3.000 mot drygt 7.000 som jag trodde. Kanske fel beslut att inte investera i kompletterande värmelösning senaste åren? Någon som kunnat mäta upp faktisk energibesparingen för flvp med "liten" kompressor?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Däremot angavs besparingen med frånluftsvärmepumpen för varmvatten + radiatorer till enbart dryga 3.000 kWh/år. Tillverkaren anger en besparing om 6.000 - 8.500 kWh/år.

Besparing på 3000kWh/år kan inte stämma. Har själv vid tidigare tillfälle reagerat på att energimyndighetens energikalkyl visar väldigt låg besparing med frånluftsvärmepump. Tror nog faktiskt mer på tillverkarnas siffror här.

Har ett gammalt test från Råd och rön där dom testar fyra olika frånluftsvärmepumpar, och där anges den maximala besparingen till 9 940 kWh (för IVT/ES480, hus med energibehov av 25000kWh för värme och varmvatten). Nu får man väl dock räkna med lite lägre besparing i verkligheten eftersom dessa siffror var beräknade utifrån tester i labb-miljö. Om jag inte minns helt fel så var detta test dessutom utfört av energimyndigheten (eller vad dom nu hette när testet utfördes).

På min energibesparingskalkyl från IVT så beräknade dom att en IVT 490 skulle spara ca 7700kWh i mitt hus, och då tror jag inte att dom har överdrivit heller eftersom dom verkade väldigt sugen på att sälja en bergvärmeanläggning till mig istället.
« Senast ändrad: 21 januari 2010, 17:29:31 av pjoffen »
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Är nog den gyllende medelvägen, se bara på detta forum! Vissa har inte sparat nåt med luftvärmepump, andra väldigt mycket, har med mååånga faktorer att göra, livsmönster, temperaturer inne och ute, typ av hus, standard mm.

Vissa har 3-4ggr vår förbrukning/ kvm..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Räkna med kring 6000 kW/h/år så är man nog nära sanningen. Givetvis spar den mer i huset med ett gäng tonåringar och mindre i det äldre parets hus (pga varmvattenförbrukningen).
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
En gÃ¥ng i tiden (20 Ã¥r sedan) gjorde vi av med 25000 kWh, efter installationen av ES470 sjönk det till 16500  alltsÃ¥ ca 8500 sparade kWh/Ã¥r
I och med Comfortzonepumpen räknar jag med en ytterligare sänkning till 11500 eller en total besparing på ca 13500 kWh/år

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
Energimyndigheten är ute och seglar. Jag lyssnade igår på ett energiföredrag från Energikontoret i Eskilstuna. Där tyckte man att frånluftvärmepumpar ger dåligt. När jag konfronterade föredragshållaren med mina värden blev det väldigt tyst!

Lita således inte helt på Energimyndigheten. De har mycket konstig politik för sig ibland! En viktig sak är att tänka på är den viktiga luftomsättningen. Dvs en frånluftsvärmepump måste ju jämföras med något annat som är kompletterat med en FTX!
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok tack för alla svar. Då känns det lugnare. Kanske kan det vara familjens storlek och vanor som spökar lite i Energimyndighetens kalkyl(?)

Kompressorn på en traditionell flvp går ju alltid större delen av året om man inte har andra värmekällor också. Luftflödet ligger strax över av tillverkaren rekommenderade minsta flöde (33 jfrt m 28 l/s). Att fläkta på mer borde inte ge någon besparing, bara högre temp på avluften och lite missad kondenseringseffekt strax över noll grader (förutsatt ventilationen räcker för behoven). Här blir det start/stopp från slutet av maj till slutet av augusti. Uppskattar gångtiden till 1/3 i genomsnitt under sommaren. Om den gått för fullt även denna tid hade teoretiskt ca 1500 kWh ytterligare kunnat "sparas" om avgiven nettoeffekt antas vara 1,1 kW med en 550-watts kompressor. Tyckte dock att jag läste någonstans att kompressorn bara drar 300-400 W vid normal gång och det skulle ju i så fall påverka nettobesparingen en del.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
Hej

I vårt förra hus körde vi med frånluftsvärmepump från CTC och förbrukade ca 20.000 kwh per år, efter drygt 10 år så la kompressorn av och förbrukningen och det dröjde nästan ett år innan vi bytte anläggningen. Ökad årsförbrukning ca 3.000 kwh. Huset 2-plans 180 m2 byggt 1986 med den standard som gällde då.
Dock menar jag att dagens frånluftsvärmepumpar ger mindre effekt eftersom köldmediet inte längre är detsamma, det var väl freon tidigare. När vi byggde det nuvarande huset 2003 med i stort samma boyta och mkt bättre isolering så förbrukade vi 22.000 med FLVP från IVT. Därför dockade vi med LVVP från IVT och förbrukar nu ca 15.000 kwh.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
I vårt förra hus körde vi med frånluftsvärmepump från CTC och förbrukade ca 20.000 kwh per år, efter drygt 10 år så la kompressorn av och förbrukningen och det dröjde nästan ett år innan vi bytte anläggningen. Ökad årsförbrukning ca 3.000 kwh.

Konstigt? Har aldrig sett någon här på forumet som sparat så lite med frånluftsvärmepump. Har fått för mig att ca 7000-9000 kWh/år verkar vara det vanliga med "standard-frånluftsvärmepump".

Dock menar jag att dagens frånluftsvärmepumpar ger mindre effekt eftersom köldmediet inte längre är detsamma, det var väl freon tidigare.

Jaha så hur mycket skulle man spara då med dagens frånluftsvärmepumpar? 2000kWh/år eller? Nä det där tror jag inte ett dugg på, i så fall skulle det ju vara helt lönlöst att sätta in en frånluftsvärmepump överhuvudtaget.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
I vårt förra hus körde vi med frånluftsvärmepump från CTC och förbrukade ca 20.000 kwh per år, efter drygt 10 år så la kompressorn av och förbrukningen och det dröjde nästan ett år innan vi bytte anläggnDet är oxå vaingen. Ökad årsförbrukning ca 3.000 kwh.
Konstigt? Har aldrig sett någon här på forumet som sparat så lite med frånluftsvärmepump. Har fått för mig att ca 7000-9000 kWh/år verkar vara det vanliga med "standard-frånluftsvärmepump".

Dock menar jag att dagens frånluftsvärmepumpar ger mindre effekt eftersom köldmediet inte längre är detsamma, det var väl freon tidigare.

Jaha så hur mycket skulle man spara då med dagens frånluftsvärmepumpar? 2000kWh/år eller? Nä det där tror jag inte ett dugg på, i så fall skulle det ju vara helt lönlöst att sätta in en frånluftsvärmepump överhuvudtaget.

Ja det har jag oxå kommit fram till. FLVP är ju vanligtvis kopplad med elpanna i nybyggnationer idag. Vist går det att köra så men det kostar.
« Senast ändrad: 22 januari 2010, 16:13:13 av silverräven »
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Ja det har jag oxå kommit fram till. FLVP är ju vanligtvis kopplad med elpanna i nybyggnationer idag. Vist går det att köra så men det kostar.

Ja men grejen är ju den att uppgiften om att man bara sparar ca 3000kWh/år inte stämmer. Det är ju bara att kolla på siffrorna som flera forum-medlemmar anger, ta gunnar_holms siffror exempelvis, han sparade ju 8500kWh/år med sin ES470. Så bevisligen går det ju att spara betydligt mer än 3000kWh/år med en vanlig flvp.

Sen så ska man ju förstås inte förvänta sig några underverk från en frånluftsvärmepump som ger ca 2kW från kompressorn. Självklart kommer det att behövas en hel del el-patron som komplement vintertid, speciellt om man har ett större hus.


140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
Förutsättningen för en så bra besparing som 8-9 MWh/år är att huset inte är för bra isolerat, eller/och att man har en stor varmvattenförbrukning.
Om man har ett modernt välisolerat hus och liten varmvattenföbrukning så är värmesäsongen där man behöver mer än 2 kW kort. Vårt hus behövde tillskott vid lägre utetemperatur än ca +5 ºC med den gamla ES470. Nu med CE50 verkar den gränsen snarare ligga vid -4 ºC.

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Förutsättningen för en så bra besparing som 8-9 MWh/år är att huset inte är för bra isolerat, eller/och att man har en stor varmvattenförbrukning.
Om man har ett modernt välisolerat hus och liten varmvattenföbrukning så är värmesäsongen där man behöver mer än 2 kW kort. Vårt hus behövde tillskott vid lägre utetemperatur än ca +5 ºC med den gamla ES470. Nu med CE50 verkar den gränsen snarare ligga vid -4 ºC.

//Gunnar

Hur menar du? Menar du att man inte kan spara lika mycket i ett välisolerat hus eftersom man inte har lika stort energibehov där? Det blir väl samma sak även om man väljer en annan värmekälla, som tex bergvärme? Eller missförstår jag dig?

I ett välisolerat hus borde väl en 2kW flvp göra sig bättre än i ett sämre isolerat hus? Bättre isolerat borde ju leda till mindre elpatron och bättre års-cop?
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
Besparingen i kWh har ju ingenting med COP att göra, om 2 kW kompressorn går en timme så sparar man ca 1.4 kWh, om eltillskottet också går samma timma så sparar man fortfarande 1.4 kWh jämfört med att bara köra på elvärme. Om däremot värmebehovet bara är 1 kW så sparar man bara 0.7 kWh.

Det blir samma sak med bergvärme eller vilken värmekälla som helst, med ett lågt behov under den största delen av året blir besparingen i kWh liten.
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Besparingen i kWh har ju ingenting med COP att göra, om 2 kW kompressorn går en timme så sparar man ca 1.4 kWh, om eltillskottet också går samma timma så sparar man fortfarande 1.4 kWh jämfört med att bara köra på elvärme. Om däremot värmebehovet bara är 1 kW så sparar man bara 0.7 kWh.

Absolut, det är jag helt med pÃ¥.  Thumbsup


Det blir samma sak med bergvärme eller vilken värmekälla som helst, med ett lågt behov under den största delen av året blir besparingen i kWh liten.

Var detta jag blev lite fundersam över när du nämnde att man mÃ¥ste ha ett sämre isolerat hus för att uppnÃ¥ högre besparing. Uppfattade det som att du menade att detta skulle vara nÃ¥got specifikt för frÃ¥nluftsvärmepumpar, men nu är jag med.  :)
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!