Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inställning för eldrift - Det är kallt nu!  (läst 2160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställning för eldrift - Det är kallt nu!
« skrivet: 12 december 2015, 18:20:34 »
Hej,

I samråd med min installatör har vi ny bytt ut den gamla el/ved pannan mot en Daikin bergvärmepump i väntan på att energibrunnen ska borras. De kopplade in den nya pumpen och tog bort den gamla eftersom vi lika gärna kan köra på el i den nya så länge.

Nu är det så att installatören inte installerat en Daikin pump förut och enligt manualen ska pumpen slå om till eldrift automagiskt om inget brine känns av. Installatören ställde in tid och datum, men sen hände ingenting.

Jag har pillat lite och fått upp en temperatur, om än låg till radiatorerna. Problemet är att jag behöver få ut mer kräm till radiatorerna, men hur jag än gör så kommer max ca 35 grader ut. Inte nog med det så kommer det i vågor.

Nu orkar inte frun längre och säger att det är på tok för kallt (16-17c)! Vad ska jag göra? Går det att göra en reset på pumpen och börja om? Har vart och pillar på lite allt möjligt för att få upp värmen i huset.

Kan någon hjälpa mig med hur pumpen ska vara inställd för eldrift?

Vänlig hälsning
Kent Jäderlund
0703074030

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Inställning för eldrift - Det är kallt nu!
« Svar #1 skrivet: 12 december 2015, 21:16:06 »
Antar att du måste ställa in en värmekurva etc för att den ska släppa ut värme på systemet.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning för eldrift - Det är kallt nu!
« Svar #2 skrivet: 12 december 2015, 23:25:35 »
Har du en manual?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jader

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställning för eldrift - Det är kallt nu!
« Svar #3 skrivet: 13 december 2015, 17:09:58 »
Hej igen.

Tack för alla svar!

Fick hjälp av Daikin idag som sÃ¥g denna forumpost igÃ¥r. Ett mer serviceinriktat företag är nog svÃ¥rt att hitta!!  tummenupp

Vad som gjordes exakt vet jag inte riktigt, men det fanns några knep att tillgå för att använda pumpen på bara eldrift innan energibrunnen är påkopplad.
Jag hade bland annat ställt om så pumpen inte gick på värmekurva, vilket kanske inte var genialt.

STORT TACK inifrÃ¥n värmen!! Frugan är nöjd vilket innebär lite frid en stund till.  8)

//Kent

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!