Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: knauer
« skrivet: 16 juni 2017, 17:31:49 »

Tack R2 tummenupp,
då får det bli beställning från Rinkaby rör.
Skrivet av: R2
« skrivet: 16 juni 2017, 11:59:01 »

Du kan handla på metern hos rinkaby rör. Naken PEX LK 16x2.2. Sen får du köpa skyddsrör även på metern (delad rulle).

Edit: Var visst 10 meter minimum.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 16 juni 2017, 11:20:14 »

Måste det vara Roth? Uponor har ju pex 15x2,5 i 6 m längd. Tryck klass pn10
Skrivet av: knauer
« skrivet: 16 juni 2017, 06:43:24 »

Original LK PEX rör är på 16mm. Bauhaus och Hornbach har 15mmPEX men inte 16mm i sitt sortiment. Därav mitt misstag att
välja Roth golvvärme PEX som är på just 16mm. Bor utanför Göteborg och besökte Freij Johnson som man tycker borde ha detta. Men detta företag har ju blivit en "konceptbutik" som säljer dyra badrumsrenoveringar till välbeställda konsumenter :( De hade förvisso 16mm PEX för tappvatten men sålde det enbart som 50m. Personen som jobbade bakom reservdelsdisken nämnde att man tidigare hade kaputrustning men att det har rationaliserats bort. Antar attvinsten blir högre om man istället anställer en säljare som säljer fiiiina badrumstiillbehör. 
Skrivet av: Räknaren
« skrivet: 16 juni 2017, 01:07:35 »

Klart det måste gå att köpa mindre mängd! Duger inte denna? Visserligen säger du 16mm men är det inte 15? Sc:,h
https://www.bauhaus.se/universalror-pe-rt-15x2-5-15-m.html?nosto=nosto-related-products#full-description  a:gl
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 15 juni 2017, 22:43:10 »

Hej alla,
jag har redan bytt det skruvperforerade original LK PEX-röret (rör i rör konceptet funkade), men dessvärre valde jag ett Roth golvvärme PEX-rör :::_)
Det rör sig om ett PEX-rör som går mellan vattenfördelaren och duschen (varmvatten). Som amatör kommer det att ta mig 5h att utföra denna operation. Troligtvis måste jag öppna upp 5-6 brädor av ytterväggen för att komma åt bättre. Ett problem är att man inte verkar kunna köpa 16mm PEX-rör avsett för tappvatten i längden 5m, utan jag måste köpa 50m för 2000 kr...
Om du ska gör något , snacka med någon röris , dom brukar ha en hel del stuvbitar
Skrivet av: knauer
« skrivet: 15 juni 2017, 22:37:55 »

Hej alla,
jag har redan bytt det skruvperforerade original LK PEX-röret (rör i rör konceptet funkade), men dessvärre valde jag ett Roth golvvärme PEX-rör :::_)
Det rör sig om ett PEX-rör som går mellan vattenfördelaren och duschen (varmvatten). Som amatör kommer det att ta mig 5h att utföra denna operation. Troligtvis måste jag öppna upp 5-6 brädor av ytterväggen för att komma åt bättre. Ett problem är att man inte verkar kunna köpa 16mm PEX-rör avsett för tappvatten i längden 5m, utan jag måste köpa 50m för 2000 kr...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 juni 2017, 14:52:41 »

Om det är trögt att dra ut den kanske man kan spola med varmvatten genom den först för att mjuka upp den lite? Eller trycka in lite värme med hårtorken om man redan dragit ut ena änden?

Sedan smörjer man in den nya med lite glidjox innan man drar i den.

Jag köpte en flaska glidmedel på Kjell när jag drog i cat5e i de gamla rören till direktelvärmen, och det gick sååå mycket lättare än när man körde torrt, speciellt när man drog i 4 st cat5e i ett 16-rör ;)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 15 juni 2017, 13:36:49 »

Poängen med RiR är väl att man ska kunna byta slangen (enkelt?) utan att riva väggar, tak och golv? Om et inte går att byta så är det väl felmonterat från början med för skarpa krökar eller annat? Det hjälper iofs inte i det här fallet, men jag antar att rörmokare och monteringsanvisningarna tar hänsyn till det?
Det är så rätt det du säger , ska det gå att byta slang , då är det ett måste att den går ograverad mellan kopplingspunkterna och inte så skarpa krökar , det finns  böjningsdon som kopplas på så att det inte blir veck
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 juni 2017, 13:31:05 »

Poängen med RiR är väl att man ska kunna byta slangen (enkelt?) utan att riva väggar, tak och golv? Om et inte går att byta så är det väl felmonterat från början med för skarpa krökar eller annat? Det hjälper iofs inte i det här fallet, men jag antar att rörmokare och monteringsanvisningarna tar hänsyn till det?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 15 juni 2017, 12:18:34 »

Går slangarna genom rören utan kopplingar , så finns det ett annat sätt , skaffa en dragfjäder i nylon eller stål
som används av elektriker , den ska vara dubbelt så lång som slangen , skjut in den i slangen , dra ur slangen
trä på den nya slangen på  ( som ska vara ca 50 cm längre ) fjädern , ankra den säkert i änden , fasa av slangen
ordentligt i framkant , så den inte fastnar genom att ställa sig mot rillningen , en drar en skjuter på
Skrivet av: Räknaren
« skrivet: 15 juni 2017, 11:52:22 »

Det låter som om du har ett väldigt stort jobb framför dig om du väljer att byta slangarna, annars är det ju ett naturligt val. Har du svåråtkomliga kopplingar bakom panelen eller undangömda? Eller har du klamrat fast slangarna hårt? Annars kan man ju tänka sig att stoppa in en bit gängad axel i änden och skarva på "rätt" slang och sedan skjuta och dra tills slangen är utbytt. tOOmten
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 15 juni 2017, 08:00:44 »

 ::)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 juni 2017, 07:43:45 »

Byter man vv beredare om några år och glömmer bort sig och monterar en vanlig säk ventil överskrider man trycket men kan ju hålla ändå ett tag i alla fall säkerhetsmarginalen är inte tänkt att användas.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 juni 2017, 06:42:20 »

Jag håller med Smurfen; Det känns fel att nedgradera hela anläggningen bara för att två slangar råkade bli fel. Byt slangarna istället för ventilen.
Skrivet av: knauer
« skrivet: 14 juni 2017, 23:28:24 »

Hej alla,
så om jag har förstått det hela korrekt så kan jag alltså byta ut varmvattenberedarens 9bars säkerhetsventil till en som är på 6-bar och härigenom begränsa maxtrycket till just 6bar?

PEX-rörledningar till värmesystem ska följa normen DIN 4726. Det innebär att rören ska ha en livslängd av minst 50 år vid ett trycktemperaturförhållande av 3 bar och 70 C. Roths PEX-rör tål kontinuerligt en drifttemperatur på +70°C och
ett drifttryck på 6 bar under 50 år.

Sambandet mellan inre tryck och väggspänning kan beräknas med den s.k. Kesselformeln (https://de.wikipedia.org/wiki/Kesselformel):
δ v = p (D s) 2 s δ v = spänning i rörvägg, N/mm² p = inre tryck, bar D = rörets yttre diameter, mm s = rörets väggtjocklek, mm
Det säger sig självt att om man anger ett maxtryck på 6bar så har man en säkerhetsmarginal. KOnkurrenten REHAU har PEX rör som har en säkerhetsmarginal på 4,9 gånger det maximala drifttrycket enligt DIN 4726 som alltså är 3 bar. Detta innebär ett inre tryck på ca 14.7 bar. Nu vet jag inte Roths säkerhetsmarginal. Ska kontakta Roth imorgon och försöka få reda på deras säkerhetsmarginal. Återkommer.






Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 juni 2017, 21:59:36 »

Eftersom 9 bar är lite av standard så känns det som fel lösning att byta till en säk ventil med annat öppning tryck det rätta är att byta ut slangen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 juni 2017, 20:58:09 »

Säkerhetsventilen påverkar inte värmepumpens effektivitet. Det som framför allt kommer att hända om du byter till en med lägre öppningstryck är att mer vatten kommer att tryckas ut via ventilen när den gör varmvatten.
Skrivet av: knauer
« skrivet: 14 juni 2017, 15:45:56 »

Tack för all input vilket uppskattas. Jag har en Nibe Eminent 55 vv och i manualen så står det att max avsäkringstryck är 9 bar.
Detta kanske är underförstått, men för säkerhetsskull (då jag är VVS novis): Roth pex-röret är inkopplat på en fördelare som sedan
går till duschblandaren. Jag antar att byte av säkerhetsventil till 6bar medför att uppvärmningen inte blir lika effektiv?
Satan vad mentalt jobbigt det är att behöva göra om skiten. 
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 14 juni 2017, 13:22:35 »

Jag har fått veta att det är vid hastiga avstängningar på långa stammar som det kan uppstå tryckspikar på 10 bar i kommunala system. Det är därför allt ska klara 10 bar, men en säkerhetsventil på 6 bar så ser man ju hur ofta det händer.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 juni 2017, 09:46:56 »

Det som styr är inte trycket i ledningen eller vad kommunen tror att det är för tryck. det som styr är vilket öppningstryck säkerhetsventilen har. Öppnar den vid 9 bar så måste alla ingående delar i systemet vara gjorda för minst 9 bar.


Eller tryckprova din installation med 7-8 bar? Luft borde gå bra och vara mindre farligt om något springer läck.

Springer det läck när man provtrycker med luft (eller annan gas) så blir det en explosion! Provtrycker man med vätska som inte är komprimerbar så försvinner trycket direkt om det bli läckage och inget farligt händer.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 juni 2017, 07:44:21 »

Du har troligtvis inte över 6 bar på inkommande vatten men när kranen i duschen är stängd och beredaren värmer upp det kalla vattnet i beredaren expanderar det så att vv säkerhetsventilen som brukar vara på 9 bar kommer börja droppa ut lite vatten och då har man minst 9 bar i ledningen.
Skrivet av: knauer
« skrivet: 14 juni 2017, 07:22:03 »

Några sex bar är det definitivt inte de gånger jag släppt på vattnet. Rörmokaren höftade och sa att det snarare rör sig om ca 4bar.
Har dock inte mätt. Hur kan man mäta vattentrycket? Hursomhelst lutar det nog åt ett byte.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 14 juni 2017, 06:36:49 »

Byt!
Alla komponenter i tappvattenkretsen skall vara minst PN10.
Att köra med en PN6 slang är väldigt modigt, särskilt på varmvattnet.
 Du hamnar väldigt nära brottgränsen varje gång du använder duschen
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 14 juni 2017, 05:58:31 »

Nä, strunta i att byt. Roth har säkert bara två produkter för var sitt ändamål för dom vill tjäna extra mycket pengar på konsumenterna. Sånna är dom, tillverkare och hantverkare.
 
Skrivet av: Räknaren
« skrivet: 14 juni 2017, 00:37:44 »

Oj, tycker det låter märkligt att kommunens vatten kan gå upp till 6,8 bar. :o Trodde som amatör att man aldrig råkade ut för högre tryck än 6 bar.
Kan du inte fixa en säkerhetsventil som du sätter nånstans där det finns ett avlopp/golvbrunn och ställa in den på 6 eller 5,5 bar? Eller tryckprova din installation med 7-8 bar? Luft borde gå bra och vara mindre farligt om något springer läck. Tryckregulatorer sätter man ju in i luft- och gassystem, finns inte det för vatten? dontknow
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 juni 2017, 23:25:49 »

Visst, numera drar man både el och vattenrör hur som helst i väggarna, bara det går fort!


Det jag menade med att snickarn kanske inte alltid ser var rören går är EFTER att skivan satts upp och han t.ex. skall skruva upp en elberedare, en hylla eller annat som sitter utanpå väggen.
Den risken är för övrigt överhängande att även husägaren gör i ett senare skede.
Jag trodde man använde spikskydd för att skydda elledningar och vattenrör, men tydligen inte.

Tycker elledningarna är skumt dragna, trodde att vågräta ledningar bara drogs längs golv eller tak?
Sen borde de dras lodrät upp/ner lodrätt till dosor, brytare och vägguttag.
Själv spikar/skruvar jag aldrig rakt över/under en dosa, brytare eller uttag, men däremellan kan man ju råka dra in en skruv eller spik.  Sc:,h

Även vattenledningarna borde dras på samma sätt och samlas ihop längs nere vid golvet.
Skrivet av: knauer
« skrivet: 13 juni 2017, 22:17:45 »

Jag hade tur och lyckades få loss pex-röret ur tomröret. Original var det 16mm LK PE-X rör (http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.b.1_projekteringsanvisning.pdf). Problemet var att jag hitttade inget 16mm PE-X rör som jag kunde köpa i 5m längd. På Hornbach fick jag napp och hänvisades till ett 16mm PE-X rör som kunde köpas i valfri längd (Roth X-PERT S5), trots att jag nämnde att det var avsett för tappvatten. Glad i hågen monterade jag detta pex-rör (leder varmvatten, till dusch). Allt funkar som det ska och inga läckor längre. I dag var jag på Hornbach och ser en stor skylt som påtalar att Roth X-PERT S5 endast får användas som golvvärme... Jag förstår inte hur jag kunde missa detta men det gjorde jag... :-X
Här finns specifikationerna för Roth X-PERT S5 (se sid 17): https://www.roth-nordic.se/files/Roth_Boken_2012-2013_SWE_webbversion_20120227v2.pdf
Bägge ovannämnda pex-rören har syrediffusionsspärr och tål samma temperatur (70C kontineurligt, 95C kortvarigt (faktum är att Roth är specat till 100C)). Det som skiljer är godstjockleken (2.2mm för LK, 2.0mm för Roth) samt högsta tillåtna tryck (10 bar för LK och 6 bar för Roth).
Vad säger panelen: ska jag byta ut Roth golvvärmepex-röret till LK tappvatten pex-rör? Eller kommer Roth att funka för mig. Det blir ett jävla jobb  :'(att byta (delvis riva upp ytterpanelen) pex-rör men så får det bli om golvvärme pex-röret innebär en väsentlig risk för framtida problem. Lite orolig är jag för tryckbegränsningen för Roth röret (6bar). På kommunens VA sida står det att trycket i praktiken kan variera mellan 2.0-6.8 bar.
Skrivet av: knauer
« skrivet: 23 maj 2017, 22:29:18 »

Hej Smurfen,
nej han är inte ansluten till säker vatten. Har nu förstått att "säkert vatten" inte är en lag. Bara en rekommendation. Säkert vatten är ju ett privat vinstdrivande företag som verkar ta hutlöst betalt av dem som är anslutna. Dock följer försäkringsbolagen deras riktlinjer/rekommendationer. Det som är lag är BBR. Säker vatten är en tolkning av BBR lagen men fortfarande bara en rekommendation.
Han har gått utbildning och verkar erfaren. Förutom egenkontroll har han gjort ett gott intryck på mig.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 maj 2017, 22:18:52 »

Du svarade inte tidigare men frågar igen är rörmockaren ansluten till säker vatten och har gått utbildning ?
Skrivet av: knauer
« skrivet: 23 maj 2017, 22:12:55 »

Ace, jag blir väldigt provocerad av det du skriver:
Jag frågar för att jag otaliga gånger varit med om hemmapulare som egenhändigt utfört mängder med jobb på tvivelaktiga sätt, och sen anklagar den fackman han fick ta in för att slutföra det han inte fick ihop på slutet.

För det första: om man är en seriös hantverkare så tar man väl inte på sig ett sådant jobb? Är du så penningkär så att du riskerar
ditt rykte? Hoppas inte det.

För det andra: det finns lika många klantarslen till hantverkare som det finns klantarslen till hemmapulare.

För det tredje: spelar ingen roll om det är ett litet eller stort arbete. Man utför en egenkontroll. Punkt slut.

 
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 23 maj 2017, 20:43:39 »

Har inga kommentarer till den bilden , men förr när det var stela VP-rör så fick man tänka sig för ganska ordentligt , som skulle knäckas med bock fjäder , inte helt lätt att få dom på rätt plats
när det var trångt , och att gå så rakt som möjligt  med möjlighet för ev. omdragning eller i med en tråd till , nu i dag så är det fördragna böjliga rör som gör att ett flertal installatörer ser farten som bästa vän ( inte alla  men , dom nya vet inte vad VP-rör är nästan ) och rycker fram dom kors och tvärs , närmaste vägen bara  , i slingor , krokar  utan att fästa upp dem mot underlag ,
har själv sett hur det ser ut i en del väggar och bjälklag , hoppsan den är för lång , spelar roll
kapar inte , vrider in det som kvar , Sedan några år , så är det godkänt att  husleverantörer
har gubbar som drar allt och elektriker kopplar in , ni skulle bara se hur det ser ut.
Det finns seriösa av dom med , ypperliga arbeten , inte alla över samma kam .
Men man kan bli mörkrädd för mindre i en del fall
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 23 maj 2017, 20:08:44 »

Visst, numera drar man både el och vattenrör hur som helst i väggarna, bara det går fort!


Det jag menade med att snickarn kanske inte alltid ser var rören går är EFTER att skivan satts upp och han t.ex. skall skruva upp en elberedare, en hylla eller annat som sitter utanpå väggen.
Den risken är för övrigt överhängande att även husägaren gör i ett senare skede.
Jag trodde man använde spikskydd för att skydda elledningar och vattenrör, men tydligen inte.
Måste kommentera bilden lite, tycker det ser för jävligt ut. Själv drog jag/såg till att alla rör kommer antingen uppifrån eller nedifrån till dosor/uttag/vatten. Så mycket enklare i framtiden om jag vill skruva fast nåt i väggen så är det bara att undvika dosor.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 23 maj 2017, 20:00:57 »

Jag har gjort några tveksamma arbeten, som senare påtalats av kund.....med all rätt.

Kunden som själv arbetar på Folksam, har talat med skadereglerare på sin arbetsplats och frågat om hans egen fastighetsförsäkring täcker skada som orsakats av mitt bristfälliga arbete.

"Vi betalar, men kräver sedan hantverkaren"....har svaret blivit.

Än har ingen skada uppstått.....men nu vet både min kund och jag vad som gäller....
Skrivet av: ace
« skrivet: 23 maj 2017, 18:24:55 »

Först och främst. Jo du gjorde inlägg där du inte besvarade frågorna jag ställde...utan kastade bara skit, så tid hade du!
Jag frågar för att jag otaliga gånger varit med om hemmapulare som egenhändigt utfört mängder med jobb på tvivelaktiga sätt, och sen anklagar den fackman han fick ta in för att slutföra det han inte fick ihop på slutet.
Jag har ju ingen aning om ifall du byggt det mesta själv och i egen regi monterat rör o kabelslang mm i väggarna. För att sen gömma dig bakom en missad egenkontroll för att mörka ditt eget misstag.  Det händer oss hantverkare dagligen.
Nu när jag fått svar på relevanta frågor från dig, så är det så att om rörisen utfört samtliga installationerna, så borde han utfört egenkontroll, ja!
Blev han anlitad för att koppla ihop det sista i en tafflig amatörinstallation, blir frågan mer komplex.
Så mitt inlägg anser jag va högst relevant, men har tydligen retat upp dig ordentligt!  Jag kunde omöjligt svarat på din fråga utan att veta omfattningen av rörisen/snickarens åtagande!
Skrivet av: RosBo
« skrivet: 23 maj 2017, 18:03:09 »

Hur många forum har du lagt ut detta på ?? >:(
Skrivet av: knauer
« skrivet: 23 maj 2017, 17:48:58 »

Ace, jag undviker inte att svara på några frågor. Jag har ett heltidsarbete och kan inte, till skillnad från dig, ägna mig till att skriva på forum på normal arbetstid. Jag kommer att svara på samtliga dina frågor här nedan. Först vill jag dock påpeka att du inte ska kasta sten i glashus. Du har inte svarat på en högst relevant fråga som jag ställde till dig. Jag får väl upprepa den igen och hoppas på ett svar: min elektriker har utfört en egenkontroll av sitt arbete och dessutom givit mig en dokumentation på detta. Är det inte rimligt att även en rörmokare utför en egenkontroll av sitt arbete? Varför ska rörmokare exkluderas från att utföra en egenkontroll? Till syvene och sist handlar det om att kvalitetssäkra utfört arbete och undvika sådana här incidenter. I detta specifika fallet har rörisen erkänt att han inte utfört någon egenkontroll map täthet. Det hade räckt att han kontrollerat vattenmätaren alternativt provtryckt ledningarna innan vattenpåsläpp.
Dessutom undrar jag om vissa är läskunniga här. Jag har klar och tydligt i mitt första inlägg deklarerat att roten till det onda är snickaren. Märkligt att man inte kan föra en saklig argumentation kring egenkontroll av utfört arbete. Verkar som om skråtänket är väldigt utbrett hos rörmokare. Man blir mörkrädd.
Svar på frågor som ställts: jag är byggherren. Ingen totalentreprenad utan jag har köpt in tjänsterna (grundläggning, snickare, elektriker, rörmokare). Rörisen har dragit alla rör.
Nej jag har inte varit närvarande när vattnet kopplades på. Hade jag veta att rörmokaren inte utför egenkontroll så hade jag definitivt varit närvarande. Som tur är åkte jag dit på lunchen (rena slumpen) och kunde stoppa flödet. Men då var skadan redan skedd. Är det någon fråga jag har missat att svara på så påminn mig.
Men vänligen ace, svara nu på denna fråga: varför ska rörmokare undantas kravet på egenkontroll? Vad är det som gör rörmokare så speciella jämfört med elektrikern?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 23 maj 2017, 15:57:44 »

När en skruv går in i ett rör ,koppar eller plast så blir det en inbuktning på insidan och när skruven
nyper till så drar den till sig materialet med en mycket bra tätning som följd , en sådan olycka kan
vara i flera år innan skruven rostat sönder med läcka som följd , förläggning av rör genom reglar
ska vara i centrum (  en 45x95 har ca 35 mm fritt spelrum efter ett hål i centrum av 25mm )
och räcker gott för att skruva skivor ,
I det onda här , var glad att det inträffade nu och inte om 2-3år  , då hade det varit mycket
tråkigare med ansvaret , nu i detta fallet så är det nog inte röris som felat och inte träis
heller , den som drog skruven så olyckligt att en läcka uppkom är den som har ansvaret för skadan och ska ta det med sin entreprenadförsäkring som alla entreprenörer ska ha ,
(  om dom inte har det är dom illa ute )
Det är inte frågan om att hänga någon eller huvudet på fat , detta är ett olycksfall
där kunden skall hållas skadelös till 100 %
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 23 maj 2017, 13:04:23 »

Om det inte är samma rörmokare som gjort installationen i huset som kopplat in vattnet så tycker iaf jag att det är snickarens fel. Och även om det är samma som gjort båda jobben så kan krökaren hävda att han provtryckt innan väggarna sattes igen och sen har snickaren skruvat i skruven efter och då borde man bara behöva kolla dom kopplingarna man sist satt dit.
Men den stora frågan är om det är samma rörmokare?????
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 maj 2017, 11:25:48 »

Genom att undvika att gå genom reglar där man i framtiden kan befara att det ska tex hängas skåp undviker man i allra flesta fall "genomspikning", tar man dessutom en bild med sin mobil minskar risken än mer. Sedan finns det ingen anledning att använda längre skruv än nödvändigt, det räcker gott och väl med 20 mm i regeln för dom allra flesta fall. Dessutom kan man ta alla hål i reglar (i innerväggar) i centrum av reglarna vilka i vanliga fall är minst 45x70 så är det ytterst få skruvar som når rören.
Spik och skruv är ett rätt ovanligt problem och jag framhärdar att det är "snickarens" ansvar att veta vart han sätter sina skruvar/spikar.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 23 maj 2017, 11:16:56 »

Visst, numera drar man både el och vattenrör hur som helst i väggarna, bara det går fort!


Det jag menade med att snickarn kanske inte alltid ser var rören går är EFTER att skivan satts upp och han t.ex. skall skruva upp en elberedare, en hylla eller annat som sitter utanpå väggen.
Den risken är för övrigt överhängande att även husägaren gör i ett senare skede.
Jag trodde man använde spikskydd för att skydda elledningar och vattenrör, men tydligen inte.
Man drar inte "hur som helst" man borrar i mitten av regeln och sedan skruvar med lagom långa skruvar så når dom aldrig fram till rören.
Under gipset ska det vara konstruktionsplyfa, i den kan man dra fast både elberedare och hyllor utan att använda så långa skruvar så dom når fram till rören.
Man får använda lite sunt förnuft även som privatperson, ska man skruva i en vägg där man är osäker på vad som finns bakom så använd så korta skruvar som möjligt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 maj 2017, 10:48:34 »

Visst, numera drar man både el och vattenrör hur som helst i väggarna, bara det går fort!


Det jag menade med att snickarn kanske inte alltid ser var rören går är EFTER att skivan satts upp och han t.ex. skall skruva upp en elberedare, en hylla eller annat som sitter utanpå väggen.
Den risken är för övrigt överhängande att även husägaren gör i ett senare skede.
Jag trodde man använde spikskydd för att skydda elledningar och vattenrör, men tydligen inte.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 maj 2017, 10:06:45 »

Som sagt skruvar man OSB behöver man max en 32 mm lång skruv och då är man ca 20 mm in i regeln. Så jag har svårt att förstå hur ett vattenrör som ligger så ytligt inte skulle synas.
Jag kan ju även berätta att det finns två typer av snickare en som aldrig skruvar i rör (el eller vatten) dom ser sig för och märker ut vart rören går. Sedan finns det den andra typen som aldrig kollar eller märker ut var rör går, troligen för att det säkert tar 1 - 2 minuter per skiva. Den senare typen har jag genom åren haft otaliga "drabbningar" medmen dom tycker som TS att det är "mitt" fel om dom skruvar i mina rör.
Ps
Även om man provtryckt kan det sitta skruvar i rören som inte visar sig förrän efter en viss tid.
Skrivet av: ace
« skrivet: 23 maj 2017, 09:26:03 »

Om inte snickaren ser var reglarna han ska skruva osb:n i är det illa..
Rören går väl inte i reglarna???
Trådskaparen undviker att svara på vem snickrade, drog rören i väggen, totalare och alla andra ev relevanta frågor..
Men skälla kan han..
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 maj 2017, 08:51:12 »

Läcksökning med luft är ingen lek, men det går om man vill.
Normalt läcksöker man med vattentryck.
Och det ingår i egenkontrollen.
http://www.vvsforum.se/nyheter/2014/februari/enklare-soka-lackor-med-luft/
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 maj 2017, 08:44:13 »

I vissa fall är det nog omöjligt för snickaren att se var rören ligger också.
För mig känns det i alla fall som att det borde vara rutin att provtrycka vattnet innan man släpper på.

Fick själv erfara ett läckage när jag driftsatte mitt radiatorsystem, det var en tillverkningsfel på en T-koppling, som tur var i krypgrunden, så det droppade bara ned på plasten, och upptäcktes fort då trycket i expansionskärlet sjönk, men hade det varit ett dolt montage så hade det nog varit värre att hitta...
Har man rutinen att alltid provtrycka så kan det ju inte ta många minuter?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 maj 2017, 08:27:35 »

Och provtrycker man inte innan alla väggar är stängda så att man på ett enkelt sätt kan åtgärda ev fel på rör. Att sedan snickare inte är uppmärksam på vart rören ligger och skruvar i dom kan väl inte skyllas på någon annan än snickaren. Så ska någon "hängas" så är det snickaren.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 maj 2017, 08:18:04 »

Smurfen, baserat på ditt svar så antar jag att du är en röris. Jag blir orolig av att läsa ditt raljerande svar. En rörmokare behöver inte "stanna kvar under några timmar" för att konstatera huruvida det finns en läcka i systemet. I detta fallet hade det räckt om han gick in i huset och kontrollerat huruvida vattenmätaren rört sig. En kontroll som hade tagit ett par minuter att utföra. Det kallas för sunt bondförnuft. Att man är seriös. Jag tror och hoppas att du och min rörmokare tillhör undantagen som bekräftar regeln.
Nej jag är inte röris annat än att jag brukar rörmocka till mig själv för det mesta men du svarade inte på mina frågor. Om rörmockaren ska kontrollera tätheten bör man nog koppla på pump och mätare och trycksätta systemet att kolla vatten mätaren räknas nog inte som seriöst. Risken när dom gör så är att dom hamnar i en tråd som heter blåst av rörmockare eftersom hans 5 min jobb tog nån timme men vad vet jag det kanske hade varit ok för dig du svarade ju inte på frågan  Sc:,h Har dålig koll men är rörmockaren medlem i säker vatten ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 maj 2017, 08:14:36 »

OM jag vore rörmokare skulle jag i alla fall ta ut det på min försäkring om försäkringsbolaget godkände det.
Sen kommer ju frågan om de gör det (utan att han ljuger för dem och säger att han kontrollerade mot läckage).
De kanske har som krav att jobbet skall vara fackmannamässigt utfört, och det kan man väl vara tveksam om då han enligt egen utsago "glömde" kolla vattenmätaren.
Ännu hellre skulle han väl provtryckt systemet.  dontknow
(Fast hur vanligt det är vet jag inte)

Vem än som är skyldig är det ju en mardröm att råka ut för i ett nytt hus, hur än litet det är.
Skrivet av: knauer
« skrivet: 23 maj 2017, 07:32:01 »

Du Ace, det är jag som blir mörkrädd när jag läser ditt inlägg. Rörisen har själv påtalat att han inte kontrollerade vattenmätaren, så han har chansat här. Att inte kontrollera sitt arbete, dvs att utföra en egenkontroll är väl ändå oseriöst? Min elektriker utförde egenkontroll och dokumenterade tom detta. Så du menar alltså att rörmokare inte behöver kontrollera utfört arbete? Avslutningsvis, jag har visst kontaktat mitt försäkringsbolag. Responsen från handläggaren var mkt tydlig: rörmokaren utsågs till syndabock för vattenskadorna eftersom han brustit i sin egenkontroll. Såvad yrar du om en "smidig" lösning via hemförsäkringen? JAg unnar att hantverkare tjänar bra med pengar. Men tar man 650SEK/h så ska man fan i mig kunna begära att en hantverkare utför en egenkontroll av sitt eget arbete. Elektriker gör ju detta, varför inte rörmokare?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!