Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturer IVT Greenline HT Plus C9  (läst 4182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Temperaturer IVT Greenline HT Plus C9
« skrivet: 21 november 2009, 13:05:44 »
Hejsan!
DÃ¥ jag inte riktigt vet allt (!) än sÃ¥ kastar jag ut lite trÃ¥dar härinne där ni allsmäktiga finns  Thumbsup

Har bara haft min (jaja..vår) bergvärmepump i några månader och har aldrig haft någon panna innan så.. det här med temperaturavläsningar och inställningar är en hel vetenskap (roligt dock!).. så tankar och tips om våra inställningar och temperaturer mottages tacksamt!

Retur RAD GT1 - (28,2 ºC) nuvarande 29,2 ºC
Ute GT2 - 9,9 ºC
VV - (börvärde 52 ºC) nuvarande 53 ºC

Rumsgivare källare GT5 - (börvärde 21 ºC) nuvarande 20,8 ºC
Kompressor - 36,3 ºC
Värmebärare ut GT8 - 29,1 ºC

Värmebärare in GT9 - 29,1 ºC
Köldbärare in GT10 - 8,5 ºC
Köldbärare ut GT11 - 9,9 ºC

MVH Sandra

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Temperaturer IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #1 skrivet: 23 november 2009, 07:45:06 »
Hej Sandra,

svårt att säga något specifikt utan någon fråga. :) Surfa runt lite på forumet och se vilka frågor andra ställer om IVT's värmepump (eller Bosch EHP-LW/M som är samma pump) så får du snart lite känsla för vad du ska/kan hålla koll på.

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Temperaturer IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #2 skrivet: 24 november 2009, 22:17:34 »
Hej,
Jag gissar att du läst av värdena när pumpen står stilla? Test att läsa av istället när pumpen gått en stund.

Det du då kan kolla är att GT8-GT9 skiljer 5-10 grader och GT10-GT11 skiljer 2-4 grader. Det ger en indikation på att grejerna är hyggligt väl justerat innan man börjar t.ex. försök minska antalet starter genom att öka kopplingsdifferensen eller vad den nu kallas på IVT/Bosch språk.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Temperaturer IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2010, 08:40:15 »
Uppdaterar lite siffror idag när det är kallt och när värmepumpen varit igång ett tag..

Retur RAD GT1: 40,7 ºC
Ute GT2: - 14 ºC
VV: 52,9 ºC

Rumsgivare källare GT5: 20,4 ºC
Kompressor: 97,5 ºC
Värmebärare ut GT8: 60,4 ºC

Värmebärare in GT9: 52,9 ºC
Köldbärare in GT10: 1,4 ºC
Köldbärare ut GT11: -1,6 ºC

MVH Sandra

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Temperaturer IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2010, 08:44:32 »
Hejsan,
Glömde tillägga att alla inställningar har jag gjort själv efter installationen (de ställde in de här första siffrorna bara, sedan fÃ¥r man ju ändra och justera efter eget behov sÃ¥ att säga). Nu har jag inte behövt den än, men tack och lov kan man ju alltid ställa tillbaka den till "fabriksinställningar" typ haha  >:D

Fast de finjusteringarna jag gjort har funkat ganska bra, fick höja kurvan lite när det blev "vinterkallt" men det var det enda (första gången fick jag vrida på allt då det var för kallt i huset, men nu verkar jag ha hittat nå bra)

Nu hoppas jag bara det är bra (normalt) rent siffermässigt också..
Ha en bra dag,

MVH Sandra

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
IVT Greenline HT Plus C9
« Svar #5 skrivet: 23 september 2010, 15:56:13 »
Hejsan,

Nästa räkning som dimper ner i brevlÃ¥dan frÃ¥n elbolagen är vÃ¥rt "1-year-anniversery" för bergvärmepumpens intÃ¥gande i vÃ¥r familj  studs

Ska bli spännande att se vad årsförbrukningen står på då, just nu är vi väldigt nöjda med den uppskattade beräkningen..(kommer troligen ligga ungefär på samma nivå som denna räkning..)..

Info om vårt hus:
114 m2 boyta (plus lika stor uppvärmd källare)
Bor i skånes inland
Byggt 75 (ingen höjdarisolering, men håller ihop iaf)
45 m2 garage (vi har inte listat ut om det är minivärme där eller inte än..hmm)

Hade innan en gammal rostig olje/el panna, som senaste 10-15 åren enbart gått på just el..(pannan hade stått sedan huset byggdes)

Årsförbrukningen första året vi bodde: ca: 35 000 kwh (tror eg det hade slutat runt 38-40 000 om värmen fått vara på.. men vi fick lov att stänga av cirkulationspumpen 1 april..då den var kaputt..efter det värmdes enbart varmvatten)

Uppskattad Ã¥rsförbrukning nu, med vp:  15 000 kwh

Övrig info: Under året som gått har det tillkommit vitvaror i hushållet dessutom, torktumlare, diskmaskin, varmluftsugn och frys (spis kyl och tvättmaskin fanns även första året).

Då var det dock en myyycket kallare vår här än normalt och mycket mer vinter också (snacka om rätt tid att installera bergvärme.. haha)

Återkommer vid nästa räkning för att tala om den faktiska årsförbrukningen för året!

MVH Sandra

edit: fingret slant..ändrade förbrukningen till det korrekta..
« Senast ändrad: 23 september 2010, 16:22:05 av wikstroms »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!