Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vansinnigt mycket start/stopp, diagram visas  (läst 4106 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vansinnigt mycket start/stopp, diagram visas
« skrivet: 14 mars 2020, 15:03:25 »
Jag undrar om det är någon mer som har 45--50 start/stopp per dygn?
Vill även få veta om några inte har dessa problem.

Hälften av dessa är avfrostningar. Någon frost kan inte synas.

Mellan varje avfrostning så stannar kompressorn exakt 3 minuter.

Detta innebär en väldigt instabil drift även i fint soligt och torrt väder vid temp. på nollan eller lite över. Eftersom det är en split så är det en massa oväsen hela tiden vid alla dessa starter.
Detta verkar helt galet! Synpunkter och råd, tack.

Det gäller en Zubadan utedel i splitkonfig. och en Ecodan cylindertank av årsm. 2019
« Senast ändrad: 15 mars 2020, 10:05:37 av Ecosubba »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vansinnigt mycket start/stopp
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2020, 16:54:20 »
Det verkar som att VP inte blir av med flödet riktigt,  har inte erfarenhet av just din, det sitter nog en pump i innedelen, snurrar den. Vilken temp på VV är det och vad visar det att värmen ut i huset ska vara

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vansinnigt mycket start/stopp
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2020, 17:33:43 »
Jodå det är fullt flöde och värme ut i huset.

problemet är alla dessa avfrostningar till synes helt i onödan.
Dessutom 3 min. kompressorstopp mellan varje avfrostning.

Hemskt oekonomisk drift.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vansinnigt mycket start/stopp
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2020, 17:38:10 »
Din VP verkar va färskvara  med garanti kvar, kan vara en givare  någonstans som bråkar, anmäl för servcie på garanti, det ska inte avfrosta med så korta tider

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vansinnigt mycket start/stopp
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2020, 17:54:12 »
Svar nej det är inte normalt, så stå på dit mot Mitsubishi och kräv åtgärd, för detta har inte med det övriga systemet i huset, prova med att ställa ner kurvan för värmen  till ett minimum då ska inte VP gå, klart det blir lte svalt i huset men vad att göra. VP ska stänga ner helt då och inte gå om inte VV ska göras. Efter ca 4-5 timmar ska det vara bra svalt på värmen ut och tanken sval den med. Sen ställer du upp kurvan lite högt , då ska VP starta och gå mot svalt, samt gå konstant tills värmen är hög igen , börja där så du har lite att komma med.
Kom gärna tillbaka och säg vad som händer

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vansinnigt mycket start/stopp
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2020, 18:01:34 »
OK det kan jag göra men den kommer att avfrosta hysteriskt ofta när den går.
Naturligtvis inte då det inte finns värmebehov och står stilla.

Med så mycket start/stopp så får man ut nån sorts medeleffekt och medeltemp. på framledning. Mycket knäppande i radiatorerna är det.

Det här ska vara en invertermaskin men den går som en Singer symaskin. Ska försöka lägga in bilder på eländet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Vansinnigt mycket start/stopp
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2020, 02:30:31 »
Lugn och fin, andas.
Maskinen går inte som det ska, man behöver inte ens jämföra med andras anläggningar. Gör inga bedömningar av systemet än.
Stäng av värmepumpsdriften och kör elpatron tills garantireparation är utförd.
Fråga den som reparerar vad du ska hålla koll på och vad du ska göra för att optimera anläggningen ytterligare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vansinnigt mycket start/stopp, diagram visas
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2020, 10:24:19 »

Det ser ut som att den går nära min-effekt d.v.s. den funkar väldigt fint när det blir minusgrader.

Hur stor är villan och hur stor är Zubadan?


Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vansinnigt mycket start/stopp, diagram visas
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2020, 10:31:02 »
Storlek 80 och villan ca 170 kvm.
Att den går nära min effekt ska väl ändå inte betyda att det behövs en massa onödiga avfrostningar?
Bildas inte mycket frost vid låg effekt och plusgrader

Den ska rimligtvis ha längre stopp och längre drifttider samt färre avfrostningar

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vansinnigt mycket start/stopp, diagram visas
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2020, 12:05:13 »
När den går nära min-effekt, så kan det vara problem med att oljan inte kommer tillbaka till kompressorn för att istället fastna i förångare och kondensor.

Kan vara så att avfrostningarna sköter om att spola hem oljan. Kanske ett långskott, och någon annan med bättre kunskap kan ge besked om att detta inte är troligt.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Vansinnigt mycket start/stopp, diagram visas
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2020, 13:55:09 »
24 avfrostningar på ett dygn är inte alls farligt på en luft / vatten. Finns lite inställningar att labba med om du vill optimera men chansen är att den börjar bygga is på kondensorn.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vansinnigt mycket start/stopp, diagram visas
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2020, 17:10:25 »
Daniel, du som installerar och gillar dessa, kan du försöka hjälpa oss andra hur vi ska kunna få en vettig drift och undvika denna start/stopp hysteri med täta avfrostningar utan synlig frostbildning, ofta helt torrt.

Ecodan/Zubadan.
När husets effektbehov är lägre än maskinens lägsta effekt så ska den gå tills framl.temp. kommer upp till BV +5 gr.
Sedan ska den stanna och invänta tills framl.temp. är BV -5 gr innan den ska starta igen. (defaultinst.)
På detta sätt ska avgiven medeleffekt regleras. Hur får man VP att gå så här?

Att använda avfrostningsfunktionen för att reglera detta är helt galet eftersom värme flyttas från huset och ut utomhus. se diagram
Kompressorn förblir i drift nästan hela tiden utom vid växlingarna.
Detta är ett väldigt oekonomiskt sätt att driva en VP. Detta är att ”elda för kråkorna”!
Mellan varje avfrostning är det ett 3 min. kort stopp vilket försämrar driften ytterligare.  Detta ger lågt COP.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Vansinnigt mycket start/stopp, diagram visas
« Svar #12 skrivet: 22 mars 2020, 22:17:13 »
Jag har ingen speciell förkärlek för Mitsubishi annat än att dom är helt okej att jobba på. Alla märken har fördelar och nackdelar på olika ställen, avfrostningsproblem är nåt man iallafall slipper på Mitsubishi i vanliga fall.

Vet inte vad du har för utedel, om det är en split men misstänker att det är ett monoblock. Finns inte så mycket inställningar för just avfrostningen man kommer åt än den nedan. Hade för mig jag hade sett inställningar men de rör flöde/temp mellan innedel och utedel på just monoblock.

På utedel finns normalt muspianot sw7 i utomhusdelen, tangent 6: Defrost setting, ON för fuktigt väder, off för normalt.

En sak att tänka på bara, en igenfrostad maskin ger extremt dålig verkningsgrad i jämförelse med det lilla avfrostningen tar. Att man tar i från tårna för att undvika påfrostning är för att det är ett problem som är långt värre än vad det är värt att ligga på absoluta gränsen för att ha en frostfri maskin. Det du kallar hysteri bygger på lång erfarenhet av frostproblem och hur oerhört svårt det är att undvika. När man haft problem med påfrostning ett tag uppskattar man när det faktiskt fungerar frostfritt.


Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Vansinnigt mycket start/stopp, diagram visas
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2020, 12:17:58 »
Planterade påståendet "så svårt kan det inte vara att få ordning på det" och grävde efter lite manualer. Men det blir lite svårt utan exakt namn på prylarna. Men alla google-sökningar ledde till liknande menysystem tyckte jag.
Ganska röriga manualer ändå. Man borde anta att återförsäljare kanske inte har full koll när det ser ut så. Ordsök "defrost" stannar inte under ett enda stycke.

L6 error har du aldrig sett?

Stod i manualen att man manuellt skulle hålla koll på så vattnet inte fryser under avfrostning. Kollade ditt diagram i originalposten med linjal, man blir ju nästan förbannad om jag kollade på rätt värde. Kan du begära de djupaste manualerna från din återförsäljare? Fråga om DIP-switcharna i utedelen blir ersatta av mjukvaran inifrån eller om de funkar parallellt? Hittade att SW1 kunde aktivera avfrostning.. manuellt antar jag. Men vad alla andra switchar i samma SW1-block gör hittade jag inte.

Annars, har du lust att gå in med servicelösenord och kartlägga alla relevanta menyrader och möjliga min/maxvärden? Där jag kikade fanns bara en enda parameter för avfrostning. Utetemperatur, hur det nu översatts, jag läste i engelsk version. Om du ser den så kan du sätta den på 4 grader som test och se om den isar på.
Finns det inte fler parametrar, fråga återförsäljaren om det finns dolda menyer. Borde vara 3-5 parametrar.

Kika även runt varmvattenberedningen om det finns något där som kan påverka avfrostning.

Din deltaT över värmesystem ser ok ut vid golvvärme, men inte om du har element. Är det auto deltaT över värmesystemet?
Vad har du för systemtyp? Vad får du för innetemperatur om du drar upp alla termostater i max? Ökar temperaturen snabbt inne så är värmekurvans aktuella punkt för hög och då går värmepumpen inte bra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Vansinnigt mycket start/stopp, diagram visas
« Svar #14 skrivet: 10 december 2020, 20:05:41 »
Hur gick det Ecosubba?
Hur går maskinen nu?
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!