Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: abron
« skrivet: 13 januari 2008, 23:23:05 »

 studs

Nu har det fortsatt att fungera med min VP här i Timrå, och ikväll nära -8 ºC ute å VP med följande värden.

Delta T på 7.4 grader och het.g var 91.6 vid stopp som just nu är vid 44 ºC

Kör in 42 ºC på stigaren till radiatorerna i huset, så det skall nog går bra det här.

Gurra Grus
Skrivet av: abron
« skrivet: 06 januari 2008, 13:15:43 »

45 ºC stopptemp och 7,9 K DeltaT ger en framledning på 52,9 ºC !
jag hade inte höjt, kör aldrig varmare än nödvändigt, varje grad du höjer ger sämre COP/ekonomi !

Okki  ACE!

Borde med andra ord korrigera stopptemp efter årstiden för att optimera COP?

HA det/ Gunnar
Skrivet av: ace
« skrivet: 06 januari 2008, 10:48:51 »

45 ºC stopptemp och 7,9 K DeltaT ger en framledning på 52,9 ºC !
jag hade inte höjt, kör aldrig varmare än nödvändigt, varje grad du höjer ger sämre COP/ekonomi !

mvh. ACE
Skrivet av: abron
« skrivet: 06 januari 2008, 10:09:44 »

 Thumbsup

Åter igen ett stort tack då det fortfarande snurrar på bra, inga stopp så kanske dax att fundera på några avslutande justeringar. Varför kan man ju fråga när det snurrar på, men jag skulle gärna vilja höja tempen från VP några grader, om det går.
Idag på morgonen 0.0 ºC ute och att delta T  på 7.9 ºC.  Hetgas på 84 ºC precis innan stopp, vilket jag tolkar att det kanske finns  möjlighet att höja delta T  något , alternativt höja stopp temp till 46/47 ºC  ??????

Kanske skall jag avvakta men det kliar i fingrarna att få testa lite innan jag far iväg några veckor......
Skrivet av: abron
« skrivet: 04 januari 2008, 19:56:51 »



[Nu har det snurrat i >24 timmar, efter dom råd och tips jag fått här på Värem.f. Så enkelt det blev, nu har jag enbart justerat stopptempen ner till 42 ºC och sänkt flödet till min (ca 1200 l/h) på cirk.p. Jag har aldrig tidigare kunnat köra cirk.p på lägsta hastigheten utan att jag ganska omgående erhållt pressostaorlarm på VP,en.

Blev lite fel, ner till 45  ºC  skall det vara.....

Gunnar


[/quote]
Skrivet av: ace
« skrivet: 04 januari 2008, 12:21:21 »

 kul att det funkar  Thumbsup

mvh. ACE
Skrivet av: abron
« skrivet: 04 januari 2008, 08:44:55 »

 Thumbsup       studs         

Nu har det snurrat i >24 timmar, efter dom råd och tips jag fått här på Värem.f. Så enkelt det blev, nu har jag enbart justerat stopptempen ner till 42 ºC och sänkt flödet till min (ca 1200 l/h) på cirk.p. Jag har aldrig tidigare kunnat köra cirk.p på lägsta hastigheten utan att jag ganska omgående erhållt pressostaorlarm på VP,en.

Idag på morgonen - 1.8 ºC ute och jag erhöll ca 9 ºC i delta T, vilket kankse är lite högt?
Stigaren ligger på drygt 54 ºC när VP stannar?

TACK alla inblandade för så här långt känns det alldeles perfekt.........

Gunnar

Skrivet av: abron
« skrivet: 03 januari 2008, 13:46:47 »

jag kör kör på stopp temp 45 ºC funkar bra för mitt hus. då har jag ca 50 ºC i framledning när det är som kallast

Habba!

Kör nu cirk,p på lägsta ca 1200 l/h och jag får ett delta T på 8.5 grader samt max framledning är ca 51,5 grader. Ute temp -2.0

Om det funkar så här blir jag evigt tacksam för de tips, råd å dåd som jag fick igår kväll.

Jej håller tummarna.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 03 januari 2008, 10:45:35 »

jag kör kör på stopp temp 45 ºC funkar bra för mitt hus. då har jag ca 50 ºC i framledning när det är som kallast
Skrivet av: abron
« skrivet: 03 januari 2008, 09:22:13 »

 *roflmao* man håller ju inte full gas och reglerar effekten med kopplingen när man kör bil.........eller ??
så varför göra det med värmepumpen ?

Den gillar jag skarpt, till och med så jag fattar..

Nu har jag justerat lite, eller det gjorde jag redan i natt. Noterat att pumpen går lite mer, men under kortare tid. Har minskat ett snäbb (middle) på cirkpumpen, utan att VP stannade i natt, kanon men jag vill inte ropa hej ännu. Noterar att delta T ligger runt 6 grader nu med -2.5 ute. Tror dock jag skall testa å dra ner pumpen ett snäpp till, då jag fick strypa returen 75% inna stigar tempen ökade.

Hetgas tempen var 89,4 precis när VP stannade?

Gurra....som inte kör automat, men reglerar med gasen, farten alltså.
Skrivet av: ace
« skrivet: 03 januari 2008, 08:28:07 »

2020 skall klara 58 ºC ner till -7 ºC  och 50 ºC under -7 den skall stänga av sig automatiskt när den går upp till den övre tempen.  förhopningsvis innan h.pressen löser.  Jag har sett att den har tendens att gå lite högre än inställt värde när blir kallt ute kanske uteluften kyler tempgivarna på nått sätt.  Har inställd stopptemp på 45 ºC   när det varit -5 ºC grader har den matat på till 47-48 ºC enligt mina rörtermometrar. Det gör den inte på sommarn när det är varmt ute.
reglerar den inte stopptemperarur på returen ?  så att en stopptemp vid 50 ºC och ett DeltaT på 5K ger en VB-F på 55 ºC  ? ?
sen kan den bryta tidigare om VB-f överstiger 58 resp 50 ºC....eller ? ?
mvh. ACE

den reglerar på returen  men skulle den överstiga 50/58  ºC så stannar den på grund av hög framledning. Så man skall kunna ha stopptemp på 50  ºC och den skall stanna på det värdet den upnår först på retur/framled

det är väl just det som är luringen i Nibes styrning !
du kan ha en önskad stopptemp på 50 ºC, samt en kopplingsdiff på tex 4 ºC........den kommer då stanna på framledning omedelbart efter start (framledningsbegränsningen) vid kall väderlek !

jag kan inte förstå varför man skulle envisas med att ha så hög stopptemp...maskinen blir bara oekonomisk och får slita ont ! Sc:,h
det blir en stor skillnad i ekonomi om man kan sänka 5-7 grader i stopptemp , vilket de flesta hus klarar sig bra med !

man håller ju inte full gas och reglerar effekten med kopplingen när man kör bil.........eller ??
så varför göra det med värmepumpen ? ?

mvh. ACE

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 03 januari 2008, 00:21:38 »

2020 skall klara 58 ºC ner till -7 ºC  och 50 ºC under -7 den skall stänga av sig automatiskt när den går upp till den övre tempen.  förhopningsvis innan h.pressen löser.  Jag har sett att den har tendens att gå lite högre än inställt värde när blir kallt ute kanske uteluften kyler tempgivarna på nått sätt.  Har inställd stopptemp på 45 ºC   när det varit -5 ºC grader har den matat på till 47-48 ºC enligt mina rörtermometrar. Det gör den inte på sommarn när det är varmt ute.
reglerar den inte stopptemperarur på returen ?  så att en stopptemp vid 50 ºC och ett DeltaT på 5K ger en VB-F på 55 ºC  ? ?
sen kan den bryta tidigare om VB-f överstiger 58 resp 50 ºC....eller ? ?
mvh. ACE

den reglerar på returen  men skulle den överstiga 50/58  ºC så stannar den på grund av hög framledning. Så man skall kunna ha stopptemp på 50  ºC och den skall stanna på det värdet den upnår först på retur/framled
Skrivet av: abron
« skrivet: 02 januari 2008, 22:11:55 »

 ::)
Okki, jag har då fått en del att fundera över.

Jag skall börja med att minska "max returtemp" till 45 grader (idag 48), antar att jag skall bibehålla kopplingsdiffen, returtemp (4 gr).

Så även justera till delta T mot 8-10 grader när ute tempen ligger som nu här i Timrå, runt nollan... 

Fa,, jag går ut å gör detta nu omgående....

Tackar så länge, svar kommer så småning om....

Gurra
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 02 januari 2008, 22:03:56 »

Rätt sätt stopp på 45 gr och större diff 8-10 gr så blir det bättre körning.

Det är bättre än stopp 50 gr och diff 5 gr :,v(
Skrivet av: ace
« skrivet: 02 januari 2008, 21:57:50 »

2020 skall klara 58 ºC ner till -7 ºC  och 50 ºC under -7 den skall stänga av sig automatiskt när den går upp till den övre tempen.  förhopningsvis innan h.pressen löser.  Jag har sett att den har tendens att gå lite högre än inställt värde när blir kallt ute kanske uteluften kyler tempgivarna på nått sätt.  Har inställd stopptemp på 45 ºC   när det varit -5 ºC grader har den matat på till 47-48 ºC enligt mina rörtermometrar. Det gör den inte på sommarn när det är varmt ute.
reglerar den inte stopptemperarur på returen ?  så att en stopptemp vid 50 ºC och ett DeltaT på 5K ger en VB-F på 55 ºC  ? ?
sen kan den bryta tidigare om VB-f överstiger 58 resp 50 ºC....eller ? ?
mvh. ACE
Skrivet av: ace
« skrivet: 02 januari 2008, 21:52:26 »

njaee..Janne har tagit bort skiktningen i tanken vid högre flöde, vilket gett en högre VB-r =högre kondenseringstryck
den ökade kompressorenergin ger en stigande hetgastemp, men inte våldsamt, den hade nog stannat ganska snart !
det är den ökade tempen som ger den högre trycket/tempen på hetgaserna, inte flödet, hade man förbrukat energin som levereras så VB-r hade varit konstant,men VB-f istället hade sjunkit så hade hetgastryck/temperatur istället sjunkit med det ökade flödet !

sen ska man skilja på kondenseringstryck och hetgastemp , det är olika saker !

men visst är det troligt att problemet beror på för höga stopptemperaturer !

mvh. ACE
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 02 januari 2008, 21:41:25 »

2020 skall klara 58 ºC ner till -7 ºC  och 50 ºC under -7 den skall stänga av sig automatiskt när den går upp till den övre tempen.  förhopningsvis innan h.pressen löser.  Jag har sett att den har tendens att gå lite högre än inställt värde när blir kallt ute kanske uteluften kyler tempgivarna på nått sätt.  Har inställd stopptemp på 45 ºC   när det varit -5 ºC grader har den matat på till 47-48 ºC enligt mina rörtermometrar. Det gör den inte på sommarn när det är varmt ute.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 02 januari 2008, 21:27:46 »

Undrar vilka mellan vilka temp då kör ditt VV:

Kör du över 50 grader på stopp temp kan du lätt komma upp till Vp kritiska punkter som kan vara 55 grader.

Kontrollera vilka värde du har på de olika temp vid körning. Med mina 28mm rör till tank ingen strypning får jag

cirk pump läge I (III)flöde 612l/h (1200l/h)

ute temp 0,5 gr

förångntemp -8,7 sugast 5,6 gr
vätskleledn temp... 35,9 gr (41,1)
hetgas temp ........98,9 gr sjunker sakta till stabilt läge (101,9 gr och det ökar hela tiden)
retur temp vp .......34,9 gr (39,4 gr )
diff temp.............. 6,3 gr vilket ger mig framltemp 41,2 ( 4,7 gr vilket ger mig 45,2 grader)

Tendensen med högre flöde till fast volym ökar tempen på hetgas, framledning vilket så småniningom når en punkt så att VP löser på hetgas.
Alltså öka diffen så är det säkrare körning utan VP stopp. Sägs du skall ha 8 graders diff vid noll grader ute enligt 2020 manual.
Skrivet av: abron
« skrivet: 02 januari 2008, 21:12:25 »

Hej

Mot egen tank(ar), dockad som i manualen, fast kondensering.
Skrivet av: ace
« skrivet: 02 januari 2008, 21:05:01 »

vad är pumpen kopplad mot...vvm300 eller ?
egen tank ?  ..iså fall hur kopplad ?

mvh. ACE
Skrivet av: abron
« skrivet: 02 januari 2008, 20:54:00 »

Habba.

Eldar var dag när jag är hemma å det är minus grader, annars minst 1 ggr i veckan.

Men jag kan inte se någon koppling till eldningen, utan helt klart när jag skall försöka fixa till delta T?????

Gurra
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 02 januari 2008, 20:50:45 »

Eldar du ngt nu eller är det bara vp som ger värme??
Tror även du kan sänka A10 vilket är nu 10 grader lite mkt för stopp temp avfrostning enl. mig prova med 7 kanske, eller 5 kanske räcker du får kanske ha lite koll så att all frost,is försvinner
Skrivet av: abron
« skrivet: 02 januari 2008, 20:45:52 »

Sorry.

Jag skrev fel 1 1/4 "  28 mm mao
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 02 januari 2008, 20:44:33 »

Är det 20 eller 22mm tror jag men det måste vara alldeles för klent till en 14 kw
Du måste nog upp på minst 28mm eller till å med 35 mm rör
Skrivet av: abron
« skrivet: 02 januari 2008, 20:41:25 »

Hello Luckyman, tack för snabbt svar.

20 mm
6 på stigarn å 4 krökar på returen, ex flex slangarna. 5-6 meter max, en full längds rörpipa + några, någon meter till.
Kan finnas luftficka, tvivlar men inte säker. Har 4 stycket luftställen, 2 på stigare/retur VP.

Avfrostnings-inst har jag icke rört, å när du skriver detta så vill jag minnas att det varit vid avfrostning jag fått larm,  vart fal vid 2-3 tillfällen ???  A8=40 min. A9= 1*C. A10= 10 *C.  A11=7 min

MVH / Gunnar
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 02 januari 2008, 20:29:51 »

Vad har du för dim. på rören ut till vp??
Är det lång sträcka med mkt böjar??
Kan det finnas ngn luftficka som spökar??
Vad har du för avfrostningsinställningar??
Skrivet av: abron
« skrivet: 02 januari 2008, 20:22:28 »

 >:(
Jag har nu kört min Vp i 3 månader och den fungerar bra, dock förutom att jag har problem med att Högtryckspressostaten löser ibland. Det kan ske i gång om dagen, för att sedan gå klanderfritt i en vecka.
Jag har problem att justera till en bra delta T, och noterar nu att när jag erhåller en delta T enl diagram i manualen (ca 8 grader vid 0 ute) går det inte många starter för den larmar. Just nu ligger jag på 5.5 grad i delta T vilket jag tycker är för lite vid ca 0 grader ute.
Filtret har jag kontrollerat ett antal gånger och det är okey.
Cirkpumpen går på full varvtal, om jag sätter den på mellan (45l /m tror jej) erhåller jag delta T enl boken, men får larm.

Vad göra, kan det vara fel i pressostaten, eller är det nått annat strul.

Gunnar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 397
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!