Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med att tolka mätvärden pÃ¥ gas och vätska!  (läst 10874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Har en nibe 1225-8 med 407c som kylmedium. Tycker att den tappat i effekt sedan förra vintern.

Lite värden då pumpen gjort värme i ca 1 timme:

Brine in   0.50
Brine ut   -2.81
Temp efter exp.ventil, före kondensor   0.06
Hetgas   68.56
Suggas (mellan kondensor och kompressor)   4.69
Ute   -13.88
VBut   44 (bör 44)
VBin    39
Vätskeledning (innan exp.ventil)   32.13

Skruvade upp VB-CP nyss annars ca  :dt: 7 pÃ¥ VB
Borde inte hetgasen vara varmare (mäter direkt efter kompressor) och gasen vara kallare efter exp.ventilen?
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Mät en bit (> 10 cm) efter expansionsventilen om möjligt  - precis efter sÃ¥ leds det för mycket värme frÃ¥n den varma kondensatet via expansionsventilen ut pÃ¥ rörbiten efter sÃ¥ att temperaturen är lite högre än den egentliga koktemperaturen. - eftersom du har -2.8 grader i KB ut sÃ¥ borde det vara runt -3 grader C kort efter expansionsventilen och att värmeväxlaren jobbar i motström gentemot köldmedieflödet

håller med om att det ser lite väl bra ut. Visar alla sensorer rätt ?? någon enstaka graders felvisning kan göra att slutresultatet ser konstig ut.

Om jag kör med   0 grader Te med 4.7 grader sh och 39 grader Tc med 7 grader sc i coolpack sÃ¥ fÃ¥r jag 68 grader hetgas med kompressor med 0.65 i isentropisk verkningsgrad. - det kanske inte är sÃ¥ felvisande ändÃ¥...


« Senast ändrad: 10 februari 2013, 01:26:32 av xxargs »

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Ska kolla sensorerna och sätta pasta under dom. Har flyttat givaren till inloppet till förångaren. Sänkte temperaturen med ca 0,5 grader.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Så här ser grafen ut för senaste 2 h. Ingen VV-körning.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Har jag fattat det hela rätt om jag säger att expansionsventilen optimalt ska öppna så mycket som möjligt, men samtidigt reglera så att all kylmedia hinner förångas i förångaren?
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har jag fattat det hela rätt om jag säger att expansionsventilen optimalt ska öppna så mycket som möjligt, men samtidigt reglera så att all kylmedia hinner förångas i förångaren?
Det är helt rätt uppfattat! Expansionsventilens enda arbete är att förhindra vätska in i kompressorn, det gör den genom att strypa flödet in i förångaren.
Finns andra tekniker, flottör t.ex. som håller vätskeknivån konstant i förångaren, då kan man i princip hålla noll graders överhettning.
När man mäter temperaturen efter expansionsventilen så är värdet högre än den riktiga förångningstemperaturen, detta beror på tryckfall i röret efter expansionsventilen. när den kondenserade vätskan passerat expansionsventilen kokar den häftigt p.g.a. trycksänkningen, men ångan tar plats och det gör att temperaturen blir samma som förångningen först när all värme från vätskan har kokat bort. men eftersom utgående KB är -3 vet man att förångningen är lägre. Jag tycker inte dina mätvärden visar några större fel. det enda jag reagerar på är att suggasen är betydligt varmare än inkommande KB
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Är det inte det som är överhettningen? Suggasen växlas ju mot vätskeledningen.
Var lite wild and crazy och öppnade exp.ventilen lite och kollade värdena samtidigt. När jag öppnat x varv sjönk suggastempen rejält. Detta tolkade jag som att kylmediet ej hann förångas, dvs risk för att flytande vätska sugs in i kompressorn. Återställde då exp.ventilen till ursprunglig inställning.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Då har du visat att expansionsventilen fungerar och att det finns köldmedium i tillräcklig mängd, bra jobbat! Helst ska man ju ha ett manometerställ för exakt inställning, men så länge suggastemperaturen är varmare än inkommande KB är det ingen fara, (reservation för att olika givare kan visa olika temperatur) kompressorn ska vara varm och hetgasen just het
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
du skrev inget om att du hade suggasvärmeväxlare med kondensatet - sådant är också viktig info.

i så fall är temperaturen för och efter suggasvärmeväxlaren intressant och det är temperaturen före suggavärmeväxlaren som man vill ha lite koll på och det är den som skall ha lite överhettning gentemot brinetemperaturen och expansionsventilen reglerar emot - för kommer det kondensat i suggasvärmeväxlaren och kokar upp där så är det bortslösad kompressorarbete eftersom dess värme inte ges av brinen och kan också göra att suggastemperaturen håller sig lägre än annars.

.


Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Antar att det är en växlare. Vätskeledningen ligger an mot undersidan av suggasröret.
Har flyttat suggasgivaren som tidigare satt precis innan kompressorn till direkt efter förångaren på samma ställe som givaren för exp. sitter. Givaren för vätskeledning sitter kvar efter växlingen mot gasen precis före exp.ventil.

Nya värden
Brine in 0.44
Brine ut -2.94
Temp efter exp.ventil -0.63
Hetgas 69.44
Suggas efter förångare -0.25
Ute -9.69
VBut 42.06
VBin 35.88
Vätskeledning, före exp.ventil 32.38

Temperaturen efter förÃ¥ngaren är i snitt 0,5 °C varmare än före. 
« Senast ändrad: 10 februari 2013, 21:35:14 av blÃ¥smarkarn »
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
du skrev inget om att du hade suggasvärmeväxlare med kondensatet - sådant är också viktig info.

i så fall är temperaturen för och efter suggasvärmeväxlaren intressant och det är temperaturen före suggavärmeväxlaren som man vill ha lite koll på och det är den som skall ha lite överhettning gentemot brinetemperaturen och expansionsventilen reglerar emot - för kommer det kondensat i suggasvärmeväxlaren och kokar upp där så är det bortslösad kompressorarbete eftersom dess värme inte ges av brinen och kan också göra att suggastemperaturen håller sig lägre än annars.

Är det inte mot förångningstemperaturen man överhettar, eller har jag missat något? Jag gissar att förångningstemperaturen är kanske -6 till -7 då mitt KBut är -3, och då kan väl temperaturen efter förångaren vara -2 till 0 och ändå ha överhettning på 5-7K. Rätta mig gärna. Försöker få kläm på detta.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Suggasen ut ur värmeväxlaren bör inte vara varmare än KB-in, kanske nÃ¥gon grad kallare om det inte är osedevanligt god värmeöverföringsegenskap mellan KB och köldmediegasen i sluttampen av värmeväxlaren - den aktuella koktemperaturen mäts annars genom att mäta pÃ¥ sugtrycket (och man tar hänsyn till köldmediets evetuella glide i beräkningen) - det är denna gentemot utloppstemperaturen som säger vilken överhettning du har  - är den varmare sÃ¥ har det fÃ¥tt in värme pÃ¥ vägen pÃ¥ nÃ¥got sätt.

Du skrev tidigare +4.69 grader C på suggastemperaturen medans KB in låg på 0.5 grader C - suggasen borde inte ha legat högre än 0.5 grader - förmodligen snarare -0.5 grader och tom. kallare och med +5 grader på suggasen så indikerar det att den fått en del värme och med tanke på massaflödet också ganska rejält med värme och knappast något som kan tas upp ur luften på några dm kopparrörlängd.

---

att ha suggasvärmeväxlare ökar COP i regel (men beroende av köldmedie) då man kyler ned kondensatet och mindre av kondensatet gasar av efter expansionsventilen när den kyler ned sig själv till samma temperatur som KB - större andel av kondensatet används för att koka upp med värme från brinen.

nackdelen är att den förvärmda suggasen gör att hetgasen blir varmare än annars och hur mycket det tål detta beror på vald köldmedie.

En gas som blir snabbt varm vid kompression (som R22) gör att gasen expanderar kraftigt medans den komprimeras och det går åt mer arbete än att komprimera en sval gas som propan och den 'kostnaden' kan vara större än vinsten man får genom att kyla kondensatet med suggasen. för R22 så är det nackdel och kör man ammoniak så är nackdelen ännu större samt att hetgasen sticker iväg rejält i temperatur.

Andra köldmedier som HFO1234yf, R600a och i viss mån R290 (propan) behöver några grader överhettning för att vara säker på att man inte får imma i den komprimerade gasen pga. kondens under kompressionen och det späder ut oljan i kompressorns rörliga ytor och slitaget ökar och för R600a och framförallt HFO1234yf så är suggasvärmeväxlaren med kondensatet nödvändig för att få upp kapacitet och COP - det är speciellt viktig för HFO1234yf och utan denna så blir COP låg och man kan tvätta sönder kompressorn med utfälld kondensat i kompressorn...





Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Slänger upp en aktuell graf. Nu med temp både före och efter förångare. Temperaturen på vätskeledningen mäts efter den växlats mot suggasen.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Ser nästan ut som att du har en tendens till 'hunting' på suggasen före suggasvärmeväxlaren - det är alltså en självsvängning då expansionsventilen öppnar och stänger i perioder orsakad av tidsfördröjning mellan in och ut på evaporatorn och orsakas främst av att det är lite för bra förstärkning i regleringen så att den öppnar och stänger i lite för stora slag och då får man en pendling som om det är i större amplitud kan minska kapaciteten i evaporatorn och sänka COP i maskinen.
Ca 1 grad variation anses inte som hunting (enligt Danfoss) , men i ditt fall sÃ¥ är det uppÃ¥t 3 grader (kanske mer om man gÃ¥r pÃ¥ sugtrycksmätaren med tryck översatt till temperatur) och dÃ¥ kanske man skall kika lite pÃ¥ detta. Man ser ocksÃ¥  i jämförelse i pendlingen mellan bruna och svarta linjen att kurvorna är nästa 90 grader förskjutna . dvs svarta  linjen visas som kallast när den bruna gÃ¥r ned i temperatur


Det här problemet kan uppkomma om kondensatflödet är relativt litet gentemot expansionsventilens maximala kapacitet då regleringen är mycket större proportionellt per grad om man reglerar mellan min och 1/3-del av max än om ventilen reglera inom området 3/4-delar till fullt och kan vid lägre flöden hitta lägen när det går i resonans. (vi pratar om reglerteori här) - man kan säga att förstärkningen på temperaturändring är mycket större vid småflöden i jämförelse när flödena är nära max.

Det finns en beskrivning i Danfoss tekniska litteraturen hur man skall skruva in en 'jagande' expansionsventil sÃ¥ att den blir stabil (det kan vara knepigt ändÃ¥ dÃ¥ den inte fÃ¥r sätta igÃ¥ng att självsvänga igen efter tex en stopp och en start) - sidan 10 i denna pdf http://ra.danfoss.com/TechnicalInfo/literature/manuals/01/PF000G102_chapter_01.pdf, (ser inte ut att man kan hoppa in pÃ¥ denna direkt utan man fÃ¥ gÃ¥ igenom webbportalen hos Danfoss och leta efter nÃ¥got som heter 'fitters note' pÃ¥ dom tekniska manualernas avdelning - det här kanske fungerar för att komma till rätt avdelning http://www.danfoss.com/BusinessAreas/RefrigerationAndAirConditioning/EducationAndTraining/Fitters+Notes.htm)   - dock bör man ha manometer pÃ¥ sugsidan sÃ¥ att man ser tryckväxlingarna bättre än att försöka gÃ¥ pÃ¥ temperaturen pÃ¥ utsidan dÃ¥ temperaturerna bara visar en brÃ¥kdel av de egentliga trycksvängningarna pga. termisk tröghet i rören.

En ytterligare väg är att Ã¥stadkomma större tröghet pÃ¥ bulbens reaktion genom att minska termiska kontakten mellan bulben och röret (tex ett lager tejp mellan klämman som hÃ¥ller bulben mot röret och bulben)  - kan bli att man mÃ¥ste isolera rörbiten med bulben dÃ¥ den fortfarande skall känna av temperaturen pÃ¥ röret och inte omgivningen, syftet är att reaktionen skall bli lÃ¥ngsammare i tiden och den vägen häva pendlingen med en längre tidskonstant, inte att det införs temperaturfel.

« Senast ändrad: 25 februari 2013, 20:00:35 av xxargs »

gargamel

  • Gäst
gargamel
SV: Behöver hjälp med att tolka mätvärden på gas och vätska!
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2013, 19:49:17 »
Du ska ha 3-3,5 grader c mellan bulb & manometerns suggas temp(stoppa dit din egna termometer där exp.ventilens bulb sitter).Obs justera endass under värmedrift...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!