Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: panasonic xe12 bra maskin?  (läst 1978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poppe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
panasonic xe12 bra maskin?
« skrivet: 07 september 2006, 10:17:37 »
 Sc:,hÄr villrÃ¥dig. Har ett 1 ½ planshus pÃ¥ 120m2 med vattenburen elvärme med öppen planlösning. Har fÃ¥tt ett erbjudande att sätta in en panasonic xe12 för 21900:-. Försäljaren hävdar att det är bättre med en 12 än en 9. Har även funderat pÃ¥ en He9 vad ska jag göra?

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: panasonic xe12 bra maskin?
« Svar #1 skrivet: 07 september 2006, 12:39:12 »
Jag förmodar att du menar XE12EKE (AC Robot) och inte XE12DKE. Om installatören har erbjudit XE12DKE är det troligtvis för att han har kvar sådana på lager och de är svårsålda (i synnerhet när HE-serien finns/fanns).

XE12EKE ger 200 W mer maxeffekt än en HE9DKE, så det är marginellt, men det är ju en trevlig pump annars. Dels har du den automatiska filterrengöringen, dels har du vevhusvärmare och lite annat smått och gott som gör maskinen till en bra "vintermaskin".

Jag tror inte att du blir besviken vilken av modellerna du än väljer. En HE9DKE är närmast jämförbar med en 12:a, åtminstone i värmedrift. Om du har tänkt använda maskinen för komfortkyla på sommaren kanske det är bättre med en 12:a, då den ger 4 kW effekt (istället för 3 kW som en 9:a ger).
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: panasonic xe12 bra maskin?
« Svar #2 skrivet: 07 september 2006, 13:44:52 »
 Nackdelen med ac-roboten är att innerdelen känns stor o klumpig men det är givetvis olika i tycke o smak

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: panasonic xe12 bra maskin?
« Svar #3 skrivet: 07 september 2006, 14:46:35 »
Kan vara XE12CKE, luftmiljögruppen försöker nog tömma sina lager på lite äldre maskiner.
Tycker jag känner igen priset.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: panasonic xe12 bra maskin?
« Svar #4 skrivet: 08 september 2006, 16:53:51 »
Kan vara XE12CKE, luftmiljögruppen försöker nog tömma sina lager på lite äldre maskiner.
Tycker jag känner igen priset.
mvh
TS

Maskinen är ju från kritaperioden (d.v.s. 2004)! Då var inte priset så lockande...
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad Bror-Erik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: panasonic xe12 bra maskin?
« Svar #5 skrivet: 11 september 2006, 23:26:42 »
har en liknande fundering..... hur står sig xe12-ckp mot en he9 i effekt? Det skiljer ju lite i kyleffekt, men värmen verkar ju vara samma?? stämmer i praktiken också!??

förresten, är en maskin från 2004 sämre eller är det samma som ida? har det skett några stora förändringar på pumparna??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!